Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Parma/prosciutto på vildsvin!

Featured Replies

• Svar 167
  • Visningar 66,7k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Nu har det haft sina närmare 30 dagar i salt, och ingenting annat förutom lite hackade lagerblad. Jag använder aldrig nitratsalter eller dylikt bara för att få en rosa färg och extrema lagringskapaci

• Jaha, då har man kommit en bit på väg. Saltade in två skinkor för 25 dygn sedan och i dag togs de upp och sköljdes av. I varje fall den ena skinkan, den andre var lite mjuk på ett ställe där det var m

• Hej! Ny medlem här. Kul att se att fler vågar ge sig på lufttorkning i stället för rökning. Jag jagar inte själv och har inte provat att torka vildsvin, endast tamsvin. Jag skulle vilja veta hur ni k

Posted Images

Publicerat
Kul som f-n och förhoppningsvis kommer Holsten och jag sitta i höst och mumsa lufttorkad skinka så det står härliga till ;)

<_<:PB)

Vi tar med Örjan också...! Han får ändå bara äta soppa och dricka vatten :lol:

Publicerat
Lustigt nog såg jag Escape to River Cottage del 6 igår. Där tillverkar Hugh lufttorkad skinka, efter att ha snackat med en kille som möjligen urprungligen är italienare..... I det programmet poängterades vikten av att bena ur skinkan innan den saltades. Sedan sydde de ihop det hela.

Kolla: http://www.factualtv.com/documentary/Escap...ttage-Episode-6

jag växte upp med dessa underbara program och har därmed drömt om att få avliva(jakt, fiske, boskap) all mat själv.

Önskar lycka till till dig Wizard och hoppas att skinkan smakar! ;)

• 2 months later...
Publicerat
  • Författare

Liten uppdatering är kanske på plats...

Nu har bogen hängt inomhus de sista fyra veckorna då den skånska sommarvärmen började krypa in.

Hur har det gått då?

Ja, över förväntan måste jag säga!

Jag övertalar mig själv varje dag för att inte provsmaka skapelsen, men jösses vad gott den luktar!!!

Den har nu färdig konsistens och kan enligt konstens alla regler ätas upp, men jag vill göra detta projektet färdigt!

Om den smakar lika bra som den ser ut och luktar så kommer jag nog att göra fler skinkor utan att bena ur dem.

Dessutom så är benet ett ganska praktiskt handtag när man sitter där, med några pilsner och vänner, och karvar tunna skivor av denna förhoppningsvis kulinariska skapelse ^_^

Hmm... bra tilltugg för höstens jakt... ;)

Publicerat

Kul! Tänkte faktiskt på denna tråd för bara ett par dagar sedan men kom mig aldrig för att leta upp den. Hoppas det blir lika bra som du tror ^_^

• 3 months later...
Publicerat

Dags för en uppdatering? ;)

Funderar på att starta ett liknande projekt själv, nu när temperaturen inte är riktigt lika problematisk.

Publicerat
  • Författare

Luktar gott, bra hårdhet och mycket disciplin för att inte tjuvsmaka ;)

Skall testa i oktober har jag sagt...

...men nu när jag blir pressad så skall jag faktiskt testa i kväll!

Återkommer med resultatet senare i kväll!

Publicerat

Väntar med spänning... ;) !

Får själv nöja mig med köpt variant till förrätten, men sedan blir det grillade vildsvinsmedaljonger till varmrätten. Vem vet hur länge man har lust att grilla...

Publicerat
  • Författare

parma.jpg

Klockren! Lagom salt, kanske något torr men då är jag bara och karvar på kanten ännu ;)

Klart godkänd av både hustru och hund :rolleyes:

Färgen är mycket mörk, mörkare än vad jag hade räknat med.

Publicerat

Do do do! DO WANT!

var inte förvånad om du hittar mig ikväll i ditt kök och göttar ner mig med din prosciutto och sjunger olika barnsånger ! ;)

Publicerat

Underbar tråd som jag missat tidigare, verkar ju funka bra även i vårt klimat, en fråga till er insatta i ämnet om man skulle göra en sån där nu och få minusgrader under lufttorkningen, funkar det ändå eller är det vår-höst som är bäst, är lite tokig i den där italienska varianten av lufttorkad skinka ;)

En fråga till är det uteslutande vildsvin eller tamsvin man gör detta med, någon som provat något annat.

Publicerat
En fråga till är det uteslutande vildsvin eller tamsvin man gör detta med, någon som provat något annat.

är väldigt sugen att prova på lamm ;)

Publicerat
  • Författare
Underbar tråd som jag missat tidigare, verkar ju funka bra även i vårt klimat, en fråga till er insatta i ämnet om man skulle göra en sån där nu och få minusgrader under lufttorkningen, funkar det ändå eller är det vår-höst som är bäst, är lite tokig i den där italienska varianten av lufttorkad skinka ;)

Minusgrader är ingen höjdare. Dock så behöver den inte hänga utomhus hela tiden, det räcker med tre månader kanske om den får bra med vind. Resten fixar man inomhus bara det inte är för varmt.

Mig veterligen kan man lufttorka allt kött.

Publicerat
Minusgrader är ingen höjdare. Dock så behöver den inte hänga utomhus hela tiden, det räcker med tre månader kanske om den får bra med vind. Resten fixar man inomhus bara det inte är för varmt.

Bresaola är min favorit och en sökning på det så är det nötlår som saltats och kryddats och hängt i en grotta, måste vara torr luft i den grottan om jag fattat principen rätt.

Publicerat
  • Författare
Bresaola är min favorit och en sökning på det så är det nötlår som saltats och kryddats och hängt i en grotta, måste vara torr luft i den grottan om jag fattat principen rätt.

Japp, måste vara torrt annars torkar det inte alls.

Bresaola är mums!

Publicerat
Japp, måste vara torrt annars torkar det inte alls.

Bresaola är mums!

Blir det en trafikälg i vår så måste jag prova detta på älg, salt svartpeppar och vitlök, frågan är vart jag ska hänga upp det, har en timmerlada vid torpet som man skulle kunna fixa till en säker bur i.

Publicerat
  • Författare
Blir det en trafikälg i vår så måste jag prova detta på älg, salt svartpeppar och vitlök, frågan är vart jag ska hänga upp det, har en timmerlada vid torpet som man skulle kunna fixa till en säker bur i.

Jag känner folk som hänger upp köttet inomhus vid vedspisen och det funkar också bra om det är minusgrader utomhus ;)

Publicerat
Jag känner folk som hänger upp köttet inomhus vid vedspisen och det funkar också bra om det är minusgrader utomhus ^_^

Det här tål att kluras på till höstjakten, frostfritt går ju fixa i torpet, hemma blir det väl ett ilvrål

Publicerat

Du kan alltid hänga den hos mig Pertan ^_^ !

Kul Wizard; detta skall provas!!!

Vad tror vi om en jordkällare förresten? Inte först alltså, men när det börjar bli köldgrader...

Publicerat
  • Författare
Du kan alltid hänga den hos mig Pertan :D !

Vad tror vi om en jordkällare förresten? Inte först alltså, men när det börjar bli köldgrader...

Jordkällare är det traditionella utrymmet så det lär bli helt ok :D

Publicerat
Du kan alltid hänga den hos mig Pertan :ph34r: !

Tack ska ha det i åtanke.

Jordkällare är det traditionella utrymmet så det lär bli helt ok :unsure:

Ska bättra på min jordkällare lite, mätt två år i rad och köldknäpparna i februari verkar den inte klara av, men så behöver den lite tillskott på jord så ska den vara frostfri.

• 4 weeks later...
Publicerat

Varför kan man inte hänga ut en skinka i minusgrader för att torka den? Det vanligaste sättet att torka kött här i norr är ju att hänga ut kött i mars månad. Då har vårsolen börjat titta fram men det är fortfarande minusgrader på nätterna, då torkar köttet "lagom" snabbt .

Jag gjorde ett experiment för några år sedan med ett fårlår, hittade ett norskt recept på "Fenalår" som jag numera lyckats drulla bort men saltningen var ungefär densamma som den du gjorde med Prosciutto:n.

Låret hängdes på en "kallvind" i Januari månad och var färdig att ätas i början på Maj, det blev hur gott som helst ;)

• 3 months later...
Publicerat

Hur blev skinkan ??

Du dog väll inte av den?? ;) Kul att höra resultat

/Erik

Publicerat
  • Författare
Hur blev skinkan ??

Du dog väll inte av den?? :D Kul att höra resultat

/Erik

Jag var väldigt populär så länge den hängde i taket i köket ;)

Jag skall salta den 5 dagar kortare nästa gång men annars vart det riktigt gott!

Vildsvin passar mycket bra för lufttorkning ;)

Publicerat
;) vad vill du ha för kronordollar/kilo på nästa ? :D