Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Parma/prosciutto på vildsvin!

Featured Replies

Publicerat
  • Författare
;) vad vill du ha för kronordollar/kilo på nästa ? :D

Faktum är att detta är någonting ni alla kan göra hemma för en mycket liten kostnad.

Det behöver inte vara vildsvin. Rådjur, hjort eller älg torde funka lika bra.

Skulle man köpa en färdig skinka så skulle det bli ganska dyrt i affären, här kan ni göra en för under femtiolappen. (tror saltet kostade så mycket på affären)

Jag har några nya experiment på G så snart det blir lite varmare ute...

Stay tuned!

• Svar 167
  • Visningar 66,7k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Nu har det haft sina närmare 30 dagar i salt, och ingenting annat förutom lite hackade lagerblad. Jag använder aldrig nitratsalter eller dylikt bara för att få en rosa färg och extrema lagringskapaci

• Jaha, då har man kommit en bit på väg. Saltade in två skinkor för 25 dygn sedan och i dag togs de upp och sköljdes av. I varje fall den ena skinkan, den andre var lite mjuk på ett ställe där det var m

• Hej! Ny medlem här. Kul att se att fler vågar ge sig på lufttorkning i stället för rökning. Jag jagar inte själv och har inte provat att torka vildsvin, endast tamsvin. Jag skulle vilja veta hur ni k

Posted Images

Publicerat
Faktum är att detta är någonting ni alla kan göra hemma för en mycket liten kostnad.

Skulle man köpa en färdig skinka så skulle det bli ganska dyrt i affären, här kan ni göra en för under femtiolappen. (tror saltet kostade så mycket på affären)

Stay tuned!

skulle ju gå, har jag tur känner jag en som kan sälja ett levande/slaktat vildsvin då skräckbollen smällt ner snön. närmast jag kommer dom. skulle nog vara roligt att sätta 2 skinkor och hänga!

Publicerat

Stay tuned!

Du har ju sett mig i köket så det skulle antagligen sluta i soptunnan eller rävåteln <_<

/Lasse

Publicerat
  • Författare
Du har ju sett mig i köket så det skulle antagligen sluta i soptunnan eller rävåteln :D

/Lasse

Detta är ju enklare än att koka gröt!

De magiska ingredienserna är SALT! (jag använder även lite krossat lagerblad och juniperbär för dess antioxidanter eftersom jag inte använder nitrater)

När du är klar med saltet så är det bara att ha koll på kalendern. (27-32 dagar för gris)

När kalendern säger färdigt så sköljer du av skinkan och torkar den ren och sedan är den färdig för upphängning.

Nu väntar du 6-12 månader och flyttar skinkan beroende på temperaturen om det bli för varmt.

Färdigt!

Publicerat
Detta är ju enklare än att koka gröt!

De magiska ingredienserna är SALT! (jag använder även lite krossat lagerblad och juniperbär för dess antioxidanter eftersom jag inte använder nitrater)

När du är klar med saltet så är det bara att ha koll på kalendern. (27-32 dagar för gris)

När kalendern säger färdigt så sköljer du av skinkan och torkar den ren och sedan är den färdig för upphängning.

Nu väntar du 6-12 månader och flyttar skinkan beroende på temperaturen om det bli för varmt.

Färdigt!

Du kan inte sammaställa dina erfarenheter i tråden till en "Prosciutto di Cinghiale for Dummies" för oss på forumet? <_<

mvh/Må

Publicerat

Wizard: Riktigt bra tråd..... Blir själv skjukt sugen på att testa detta själv!

Mvh Niklas

• 1 month later...
Publicerat

Oerhört kul att läsa, har själv funderat på det här med lufttorkning. Som artikelförfattaren säger, billig process för dyr och god produkt.

Ska absolut planka receptet så snart grisen är skjuten...

Publicerat
  • Författare

Kan rekommendera att salta aningens kortare tid vid klenare fetthalt.

En riktigt fet tamgris kan behöva 33 dagar medans ett magrare vildsvin klarar sig med 24 dagar...

Bara att experimentera sig fram!

• 2 months later...
Publicerat

Med eller utan ben?

Erik

Publicerat
  • Författare
Med eller utan ben?

Erik

Med vildsvin gör jag med ben eftersom det inte är enkelt att skålla.

Jag flår hela skinkan och då har man inget att sy ihop det med om man tar ut benet.

Publicerat

Ett par frågor till:

• Hur mkt salt?
  • Ska den ligga på en bädd och sen helt täckas?
  • Är lock onödigt/olämpligt under saltningen?
  • Varför en tyngd på?
  • Hur stor betydelse har vikten av denna tyngd?

Erik

Publicerat
  • Författare
Ett par frågor till:

• Hur mkt salt?
  • Ska den ligga på en bädd och sen helt täckas?
  • Är lock onödigt/olämpligt under saltningen?
  • Varför en tyngd på?
  • Hur stor betydelse har vikten av denna tyngd?

Erik

Man hehöver minst ett lager på 2cm salt runt hela skinkan men mer är bättre. (det skall ju suga upp all fukt) Jag brukar även byta allt salt efter halva tiden eller när det helt enkelt blir allt för blött.

Man lägger skinkan på ett lager salt och sedan fyller man på.

Lock skall man inte ha en väl en skärbräda som man lägger tyngden på.

Tyngden hjälper till att pressa ur fukt ur skinkan och är således en säkerhetsåtgärd att fukthalten inte blir för hög. Är fukthalten fortfarande för hög när tiden har passerat måste den ligga längre i salt vilket kan ge en allt för salt skinka i slutändan.

Publicerat
Man hehöver minst ett lager på 2cm salt runt hela skinkan men mer är bättre. (det skall ju suga upp all fukt) Jag brukar även byta allt salt efter halva tiden eller när det helt enkelt blir allt för blött.

Man lägger skinkan på ett lager salt och sedan fyller man på.

Lock skall man inte ha en väl en skärbräda som man lägger tyngden på.

Tyngden hjälper till att pressa ur fukt ur skinkan och är således en säkerhetsåtgärd att fukthalten inte blir för hög. Är fukthalten fortfarande för hög när tiden har passerat måste den ligga längre i salt vilket kan ge en allt för salt skinka i slutändan.

Ytterliga några frågor:

Hur vet man om fukthalten är för hög efter saltningen? Borde jag ha vägt skinkan innan saltningen?

Skulle hängningen kunna ske i ett tvätttorkrum med fläkt och avfuktare?

Min skicka ligger nu salt och jag ser mkt fram mot att lära mig detta.

Erik

• 1 month later...
Publicerat

Var och tittade till min vildsvinsskinka som hänger i farsans vedbod igår och efter två månader ser det bra ut.

Riktigt kul det här. :huh:

Publicerat
  • Författare
Ytterliga några frågor:

Hur vet man om fukthalten är för hög efter saltningen? Borde jag ha vägt skinkan innan saltningen?

Skulle hängningen kunna ske i ett tvätttorkrum med fläkt och avfuktare?

Min skicka ligger nu salt och jag ser mkt fram mot att lära mig detta.

Erik

Om man trycker på skinkan med t ex tummen och den känns tämligen stum och inte fjädrar tillbaka så är det perfekt.

Målet är att dra ut så mycket fukt som möjligt innan man hänger den. Hellt torr skall den aldrig vara :huh:

Lycka till!!!

Publicerat
  • Författare
Var och tittade till min vildsvinsskinka som hänger i farsans vedbod igår och efter två månader ser det bra ut.

Riktigt kul det här. :huh:

Konsten är att tygla sig och inte att få för sig att provsmaka för tidigt... (den regeln har jag bränt många gånger... hehe...)

Publicerat

Jag fick äran att prova lufttorkat vildsvin samt hjort häromdagen.

Vildsvinet var aningen salt, men en tunn tunn skiva virad runt en bit honungsmelon och kallt öl (Bayerskt givetvis!) till var gudomligt i sommarhettan!

Hjorten var spännande då upphovsmannen (inte jag, tyvärr) hade petat in små kvistar av rosmarin och timjan i köttet under saltningen och även lufttorkningen.

Tunna skivor lufttorkad kronhjort hoprullade med lite fruktig och rökig cumberlandsås... ett glas Rioja (Marquis de Arienzo)...

(borde även nämna att jag blev bjuden på alspånsrökt gås och enrisrökt bäver, tillsammans med ett hemgjort fläderblomsvin...)

Publicerat

Så rackarns inspirerande tråd!

Publicerat
Jag fick äran att prova lufttorkat vildsvin samt hjort häromdagen.

Vildsvinet var aningen salt, men en tunn tunn skiva virad runt en bit honungsmelon och kallt öl (Bayerskt givetvis!) till var gudomligt i sommarhettan!

Hjorten var spännande då upphovsmannen (inte jag, tyvärr) hade petat in små kvistar av rosmarin och timjan i köttet under saltningen och även lufttorkningen.

Tunna skivor lufttorkad kronhjort hoprullade med lite fruktig och rökig cumberlandsås... ett glas Rioja (Marquis de Arienzo)...

(borde även nämna att jag blev bjuden på alspånsrökt gås och enrisrökt bäver, tillsammans med ett hemgjort fläderblomsvin...)

:D:D

Är inte alls avundsjuk! ^_^:D

Publicerat
Konsten är att tygla sig och inte att få för sig att provsmaka för tidigt... (den regeln har jag bränt många gånger... hehe...)

Jag hänger mina i torkrummet i källaren med avfuktare och fläkt. Det blir därmed ganska torr luft. Kan det bli för torrt eller förkortar man hägningstiden kanske? Otålig!! Har en med ben och en utan. Längre fram på året blir luftfuktigheten mkt lägre och då tänkte jag testa utan avfuktaren och bara använda fläkt för att få en bra cirkulation.

Erik

Publicerat
  • Författare
Jag hänger mina i torkrummet i källaren med avfuktare och fläkt. Det blir därmed ganska torr luft. Kan det bli för torrt eller förkortar man hägningstiden kanske? Otålig!! Har en med ben och en utan. Längre fram på året blir luftfuktigheten mkt lägre och då tänkte jag testa utan avfuktaren och bara använda fläkt för att få en bra cirkulation.

Erik

Har aldrig testat detta så jag vet inte med säkerhet vad som händer...

Du får se det som ett vetenskapligt test och ha koll på skinkorna varje dag i början så det inte börjar växa någonting som inte skall växa på dem.

Vitmögel är helt ok men blir det någonting annat så är det klart obra.

Kör hårt!

Publicerat

Hej alla.

Jag har följt den här tråden med stort intresse, och har precis hängt in en skinka i matkällaren. Den var ganska mager, så jag nöjde mig med att salta den, under vikter, i 2 veckor där jag bytte salt efter en vecka. När jag tog upp den ikväll och torkade av den, så luktade den redan trevligt och hade en fin, mörk färg. Lindade in den i oblekt lakansväv, och som sagt, sedan ner i matkällaren under huset. Det känns som att det är på tok för varmt för att hänga ute nu. Så nu ska den få hänga till i jul, för längre än så klarar jag nog inte att vänta. Tänkte dock starta upp några parallella skinkprojekt här, ska bara skjuta lite mer gris först.

Publicerat
  • Författare
Hej alla.

Jag har följt den här tråden med stort intresse, och har precis hängt in en skinka i matkällaren. Den var ganska mager, så jag nöjde mig med att salta den, under vikter, i 2 veckor där jag bytte salt efter en vecka. När jag tog upp den ikväll och torkade av den, så luktade den redan trevligt och hade en fin, mörk färg. Lindade in den i oblekt lakansväv, och som sagt, sedan ner i matkällaren under huset. Det känns som att det är på tok för varmt för att hänga ute nu. Så nu ska den få hänga till i jul, för längre än så klarar jag nog inte att vänta. Tänkte dock starta upp några parallella skinkprojekt här, ska bara skjuta lite mer gris först.

Kul!!!

Se till att du har god ventilation (dvs genomströmning av luft), annars finns risken att den blir dålig.

Jag brukar hänga några snörstumpar runt mina så jag ser att det blåser lite hela tiden.

Lycka till! :rolleyes:

Publicerat
Kul!!!

Se till att du har god ventilation (dvs genomströmning av luft), annars finns risken att den blir dålig.

Jag brukar hänga några snörstumpar runt mina så jag ser att det blåser lite hela tiden.

Lycka till! ;)

Hmmm... Ventilationen i matkällaren är nog inte alls så speciellt bra, så jag kanske ska ställa in en fläkt bara för att se till att luften rör på sig. Kan det funka månne? Vart skulle du annars rekommendera att hänga den i det här subtropiska klimatet? Känns ju lite väl varmt att hänga ut den i uthuset eller på altanen innan det har blivit svalare i luften.

Publicerat
  • Författare
Hmmm... Ventilationen i matkällaren är nog inte alls så speciellt bra, så jag kanske ska ställa in en fläkt bara för att se till att luften rör på sig. Kan det funka månne? Vart skulle du annars rekommendera att hänga den i det här subtropiska klimatet? Känns ju lite väl varmt att hänga ut den i uthuset eller på altanen innan det har blivit svalare i luften.

De första 6 månaderna är det viktigt med lite fläktande vindar har jag lärt mig, sedan är det mörkt och svalt som gäller.

Eftersom vitsen är att den skall lufttorka är risken stor att det går åt pipan om den får hänga vindfritt i ett källerutrymme.

Du har inga fönster i källaren så du kan få lite korsdrag?

Jag hänger mina skinkor tidigt på våren för att sedan flytta in dem när det börjar bli varmt.