Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Parma/prosciutto på vildsvin!

Featured Replies

Publicerat

Man blir väldigt sugen på och göra massa korv och skinka...

• 2 months later...
  • Svar 167
  • Visningar 67k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Nu har det haft sina närmare 30 dagar i salt, och ingenting annat förutom lite hackade lagerblad. Jag använder aldrig nitratsalter eller dylikt bara för att få en rosa färg och extrema lagringskapaci

• Jaha, då har man kommit en bit på väg. Saltade in två skinkor för 25 dygn sedan och i dag togs de upp och sköljdes av. I varje fall den ena skinkan, den andre var lite mjuk på ett ställe där det var m

• Hej! Ny medlem här. Kul att se att fler vågar ge sig på lufttorkning i stället för rökning. Jag jagar inte själv och har inte provat att torka vildsvin, endast tamsvin. Jag skulle vilja veta hur ni k

Posted Images

Publicerat

Har kanske missat om det står någonstans i tråden men, har en stor vildsvinsskinka som ska saltas och torkas nu, undrar bara vilket sorts salt man ska ha? Grovt, med eller utan jod? Tackar för en fin tråd :-)

• 6 months later...
Publicerat

Kanske har missat detta men hur länge ska min skinka ligga i salt? Den väger 2,7kg med ben..

Mycket intressant tråd! Tack för all inspiration!

Publicerat

Enligt filmen "pig in a day" 3 dagar per kilo, man kan dra av 1-2 dagar för lite mildare. Vikten för och skapa press på skinkan ska vara 2ggr skinkans vikt.

Publicerat

Tack!

Publicerat

Påbörjade projektet idag med ett lår från rådjur på 2,5kg. Putsade till det och ner i saltet!

Det verkar dock som alla gjort på vildsvin så jag undrade egentligen bara om det är samma som gäller för allt kött?

Efter lite konsultation om hur länge den ska ligga i salt fick jag rådet 14 dagar, (av en något osäker kock) vad tror ni om det?

• 2 weeks later...
Publicerat

Ok, om nu någon är intresserad så har jag kommit till nästa steg.

Biten vägde innan saltningen 2,5 kg ganska exakt.

post-2286-0-32473400-1358341519_thumb.jp

körde havssalt som jag täckte den med, den fick ligga i 5 dagar sedan bytte jag saltet.

Det var du ungefär 3 dl "guck" i botten, sedan i med nytt salt och 6 dagar till.

Tvättade bort allt salt och torkade av den, nu vägde den exakt 2kg.

post-2286-0-57655200-1358342873_thumb.jp

Sedan lindade jag den i tunt tyg och hängde den inomhus i 3 dagar,

sedan ut i förrådet där temperaturen ligger runt 12 grader med en fläkt

som blåser runt luften lite i rummet.

post-2286-0-42192000-1358342981_thumb.jp

Hittills så kan jag konstatera att den luktar ganska mycket ännu och fast den är torr på utsidan

så har det sipprat ut lite vätska inifrån som gjort en liten fläck på tyget.

Frugan är mycket skeptiskt och har redan sagt att hon aldrig kommer smaka.. haha!

tänkte låta den hänga i ungefär 7-8 månader.

Publicerat

Intressant! Vad tror ni om att torka på balkong? Den är inglasad, men man kan öppna upp helt.

Publicerat

Testa!

Känner mig själv väldigt osäker på hur mitt projekt ska sluta, om det blir soptunnan, sjukhus eller delikatessbordet.

Frugan tycker nu att den stinker ruttet, men jag är skeptisk och låter den hänga, jag tycker bara den luktar vilt än så länge...

• 2 weeks later...
Publicerat

Ok, gylta skjuten, annandagen, 13 meter, 30-06.

- Ok, vildsvinskinkan vägde 3,8 kg. Check!

- 3 dagar/ kg ger 12 dagar, Jag körde 15 dagar för säkerhets skull. Check!

- Ser bra ut! Funderar på att täcka med späck/mjöl/vitmögel för att det inte skall torka för fort. Check!

- Hej då skinka på ett år!

- Får hem 1 st tamgris. Fläsksidorna blir bacon River Cottage style. Check! (fullt i frysen :-) )

Fråga 1: Vad gör man av allt vitt, torrt, överblivet salt? Känns liksom lite onödigt och kasta. Iofs fick jag köpa proffs-salt av Heberleins för 5 kr/kg, men känns ändå dumt att slänga 15 kg salt.

(det goijiga saltet i botten har jag naturligtvis slängt.)

Fråga 2: Var köper man muslin-tyg? Eller går det bra med 100-åriga gamla urtvättade linnelakan?

(behövs inte nu, men om ett par månader när flugorna kommer....)

Vänta, vänta, vänta.......

• 2 months later...
Publicerat

Jag har bevakat den här tråden länge nu och i höstas gjorde jag två egna skinkor på en större gris jag sköt förra sommaren. Varje skinka vägde cirka 8-9 kilo och efter torrsaltningen i två veckor (köpte storsäck 25kg havssalt på granngården och den gick åt för att täcka båda skinkorna) så hade halva vikten försvunnit. Jag borrade ett hål i höftkulan och körde igenom en elkabel som jag hängde skinkan i. Utrymmet dom har hängt i är modell flugfritt svalförråd med ingen direkt nämnvärd blåst eller vinddrag. Efter ett par månader var båda skinkorna täckta med ett fint vitmögellager som sig bör. Och i söndags kunde jag inte hålla mej längre :). Skar tunna tunna skivor från den ena skinkan och höll på att svimma :woot:  :tongue: !! Så himmelskt underbart gott, detta slår allt med hästlängder av det jag tidigare smakat på. Jag var tvungen att arrangera en bild med ett par björk-klabbar och givetvis några 9,3x62-bulor :thumbsup: .

Allat jag gjorde var att ta lärdom av vad ni skrivit tidigare i tråden och sen göra på det sätt som passar mej, med ett fantastiskt resultat. Skinkan blev ngt för salt i ytterlagret men ju längre in jag kommer på den desto bättre blir det. :D.

Här är den, hoppas bildlänken funkar:

post-5704-0-10567200-1366099952_thumb.jp

Publicerat

Jag har bevakat den här tråden länge nu och i höstas gjorde jag två egna skinkor på en större gris jag sköt förra sommaren. Varje skinka vägde cirka 8-9 kilo och efter torrsaltningen i två veckor (köpte storsäck 25kg havssalt på granngården och den gick åt för att täcka båda skinkorna) så hade halva vikten försvunnit. Jag borrade ett hål i höftkulan och körde igenom en elkabel som jag hängde skinkan i. Utrymmet dom har hängt i är modell flugfritt svalförråd med ingen direkt nämnvärd blåst eller vinddrag. Efter ett par månader var båda skinkorna täckta med ett fint vitmögellager som sig bör. Och i söndags kunde jag inte hålla mej längre :). Skar tunna tunna skivor från den ena skinkan och höll på att svimma :woot:  :tongue: !! Så himmelskt underbart gott, detta slår allt med hästlängder av det jag tidigare smakat på. Jag var tvungen att arrangera en bild med ett par björk-klabbar och givetvis några 9,3x62-bulor :thumbsup: .

Allat jag gjorde var att ta lärdom av vad ni skrivit tidigare i tråden och sen göra på det sätt som passar mej, med ett fantastiskt resultat. Skinkan blev ngt för salt i ytterlagret men ju längre in jag kommer på den desto bättre blir det. :D.

Här är den, hoppas bildlänken funkar:

Blev det gott då???

Publicerat

Blev det gott då???

Han skrev ju: Så himmelskt underbart gott, detta slår allt med hästlängder av det jag tidigare smakat på.

Eller du missade det efter den hyperaktive smilen kanske? :tongue:

Publicerat

Han skrev ju: Så himmelskt underbart gott, detta slår allt med hästlängder av det jag tidigare smakat på.

Eller du missade det efter den hyperaktive smilen kanske? :tongue:

Men då har han inte smakat mitt torkade älg- o renkött.

Om du läser min tråd i ämnet så ser du att jag får MVG på löpande band av dom som har köpt av mig, och det talar sitt tydliga språk. :thumbsup:  :thumbsup:  :thumbsup:  :thumbsup:  :thumbsup:

Publicerat

Hästlängder eller hästkött,det är frågan?? :smile:

Publicerat

Isjonsson, jag tror dej :). Och jag tror också generellt att det är svårt att misslyckas med detta då det är så enkelt. Då jag endast gör för husbehov och till min familj så är jag grymt nöjd med resultatet ;). Jag bor i Sörmland och ni är välkomna att smaka om ni har vägarna förbi :). Ska ut i kväll och se om jag kan få omkull en gris, har varit välbesökt senaste veckan på en av åtlarna ;), så det kan bli fler skinkor. :D

Publicerat

Hästlängder eller hästkött,det är frågan?? :smile:

Ja, det är frågan! :yes:

Tror du att han har vildhästar hos sig som han nedlägger??? :wink:

Publicerat

Men då har han inte smakat mitt torkade älg- o renkött.

Om du läser min tråd i ämnet så ser du att jag får MVG på löpande band av dom som har köpt av mig, och det talar sitt tydliga språk. :thumbsup:  :thumbsup:  :thumbsup:  :thumbsup:  :thumbsup:

Har ju MVGat dig med då jag vet hur ditt älgkött smakar.. *stort behov av en dregglande smile*

Publicerat

Isjonsson, jag tror dej :). Och jag tror också generellt att det är svårt att misslyckas med detta då det är så enkelt. Då jag endast gör för husbehov och till min familj så är jag grymt nöjd med resultatet ;). Jag bor i Sörmland och ni är välkomna att smaka om ni har vägarna förbi :). Ska ut i kväll och se om jag kan få omkull en gris, har  varit välbesökt senaste veckan på en av åtlarna ;), så det kan bli fler skinkor. :D

Det finns en som inte har vågat smaka på det torkade köttet som han beställde av mig. Han föll på doften. :sad: Jag tänker inte namnge hamn för det är en västkustbo. :thumbsup:

Ok! Jag har ju iofs +10 kg vildsvinskött i frysen efter en bytesaffär med strävhår här på forumet. Det är både bog o ett helt lår samt filé och lite revben.

Det ska grillas till sommaren men sedan är jag nyfiken på det här med parmaskinka men då har jag ingen källare som jag kan förvara skinkan i under processen.

Det finns en kille i Uppland som torkar vildsvin o vi har bytt kött med varandra och det är gott. Han hänger ut vildsvinsköttet i dec redan innan jul o sedan får det hänga i mer än 3 mån. :smile:

Publicerat

Har ju MVGat dig med då jag vet hur ditt älgkött smakar.. *stort behov av en dregglande smile*

Ja, jag vet det! :smile: Köttet ger ju ett visst begär och det är jag fullt medveten om för jag kan sitta o smälla i mig en hel bit (10-20 cm lång) och en kanna kaffe på 4-6 koppar.

Beror på hur många jag kokar på en gång och det går ju som sagt vad bra med en kall öl el. flera också. :thumbsup:

Publicerat

Hästkött är bra kött,trots att det finns både antbiotika och antiinflamatoriska medicinrester,för skulle det va hindret så skulle en dansk eller annan europeisk fläskfile jämföras med en potentionell medicinburk! :thumbsup:

Å sådan fläskfile köper ju varenda "stabo" :biggrin:

Publicerat

Ja, jag vet det! :smile: Köttet ger ju ett visst begär och det är jag fullt medveten om för jag kan sitta o smälla i mig en hel bit (10-20 cm lång) och en kanna kaffe på 4-6 koppar.

Beror på hur många jag kokar på en gång och det går ju som sagt vad bra med en kall öl el. flera också. :thumbsup:

Skulle inte våga köpa mer av dig, för det tar slut för fort... :thumbsup:  :cool:  :woot:

Hästkött är bra kött,trots att det finns både antbiotika och antiinflamatoriska medicinrester,för skulle det va hindret så skulle en dansk eller annan europeisk fläskfile jämföras med en potentionell medicinburk! :thumbsup:

Å sådan fläskfile köper ju varenda "stabo" :biggrin:

Jag skulle gladeligen äta häst om det serverades, fint mört kött. Det ända man kan önska är väl med dokumenterad medicinering så slakterierna vet vad det duger till...

Publicerat

Ja men lite medikamenter i köttet kan väl inte skada,iallafall inte på en såpass gammal gubbe som mig!Antiinflamatoriska rester kanske bara mjukar upp gamla slitna leder! :woot:

Publicerat

Skulle inte våga köpa mer av dig, för det tar slut för fort... :thumbsup:  :cool:  :woot:

Haha! Det är det som är felet tyvärr att det tar slut alldeles för fort. :dry:

Det är som sagt vad inget fel på hästkött, men det är medicineringen som dom måste dokumentera bättre.

• 3 months later...
Publicerat

Nu har det gått lite mer än 8 månader med min lilla rådjursbit så idag blev det dags för provsmakning.

Det känns som att den hängt lite väl länge då den var så liten, den är nästintill snustorr, men när jag väl började karva i den

såg den mörk och fin ut, smakar helt ok, väldigt salt. Nu hade jag en relativt dålig kniv att skära med så bitarna blev ganska tjocka

vilket gjorde att den blev väldigt lik beef jerky i konsistensen. Överlag så var det en positiv smakupplevelse... och den kommer nog åka fram

som tilltugg till en kall bira! :)

post-2286-0-31949000-1376381120_thumb.jp