Hoppa till innehåll

Tillvaratagandet av troféer

44 replies to this topic

#31 OFFLINE   johanjägare

johanjägare

Jägare

• Bloggers
  • 973 Inlägg:
  • Interests:Jakt,Fiske,Friluftsliv
    skoter

Skrivet 01 Dec 2011, 19:24

så här blev det till slut. vanlig vit matt sprayfärg, några varv.

Bifogad tumbild(er)

• DSCN3522.JPG

Jämthund
Husqvarna 640 9,3x62 Leupold VX-R 1,25-4 firedot4
TIKKA M/65 6,5x55 Nikon Monarch 5,5-16,5x44 SAI CARBON HUNTER
BRNO 22lr 3-9x40
Husqvarna cal.12 halvautomat

#32 ONLINE   hubler

hubler

Småviltsjägare

• Bloggers
  • 323 Inlägg:
  • Interests:Brudar :-)

Skrivet 01 Dec 2011, 20:16

Riktigt snygg och en variant jag aldrig har sett förut :-)

#33 OFFLINE   waidmannsheil!

waidmannsheil!

Ekorrjägare

• Ekorrjägare
  • 49 Inlägg:
  • Interests:Klövviltsjakt, Vapen & Skytte

Skrivet 12 Jan 2012, 23:23

Visa inläggjohanjägare på 01 Dec 2011, 19:24 sade:

så här blev det till slut. vanlig vit matt sprayfärg, några varv.

Har faktiskt funderat på att införskaffa en fint trofé och göra ngt liknande, typ i svart då.....är ju liten glad för inredning (ERNST-VARNING!!!!) :D
Känns dumt att köpa en trofè annars om man inte skjutit den själv av ngn anledning.......är kanske bara jag som känner så?? :wacko:
Men det blev jäkligt snyggt i vitt faktiskt!

God Jakt!
REMINGTON 700, 30-06

SAUER & SOHN, 12/70mm

VOERE, .22WMR

#34 ONLINE   Wizard

Wizard

Trolljägare

• Administrators
  • 9874 Inlägg:

Skrivet 13 Jan 2012, 00:09

Smaken är som baken...

Personligen så tycker jag att den ser bedrövlig ut.

MEN, du skall absolut ha en eloge för att ha gjort någonting annorlunda och tänkt lite utanför ramarna!
Engelsk Springer Spaniel; Workingwess Amazing Port Ellen
Engelsk Springer Spaniel; Workingwess Brilliant Supernova

Postad bildRöda punktens dag - för alla som är drabbade av vargen så tänder vi ett "ljus" den 5:e Februari

Browning GTi Ultra Sporter 12/70 27.5" - Teague Chokes
Merkel 147E 20/76 SBS
Tikka T3 Varmint .308 - Robertson TAC - ASE Utra jet-Z™ COMPACT - Atlas bipods - Premier Heritage 5-25x56mm Tactical
Sako 85 Hunter Laminated Stainless 9.3x62 - Aimpoint H34L
Classic 90 6.5x55 - Weaver 3-9x40 - RCC-T41
CZ 453 Varmint 22LR - Nytt sikte på g

Postad bild
Min blog: politisktinkorrektpappa.wordpress.com

#35 OFFLINE   Nordjämten

Nordjämten

Erfaren jägare

• Bloggers
  • 4982 Inlägg:

Skrivet 13 Jan 2012, 08:11

Visa inläggWizard på 13 Jan 2012, 00:09 sade:

Smaken är som baken...

Minst sagt...

Iofs så hade jag nog aldrig satt upp ett så litet horn, men ändå. :D

Sent from my iPhone using Tapatalk
ordjamten.wordpress.com
Kränkt, mysfet och stor i käften.

#36 OFFLINE   waidmannsheil!

waidmannsheil!

Ekorrjägare

• Ekorrjägare
  • 49 Inlägg:
  • Interests:Klövviltsjakt, Vapen & Skytte

Skrivet 14 Jan 2012, 10:33

Visa inläggwaidmannsheil! på 12 Jan 2012, 23:23 sade:

Har faktiskt funderat på att införskaffa en fint trofé och göra ngt liknande, typ i svart då.....är ju liten glad för inredning (ERNST-VARNING!!!!) :D
Känns dumt att köpa en trofè annars om man inte skjutit den själv av ngn anledning.......är kanske bara jag som känner så?? :wacko:
Men det blev jäkligt snyggt i vitt faktiskt!

God Jakt!

Är det bara jag som känner så......att köpa en trofé och ha på den hängande på väggen hemma.......när det inte är ett vilt som du själv har skjutit?? :)

God Jakt!
REMINGTON 700, 30-06

SAUER & SOHN, 12/70mm

VOERE, .22WMR

#37 OFFLINE   Galne

Galne

Småviltsjägare

• Bloggers
  • 332 Inlägg:
  • Interests:Jakt, fiske, bilar, motorsport, slöjd och matlagning

Skrivet 14 Jan 2012, 11:31

Visa inläggwaidmannsheil! på 14 Jan 2012, 10:33 sade:

Är det bara jag som känner så......att köpa en trofé och ha på den hängande på väggen hemma.......när det inte är ett vilt som du själv har skjutit?? :)

God Jakt!

Har jag inte skjutit något med en trofé så har jag heller inget på väggen! Jo jag har en svensk hare som är uppstoppad, men den har farfar skjutit och stoppat upp så det klassar jag som helt ok!!

Skulle nog kunna tänka mig och köpa någon fågel och hänga på väggen längre fram med, men horn och betar får man fixa själv. Annars blir jag utan såna vägg prydnader!
Postad bild

#38 OFFLINE   Monica Andersson

Monica Andersson
  • Members
  • 3 Inlägg:

Skrivet 05 Feb 2012, 12:28

Hej alla kunniga
Ny på forumet och har en fråga om bevarande av skalle utomhus. Jag har en koskalle som jag ska måla framtill med olika färger och undrar vilken typ av färg som är lämpligast. Det går inte med sprayfärger eftersom jag ska måla ceremoniellt. Linolja kanske, eller det löser upp skelettet? Sen undrar jag också hur/vad jag ska använda för att den ska tåla att hänga ute året om?
Hoppas på svar även då det inte är "vilt"

#39 ONLINE   Wizard

Wizard

Trolljägare

• Administrators
  • 9874 Inlägg:

Skrivet 05 Feb 2012, 13:31

Visa inläggMonica Andersson på 05 Feb 2012, 12:28 sade:

Hej alla kunniga
Ny på forumet och har en fråga om bevarande av skalle utomhus. Jag har en koskalle som jag ska måla framtill med olika färger och undrar vilken typ av färg som är lämpligast. Det går inte med sprayfärger eftersom jag ska måla ceremoniellt. Linolja kanske, eller det löser upp skelettet? Sen undrar jag också hur/vad jag ska använda för att den ska tåla att hänga ute året om?
Hoppas på svar även då det inte är "vilt"

Hej och välkommen hit! ^_^
Jag tror inte någon färg klarar av att lösa upp skelettdelarna så där behöver du inte oroa dig.
Sprayfärg hade som sagt varit bäst men vad jag förstår skall du måla med pensel eller liknande och då får man satsa på något annat.

Jag hade nog valt en lackfärg som ej är vattenbaserad för ändamålet då den härdar snabbare och är slitstarkare än dito på vattenbas.
Linoljefärg kommer att försvinna ganska snabbt är jag rädd för men det beror på...

I vilken skick är skallen?
Är den kokad och ordentligt rengjord?
Är den peroxidblekt?

Ett kranium som är ordentligt tillvaratagen, som när man skall göra en trofé, är nog väldigt mottaglig för färg av alla dess slag eftersom det kommer att gå in i materialet.
Är skallen typ "hittad i naturen" så kommer den att vara skitig samt ha algbeväxtning och då är det inte säkert att någon färg biter särskilt bra...

Men när vi vet det så kan vi kanske lotsa in dig till rätt färg!
Engelsk Springer Spaniel; Workingwess Amazing Port Ellen
Engelsk Springer Spaniel; Workingwess Brilliant Supernova

Postad bildRöda punktens dag - för alla som är drabbade av vargen så tänder vi ett "ljus" den 5:e Februari

Browning GTi Ultra Sporter 12/70 27.5" - Teague Chokes
Merkel 147E 20/76 SBS
Tikka T3 Varmint .308 - Robertson TAC - ASE Utra jet-Z™ COMPACT - Atlas bipods - Premier Heritage 5-25x56mm Tactical
Sako 85 Hunter Laminated Stainless 9.3x62 - Aimpoint H34L
Classic 90 6.5x55 - Weaver 3-9x40 - RCC-T41
CZ 453 Varmint 22LR - Nytt sikte på g

Postad bild
Min blog: politisktinkorrektpappa.wordpress.com

#40 OFFLINE   Monica Andersson

Monica Andersson
  • Members
  • 3 Inlägg:

Skrivet 05 Feb 2012, 14:26

Visa inläggWizard på 05 Feb 2012, 13:31 sade:

Hej och välkommen hit! ^_^
Jag tror inte någon färg klarar av att lösa upp skelettdelarna så där behöver du inte oroa dig.
Sprayfärg hade som sagt varit bäst men vad jag förstår skall du måla med pensel eller liknande och då får man satsa på något annat.

Jag hade nog valt en lackfärg som ej är vattenbaserad för ändamålet då den härdar snabbare och är slitstarkare än dito på vattenbas.
Linoljefärg kommer att försvinna ganska snabbt är jag rädd för men det beror på...

I vilken skick är skallen?
Är den kokad och ordentligt rengjord?
Är den peroxidblekt?

Ett kranium som är ordentligt tillvaratagen, som när man skall göra en trofé, är nog väldigt mottaglig för färg av alla dess slag eftersom det kommer att gå in i materialet.
Är skallen typ "hittad i naturen" så kommer den att vara skitig samt ha algbeväxtning och då är det inte säkert att någon färg biter särskilt bra...

Men när vi vet det så kan vi kanske lotsa in dig till rätt färg!

Hej å tack :)
Det är en nyslaktad tjur, så skallen är fräsch. Jag har ännu inte rensat och kokt, så den är obehandlad. Tänkte jag skulle ha lite framförhållning just om jag ska bleka med peroxid eller kanske använda något annat? Skallen håller kanske bättre om jag inte bleker?

Bålack låter inte speciellt kul eftersom den blir lite "plastig" i färgen då. Ska helst vara så nära naturmaterial/utseende som möjligt :) Några andra förslag kanske?

#41 ONLINE   lsjonsson

lsjonsson

Bortom all hjälp...

• Bloggers
  • 30200 Inlägg:
  • Location:Emigrerat från Huskvarna till Kalix via Aneby och Luleå.

Skrivet 05 Feb 2012, 14:30

Visa inläggMonica Andersson på 05 Feb 2012, 14:26 sade:

Hej å tack :)
Det är en nyslaktad tjur, så skallen är fräsch. Jag har ännu inte rensat och kokt, så den är obehandlad. Tänkte jag skulle ha lite framförhållning just om jag ska bleka med peroxid eller kanske använda något annat? Skallen håller kanske bättre om jag inte bleker?

Bålack låter inte speciellt kul eftersom den blir lite "plastig" i färgen då. Ska helst vara så nära naturmaterial/utseende som möjligt :) Några andra förslag kanske?

Hej & välkommen hit! :)
Om du bleker den först med peroxid och sedan målar du ovanpå det. Då har du en matt yta att måla på och det borde väl funka tycker jag.
/Stefan/
Medlem i Jaktsidans 8 MM Rem. Mag.klubb.
Det enda sättet att upptäcka gränserna för det möjliga är att gå en liten bit förbi dem in i det omöjliga.
/Arthur C. Clarke

Cigarren sysselsätter både händer och mun. Därigenom har jag många gånger undgått frestelsen att antingen strypa eller bita folk som har irriterat mig.
/Winston Churchill

Rem. 700 Safari 416 rem. mag. m. Helia S 1,5-6*42
Rem. 700 BDL 8 mm rem. mag.
A-frame om jag själv får välja!
Grundare av Robsofts Remington 700 Safari- & Remington 700 Magnumsällskapet.
http://forum.robsoft...p?f=21&t=100304
HVA 1900 .308 win. m. Helia S 1,5-6*42
HVA 1410 C
Engelsk Setter.
http://www.avanza.se/aza/home/home.jsp

Postad bildTänd ett ljus 5/2 till de vargdrabbade.
VVS=Våga Vägra Syntetkolv

VVIKEA=Våga Vägra IKEA

#42 OFFLINE   Monica Andersson

Monica Andersson
  • Members
  • 3 Inlägg:

Skrivet 05 Feb 2012, 14:45

Visa inlägglsjonsson på 05 Feb 2012, 14:30 sade:

Hej & välkommen hit! :)
Om du bleker den först med peroxid och sedan målar du ovanpå det. Då har du en matt yta att måla på och det borde väl funka tycker jag.

Tack :)

Ja, jag får väl prova mig fram antar jag. Jag kan ju provmåla på nån bit som inte syns och se hur det blir.... Men ni tror inte att det behövs någon "skyddsfärg" över hela för att väderskydda?

#43 OFFLINE   WestCoast

WestCoast

Småviltsjägare

• Bloggers
  • 134 Inlägg:
  • Interests:jakten!

Skrivet 05 Feb 2012, 16:28

Varför inte bleka med alun? Blanda i vattnet när du kokar den så blir det en fin vit yta att måla på

- Carl
Skrivet på iPhone

#44 ONLINE   lsjonsson

lsjonsson

Bortom all hjälp...

• Bloggers
  • 30200 Inlägg:
  • Location:Emigrerat från Huskvarna till Kalix via Aneby och Luleå.

Skrivet 05 Feb 2012, 16:54

Visa inläggMonica Andersson på 05 Feb 2012, 14:45 sade:

Tack :)

Ja, jag får väl prova mig fram antar jag. Jag kan ju provmåla på nån bit som inte syns och se hur det blir.... Men ni tror inte att det behövs någon "skyddsfärg" över hela för att väderskydda?

Varsågod! :)

Ang. skyddsfärg/skyddslack bör du nog prata med en färghandlare om, tror jag.
/Stefan/
Medlem i Jaktsidans 8 MM Rem. Mag.klubb.
Det enda sättet att upptäcka gränserna för det möjliga är att gå en liten bit förbi dem in i det omöjliga.
/Arthur C. Clarke

Cigarren sysselsätter både händer och mun. Därigenom har jag många gånger undgått frestelsen att antingen strypa eller bita folk som har irriterat mig.
/Winston Churchill

Rem. 700 Safari 416 rem. mag. m. Helia S 1,5-6*42
Rem. 700 BDL 8 mm rem. mag.
A-frame om jag själv får välja!
Grundare av Robsofts Remington 700 Safari- & Remington 700 Magnumsällskapet.
http://forum.robsoft...p?f=21&t=100304
HVA 1900 .308 win. m. Helia S 1,5-6*42
HVA 1410 C
Engelsk Setter.
http://www.avanza.se/aza/home/home.jsp

Postad bildTänd ett ljus 5/2 till de vargdrabbade.
VVS=Våga Vägra Syntetkolv

VVIKEA=Våga Vägra IKEA

#45 OFFLINE   Frugan

Frugan

Ekorrjägare

• Ekorrjägare
  • 27 Inlägg:
  • Interests:djur, natur, fotografering, medeltid, vikingatid mm mm

Skrivet 06 Mar 2012, 12:05

HIGHLAND CATTLE

ojdå - gubben ringde just efter att fått erbjudandet att ta vara på 7 st skallar av highland cattle kor (ni vet - de där stora håriga med lååånga horn)

Jag gick ju igång direkt på att koka rent ett helt huvud med horn o allt men undrar nu vad ni tror - kohorn är ju fyllda med mer "kött" än t ex rådjur - är det smartare av mig att såga av hornen, rengöra dom - fylla dom med t ex trälim eller parafin och limma fast dom igen? Eller kan man låta dom vara var och vad händer om jag kokar skallen? Galet projekt men samtidigt skoj ;) Vi ska koka o rensa ur ett antal av hornen o göra dryckeshorn av dom men några av skallarna vore skoj att behålla hela.
"Photography takes an instant out of time, altering life by holding it still." - Dorothea Lange

Svara

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar