Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Någon mer som ska skaffa jämtvalp 2008

Featured Replies

Publicerat

Ska skaffa en jämtvalp i vår. Ska någon mer det? Har ni några förslag på bra valpar?

Kan vara kul att se hur andra tänker för det är ju inte så lätt alla gånger.

• Svar 202
  • Visningar 20,2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat
Ska skaffa en jämtvalp i vår. Ska någon mer det? Har ni några förslag på bra valpar?

Kan vara kul att se hur andra tänker för det är ju inte så lätt alla gånger.

Japp jag skall ta en till nu till våren, en hane.

Har en hel del alternativ, en tik är väldigt intressant men löper nog tyvärr lite sent och blir nog en kull som föds under mitten av sommaren.

Har sedan en bekants hane som skall paras med en JCH tik som lämnat bra trots unga avkommor så just nu lutar det åt den.

Själv?

Publicerat

;D nopp! ;D.. men dyker det upp en bra parning med en Wachtel så kan de nog bli en liten valp!..  ;D

Mvh

Publicerat
  • Författare

Har väl två parningar som jag forskar i nu. Den ena är l-g fors tik Burra i rantajärvi. Hon ska paras med en finsk hane Fin 21354/03. Men jag har problem med finska språket och det är svårare att kolla upp hanen pga man inte är van att leta i finland. Så är det någon som kan det vore jag glad. Kom gärna med åsikter bra och dåliga om ni har några om denna parning

Publicerat
Har väl två parningar som jag forskar i nu. Den ena är l-g fors tik Burra i rantajärvi. Hon ska paras med en finsk hane Fin 21354/03. Men jag har problem med finska språket och det är svårare att kolla upp hanen pga man inte är van att leta i finland. Så är det någon som kan det vore jag glad. Kom gärna med åsikter bra och dåliga om ni har några om denna parning

Hanen känner jag till väl. Riktigt bra, hur hans syskon fungerar är mera tveksamt, har tre st syskon som tagit AVO1 men blivit kvar där.

Burra är nog säkert själv bra som individ men vad har hänt med hennes syskon?

Hållviks Stej är väl ingen jaktidiot direkt heller.

Något som kan påpekas är att Ukkopekka har ett helsyskon med C/B höft samt att Burra själv lämnat C-höft. Ukkopekka har också en avkomma med ganska grovt knäledsfel om jag inte minns fel.

Vilken är den andra parningen du har kollat på?

Mvh

Publicerat

Jo är ju som norma säger att ukko pekka där är en bra hund har mejlat en del med ägaren, har oxå haft en del funderingar på å para med den men lg hann före så håller på å kollar några andra alternativ i finland som verkar intressanta. Så få se vad det blir

Publicerat
  • Författare

Vad är AV01?

Den andra är Lapikairan Apila S61259/2007 Kullsyster med Astok, Fäbobergets Hoss S39657/05. Höga kullvärden på båda sidor. Tiken har ett första pris till som togs efter jul.

Vad är det för parningar du har på gång Norma?

Publicerat
Vad är AV01?

Den andra är Lapikairan Apila S61259/2007 Kullsyster med Astok, Fäbobergets Hoss S39657/05. Höga kullvärden på båda sidor. Tiken har ett första pris till som togs efter jul.

Vad är det för parningar du har på gång Norma?

AVO = Öppenklass dvs. du måste erövra en 1:a i öppenklass för att få fortsätta tävla i segrarklass, är väl det systemet skällande fågelhundarna har i Sverige.

Lapinkairan Adam skall para en JCH tik som jag mest troligt kommer att ta ifrån.

Mvh

Publicerat

AVO1 är en öppen klass 1 är lite lättare å ta en sån i finland är 65 poäng apilia har 5 prov i  finland 1 etta hört ryktes väg att det är ett återköp pga att ägaren inte var nöjd med den men kan va snack oxå.

Publicerat

http://www.jamthundklubben.nu/annonstorget...dar_saljes.html

Tipsar bara för sakens skull, ni vet säkert redan om det.  ;D

Roligt med valp. Min är lite ung än, blir 6 år i februari och jag har inte jakt nog åt 2 jämtar. Tyvärr.

Men om 2 år blir det nog en valp. En jämthane ska det bli!

/Mvh Jonas

Publicerat

Sparar ev en tik ur kullen som är på g  :)

Publicerat
  • Författare

apilia har 5 prov i  finland 1 etta hört ryktes väg att det är ett återköp pga att ägaren inte var nöjd med den men kan va snack oxå.

Åter köp ja, sen varför finns det flera versoner på, men efter två måmader efter återköpet har hon ett prov troligen över 80p enligt Lapikairan kennel som är ägare till Lapikairan Adam kullbror med astok.

Vad är det för sjch tik som Adam ska paras med som faller dej i smaken?

Publicerat
apilia har 5 prov i  finland 1 etta hört ryktes väg att det är ett återköp pga att ägaren inte var nöjd med den men kan va snack oxå.

Åter köp ja, sen varför finns det flera versoner på, men efter två måmader efter återköpet har hon ett prov troligen över 80p enligt Lapikairan kennel som är ägare till Lapikairan Adam kullbror med astok.

Vad är det för sjch tik som Adam ska paras med som faller dej i smaken?

Apila har gått två ettor.

Tiken heter STINA och finns på jämthundklubbenssida.

Publicerat
  • Författare

Stina har Nissas Falk bakom sej, en polare har varit fodervärd åt Falk. Otroligt bra ock snygg hund.

Publicerat

Hon verkar vara en tik som håller sig på arbetsplatsen plus att hon lämnat rätt bra från första kullen.

Publicerat
AVO1 är en öppen klass 1 är lite lättare å ta en sån i finland är 65 poäng apilia har 5 prov i  finland 1 etta hört ryktes väg att det är ett återköp pga att ägaren inte var nöjd med den men kan va snack oxå.

Det är bara snack, hunden har skött sig bra i skogen, men han som köpte henne har klantat sig när hunden har skällt. Skulle det varit så att Apila inte funkat skulle de aldrig köpt tillbaka henne. Vi hade själv lust att ta en tikvalp undan Apila, men eftersom Pilo ännu är så ung kändes det som att det är för tidigt.

Publicerat
  • Författare

Hej Annis. Tror på din verson, sirpa (tror jag hon heter) verkar seriös och duktig. Har du någon hund där i från eller käner du dom?

Publicerat
Hej Annis. Tror på din verson, sirpa (tror jag hon heter) verkar seriös och duktig. Har du någon hund där i från eller käner du dom?

Vi känner Sirpa sen tidigare, hon hjälpte oss när vi letade hund i Finland eftersom vår finska är väääldigt bristfällig.. :D  När vi tog en valp efter Adam i våras lärde vi känna även Micke. Sirpa har berättat mycket om Apila sedan de köpte tillbaka henne. Sirpa är jätteseriös och duktig, frågar man henne om nästan vilken jämthund som helst så vet hon allt om den.. Hon har jättekoll på jämthundar.

Publicerat
  • Författare

Vilken tik är det efter din hund som du tog i våras?

Publicerat
Vilken tik är det efter din hund som du tog i våras?

Bräntbackens Fräja II

Publicerat

Så är det ju med hundar mkt snack men vissa får ju aldrig fram nåt vad dom än har för nåt, å vissa lyckas direkt.Nog finns det många som har bra koll på jämtar å vad man ska para med fråga 10 st så får du 10 olika svar alla pratar ju om sitt så är det ju.

Publicerat
  • Författare

Det finns inga fel fria hundar, det är bara olika hur långt bakåt i stamm tavlan man måste gå.

Sen finns det olika tycke och smak, en del vill ha en sån hund andra något annat. Det kan ju bero på vad man har för mark. stor mark lite älg eller liten mark mycke älg. Jag har flera marker, bla en stor med lite älg då är Myllys bäst. På små skiften är Mille bra med litet sök och han går att styra dit jag vill. Myllys har ett stort sök och hittar alltid älg om det finns men på ett litet skifte så är det ofta utanför. Så det beror lite på omständig heterna också.

Publicerat
  • Författare

Det är colt när det finns så intreserade brudar  8) När man inte känner folk för man ta det med en nypa salt. Det är ju ganska unga hundar men det har börjat bra för dom. Hur ser det ut bakåt på finn hanen som l-g fors har parat med när det gäller sjukdomar och HD?

Publicerat
Det är colt när det finns så intreserade brudar  8) När man inte känner folk för man ta det med en nypa salt. Det är ju ganska unga hundar men det har börjat bra för dom. Hur ser det ut bakåt på finn hanen som l-g fors har parat med när det gäller sjukdomar och HD?

Ukkopekkas far Koitijoen Api har en syster som lämnat HC2 = katarakt grad 2.

Ukkopekkas farfarsmor Vilma har en syster med PRA.

Ukkopekka har C höft i 3:de generation.

Ukkopekkas farmor och farfar har okollade höfter.

Finns den del HD fel om man kollar igenom de närmaste generationerna men det beror ju på hur noga man är med det.

Ukkopekka har 3 kullar födda 2006 varav endast 1 meriterad hittils.

Nu har jag ju bara skrivit de dåliga om hunden och stammen, det finns också en hel del bra grejer!

Mvh

Publicerat
  • Författare

Det som är bra brukar vara lättare att hitta men felen är det svårare med. Lite varnings klockor börjar att ringa, tack Norma.