Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Väntetiden på licens är för jävlig

Featured Replies

Publicerat
Gissa vad som kom med posten???

Min licens nu e det bara börja skjuta. -_-:lol:

Ja då får man verkligen gratulera! =) Vad var det för licens? och hur lång tid tog det?

• Svar 2,2k
  • Visningar 269,3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• killer_mouse
    killer_mouse

varför känns det som du är ett troll för ??    iom nästan allt du skriver handlar om "jag är störst och bäst och det är bäst att ni följer min vilja för tycker inte ni som jag tycker så är ni inte v

• Om folk slutar ringa in och fråga när deras licens kommer så kanske handläggarna kan jobba mer och prata i telefon mindre? /pfrep som betalade avgiften 3/10

• Visst är det ett märkligt land där man fylls med hänförelse och skriver glädjetrådar på internetforum när en statlig myndighet nästan gör det arbete dom är satt till att göra (och tar betalt för) 

Posted Images

Publicerat
Ja då får man verkligen gratulera! =) Vad var det för licens? och hur lång tid tog det?

Det var på hagelbössan, det tog hela 15 dagar har aldrig behövt vänta så här länge -_-:lol:

Publicerat
Hej!

Någon som vet hur lång väntetiden kan vara i stockholm runt 1 sep. Kan tänka mig att det är rätt segt då eftersom alla vill ha nya bössor innan älgjakten.?

Tacksam för svar.

/MÅ

Gissningsvis en månad möjligen något mer.. älgjakten är väl inte det stora problemet utan det som kvaddar hela hanteringen är dessa vapenauktioner. Vet inte men jag förmodar att höstauktionerna är senare och då torde du gå före dem.

Mvh!

Publicerat

Jag är då toknöjd med damerna i Luleå. Lämnade in ansökan i torsdags, fick licenserna idag. Och det var mina första licenser.

En vecka, helt acceptabelt. B)

Publicerat
Jag är då toknöjd med damerna i Luleå. Lämnade in ansökan i torsdags, fick licenserna idag. Och det var mina första licenser.

En vecka, helt acceptabelt. B)

Vem skrev under den? Ulla Gahm kanske! F. d. licenstanten ifrån Kalix isf! När hon var i Kalix så hade man den dan backi! :D

Publicerat
Vem skrev under den? Ulla Gahm kanske! F. d. licenstanten ifrån Kalix isf! När hon var i Kalix så hade man den dan backi! -_-

Jag har bara ett A skrivet i bläck på mina, inget speciellt som är underskrivet annars.

Publicerat

Ska söka min första vapenlicens och håller på att fylla i blanketten, men en ruta förstår jag inte vad jag ska skriva i.. Var hittar jag "Tillståndsbevisets diarienummer"? -_-

Tack på förhand :rolleyes:

Publicerat
Jag har bara ett A skrivet i bläck på mina, inget speciellt som är underskrivet annars.

Ok! Ulla skrev ut sitt namn! -_-

• 3 weeks later...
Publicerat

Var inne i Stockholm idag och lämna in min licens. Då frågade jag hur lång tid det tar. Varpå hon svarade 8 veckor. Men för tre veckor sen var det tydligen 6-8 veckor. Man får aldrig riktigt tydliga besked. Ska det verkligen behöva ta 8 veckor för en licens????

Låter ju helt otroligt.

Publicerat
Var inne i Stockholm idag och lämna in min licens. Då frågade jag hur lång tid det tar. Varpå hon svarade 8 veckor. Men för tre veckor sen var det tydligen 6-8 veckor. Man får aldrig riktigt tydliga besked. Ska det verkligen behöva ta 8 veckor för en licens????

Låter ju helt otroligt.

Vi i 08-län skall vara glada att det är nere på 8 veckor, tidigare har det varit väsenligt mer,

betänkt vi är 1/8 av landets befolkning här och vi har bara 6 handläggare på avdelningen, i landsorten har man en eller två, tja egentligen har de alltid två då de vid avslag måste vara två för att fatta beslutet.

Ser du sambandet där, inte undra på att man kan gå tillstånden över disk ibland.

/Chris

Publicerat

Vill inte sticka ut hakan för mycket ,men varför ska de flesta komma på saker i sista sekund, saker tar tid...

Min vapen smed får in jätte mycket jobb nu, bössorna har varit parkerade i ett vapenskåp i 4 månader men nu när säsongen börjar kommer alla på att något ska fixas.

Hos vapenhandläggarna rasar det in ansökningar i början på jakten.

Jag kom på i våras att jag behövde en ny bössa , den står nu i mitt vapenskåp, med licens och är klar att användas lagom till alla premiärer.

Fast jag kan ha fel handläggarna jävlas nog bara med oss jägare. ;)

Ps det kanske blev lite störigare än det var tänkt, men ni förstår nog vad jag menar.

Publicerat

Du har så rätt Waxin.

För egen del har jag nog aldrig suttit i klistret än så att säga när de gäller frågan om licenser, dvs att jag riskerar att stå tom och utan att kunna jaga,

men visst har man suttit hemma och passat på brevlådan några gånger här i livet.

/Christian

Publicerat
Vill inte sticka ut hakan för mycket ,men varför ska de flesta komma på saker i sista sekund, saker tar tid...

Min vapen smed får in jätte mycket jobb nu, bössorna har varit parkerade i ett vapenskåp i 4 månader men nu när säsongen börjar kommer alla på att något ska fixas.

Hos vapenhandläggarna rasar det in ansökningar i början på jakten.

Jag kom på i våras att jag behövde en ny bössa , den står nu i mitt vapenskåp, med licens och är klar att användas lagom till alla premiärer.

Fast jag kan ha fel handläggarna jävlas nog bara med oss jägare. :rolleyes:

Ps det kanske blev lite störigare än det var tänkt, men ni förstår nog vad jag menar.

Absolut förstår jag vad du menar. Men kunde inte planera så mycket mer i detta fall eftersom klarade jägarexamen igår.

Sedan svar till Christian : Även om vi är 1/8 del så borde väl allt anpassas efter storlek. Visst förstår jag att de kanske inte kan ha 10 pers året runt. Man borde kanske hitta en lösning beroende på om det är hög eller låg säsong.

Vet inte om ni håller med i mitt fall.

Publicerat

Aslund,

det är klart att det borde gå fortare,

tom JO har uttalat sig kritiskt om handläggningen, oaktat det händer inget, ibland är det ingen mening att bråka, anser jag.

/Chris

Publicerat

"Skälig tid" hänger ju också som tidigare sagt på när man lämnar in sin ansökan. Jag misstänker att 6 personer är för många i februari/mars och för få i juli/augusti. Flexibiliteten kanske kunde bli större?

Myndigheterna finns ju till för medborgarna, inte tvärtom.

Publicerat
"Skälig tid" hänger ju också som tidigare sagt på när man lämnar in sin ansökan. Jag misstänker att 6 personer är för många i februari/mars och för få i juli/augusti. Flexibiliteten kanske kunde bli större?

Myndigheterna finns ju till för medborgarna, inte tvärtom.

Ja absolut det håller jag med om. Men det man får tänka på är att handläggarna inte bara sitter och går igenom vapenlicenser hela dagarna. De har även hand om licenser för vakter mm. Men fler folk under högsäsong och mindre under låg.

Publicerat

Aslund.

Du faller in under det gruppen som borde få företräde.

Risken med så långa handläggnings tider för er som just tagit examen är att någon missar tex älgjakten.

Men de som liksom jag själv som redan har en bunt bössor, står inte vapenlösa.

och vi borde ha bättre framförhållning.

Vi riskerar ju inte att missa jakten, däremot väntar vi bara på en ny leksak.

/Waxin

Publicerat
Aslund.

Du faller in under det gruppen som borde få företräde.

Risken med så långa handläggnings tider för er som just tagit examen är att någon missar tex älgjakten.

Men de som liksom jag själv som redan har en bunt bössor, står inte vapenlösa.

och vi borde ha bättre framförhållning.

Vi riskerar ju inte att missa jakten, däremot väntar vi bara på en ny leksak.

/Waxin

Precis! Förhoppningsvis kommer licensen inna 2:a veckan i oktober, då jaktlaget har älgjakt. Men jag räknar inte med det, men hoppas.

Publicerat

själv var jag in till polisen idag och lämnade vapenskåpsnamn till licensansökan... Min ansökan låg längst ner i en ganska tjock bunt <_<

Dessutom kan man undra vad som händer om det händer något med bössan hos morbror, då ingen av oss har licens på bössan. :lol:

Går det ens att uppsiktsjaga lagligt med den?

Publicerat

Idag kom licensen på 9,3an kommer inte exakt ihåg när jag lämnade in den men ca 4 veckor tror jag det blir.

Helt ok, jag har ju inte hunnit börja meka med den ens........ <_<

/Lasse

Publicerat

Ringde till Vapnenlicens idag, ganska skönt svar jag fick, De prioriterade Klass 1 vapen nu inför älgjakten. Så det blir älgjakt för mig i år :lol:

Riktigt förväntansfull nu!

Publicerat

Jag lämnade in ansökan för en klass-1-kombi den 14/8 och fick licensen i brevlådan den 25/8, det blir 5-6 arbetsdagar.

Helt OK med tanke på att jag fått komplettera med piplängdens mått.

Peter

Publicerat

Jag lämnade in ansökan om min första bössa (.308) den 10 augusti, har inte hört nåt sen dess.. När jag lämnade in den sa hon att det skulle ta 2-3 veckor, och om den inte kommer på tisdag har det tagit över 3 <_< Visst, jag ska väl inte klaga på 3 veckor med tanke på hur ni i Stockholm har det, men när man väntar på gott väntar man alltid alldeles för länge :huh:

Publicerat

Här har man suttit och vaktat brevlådan helt i onödan... Ringde nyss till polisen och frågade hur det går med min ansökan, och fick till svar att det kommer ta "i alla fall 2-3 veckor till" :lol:

Publicerat

Pratade med Licens i stockholm idag. De låg på ansökningar som kommit in 7 Juli. :wacko: