Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Väntetiden på licens är för jävlig

Featured Replies

Publicerat
4 minutes ago HuggyBear sa:

Jo jag ha rätt bra koll å vet att det är rätt långa väntetider på de flesta ställen.

Om det vore så enkelt när det gäller VG. Här försöker man hitta på egna regler, för att motivera avslag på licensansökan trots att det strider mot lagen !

Den rättsvårdande myndigheten vars uppgift är att se till att medborgarna följer lagen, bryter mot densamme själv....:o !!!

• 2 weeks later...
  • Svar 2,2k
  • Visningar 269,7k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• killer_mouse
    killer_mouse

varför känns det som du är ett troll för ??    iom nästan allt du skriver handlar om "jag är störst och bäst och det är bäst att ni följer min vilja för tycker inte ni som jag tycker så är ni inte v

• Om folk slutar ringa in och fråga när deras licens kommer så kanske handläggarna kan jobba mer och prata i telefon mindre? /pfrep som betalade avgiften 3/10

• Visst är det ett märkligt land där man fylls med hänförelse och skriver glädjetrådar på internetforum när en statlig myndighet nästan gör det arbete dom är satt till att göra (och tar betalt för) 

Posted Images

Publicerat

Från 18/1 till idag??? 

Sweet!!!! de här bättrat sig betänkligt i Västra Götaland min licens låg i posten idag :)

Publicerat

idag fick jag mail

dom undrade varför jag behövde en drilling till...

en vanlig drilling innan 7x57rx20 och nu en dd drilling 8x57x20

tog 7 veckor sen betalningen eller 6,5 veckor

växjö

Publicerat

Betalade vid årsskiftet så man får väl vänta några veckor till.. :(

Publicerat

Mailade för någon vecka sen om dom eventuellt kunde se med blida ögon på min ansökan på Sauer 303 innan jakten var slut...
Tänkte maila att nu finns det inte längre någon anledning att dom sliter skinnet av fingrarna: för nu behöver jag den inte på 8 månader  ;)
Men det gör dom ju inte ändå... :huh:

Publicerat

Ca 5veckor i Stockholm.

Publicerat

Bergslagen har ju gått och blivit en riktig katastrof :o

Publicerat
4 hours ago hubler sa:

Bergslagen har ju gått och blivit en riktig katastrof :o

Ja problemen här började ju 2012 så smått, 2år innan nya datasystemet som de skyller på. 2011 fick jag licens på min cz 453 med vändande post vecka 27, sista arbetsveckan innan de gick på semester. Nu får man vänta 12v.

Publicerat
På 1/23/2017 at 22:29 MrT. sa:

Om det vore så enkelt när det gäller VG. Här försöker man hitta på egna regler, för att motivera avslag på licensansökan trots att det strider mot lagen !

Den rättsvårdande myndigheten vars uppgift är att se till att medborgarna följer lagen, bryter mot densamme själv....:o !!!

Hur länge har du väntat på bössan ? eller har du fått den?

//RmK

Publicerat
2 hours ago RmK-GBG sa:

Hur länge har du väntat på bössan ? eller har du fått den?

//RmK

Beställde runt den 10.e November. Ringde Sako i förrgår för att få klarhet i varför det dröjer så länge och fick till svar att (man) jag står i kö allt efter hur beställningarna är lagda, men att leverans av bössan skulle ske i månadsskiftet Februari/Mars,

Ungefär 3 1/2 månads väntan, med andra ord, (under förutsättning att den kommer nu i månadsskiftet).

Publicerat
1 hour ago MrT. sa:

Beställde runt den 10.e November. Ringde Sako i förrgår för att få klarhet i varför det dröjer så länge och fick till svar att (man) jag står i kö allt efter hur beställningarna är lagda, men att leverans av bössan skulle ske i månadsskiftet Februari/Mars,

Ungefär 3 1/2 månads väntan, med andra ord, (under förutsättning att den kommer nu i månadsskiftet).

Segt. Gissar på nytt gevär? Köpt på JG ? Annars om det krånglar så kolla med Torsbohandels. De brukar ha väldigt mycket i lager.

Visst stämmer inte serienummer på din ansökan. Men det kan de ju rätta till hos PM. 

Men om allt är som det skall så är du snart en stolt vapenägare :)

//RmK

Publicerat
8 minutes ago RmK-GBG sa:

Segt.

Minst sagt :angry:.

Gissar på nytt gevär?

Yezz !

Köpt på JG ?

Tänkte handla hos dom först, men dom ville inte ta in en 6,5*55 för att klämma och känna på, innan affär (det är den kalibern jag vill ha), utan en 30-06 (som jag inte var/är intresserad av). Dyrare ammo och dyrare att öva med.

Dessutom var dom ~1 500:- dyrare än Torsbo, så det blev från den sistnämnda.

Problemet är inte återförsäljaren, utan Sako, som inte har kapacitet att producera i förhållande till efterfrågan. Sako måste gå väldigt bra !

Men om allt är som det skall så är du snart en stolt vapenägare :)

Allt är som det ska, inköpstillståndet landade i brevlådan redan i December, efter bara 4 1/2 veckas handläggning :o !

Publicerat
1 hour ago MrT. sa:

Tänkte handla hos dom först, men dom ville inte ta in en 6,5*55 för att klämma och känna på, innan affär (det är den kalibern jag vill ha), utan en 30-06 (som jag inte var/är intresserad av). Dyrare ammo och dyrare att öva med.

Dessutom var dom ~1 500:- dyrare än Torsbo, så det blev från den sistnämnda.

Problemet är inte återförsäljaren, utan Sako, som inte har kapacitet att producera i förhållande till efterfrågan. Sako måste gå väldigt bra !

Allt är som det ska, inköpstillståndet landade i brevlådan redan i December, efter bara 4 1/2 veckas handläggning :o !

Skumt. Trodde att Torsbo hade drivor med T3or. I de flesta kalibrarna. Men där ser man. 

Sako verkar gå bra och de verkar ha väldigt lång leveranstid på nya bössor. Iaf om man skall beställa nåt som inte är lagervara. 

Håller tummarna att du snart fåt hem nåt trevligt :)

//RmK

Publicerat
12 hours ago RmK-GBG sa:

Skumt. Trodde att Torsbo hade drivor med T3or. I de flesta kalibrarna. Men där ser man. 

Nja, problemet var snarare att jag är vänsterskytt och dessutom ville jag inte ha en bössa med plaststock utan i trä (modell Hunter). Men om mitt minne inte sviker mig, var det faktum att jag inte ville ha pipa gängad från fabrik, som var det som satte käppar i hjulet och därför den långa leveranstiden. Hade det inte varit för den sakens skull (eller om det var något annat), så hade jag kunnat ha bössan på några dagar/någon vecka

12 hours ago RmK-GBG sa:

Sako verkar gå bra och de verkar ha väldigt lång leveranstid på nya bössor. Iaf om man skall beställa nåt som inte är lagervara.

Som sagt B).

12 hours ago RmK-GBG sa:

Håller tummarna att du snart får hem något trevligt :)

I månadsskiftet Februari/Mars, som sagt. Men om den kommer tidigare så blir jag inte ledsen för det, inte :P.

• 2 weeks later...
Publicerat

Tog 5-6v från betalning, bor ju i Blekinge men brevet kom från Växjö. Så jag misstänker de fixat licenserna. Nu ska man bara hämta ut bössan och pipan....:rolleyes:

Publicerat

Lämnade in 17/1 och idag låg licensen i brevlådan, Dalarna, positivt överraskad!

Publicerat

Lämnade in licensansökan på station utan att betala 9/2. Fick betalningsavi och betalade 17/2. Licens beviljad 20/2 och kom i lådan idag. Västra Götaland. Bra jobbat ju.

Publicerat

Jag lämnade in en v1. Betald samma vecka. Inte ett knyst från region syd...

Publicerat

Fick en licens idag(Nord), handläggningstid på under 30 dagar iaf. Så verkar ha skäpt till sig lite nu.

/Baner

Publicerat

21 dagar efter betalning låg licensen på gummans Remington i lådan :)

Publicerat

I Gävleborg är dom ruskigt snabba nu... Tog 1v i januari å 3dagar nu förra veckan att få mina senaste 2 licenser... :D

Publicerat

Snart är dom goda tiderna över.  Redovisningen av licenshanteringen ska ju in nu till regeringen.  Efter att ha redovisat den numera snabba hanteringen, så kommer dom att fika i 3 månader. :ph34r:

• 2 weeks later...
Publicerat

Skickade in idag. De verkar ju vilja att man ska maila men det blir ju svårt att maila orginallicensen så det blev post. Blir spännande att se hur lång tid det tar. 

Publicerat
1 hour ago Sun Flower sa:

Skickade in idag. De verkar ju vilja att man ska maila men det blir ju svårt att maila orginallicensen så det blev post. Blir spännande att se hur lång tid det tar. 

Va! En par bössa till Faustin?;)

S

Publicerat
12 minutes ago hs_merkel sa:

Va! En par bössa till Faustin?;)

S

Japp! Man måste ha flera... 

Nädå, jag fick en bra deal på en 6,5a som inte gick att motstå. Nu jävlar ska det skjutas älg. :woot: