Publicerat Augusti 10, 20169 yr 23 hours ago Ijahman sa: Jag mailade min handläggare idag. Han svarade att han gjort klart min ansökan idag och skickar med posten i eftermiddag. Då borde licensen på min dämpare dimpa ned i brevlådan i morgon. Exakt 8 veckor efter ansökan registrerades. (Stockholm) //John Yepp. Licensen låg mycket riktigt på lådan idag. Alltså exakt 8 veckor. Vet inte om det tagit någon vecka till om jag inte skickat mailet till handläggaren. //John
Publicerat September 8, 20169 yr Region Syd verkar ligga "bra på det", om handläggaren inte ljög så skulle han skicka godsakerna idag, dvs 12 veckors handläggningstid. 12 är bättre än dom 20-23 det angavs när jag skickade in, han måste ha haft en bra semester.
Publicerat September 9, 20169 yr På 2016-08-10 at 14:31 Ijahman sa: Yepp. Licensen låg mycket riktigt på lådan idag. Alltså exakt 8 veckor. Vet inte om det tagit någon vecka till om jag inte skickat mailet till handläggaren. //John Det betyder att jag "bara" har 6v väntan kvar då för hagelpåken och 7v för kulgeväret, om jag tänker positivt... Varför tar de inte in ngn vikarie att jobba av köerna under ngn månad så att de kommer ner till en mer rimlig nivå är för mig en gåta. Man skulle ju kunna tänka sig att de borde klara av att gå igenom minst 10 ansökningar per dag och hur många kan det egentligen komma in? Misstänker att de jobbar 9 - 16 med 1h lunch och 2 fikaraster där emellan, då hinner man ju inte med såklart ... ... om de nu ens har en dedikerad heltidsresurs på detta ...
Publicerat September 9, 20169 yr Handläggaren i Syd har överlistat väntetiden, postlådan innehöll glädje (kanske inte om frugan får tycka till). Men om det bara fix<s en hare till jul så ska hon väl bli glad.. Varför är inte vapenhandläggningen en central funktion? den kan väl vara placerad i norrland? Att det ska skilja sig så mycket beroende på vart man bor är märkligt. Dom som kontrollerar med hembesök verkar ju inte ha det som heltidssyssla...så de kan man väl sköta regionalt.
Publicerat Oktober 9, 20169 yr Nu finns möjligheten att söka licensen via e-formulär, återstå att se om det ger någon effekt på handläggningen. https://polisen.se/Service/Blanketter/Vapen/Licens/
Publicerat Oktober 9, 20169 yr 1 hour ago PMG sa: Nu finns möjligheten att söka licensen via e-formulär, återstå att se om det ger någon effekt på handläggningen. https://polisen.se/Service/Blanketter/Vapen/Licens/ Tveksamt.. Lämnat in 2 via formuläret och båda tog utlovade 8 långa veckor...
Publicerat December 22, 20169 yr Köparen av min 11-87:a lämnade in 20/10 och idag fick jag kopian. Rätt precis 9 veckor alltså i Stockholm.
Publicerat Januari 17, 20179 yr Lämnade in en ansökan idag, i Falun, och mannen i kassan sa att de numera skickades till Kiruna..!? Någon som vet hur väntetiderna är nu för tiden?
Publicerat Januari 17, 20179 yr Region Bergslagen 8-12 veckor OM det inte är ett "svårt ärende" eller behöver kompletteras
Publicerat Januari 17, 20179 yr dom två senaste tog 8 veckor senaste anlände förra veckan. Östergötland/Jönköping
Publicerat Januari 17, 20179 yr Min ljuddämparlicens kom i dag. Inskickad via formuläret på hemsidan den 25 oktober. Utskriven i fredags. Skåne
Publicerat Januari 18, 20179 yr Jag lämnade in dämpar ansökan på E-formuläret för några dagar sedan , igår kom fakturan som betalades omgående! Hoppas att det är en "snabb" handläggning , Götet gissar jag hanterar den..
Publicerat Januari 18, 20179 yr Enligt Torsbo digitaliseras alla pappersansökningar i Kiruna och inbetalningskort skickas ut, när det är betalt handlägger de ärendet. Vart är tydligen lotteri och ingen garanti att det blir där man bor!
Publicerat Januari 18, 20179 yr 11 minutes ago Galne sa: när det är betalt handlägger de ärendet. Handlägga? känns mera som skrinlägga
Publicerat Januari 18, 20179 yr Det värsta är inte tiden det tar att få en ansökan behandlad. Det värsta är att handläggare kör med egna regler.
Publicerat Januari 18, 20179 yr 26 minutes ago Locorod sa: Det värsta är inte tiden det tar att få en ansökan behandlad. Det värsta är att handläggare kör med egna regler. http://www.vapenagaren.se/
Publicerat Januari 23, 20179 yr Lämnade in 23 november i sthlm och licensen låg i lådan idag så 8 veckor på dagen. /Mike
Publicerat Januari 23, 20179 yr min föra licens fick jag 2-3 dager efter ansökan var inlämnad strax före jul . å det var en dag för länge tyckte jag . man brukar få den dagen efter .
Publicerat Januari 23, 20179 yr Sålde min hva 640 i 8x57js den 26 december 2015. licensen skickades in efter nyår, eftersom köparen var förstagångssökare och bodde i skövde så handläggningen skulle ske i göteborg hade jag inget hopp om slutförd affär förräns tidigast mars. Döm om min förvåning då det låg en licenskopia i min brevlåda idag. från västra götaland.......
Publicerat Januari 23, 20179 yr 1 hour ago Finskavapen sa: Döm om min förvåning då det låg en licenskopia i min brevlåda idag. från västra götaland....... Liknande erfarenhet har jag, (som förstalicenssökare) boendes i Göteborg. Skickade in ansökan om inköpstillstånd i mitten av november och fick den 5 veckor senare. Inga frågor, ifrågasättanden eller andra krumbukter......
Publicerat Januari 23, 20179 yr Tog exakt 1v, från inlämning å betalning, för mig att få licensen på Sauern så imorgon hoppas jag få ett paket Gävleborg är fortfarande riktigt bra vad gäller handläggningen...
Publicerat Januari 23, 20179 yr 14 minutes ago HuggyBear sa: Tog exakt 1v, från inlämning å betalning, för mig att få licensen på Sauern så imorgon hoppas jag få ett paket Gävleborg är fortfarande riktigt bra vad gäller handläggningen... Vet inte hur pass insatt du är vad det gäller handläggning av licensansökan i Västra Götaland, men 4-5 veckor är j*****t bra ! Tidigare låg mediantiden på 2-3-4 månader (under gynnsamma förhållanden) !
Publicerat Januari 23, 20179 yr 5 minutes ago MrT. sa: Vet inte hur pass insatt du är vad det gäller handläggning av licensansökan i Västra Götaland, men 4-5 veckor är j*****t bra ! Tidigare låg mediantiden på 2-3-4 månader (under gynnsamma förhållanden) ! Jo jag ha rätt bra koll å vet att det är rätt långa väntetider på de flesta ställen. Uppsala brukar dock ha bra fart på handläggarna. Innan jag kunde söka på Sauern fick jag vänta 8v på att Sthlm:s handläggare skulle ge köparen licens på ltr:en jag sålde...
Publicerat Januari 23, 20179 yr Att i samma mening kunna säga västra götaland, licenshandläggning, godkänt och handlagt på ca 3v. Är inget annat än otroligt.