Jag har lufttorkat kött och korvar förut men aldrig ett helt bakben av vildsvin!
En kompis ringde och frågade om jag ville ha ett halft vildsvin med slaktvikt på 85 kilo. -Jajemensan svarade jag och så började en tanke att födas... Parma/prosciutto på vildsvin!!!
Eftersom jag inte hade tänkt att skålla bakbenet så fick jag flå det i stället, men det går lika bra.
Då vildsvinets anatomi skiljer sig lite från tamgrisarna så fick jag klura lite på hur lång tid den skulle saltas osv...
Jag satsar på 27 dagar i salt under en skärbräda med en 15 kilos vikt.
Efter saltningen kommer den att ha tappat runt 50% av volymen och då är den redo att slås in i muslin/tunt tyg och hängas upp i en liten bur av hönsnät för att lufttorkas. Den kommer att få hänga under hela våren/sommaren/hösten för att till slut smetas in i lite fett och efterhängmöras i en mörk källare.
Total tillagningstid på denna rätten: 12 månader!!!
Nästa vecka skall den som sagt hängas upp och då åker kameran fram och dokumenterar det hela.
Med lite tur så blir det lite provsmakande till julbordet och då får vi se om det smakar vidrigt eller helt underbart!
Jag håller fingrarna i kors att inte sommaren blir för varm eller för blöt...