Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Trashbössans uppståndelse

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

0,05mm kvar....

Sweet, jag ska pungsparka den fjållåttska/skånska intelligensreserven om några veckor, ska jag ge en extra och hälsa?

• Svar 380
  • Visningar 57,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• True-oil torkar fort i mitt varma garage, redan 4 lager,  mattade med stålull mellan varje. Bössan ihopskruvad och kikaren monterad.  Den känns grymt bra med något kortare kolv. Det kommer att bli per

• Trashbössan är nu fullt funktionell, det har gått ca 500 smällar genom pipan, jag vet att den kan prestera med rätt laddning i den utsträckning det är jaktligt relevant. Jag hade egentligen hoppats på

• Alla behöver en arbetsplats med verkstad

Posted Images

Publicerat

Sweet, jag ska pungsparka den fjållåttska/skånska intelligensreserven om några veckor, ska jag ge en extra och hälsa?

Appselut, gör så!

I övrigt så ligger spettet på köksbordet och suktar efter kula genom loppet.

Gav dig samma throatlängd som jag har i mitt patronläge. Tog faktiskt lite bilder under tiden som jag lägger upp sen, ska bara njuta av en wirre först.

Polymerspetsar är att föredra i kulväg. Ska vi samköpa sst mm. ifrån luxemburg senare i vår?

Mvh. Robban

Sent from my Iphone using Tapatalk

Publicerat
  • Författare

SST är trevliga, skjutit lite såna i 6,5an. Bra precision och snabb expansion, 225Gr rävammo som säkert duger till älg :P

Klart vi kan samköpa.

Resonemanget varför polymer ska vara bra får du nog utveckla lite vid tillfälle, jag har fyllt förrådet med blyspets och nu kommer du med detta påståendet, pungspark på dig du.

EDIT:

Länge sedan jag var i laddboden :blush: Kollade nu, jag visste att jag hade 100st SGK250Gr och 200st Hornady SP 200Gr, men även att jag vid något Fjollholmsbesök skaffat en tredje sort.

Det visade sig ju vara 200st friska SST 225Gr som snällt ligger och väntar i kartong. Jag har mao tänkt i de banorna i höstas, troligtvis efter att ha varit nöjd med SST i 6,5an.

Jag kan väl inte komma ihåg hur jag tänkte för flera månader sen, jag är ju inte kvinna... :unsure:

Publicerat
  • Författare

post-2426-0-02775400-1330981077_thumb.jp

Var ju bara tvungen att gå ner och fila lite. Bildkvalitén är sådär, men man får ändå en uppfattning av SSTkulans konstruktion. Plastspets för att säkerställa expansion, försvagning av manteln 7-8mm nedanför spetsen för att´ytterligare underlätta expansionen. Sedan inbuktningen vid krymprillen "corelock" för att förhindra mantelseparation och tjockare mantel och bas längst bak för att inte hela kulan ska deformeras. Rätt så avancerat konstruktion kan man tycka. Jag antar att för klassiska obondade kulor blir det inte mycket bättre än så här. Det är ändå en riktigt billig kula med trevlig ballistik som lämpar sig till mängdträning och långhållsskytte.

Lite OT, men det handlar fortfarande om kalibern i projektbössan så det finns inlägg här som är betydligt mer utsvävande.

Publicerat

GOD MORGON!

Jo det är som så här käre bror... Blyspetsarna kommer att bankas platta mot framkanten på ditt mag så därför är polymer att föredra. Hornady SP är billiga och kan gå som träningskulor.

Men så skulle jag ju ha lagt ut bilder. Jag skyller på otroligt dålig sömn på sistonde, vaknar säkert 2-3 ggr/natt av att jag antingen bygger bössor eller gör nått annat trams. :blink: Så efter att jag petat i mig den där wirren så däckade undertecknad....

Jajja "men så är det ju" som Christian brukar säga...

Bild på främre gänga dök aldrig upp men så hittade jag några kassa bilder på denna. Du funderade ju över om M14x1 skulle bli nått vidare snyggt. Jag tycker dock inte det råder några tvivel om att det funkar men så är jag ju inte en gosse med stil heller så att eh.... :rolleyes:

post-1829-0-69859900-1331006066_thumb.jp

post-1829-0-58346200-1331006225_thumb.jp

Och så fick vi ju till en bakdel på det hela också, petade in en patron lite fint. Testade ju ett "nytt" sätt denna gången och det funkade ju smidigt som fan men jag lämnade som du/ni ser lite grann att brotcha tills gängan var klar.

post-1829-0-91106900-1331006236_thumb.jp

Och så kontroll att pipan låser mot lådan ordentligt.

post-1829-0-49662500-1331006255_thumb.jp

Åsså in med en go-tolk i slutstycket.

post-1829-0-57610700-1331006271_thumb.jp

post-1829-0-72672600-1331006295_thumb.jp

Precis som på alla andra patronlägen jag gör så fick även denna lite lätt "crush fit" mot go-tolken för att säkerställa perfekt headspace. Det känns riktigt najs att stänga slutstycket med en omformad 30-06 hylsa, väl skjuten så går den i och ur lekande lätt.

Testade lite på skoj att repetera in och ur en dummy och det är bra mycket bättre med kontrollerad matning måste jag säga. Skall bli kul när hela rasket är monterat så blir det nog fantamej en rapid fire här på gårn. :D

Kan säga att hustrun är van vid det här laget att det står en hel del vapendelar runt om i huset. Jag har en bra hake på henne där då hon gillar att smycka med blommor. Ja kan hon ställa blommor precis vart hon vill så kan ju jag lägga vapendelar vart jag vill eller hur? B)

post-1829-0-60056600-1331006305_thumb.jp

Men nu står "Bettan" i skåpet för bönhasarn skall till Metsos verkstad och lägga upp lite licenser samt svetsa lite till på Christians slutstycke.

Ha en bräääää dag!

Publicerat
  • Författare

Jädrar vilket SPETT :excl::wub:

Jag var varit lite fundersam över om det skarpare hylsbröstet skulle innebäre matningsproblem, men det låter bra.

Sen låter det nästan som att du är förvånad över att upptäcka den kontrollerade matningens fantastiska funktion, du ska nog se att du kommer att älska m98or när du blir vuxen nog :lol:(Tikka, pushfeed, BLAAAHHHHH)

Publicerat

Den är riktigt snygg! Det måste vara toppen att heta Markus nuförtiden...

Publicerat

åfyförsatansåinnihelvittesavundsjukjagbliiiiiiiiir :wub:

Publicerat

Grymt bra tråd och måste säga att ni är superduktiga!

Väntar med spänning på mer bilder :)

Publicerat

Ja det blir ju som sagt ett rejält spett och ja det är vårat köksbord som är belamrat. Tanten bryr sig inte längre då jag härdat henne sen länge tillbaks.

Jo den där Markus är en jobbig jäkel, fick en lite försynt förfrågan om bäddning "kaaaan inte du slaska ihop jadajada när du ändå är igång"... Nä att göra jobb åt kompisar är jobbigt för det blir massa förändringar i planeringen men sina grejor vill dom ha och det är snart. :lol:

(Ingen fara Markus, jag bara jävlas lite...) ;)

Pipkanalen i stocken vart ju sisådär så det blev ju en del filande och putsande innan alles trillade på plats. Fick som sagt ta köket som arbetsplats då pojkarna gråter krokodiltårar när husse går ut i verkstan och lämnar dom ensamma inne.

post-1829-0-12322000-1331126602_thumb.jp

post-1829-0-89343000-1331126609_thumb.jp

Som sagt ett långt jävla spett är vad det är och jag får väl ta å bädda även detta samtidigt som Christians bysse får sig en omgång med klet. :rolleyes:

Publicerat

Kleta varsamt,

varken jag eller Markus är vana att ha det slabbigt kring oss.

Just det, satans vilken söt rosa bössa.

/Christian

Publicerat

Vacker är den om än lite fjollig, passar en Värmlänning

Publicerat

åfyförsatansåinnihelvittesavundsjukjagbliiiiiiiiir :wub:

1) repeat quote

2) go to 1)

Publicerat
  • Författare

Spett var det ja, man kanske ska skaffa grythund nu då.... :ph34r:

Publicerat

Spett var det ja, man kanske ska skaffa grythund nu då.... :ph34r:

jag har sett din hund, han gillar ju mat ergo grythund....

:D

Sorry men inte ens jag kan missa ett sådant smashläge.

/Christian

Publicerat
  • Författare

Kontrollmätt lite, det är på kushåret att den går ner i mitt längsta vapenfodral :) Med lite tur går även bössan in i vapenskåpet utan att jag skruvar av bromsen :unsure:

Du har nog rätt där Chris, även om det var en rätt billig poäng.

Publicerat

Kontrollmätt lite, det är på kushåret att den går ner i mitt längsta vapenfodral :) Med lite tur går även bössan in i vapenskåpet utan att jag skruvar av bromsen :unsure:

Du har nog rätt där Chris, även om det var en rätt billig poäng.

Är den någon cm för lång är det lätt fixat. Gör som alla bönhasar och ryck fram vinkelslipen. Klipp därefter av någon cm längst fram, inte så noga. För de vet väl alla att det inte är längden som räknas utan antalet löpmeter per minut! ;)

Allvarligt Mr.M så den ruskigt bra ut!

Publicerat

Förjäkla snyggt jobb (som vanligt) ^_^

Blir intressant att se hur du upplever piplängden.

Publicerat

Ja jag kan säga att den är lång.... Riktigt lång men det är en läxa som går hand i hand med den dumheten jag gjorde när jag beställde för tjock och tung pipa då Stefan K byggde om min Tikka för flera årsen. :lol:

Nu är det Markus tur att ta i och inse att det kanske är lite väl långt men bättre det för att kapa pipan är enkelt och likaså vinkelslipa till en M14ochenhalv ellersåx1gänga. :ph34r:

Närå... Tror att om man bara vänjer sig vid pangen så funkar den dock är det inget man släpar runt på hur som och vikten verkar landa på lite drygt 4,5kg med sikte på och fullt mag. -_-

Publicerat

I övrigt så filar jag febrilt på slutstycket... Svetsade ju fast Markus egenbyggda knopp och försöker nu fuska bort svetsfogen. Det är INTE roligt att finputsa rostfritt från grovfilat till blankt speciellt inte om man tittar åt sidan och hittar Christians ollonliknande Robknob som också behöver lite puts. :blink:

Publicerat

Uff... 150 kornigt klart, över till 220...

Publicerat

:wub:

//

Publicerat

Flås flås flås... Över till 320....

Publicerat

Fan... Om jag kapar av lite delar på slutstycket så blir det ju färdigt snabbare! ^_^

Publicerat
  • Författare

Nu ska du lugna ner dig lite tror jag Robbischgubben......