Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Väntetiden på licens är för jävlig

Featured Replies

Publicerat

Mysko.

Jag lämnade in min ansökan den 8 februari och har inte hört något.

• Svar 2,2k
  • Visningar 272,2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• killer_mouse
    killer_mouse

varför känns det som du är ett troll för ??    iom nästan allt du skriver handlar om "jag är störst och bäst och det är bäst att ni följer min vilja för tycker inte ni som jag tycker så är ni inte v

• Om folk slutar ringa in och fråga när deras licens kommer så kanske handläggarna kan jobba mer och prata i telefon mindre? /pfrep som betalade avgiften 3/10

• Visst är det ett märkligt land där man fylls med hänförelse och skriver glädjetrådar på internetforum när en statlig myndighet nästan gör det arbete dom är satt till att göra (och tar betalt för) 

Posted Images

Publicerat

Ring och säg att ni vill kontrollera så betalningen gått fram eftersom ni inget har hört så måste dom leta fram licensansökan och när den ändå är framme passar dom på att godkänna den.

Publicerat

Sista bössan tror jag det tog 14 veckor. Hehe ?

Publicerat

Senaste bössan tog 3dagar från betalning till licens i lådan. Dag 4 hade jag pangen att hämta ut på posten ?

Publicerat

Orsaken var att bössan jag lämnat in till Walterborgs auktion inte hade blivit avregistrerad från mig.
Så nu står jag som ägare av 6 bössor inte 5 som jag trodde.
Det blev nog ett missförstång mellan mig och säljaren där.

Jag ringde dit och bad dom göra detta så jag kan få min nya bössa så snart som möjligt.

Vill ju ha bössan nu när skjutbanorna har öppnat så man hinner öva lite med den innan jakten drar igång.

Publicerat

Idag damp helstocks licensen ner.  Inlämnad 21/2

• 2 months later...
Publicerat

"Allmän information om kötiden för handläggning, som räknas från det datum som ansökan inkom = 25/6.

Kötiden är just nu cirka 14-16 veckor räknat från det datumet.

Vi håller på med ärenden som inkom andra veckan i mars 2018.

Med vänlig hälsning

Vapengruppen Stockholm"

Tack för den................. :(

I mitten av Oktober borde alltså licensen på nya 22´an komma.....

Publicerat

Otroligt vilken skillnad det är mellan regionerna. Fick inbetalningskort i måndags, licensen i lådan på fredag. Region Väst. 

• 2 months later...
Publicerat
På ‎2018‎-‎07‎-‎02 at 14:19 Ijahman sa:

"Allmän information om kötiden för handläggning, som räknas från det datum som ansökan inkom = 25/6.

Kötiden är just nu cirka 14-16 veckor räknat från det datumet.

Vi håller på med ärenden som inkom andra veckan i mars 2018.

Med vänlig hälsning

Vapengruppen Stockholm"

Tack för den................. :(

I mitten av Oktober borde alltså licensen på nya 22´an komma.....

Min licens kom med posten i Måndags.
Alltså på dagen 11 veckor.

Sjukt att man blir glad av 11 veckors handläggningstid. men jag hade räknat med minst en månad till.

Med vänlig hälsning John

Publicerat

Kan man kontakta handläggarna på något sätt? Bor i sthlm.

Publicerat
1 hour ago Ompi sa:

Jag har 010 564 13 59 inlagt i min telefon till tillstånd/vapen.
Dock osäker om dom bytt. Det var ett tag sedan jag lade in det.

Annars ringer du bara 114 14 och ber om att bli kopplad till tillstånd/vapen.

"Telefontid är klockan 9.30 till 10.30, måndag till fredag under perioden 15 juni till den 31 augusti 2018. Telefonnummer: 114 14"

Med vänlig hälsning John

Publicerat
1 hour ago Ompi sa:

010-563 45 30, har jag skrivet på en lapp här på jobbet, till polisens vapengrupp

Publicerat

Tur man bor på rätt ställe när det gäller licensen i alla fall. Fick min licens idag, tog bara 6 dagar. Helt ok. Ha de.

Publicerat

14 till 20 veckor fick jag veta när jag kompletterade min ansökan.

Det har gått 9 veckor nu....

Publicerat
2 hours ago Franchi sa:

Tur man bor på rätt ställe när det gäller licensen i alla fall. Fick min licens idag, tog bara 6 dagar. Helt ok. Ha de.

Strö salt i såren du

Publicerat

Jag förstår inte varför det ska ta sådan tid att godkänna en licensansökan. Det borde under inga omständigheter ta mer än max 14 dagar. Ha de

Publicerat

En kompis sökte på sitt första kulvapen, en .30-06. Det tog ca 7-8 veckor ( Västerbotten )

Publicerat

Fick mitt inköpstillstånd för en Sauer STR 22lr växelsats för nån vecka sen... tog bara 13 veckor i region syd. ?

Sen tog det ytterligare en hel vecka efter jag skickat in det med licensen på det jag köpte tills jag hade en riktig licens i handen... ?

Publicerat

Gbg 4v

Publicerat

Stockholm 14 Veckor :(

Publicerat

Betalade in licensansökan igår på drillingen jag lyckades vinna på auktion.
Låt oss se hur många fler grå hår jag hinner få under väntetiden, håller tummarna för att jag får den till jul

• 3 weeks later...
Publicerat

Inskickat via polisens hemsida den 19/7, mailade in lite frågor i går som jag fick svar på direkt och i dag ringde de för att fråga angående motiveringen. Visade sig att det ska skrivas ett djurslag/kaliber. Jaha sa jag, vildsvin på kulpipan och hare på hagelpipan. Vad bra sa handläggaren, då tar vi dina andra gevär också så blir allt korrekt ifyllt. Så efter att ha bestämt vilket djur jag ska skjuta med mina gevär så sa han att licensen skulle skickas i dag. ?

Publicerat

M-Ola jag vet att det inte är 1 april idag men det där låter helt enkelt som att någon sitter och hittar på skämtsamheter med tillståndssökanden, iofs något jag med hade kunnat göra om jag i någon form av bestraffning hade tvingats att arbeta där. /C

Publicerat
1 hour ago M-Ola sa:

Inskickat via polisens hemsida den 19/7, mailade in lite frågor i går som jag fick svar på direkt och i dag ringde de för att fråga angående motiveringen. Visade sig att det ska skrivas ett djurslag/kaliber. Jaha sa jag, vildsvin på kulpipan och hare på hagelpipan. Vad bra sa handläggaren, då tar vi dina andra gevär också så blir allt korrekt ifyllt. Så efter att ha bestämt vilket djur jag ska skjuta med mina gevär så sa han att licensen skulle skickas i dag. ?

Ska det vara på det viset lär de ju bli tvugna att utöka vapengarderoben med typ 10 vapen, ett vapen per djur ...

Publicerat

Jag blev också uppringd där hon frågade vad jag skulle jaga för djur och med vilken av bössorna jag skulle använda. Jag fick gå igenom och förklara varje bössa jag har. Blev lite svårt i slutet att komma ihåg vilka fåglar som fanns kvar man kunde jaga med när man har 4 st hagelbössa.