Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Parma/prosciutto på vildsvin!

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

Hej,

Efter att ha läst igenom detta inlägg några gånger har jag äntligen dragit igång en ettåring jag med. :)

En fråga dock som jag inte kan hitta svaret på. Det har ju stötts och blötts om temperaturer under hängningen men jag har inte sett så mycket om tempen vid själva saltningen.

Någon nämner 5 grader och 1-4 grader. Hur knixigt är detta? Min låda med låret får just nu inte plats i en vanlig kyl så jag lade det i garaget som håller ca 10-12 grader. Är detta på tok för hög temp under insaltningen?

Mvh

/Fredrik

10-12 grader är inget problem.

Se bara till att du häller av vätskan och byter salt med jämna mellanrum.

Lycka till!

• Svar 167
  • Visningar 66,7k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Nu har det haft sina närmare 30 dagar i salt, och ingenting annat förutom lite hackade lagerblad. Jag använder aldrig nitratsalter eller dylikt bara för att få en rosa färg och extrema lagringskapaci

• Jaha, då har man kommit en bit på väg. Saltade in två skinkor för 25 dygn sedan och i dag togs de upp och sköljdes av. I varje fall den ena skinkan, den andre var lite mjuk på ett ställe där det var m

• Hej! Ny medlem här. Kul att se att fler vågar ge sig på lufttorkning i stället för rökning. Jag jagar inte själv och har inte provat att torka vildsvin, endast tamsvin. Jag skulle vilja veta hur ni k

Posted Images

Publicerat

10-12 grader är inget problem.

Se bara till att du häller av vätskan och byter salt med jämna mellanrum.

Lycka till!

Strålande!! Tack för snabbt svar. :)

Mvh

/Fredrik

Publicerat

Tjena,

Efter en vecka i salt har det dykt upp några fler frågor som jag måste lufta här.

Jag har gått och kollat av baljan med allt i och tycker det inte blir så mycket vätska i botten. Kom då på att just denna grisen hängde 16 dagar innan jag styckade den. Låren hade då köttytorna vid skinkorna öppna. Kan det vara så att låret redan då torkade lite så att mängden vätska nu blir betydligt mindre? Jag tömde ut den vätska som samlats igår (efter 1 vecka) och det var inte mer än kanske 2 dl på botten i baljan. Innebär detta isåfall att jag kan korta ner saltningstiden? Mitt lår vägde 5kg (från 70 kg gris) när jag saltade in det. Måste tillägga att det varit fryst mellan styckning och insaltning. Påverkar det också något?

Enl Wizards modell ska det saltas i 27 dagar men med hans erfarenhetstillägg kan det kortas ner till ca 22 dagar. Om man fått en stum bit redan innan dess, kan man avbryta saltningen tidigare?

Är nu något orolig för att jag antingen ska få en för torr bit eller för lite saltad=risk för att det ruttnar.

Mvh

/Fredrik

Publicerat
  • Författare

Tjena,

Efter en vecka i salt har det dykt upp några fler frågor som jag måste lufta här.

Jag har gått och kollat av baljan med allt i och tycker det inte blir så mycket vätska i botten. Kom då på att just denna grisen hängde 16 dagar innan jag styckade den. Låren hade då köttytorna vid skinkorna öppna. Kan det vara så att låret redan då torkade lite så att mängden vätska nu blir betydligt mindre? Jag tömde ut den vätska som samlats igår (efter 1 vecka) och det var inte mer än kanske 2 dl på botten i baljan. Innebär detta isåfall att jag kan korta ner saltningstiden? Mitt lår vägde 5kg (från 70 kg gris) när jag saltade in det. Måste tillägga att det varit fryst mellan styckning och insaltning. Påverkar det också något?

Enl Wizards modell ska det saltas i 27 dagar men med hans erfarenhetstillägg kan det kortas ner till ca 22 dagar. Om man fått en stum bit redan innan dess, kan man avbryta saltningen tidigare?

Är nu något orolig för att jag antingen ska få en för torr bit eller för lite saltad=risk för att det ruttnar.

Mvh

/Fredrik

Allt kött skall hängas innan så det är inget problem.

Har aldrig gjort det med en fryst skinka så här vågar jag inte sia...

Mot slutet så blir det inte så mycket vätska men saltar man för kort tid så finns risken att det blir dåligt.

Tiden kan kortas ner om skinkan är lite plattare (som på ett vildsvin) eftersom saltet kommer att penetrera.

22 dagar baserade jag på att mina skinkor ligger under press vilket snabbar på processen men har du inte din under press och den väger 5 kilo så är 22 dagar absolut minimum anser jag.

För tamgris ligger det normalt på ungefär 27 dagar enligt vad jag har fått lära mig.

Känns den stum så låt den dra 22 dagar totalt och sedan tar du ut den, spolar av den och fortsätter med hängningsprocessen tycker jag.

Lycka till!

Publicerat

Allt kött skall hängas innan så det är inget problem.

Har aldrig gjort det med en fryst skinka så här vågar jag inte sia...

Mot slutet så blir det inte så mycket vätska men saltar man för kort tid så finns risken att det blir dåligt.

Tiden kan kortas ner om skinkan är lite plattare (som på ett vildsvin) eftersom saltet kommer att penetrera.

22 dagar baserade jag på att mina skinkor ligger under press vilket snabbar på processen men har du inte din under press och den väger 5 kilo så är 22 dagar absolut minimum anser jag.

För tamgris ligger det normalt på ungefär 27 dagar enligt vad jag har fått lära mig.

Känns den stum så låt den dra 22 dagar totalt och sedan tar du ut den, spolar av den och fortsätter med hängningsprocessen tycker jag.

Lycka till!

Tack för otroligt snabbt svar Wizard!! :)

Min skinka ligger under press av en blyplatta (med en plastskärbräda emellan) på kanske 12-14kg. Vet inte om det räcker som tyngd?

Jag sprutsaltade faktist runt benet när jag startade för att försökra mig om att saltet kom ända in. Detta kanske förkortar tiden nån dag eller två?

Det är ju som du skriver, skinkan är rätt platt och köttet ligger rätt mot saltet så inte en massa fett eller skinn som stoppar/saktar ner saltpenetreringen.

Får köra 14 dagar och sen kolla av varannan dag hur stum den känns så det inte blir för torr.

Mvh

/Fredrik

Publicerat
  • Författare

Tack för otroligt snabbt svar Wizard!! :)

Min skinka ligger under press av en blyplatta (med en plastskärbräda emellan) på kanske 12-14kg. Vet inte om det räcker som tyngd?

Jag sprutsaltade faktist runt benet när jag startade för att försökra mig om att saltet kom ända in. Detta kanske förkortar tiden nån dag eller två?

Det är ju som du skriver, skinkan är rätt platt och köttet ligger rätt mot saltet så inte en massa fett eller skinn som stoppar/saktar ner saltpenetreringen.

Får köra 14 dagar och sen kolla av varannan dag hur stum den känns så det inte blir för torr.

Mvh

/Fredrik

Har du sprutat runt benet så kan du avsevärt korta ner tiden eftersom det nu penetrerar inifrån men huruvida det kommer att dra ur fukten i köttet eller bara ersätta det med koksalt vet jag ej.

Gå på känslan, det gör jag. Det finns inga exakta recept eftersom variablerna är för många.

12-14 kilo är nog kanske lite i överkant på vikt om du inte har väldigt mycket salt som tar lite av trycket...

Hur många dagar har den legat nu?

Publicerat

Har du sprutat runt benet så kan du avsevärt korta ner tiden eftersom det nu penetrerar inifrån men huruvida det kommer att dra ur fukten i köttet eller bara ersätta det med koksalt vet jag ej.

Gå på känslan, det gör jag. Det finns inga exakta recept eftersom variablerna är för många.

12-14 kilo är nog kanske lite i överkant på vikt om du inte har väldigt mycket salt som tar lite av trycket...

Hur många dagar har den legat nu?

Jag har 3-4cm salt ovanpå så jag hoppas det funkar. Dock så tog jag bort plattan för 2 dagar sen då jag såg att den inte kom ut så mycket vätska ur skinkan. Ville inte pressa ur för mycket om den nu var "torr" redan innan saltningen.

Jag saltade in den i tisdags förra veckan så 7,5 dygn.

Publicerat
  • Författare

Jag har 3-4cm salt ovanpå så jag hoppas det funkar. Dock så tog jag bort plattan för 2 dagar sen då jag såg att den inte kom ut så mycket vätska ur skinkan. Ville inte pressa ur för mycket om den nu var "torr" redan innan saltningen.

Jag saltade in den i tisdags förra veckan så 7,5 dygn.

Låt dra i 22 dagar nu och kolla på den sen.

Det är inte hälsosamt att gå och tjuvkika på den varje dag för då börjar man oroa sig... :blush:

Tänk på att den skall hänga i ett halvår sedan eller mer! Då kan man inte gå och fundera varje dag för då slutar det med att man börja skära i den och så vips har man ingen skinka kvar :P

Publicerat

Låt dra i 22 dagar nu och kolla på den sen.

Det är inte hälsosamt att gå och tjuvkika på den varje dag för då börjar man oroa sig... :blush:

Tänk på att den skall hänga i ett halvår sedan eller mer! Då kan man inte gå och fundera varje dag för då slutar det med att man börja skära i den och så vips har man ingen skinka kvar :P

Sant sant. Tror dock att får jag bara upp den på luftning så är det inte mycket att oroa sig över. Då har man liksom gjort det man ska och inte mycket som kan gå fel..*hoppas jag*. :)

Tack för råden Wizard. Jag får helt enkelt lugna ner mig lite. :blush:

/Fredrik

Publicerat

Frågorna slutar inte dyka upp så här kommer en om inslagningen i muslin el.dyl.

Kollade tidigare bilder och får rätt bra hum om hur det ska se ut. Undrar dock lite om hur mycket tyg man behöver nyttja. Ska man dra två eller fler varv så det blir fler lager med tyg eller räcker det med ett ynka lager? Antar att tyget ska skydda mot smuts och annat skit/flugor och därför inte behöver vara så tjockt. Man vill ju heller inte försämra luftgenomströmningen genom att ha för tjockt runt om. :unsure: Är det bättre att tighta till det något eller ska det hänga löst runtom?

Mvh

/Fredrik

Publicerat
  • Författare

Frågorna slutar inte dyka upp så här kommer en om inslagningen i muslin el.dyl.

Kollade tidigare bilder och får rätt bra hum om hur det ska se ut. Undrar dock lite om hur mycket tyg man behöver nyttja. Ska man dra två eller fler varv så det blir fler lager med tyg eller räcker det med ett ynka lager? Antar att tyget ska skydda mot smuts och annat skit/flugor och därför inte behöver vara så tjockt. Man vill ju heller inte försämra luftgenomströmningen genom att ha för tjockt runt om. :unsure: Är det bättre att tighta till det något eller ska det hänga löst runtom?

Mvh

/Fredrik

Dra det ganska tight men inte överdrivet. Det kommer att bli lite slappare under torkningen men det får ju gärna se estetiskt ut när det hänger också :blush:

Målet är precis som du skriver att skydda mot ohyra och yttre faktorer som smuts etc.

Min skinka fick två lager eftersom min muslin var så stor.

Muslin kan i princip inte bli tätt så det är ingen fara.

Det går att hänga helt fritt också men då får man nog problem med de yttre faktorerna.

Publicerat

Dra det ganska tight men inte överdrivet. Det kommer att bli lite slappare under torkningen men det får ju gärna se estetiskt ut när det hänger också :blush:

Målet är precis som du skriver att skydda mot ohyra och yttre faktorer som smuts etc.

Min skinka fick två lager eftersom min muslin var så stor.

Muslin kan i princip inte bli tätt så det är ingen fara.

Det går att hänga helt fritt också men då får man nog problem med de yttre faktorerna.

Bra. Då stämmer mina tankar någotsånär. :)

Inhandlade lite tyg idag. Tygaffären hade ingen aning om vad muslin var <_< så jag köpte ett annat som var ganska tunnt/glest som jag tror ska funka.

Tack än en gång Wiz!

/F

• 11 months later...
Publicerat

Nu har man läst igenom hela tråden och det var mycket intressant läsning.

Tack för det alla som har haft något att bidra med! :)

Publicerat

Det där låter både intressant ovh gott :) Synd bara att vi inte har några grisar här annars skulle jag provat :)

Publicerat

Grym tråd, detta ska jag prova någon gång :) Tack för all info och bilder!

Publicerat

Det där låter både intressant ovh gott :) Synd bara att vi inte har några grisar här annars skulle jag provat :)

Det är dags att vi importerar minst en långtradare med vildsvin hit upp så vi får något annat att göra. :lol:;)

Publicerat

Det där var ju intressant!

:)

Publicerat

Jo den är rätt spännade läsning den där PDFn... :)

Publicerat

Jo den är rätt spännade läsning den där PDFn... :)

Ja, den var intressant!

Kan du samla ihop en flock svin och skicka dom med en långtradare upp till mig så får vi lite mer att jaga och prova experimentet på??? :lol:;)

Publicerat

Då spär vi den här länken med ett annat recept.

Här en länk till avancerad vildsvinstillagning.

http://boarhogrecipes.com/157

Publicerat

Precis spenderat 2h för och kika på River Cottage - Pig In A Day med Hugh Fearnley-Whittingstall, hittar ni den SE DEN. Visst en vanlig gris och ett vildsvin kanske inte har exakt samma anatomi, men allt gott de gör som man lätt borde kunna göra med vildnasse!!!!

Känner jag måste skjuta en nu snart, har ju massa och göra!!! :wub:

Publicerat
  • Författare

Precis spenderat 2h för och kika på River Cottage - Pig In A Day med Hugh Fearnley-Whittingstall, hittar ni den SE DEN. Visst en vanlig gris och ett vildsvin kanske inte har exakt samma anatomi, men allt gott de gör som man lätt borde kunna göra med vildnasse!!!!

Synd bara att den är så nerklippt vad gäller styckningen för metoden de visar är min favorit sedan 15 år tillbaka!

Det var faktiskt en av de första sakerna jag lärde mig när jag flyttade till England och det var deras styckteknik. Innan kunde jag hyffsat den äldre svenska samt den franska på både gris och nöt men den Engelska är fanimig den bästa för att göra lite större stekar osv!

Dessutom finns inte en bandsåg i närheten av slaktkroppen och är det något jag hatar så in i bomben så är det äckligt benmjöl på köttet... :ph34r:

Precis som Galne säger - Se den filmen!

De visar även lite oortodoxa rätter som porcherad friterad grishjärna (riktigt gott) och en köttgryta kokt i mjölk.

Styckmetoden fungerar precis lika bra på vildsvin och det är den enda metoden jag använder.

Publicerat

Åfyförsatan....

Av alla vildsvinstrådar är detta obestridligt den tråden som får mig att ångra flytten till Jämtland allra mest.

Köttet från i höstas är slut, vildsvinsklövarna till spårträningen är slut. Hunden lufsar omkring i skogen och käkar sork.

FAAAN!

Men man blir bra sugen på att ge sig på era recept!

Publicerat

Jag bara älskar youtube!

Tack för tipset, den är klart sevärd!