Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Väntetiden på licens är för jävlig

Featured Replies

Publicerat
Just now Franchi sa:

Jag blev också uppringd där hon frågade vad jag skulle jaga för djur och med vilken av bössorna jag skulle använda. Jag fick gå igenom och förklara varje bössa jag har. Blev lite svårt i slutet att komma ihåg vilka fåglar som fanns kvar man kunde jaga med när man har 4 st hagelbössa.

Hare, ripa, tjäder, orre, rådjur, räv, and, gås.
Du får in fler hagelvapen i ditt skåp ser jag :) 

• Svar 2,2k
  • Visningar 269,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• killer_mouse
    killer_mouse

varför känns det som du är ett troll för ??    iom nästan allt du skriver handlar om "jag är störst och bäst och det är bäst att ni följer min vilja för tycker inte ni som jag tycker så är ni inte v

• Om folk slutar ringa in och fråga när deras licens kommer så kanske handläggarna kan jobba mer och prata i telefon mindre? /pfrep som betalade avgiften 3/10

• Visst är det ett märkligt land där man fylls med hänförelse och skriver glädjetrådar på internetforum när en statlig myndighet nästan gör det arbete dom är satt till att göra (och tar betalt för) 

Posted Images

Publicerat
På 2018-09-20 at 10:30 Droggot sa:

Stockholm 14 Veckor :(

Jag skickade in den 8/7. Enligt uppgift ger de förtur för jaktvapen (så här års) och jag har egentligen ingen brådska eftersom jag har sökt på tävlingsvapen för nästa säsong.

Publicerat

För mig tog det typ 25 dagar att få licens, i Uppsala. 6:e jaktvapnet. 

I receptionen sa dem att alla licenser skickas till Kiruna från hela landet eller åtminstone fler regioner och att alla körs hos samma grupp eller något liknande och att det därför tog längre tid nu än när dem hade egna handläggare i Uppsala och bara körde sina egna licensansökningar. Vet inte hur väl detta stämmer dock. 

Publicerat
1 hour ago Givdul sa:

För mig tog det typ 25 dagar att få licens, i Uppsala. 6:e jaktvapnet. 

I receptionen sa dem att alla licenser skickas till Kiruna från hela landet eller åtminstone fler regioner och att alla körs hos samma grupp eller något liknande och att det därför tog längre tid nu än när dem hade egna handläggare i Uppsala och bara körde sina egna licensansökningar. Vet inte hur väl detta stämmer dock. 

Be en stilla bön bara att inte Nord 3 får hand om licensen, liiiite dåligt pålästa blandar gärna ihop vapengaredroben och piplicens, jag började opponera mig så jag fick en annan kompetent handläggare som gjorde den m vändande post då min ansökan var hur enkel som helst..... 

/P

Publicerat

Vissa handläggare har väldiga bryderier om man har hagelvapen av samma typ ?

börjar prata om att " vitsen m vapengaredroben är en varierad dito " ??

andra tycker det är lite kul med mitt aningen nördiga intresse för Browning Auto 5 

/P

Publicerat

Jaktlicens, målskyttelicens, samlarlicens och sist nördlicens? :yes:

• 2 weeks later...
Publicerat

Idag fick jag licenserna, 10 veckor tog det i stockholm.

Publicerat

Den som väntar på något gott, väntar.....

Publicerat
På 2018-09-20 at 10:30 Droggot sa:

Stockholm 14 Veckor :(

Jag skickade in den 8/7 och jag fick mina inköpstillstånd förra onsdan.

Publicerat

Jag kommer inte ens ihåg när jag skickade in min men det kommer väl när det kommer.

Vore ju kul att ha licensen innan jul mest för att, men det går ingen nöd på mig :) 

Publicerat

Skickade i veckan licensansökan åt dottern, så hon förhoppningsvis får licenserna när hon blir 18, 15e januari. 

Publicerat
7 hours ago MarkusR sa:

Skickade i veckan licensansökan åt dottern, så hon förhoppningsvis får licenserna när hon blir 18, 15e januari. 

Det skulle ju inte förvåna mig om hon får avslag för att hon inte har fyllt 18 år... 

Publicerat
43 minutes ago Dahla sa:

Det skulle ju inte förvåna mig om hon får avslag för att hon inte har fyllt 18 år... 

Enligt handlaren här var det inte ovanligt att man gör så, har funkat förr. Men jag tror vad som helst om farbror blå... 

Publicerat

Det låter ju bra. Jag tänkte skicka med en liten förklaring med ansökan när det blir dags för grabben här hemma att få en bössa överskriven på sig till dagen han fyller 18 även om det kanske inte behövs.

• 1 month later...
Publicerat

Fick mitt inköpstillstånd i brevlådan idag. Blev klart på 2.5 veckor. ( Region Nord )

Publicerat

Väntar fortfarande på min licens inlämnade in 8/10, räknar med att få först på nyåret. För den 12/11 hanterade de 20/8 dvs 13 veckor.. :(

Publicerat

Jag måste berätta att det KAN vara annorlunda, min handläggare snappar upp helt på eget bevåg att jag har en till licens ansökan + import ansökan utöver den han kontaktade mig om så döm av min förvåning när det dök upp TVÅ licenser i lådan. 

Jag har febrilt kollat efter nån ny stark stjärna på himlavalvet och även hört av mig till Herr Hassel om han sett något i de södra delarna av Sverige, 

Dessutom var väntetiden dräglig ..

men så var det åxå region 1-2  och en Stockholmare ?

Publicerat

Ganska fantastiskt ( hur man nu ser det ) att det kan skilja så mellan regioner och ner till enskilda handläggare

Publicerat

Grabben fick sina 2 första licenser på knappt 4v här i region mitt. ?

På sön bli're tripp till Borlänge å hämta pangar... ?

Publicerat
13 hours ago Fellmann sa:

Ganska fantastiskt ( hur man nu ser det ) att det kan skilja så mellan regioner och ner till enskilda handläggare

Det ställer till det m tangentbordet och 6- fingrar i banjo regionerna. 

/P

Publicerat

ca 13 v väntetid i syd just nu enligt dem själva......

Publicerat
4 minutes ago JOBEno1 sa:

ca 13 v väntetid i syd just nu enligt dem själva......

Jo jag vet, surt när det går på ett par veckor i andra distrikt. 

• 1 month later...
Publicerat

Dagsnoteringning i syd, 25-27sept! De har alltså behandlat ca4v inkomna sen den 12/11-18, det går sakta bakåt... :sad:

Publicerat

Ligger på ca 3v här i Gävleborg ??

Publicerat
45 minutes ago HuggyBear sa:

Ligger på ca 3v här i Gävleborg ??

Fick min STR på målskytte på 2 veckor, strax före jul. Helt ok.