Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Väntetiden på licens är för jävlig

Featured Replies

Publicerat

I dag (läs nyss) så ringde jag tillståndsenheten och frågade hur det gick med min licensansökan.

Jag fick då veta att dom nu håller på med ansökningar inlämnade 14-15/5 min är inlämnad den 19/5. Det blir med andra ord kantboll på att jag kan hämta bössan och hinna börja bekanta med den på allvar innan semestern *suck*.

Man blir ju bara såååå avundsjuk när man får läsa om er som fått licensen på bara ett par dagar. Man bor i fel län helt enkelt (Stockholm)! <_<

• Svar 2,2k
  • Visningar 270,8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• killer_mouse
    killer_mouse

varför känns det som du är ett troll för ??    iom nästan allt du skriver handlar om "jag är störst och bäst och det är bäst att ni följer min vilja för tycker inte ni som jag tycker så är ni inte v

• Om folk slutar ringa in och fråga när deras licens kommer så kanske handläggarna kan jobba mer och prata i telefon mindre? /pfrep som betalade avgiften 3/10

• Visst är det ett märkligt land där man fylls med hänförelse och skriver glädjetrådar på internetforum när en statlig myndighet nästan gör det arbete dom är satt till att göra (och tar betalt för) 

Posted Images

Publicerat

Själv bor jag i Uppsala län och där är det inte bättre. Skickade en ansökan för en vecka sedan och det skulle ta ca 4 veckor, ringde idag bara för att kolla om ansökan kommit fram och då är hon som sköter det på semester så jag lär få vänta ett tag till. Då bössan är köpt på Åland och jag måste ha EU papper på införsel så kan inte heller någon annan i Uppsala handlägga ärendet. Bitter blir man. <_<

Publicerat

Lämnade in en licens igår kl13:30.

Kl11:30 idag så ringde telefonen, dom hade bara en fråga angående min licens å efter det sa hon att ja då skickar vi licensen till dig men jag tackade nej och sa att jag kommer gärna in och hämtar dom istället så om 30min skall jag dit och hämta ut licensen.

sammanlagt tog det 22,5timmar att få licens här i Varberg :rolleyes::rolleyes::huh:

Publicerat

6 veckor i Stockholm, vad det verkar.

Publicerat

Lämnade in licensansökan förra torsdagen, och har inte fått den levererad i brevlådan ännu. Hoppas bara att det inte dröjer flera veckor innan dess...

Publicerat
6 veckor i Stockholm, vad det verkar.

Mycket byggen och sprängningar i sthlm med omnejd just nu, kan ha med det att göra?

Publicerat
Lämnade in licensansökan förra torsdagen, och har inte fått den levererad i brevlådan ännu. Hoppas bara att det inte dröjer flera veckor innan dess...

Jag lämnade in i torsdags och fick ingen på fredagen? ;) men det är ju semester tider ;)

Publicerat

Väntar på licens för en CZ 453 Varmint, härlig bössa som jag bara var tvungen att köpa. ;)

Publicerat

Väntar på licens för en CZ 453 Varmint, härlig bössa som jag bara var tvungen att köpa. ;)

[/quote

väntar på en 22 lr bygel som jag fastnade direkt för ;)

• 2 weeks later...
Publicerat

Har nu gått mer än två veckor sedan jag lämnade in ansökan men har ännu inte fått den. Hur länge ska man behöva vänta... :rolleyes:

Publicerat
Har nu gått mer än två veckor sedan jag lämnade in ansökan men har ännu inte fått den. Hur länge ska man behöva vänta... B)

Hmm förstår att du är övervänt. Semestertider, sen är det väl första licensen? då tar det längre tid, dom skall ju kolla upp en.

Men hoppas du får den snart jakten står ju för dörren.

Publicerat
Hmm förstår att du är övervänt. Semestertider, sen är det väl första licensen? då tar det längre tid, dom skall ju kolla upp en.

Men hoppas du får den snart jakten står ju för dörren.

Jepp, det är första licensen. Har förstått att det kan ta lite längre tid då det är första licensen och semestertider. Men det är väl bara att vänta tills licensen ligger i brevlådan. :rolleyes:

Publicerat

Jag är helnöjd med min handläggare. Hon sade när jag skickade in att det skulle ta cirka 3 veckor med tanke på att det är semestertider. Idag fick jag in den. EXAKT 3 veckor med 15 minuters marginal på "rätt" sida. Alltså 2 veckor 6 dagar 23 timmar och 45 minuter. (Hon sade ju cirka, så det är ok tycker jag!!!)

Publicerat

ÄNTLIGEN.

Fredagen den 3/7 ramlade licensen ner i brevlådan. Givetvis var jag ute och for på den första semesterveckan då!

Nästan 7 veckors handläggningstid! :)

Publicerat

Nu vbet jag varför åran licenstant har fått flytta till Luleå och jobbar på polisstationen där. Det är bara för att öka arbetstakten på licenstanterna för dom klagade på mycket att göra och gjorde inte för mycket. Maktbegär och att det tog lång tid att kolla uppgifterna. Den förklaringen har kag fått idag av en polis som jag är bekant med. :D Bra med sådana bekantar! ^_^

Publicerat

Efter att ha väntat på licensen i tre veckor och två dagar, så låg den äntligen i brevlådan idag. Dock så var beslutet taget i torsdags, vilket betyder att det tagit tre veckor att få ansökan behandlad. Är jobbigt att vänta, men härligt när den äntligen kommit! ;)

Publicerat
Efter att ha väntat på licensen i tre veckor och två dagar, så låg den äntligen i brevlådan idag. Dock så var beslutet taget i torsdags, vilket betyder att det tagit tre veckor att få ansökan behandlad. Är jobbigt att vänta, men härligt när den äntligen kommit! :rolleyes:

Nice :blink: Då är det bara att ge sig ut o panga på banan då :huh:

Publicerat
Nice :rolleyes: Då är det bara att ge sig ut o panga på banan då :blink:

Jepp, men jag ska åka och hämta vapnet först. :huh:

Publicerat
Jepp, men jag ska åka och hämta vapnet först. :rolleyes:

Men vad väntar du på? =)

Publicerat
Men vad väntar du på? =)

Haha, har inte hunnit med det än. Får se om det blir senare i veckan. ;)

Publicerat
Haha, har inte hunnit med det än. Får se om det blir senare i veckan. :D

Uj, sådan självdiciplin har jag aldrig haft när det gällt nya leksaker =) Särskillt inte när det gällt sådana som smäller ;)

Publicerat
Uj, sådan självdiciplin har jag aldrig haft när det gällt nya leksaker =) Särskillt inte när det gällt sådana som smäller ;)

Samma här går inte att vänta.

Publicerat

Ja då har man ringt tillståndsenheten igen....

Denna gång fick jag ett nummer till nån enhetschef typ! Jodå dom höll på med ansökningar från 2-3 dagar innan min, så det var på G, jag klargjorde att min säljare åker på semester på fredag så ett beslut denna vecka vore lämpligt, varvid damen gick iväg och hämtade min ansökan för att åtminstone kunna räta ut eventuella frågetecken då jag ändå var på tråden.

-Jaha femte vapnet och pipset till det...många hagel är det!!

Ja men ingen som sväljer stål replikerar jag snabbt, -jaja, sen måste vi ha piplängd också, så återkom med det så är det i princip klart!

Ringde tillbaks tre minuter senare och angav längden varvid jag var välkommen in att hämta licensen efter 13:00 ;)

Så imorgon går lunchrasten åt till att göra ett sällsynt besök innanför tullarna :D

25/5-13/7 :D

Publicerat
Uj, sådan självdiciplin har jag aldrig haft när det gällt nya leksaker =) Särskillt inte när det gällt sådana som smäller :D

Fick veta idag att klackarna till kikarsiktet inte kommit ännu, så jag kan nog inte hämta vapnet på ett tag iaf. B)

Publicerat
Fick veta idag att klackarna till kikarsiktet inte kommit ännu, så jag kan nog inte hämta vapnet på ett tag iaf. :D

Jobbigt sånt där. Hoppas dom inte dröjer för länge bara.