Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Trashbössans uppståndelse

Featured Replies

Publicerat

Det där gjorde du bra.

var hittade du skenan?

vad kostar dessa ungefär?

har du tips på skena till min m65?

sammantaget måste du vara riktigt nöjd med bössan så som jag ser det eller?

• Svar 380
  • Visningar 57,2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• True-oil torkar fort i mitt varma garage, redan 4 lager,  mattade med stålull mellan varje. Bössan ihopskruvad och kikaren monterad.  Den känns grymt bra med något kortare kolv. Det kommer att bli per

• Trashbössan är nu fullt funktionell, det har gått ca 500 smällar genom pipan, jag vet att den kan prestera med rätt laddning i den utsträckning det är jaktligt relevant. Jag hade egentligen hoppats på

• Alla behöver en arbetsplats med verkstad

Posted Images

Publicerat
  • Författare

Tackar, visst är det kul när även en hemmafixarklant får till det ;)

Skenan har jag köpt på vildsvin.se, om det finns till gammeltikkor har jag ingen aning om. Denna enkla modell kostade modesta 345kr + frakt.

Nöjd, jovisst :D Det finns naturligtvis förbättringspotential men det är en trevlig bössa som det är. Det blir naturligtvis lite trångt att mata magasinet med skenan på, det var jag förberedd på. Det är som jag ser det på en vakbösssa strängt taget inget behov av snabb omladdning, det räcker som regel med ett skott, chansen att man behöver, eller framför allt hinner, få iväg ett andra skott är förhållandevis liten.

Publicerat
  • Författare

Nu gick gängorna i lådan helt åt fanders. Efter några smällar där hålen var överallt där framme på tavlan låg de främre skruvarna på bänken bredvid bössan. Jag visste att risken fanns men nu är det inget att tveka på, det måste gängas nytt.

Publicerat

Nu gick gängorna i lådan helt åt fanders. Efter några smällar där hålen var överallt där framme på tavlan låg de främre skruvarna på bänken bredvid bössan. Jag visste att risken fanns men nu är det inget att tveka på, det måste gängas nytt.

Kan vara en god ide´att limma skena rekylen är våldsam kraft om man har skapligt tung glugg. Ett alternativ är att göra en rekylstopp på skenan som tex ligger mot framkant av porten i lådan.

Publicerat

kuken...

Publicerat
  • Författare

Kalle Kalle, vårda ditt språk :lol:

Det där med lim har jag faktiskt tänkt på, när man väl fått skenan att stämma med skruvhål och allt, borde det gå att lägga en droppe epoxi istället för loctite. Om man mattar ytan under skenen så borde det bita grymt bra på den blästrade blånerade ytan på lådan, tvättar man av med aceton så greppar det fint.

Hade med bössan till arbetsdagen på Jägartorpet, det var där jag försökte skjuta in den.

En av de andra funkisarna som var med har en bläääser-custom-kolfiberpipa-blahablaha-bössa i kaliber 338WM. Han fick provskjuta och blev faktiskt lite kär :lol: De andra som var där idag har Bläääser allihop och blev faktiskt imponerade av Boldtrycket, det måste mao inte vara Bläääser och schweindyrt för att vara bra ;)

Publicerat

nä,

berättar du för dem så kommer blääääser sälja mindre ochalla andra tar ut mer betalt för "våra" prylar så gör inga mer sådana dumheter ;)

Publicerat
  • Författare

Enda positiva med Bläääääser är väl att det är Tysk kvalitet, inget Finskt eller Amerikanskt MÖÖÖÖÖÖG!!

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Publicerat
  • Författare

Pratade med den lokale vapenkludden idag, lämnar jag in bössan nästa torsdag så får jag den med nygängade hål på tisdagen efter. Skulle inte gå på mer än några hundralappar, litet arbete som är fort gjort.

Jag räknar med att skicka med skenan så skruvar han dit skiten åt mig, alltid bra att kunna gå tillbaka och klaga om någonting inte blir bra, det blir nog svårare om jag skruvar dit den själv.

Publicerat

Killen då,

till tröst kan jag berätta att jag var på banan idag, tog ledigt en förmiddag för att Poffa med Mike och min Sako fick utstå lite skymfande tillmälen osv där jag helt plötsligt fick slut på justeringen på en Hensoldt, iofs i sida men ändå.

Men det var inget som en vass sten och lite svett inte kunde ordna.

6,5x47L riggen skjuter så pass snyggt att tom Mike är lite avis på den.

Nåja skall inte tråka dig med slikt, kul att höra att du kommer att få ordning på riggen, det förtjänar du.

/Christian

Publicerat
  • Författare

Men det var inget som en vass sten och lite svett inte kunde ordna.

Klart det är ok att maltraktera en Hensholdt och Finskt skrot med stening :wacko::blink:

Tack gubben, du är allt bra söt du :wub:

Publicerat
  • Författare

Lämnade in bössan idag.

Jag hoppas att den lokale klanten är kompetent, jag har inte lämnat något till honom förut. Nu blir det 4 nya m4skruvhål och sjuhelskottasLoctite. Skenan kommer förhoppningsvis att sitta som berget.

Funderar lite på ett par lägre ringar, det är lite väl mycket luft under tuben, men jag väntar och ser, det är ju bara att köpa när jag vill.

Publicerat

vart lämnade du in den om man får fråga

Publicerat
  • Författare

Bofab, smén som jobbar där ti-to, fr&må sitter han hemma i verkstan och skruvar bössor. Jag vet egentligen inte vad han har för utbildning, erfarenhet och kompetens, men han verkar rätt ok av det jag sett när han hjälpt andra kunder i butiken.

Publicerat

aha ok vet jag han fixade QR montaget på min kvadd med bra resultat har lite andra jobb som är på g därför undrade jag

Publicerat
  • Författare

Hämtat bössan hos smén.

Gängorna var TOTALT slut, han var tvungen att gå upp till M5 för att det skulle dra ordentligt.

Skitfula stora försänkta skruvar med Ph-kryss sitter mitt i skenan, men det bryr mig mitt bak, bara det sitter -_-

Bilder kommer

Nu packar vi för resa till Svärisarna i Norge över syttende mai, väldigt mycket roligare än att ligga på skjutbanan.....NOT

Publicerat
  • Författare

post-2426-0-49732800-1337107533_thumb.jp

Bilder som utlovat

Publicerat

inte snyggt men vad ska man göra om gängorna är slut

Publicerat
  • Författare

Ju mer jag ser på det, destå mer irriterande är det. Skruvarna är verkligen helt bedrövliga, gick det inte att göra någonting snyggare? Jajaja, jag får väl köra på detta ett tag och försöka hitta ett par låga ringar so skiten inte syns. Efterhand kan jag ju konsultera någon annan kunnig så kanske det dyker upp en lösning mer värdig en custombössa.

Publicerat

Lite svårt att se på bilden men är det inte försänkta skallar på skruvarna?

Det tycker jag man ska använda det blir både snyggare och lättare att alla skruvar bär i längdriktningen

Publicerat
  • Författare

Visst är det försänkta skallar, någonting annat hade nog inte varit möjligt.

Publicerat

Jag tycker inte att det ser så konstigt ut på bilden.

Det är ju inte fel med rejäla doningar med tanke på vilka krafter det handlar om...

Behåll skruvarna du och skjut väl! ^_^

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Nu har jag slipat ur lite mer i framstocken, pipan ligger nu fri igen, jag vet inte vad som hänt men av någon anledning låg pipan i spänn mot stocken längst fram. Inte konstigt att den spred som satan. Nu borde det vara stabilt och skottfast. JAg kikade lite häromdagen på lägre ringar, det är är 8-9mm från pipa till kikare, helt onödigt. Det känns bara lite surt att QRringarna som kostar 1600spänn inte ska bli använda, men det kanske går att hitta en köpare. Warneringar utan QD är jag sugen på, jag tror till och med det kan funka med låga ringar, men då blir det nästan kontakt mellan pipa och kikare, jag måste mäta lite nogrannare innan jag slår till.

Jag har ju hela tiden varit sugen på en GRSstock ,emn börjar vackla lite där, man kanske ska satsa på justerbar kolvkan på den befintliga stocken ändå. GRSstocken är skön, men rätt kluimpig.

Den som lever får se...

Publicerat

Är det låga ringar du söker? Jag kanske har något du kan testa, har 30mm och 25:or.

Jag VILL se att du får det till att lira nu, det är en väldigt mysig bössa.

Jag följde din tanke att limma skenan, jag gjorde det på min mögtikka och det sitter bra fast!

Publicerat
  • Författare

Egentligen inte så aktuellt att låna och testa, jag behöver bara mäta för att vara säker på att det blir rätt höjd och köpa nya ringar.Tack ändå kompis :wub:

När det gäller att limma skenan så avrådde smén mig från det å det starkaste, han sa att risken är stor att man drar av en skruv när man lossar på grejorna, och då har man problem.

Riggen lirar nu ganska bra, jag har skrivit en kort rangereport i dagboken från dagens eskapader. Drygt 400 plugg har det blivit med bössan nu så vi har kommit en bit in i "lärakännafasen" :P