Publicerat Juni 8, 200917 yr Talade med berörd part hos Polisen idag, två veckor efter att jag lämnade in ansökan (25/5), jo just nu behandlar dom ansökningar som är inlämnade 11-12/5, -hör av dig om två veckor igen Jag ska lämna in i morgon,,ska bli kul och se hur lång tid det tar...
Publicerat Juni 8, 200917 yr Lämnade in en licens i fredags, och efter lite smörande lovade handläggaren som satt och läste min ansökan redan samma dag att jag skulle få det före midsommar, eftersom att vapen handlaren stänger för semester då. Så jag har ingenting att klaga på hos handläggarna i Uppsala, de är dessutom jäkligt trevliga att prata med.
Publicerat Juni 8, 200917 yr Jag lämnade in och betalade licensansökan den 19/5 så med lite tur borde licensen komma den här veckan. Jag är sjukt sugen på att åka ut till banan och bekanta mig med den ordentligt, så lite otålig är jag nog. Men här i Stockholm så har jag hört mardröms väntetider på upp till 3 månader. På den förra bössan jag sökte på tog det ganska exakt 2 veckor, vilket jag tycker kan vara rimligt!
Publicerat Juni 9, 200917 yr P g a att licenstanten i Kalix numera jobbar i Luleå så fick jag vänta ifrån fredags tills idag på min nya licens. Ytterligare en remington 700 bdl 8 mm rem mag till samlingen men den kommer att pipas om till en 416 rem mag framöver och toppas med ett kvlitetssikte i 1-4.5 el. något liknande.
Publicerat Juni 11, 200917 yr Skickade med internposten igår ansökan på 22 Hornet samt dämpare.. Redan snackat med chefen där inne då alla "specialtillstånd" går via honom. Lät som det skulle funka men han gnölade lite över dämparen till Horneten.. Men jag tror att det ska lösa sig trots allt. Nu får de ngr veckor på sig så får vi se vad som händer.. händer inget så ringer jag och hävdar "yrkesmässigt bruk" och sist jag gjorde det så tog det 2 dagar innan det var klart Mvh!
Publicerat Juni 11, 200917 yr Skickade med internposten igår ansökan på 22 Hornet samt dämpare.. Redan snackat med chefen där inne då alla "specialtillstånd" går via honom. Lät som det skulle funka men han gnölade lite över dämparen till Horneten.. Men jag tror att det ska lösa sig trots allt.Nu får de ngr veckor på sig så får vi se vad som händer.. händer inget så ringer jag och hävdar "yrkesmässigt bruk" och sist jag gjorde det så tog det 2 dagar innan det var klart Mvh! hahah det där är rena gräddfilen, vet inte hur jag skall se på det, men det är nog bara att säga grattis till Hippen och nöja sig med att vi andra har 3-6 veckors väntan att se fram emot. /Christian
Publicerat Juni 11, 200917 yr Har sökt licens på en brno varmint 22lr. Ringde idag och undrade lite om hur det gick.. Så hon bad om personnummer och började kolla på datorn.. -Hmm då ska vi se... bla bla... bla bla... 2 klass1 sen tidigare. stämmer det? -det stämmer. -Ansökningsavgiften är betald..bla bla... Jo allt ser grönt ut så nu väntar vi bara. -Väntar på vad? -Ja vi har ju den där handläggningstiden på 14dar. -Va? -Jo vi har en handläggningstid på 14dar så vi får vänta nån dag till innan jag skriver ut den. -Så ni menar att ni skulle kunna skriva ut den idag men ni väntar några dar till för att det egentligen ska ta en viss tid? -Ja det går till så. Ska det verkligen gå till så? Tycker det verkar väldigt onödigt med dom där extra dagarna! Vet inte om det var nån nyanställd som har missuppfattat nånting eller om det är nån ny policy dom har.. Men vafaan?
Publicerat Juni 11, 200917 yr hahah det där är rena gräddfilen, vet inte hur jag skall se på det, men det är nog bara att säga grattis till Hippen och nöja sig med att vi andra har 3-6 veckors väntan att se fram emot. Ja du, den enda gräddfil jag har är att jag kan skicka in handlingarna utan att betala porto typ.. Men hade det varit september nu och den tänkta jakten med bössan stod för dörren så hade jag nog tjatat lite.. Det finns några som har gräddfil, väktare på objekt där säkerhetskraven kräver beväpning får lånelicenser på vapen knutna till uppgiften och dessa hanteras direkt då de kommer in. Andra som arbetar med vapen som verktyg har samma möjlighet. Krasst sett så är det tveksamt om jag kan forcera processen speciellt då Horneten ska ha jaktlicens och inte skyddsjakt. Mvh!
Publicerat Juni 11, 200917 yr Hippen, retas bara lite, jag vet hur det är, sist jag var skyddsvakt tog det fyra dagar med ansökan och gick med bud till myndigheten och med A-post från, många år sen nu, men jag var förmodligen ansvarig för en av Sveriges mest välbevakade trädgårdstomtar.
Publicerat Juni 11, 200917 yr Hippen, retas bara lite,jag vet hur det är, sist jag var skyddsvakt tog det fyra dagar med ansökan och gick med bud till myndigheten och med A-post från, många år sen nu, men jag var förmodligen ansvarig för en av Sveriges mest välbevakade trädgårdstomtar. Trädgårdstomtar ?? Sådana med skägg o tomteluva.
Publicerat Juni 11, 200917 yr Jupp det är en lång historia och långt tid sen men då skyddsobjektet var stort och den skyddade personen inte var där, stod vi vakt vid trädgårdstomten i trädgården till objektet, bokstavligen. Att arbeta för Securitas hade sina sidor och detta var ett såkallat statusobjekt, dvs ett där man har mycket bevakning men ringa hot och för inga pengar för bolaget, utgången av det var att vi som arbetade där fick begränsade budget. Nåväl tomten klarade sig. /Christian
Publicerat Juni 17, 200917 yr Talade med berörd part hos Polisen idag, två veckor efter att jag lämnade in ansökan (25/5), jo just nu behandlar dom ansökningar som är inlämnade 11-12/5, -hör av dig om två veckor igen Pratade med en handläggare idag igen..... Idag arbetar dom med licensansökningar inlämnade 13/5, min hade kommit till dom 27/5 Vad är det för jävla skit dom håller på med!! Min kommentar: så det tar två veckor till eller? - ja minst, det är ju långhelg nu och semestrarna börjar och så har det varit några vapenauktioner....
Publicerat Juni 17, 200917 yr Pratade med en handläggare idag igen.....Idag arbetar dom med licensansökningar inlämnade 13/5, min hade kommit till dom 27/5 Vad är det för jävla skit dom håller på med!! Min kommentar: så det tar två veckor till eller? - ja minst, det är ju långhelg nu och semestrarna börjar och så har det varit några vapenauktioner.... Fan Jansson lämnade inte du in din ansökan i Uppsala? Min tog exakt 7 arbetsdar
Publicerat Juni 17, 200917 yr Pratade med en handläggare idag igen.....Idag arbetar dom med licensansökningar inlämnade 13/5, min hade kommit till dom 27/5 Vad är det för jävla skit dom håller på med!! Min kommentar: så det tar två veckor till eller? - ja minst, det är ju långhelg nu och semestrarna börjar och så har det varit några vapenauktioner.... Det låter som att dom har mycket att göra Jansson! Surt sa räven!
Publicerat Juni 17, 200917 yr Det låter som att dom har mycket att göra Jansson! Surt sa räven! Jag lämnade in i måndags,,ska bli kul och se hur lång tid det tar...
Publicerat Juni 17, 200917 yr Jag lämnade in i måndags,,ska bli kul och se hur lång tid det tar... P g a att licenstanten i Kalix numera jobbar i Luleå så fick jag vänta ifrån fredags 5/6 till den 9/6 på min nya licens. Se högre upp i tråden på samma sida som den här. Acceptabel väntetid. Visserligen gick det på mindre än 24 timmar förut.
Publicerat Juni 17, 200917 yr tog mig runt 1.5-2 veckor nu när jag fick skicka den 40mil och sen fick den tillbakaskickad till fel adress
Publicerat Juni 18, 200917 yr Jag lämnade in i måndags,,ska bli kul och se hur lång tid det tar... Lämnade i måndags,,kom hem efter resa i dag, och licensen låg på golvet??? ser ut som om den skickades dagen efter jag lämnade in den
Publicerat Juni 18, 200917 yr Lämnade i måndags,,kom hem efter resa i dag, och licensen låg på golvet??? ser ut som om den skickades dagen efter jag lämnade in den Det låter som att licenstanten har jobbat bra! Kul!
Publicerat Juni 18, 200917 yr Lämnade in licensansökan idag, kanske ligger licensen i brevlådan redan nästa vecka om jag har tur.
Publicerat Juni 19, 200917 yr Det låter som att licenstanten har jobbat bra! Kul! Fick pass på 2 dagar också,,falu polisen är underbara..
Publicerat Juni 19, 200917 yr Klart godkänt! Ska in i veckan igen och slänga in en ansökan till,,får se om dom lyckas igen
Publicerat Juni 20, 200917 yr Ska in i veckan igen och slänga in en ansökan till,,får se om dom lyckas igen Haha! Vi får väl se om hon lyckas med samma under en gång till!
Publicerat Juni 20, 200917 yr Haha! Vi får väl se om hon lyckas med samma under en gång till! Det hoppas jag