Publicerat Januari 28, 200818 yr Okej kul har den funkat bra Det är två i mitt jaktlag som har ur samma kull (2 tikar) men ingen av dom har jagat älg ännu ! :-
Publicerat Januari 28, 200818 yr Konstigt har hört att dom flesta har skällt älg visar dom inte intresse eller ???
Publicerat Januari 28, 200818 yr Konstigt har hört att dom flesta har skällt älg visar dom inte intresse eller ???Ska kolla lite mera med dom...iaf det skulle lossnat lite nu !
Publicerat Januari 28, 200818 yr Det är två i mitt jaktlag som har ur samma kull (2 tikar) men ingen av dom har jagat älg ännu ! :- Nyfiken fråga: Vet du varför de inte svenskreggat sina hundar??
Publicerat Januari 28, 200818 yr Nyfiken fråga: Vet du varför de inte svenskreggat sina hundar?? Troligen för att tiken är från Finland och valpat här...En gissning bara !
Publicerat Januari 28, 200818 yr Om tiken valpat här i Sverige borde alla valparna varit S-reggade, vilket de inte är. Då bör de ha FIN-reg. och för att kunna meritera etc. så måste de S-reggas före. Ex. Hanen i tråden är född våren 2006, men S-reggad 2007. Förmodligen i samband med att HD-röntgen och meritering planerades. Hans finska reg.nr är FIN27535/06, så kullen (på 10 valpar) är född i Finland.
Publicerat Januari 28, 200818 yr Om tiken valpat här i Sverige borde alla valparna varit S-reggade, vilket de inte är. Då bör de ha FIN-reg. och för att kunna meritera etc. så måste de S-reggas före. Ex. Hanen i tråden är född våren 2006, men S-reggad 2007. Förmodligen i samband med att HD-röntgen och meritering planerades. Hans finska reg.nr är FIN27535/06, så kullen (på 10 valpar) är född i Finland. Stämmer det är ju en finsk tik, valpen har tagits över som parnings valp när den var 8 veckor men blir oftast så när du reggar att dom får ett år senare regnr.
Publicerat Januari 28, 200818 yr men blir oftast så när du reggar att dom får ett år senare regnr. De hundar jag har tagit in, har fått sitt S-reg. inom 1½ vecka, så det beror nog på när man skickar in stamtavlan
Publicerat Januari 28, 200818 yr Ja men vet en del som fått regnr ett år senare ändå. Vet ej vad det beror på ???
Publicerat Januari 28, 200818 yr Vad är det som gjort att du valde just den hanhunden? Intressant stam, helt klart, men jag antar att han har andra kvaliteér också? Finns det några bilder på honom ute på nätet? Någon hemsida eller så?
Publicerat Januari 28, 200818 yr höga kullvärden på flera generationer och att båda har en stark tiklinje där tror då jag att man bygger jakt, vad jag vill ha på en hund är ett bra skall å tätt + att den får älgarna å stå i upptaget dessa 3 grejer kollar då jag på när jag letar täckhund för dessa nedärver till valparna.Gå in på www jamthundklubben.nu och gå in på utställning hudiksvall och kolla bilder så ser du den, fick sitt första cert i går.Sen så fick jag en film av ägare då blev man frälst ;D
Publicerat Januari 28, 200818 yr Vad är det som gjort att du valde just den hanhunden? Intressant stam, helt klart, men jag antar att han har andra kvaliteér också? Finns det några bilder på honom ute på nätet? Någon hemsida eller så? Sen ville man testa lite nytt alla springer ju till spetslappens å fäboberget hanar nu å parar å en del till lapinkairan bra hanar inte frågan om det men fantasilöst
Publicerat Januari 28, 200818 yr Sunt tänkt Vad blir inavelsgraden på valparna? Och vad mer kan du avslöja om vad du tror och hoppas på kullen? Kan ju vara intressant att veta, då vi alltid har ögonen öppna efter nytt potientiellt blivande avelsmaterial för framtiden : 8)
Publicerat Januari 28, 200818 yr Han var mörk och fin. Gillar mörka jämtar. 8) Lycka till med parningen! /Mvh Jonas
Publicerat Januari 28, 200818 yr Sunt tänkt Vad blir inavelsgraden på valparna? Och vad mer kan du avslöja om vad du tror och hoppas på kullen? Kan ju vara intressant att veta, då vi alltid har ögonen öppna efter nytt potientiellt blivande avelsmaterial för framtiden : 8) Inavelsgraden 0,0%
Publicerat Januari 29, 200818 yr Ja man tror och hoppas på snygga hundar ;D Jaktligt så att dom får ett bra skall å tätt och får älgarna å stå i upptaget sånt gillar jag.Sen så kan man ju hoppas på fler valpar denna gång för man har ju mkt bokningar,men alla kan inte få så många kommer det inte.
Publicerat Januari 29, 200818 yr Oftast är det ju så, att man har fler intresserade, än vad det kommer valpar. Bra på ett sätt, men inte så kul att ringa och meddela att det inte blev valp till vissa 8) Har du märkt skillnad i efterfrågan på tik vs hanvalpar? Här är det större efterfrågan på hanar än tikar i år. Fast med sedvanlig "tur", så lär väl tiken få 8 tikar och 1 hane eller något sådant bara för det :
Publicerat Januari 29, 200818 yr Ser bra ut. Synd bara att de inte skrev ut kritikerna på pdf:en Utmärkt typ 62 cm något halsskinn bra rygg svans något fyllygare bröst önskas, bra ben färg päls å hårlag, vinklar å rörelser. Sen i konkurrensen så då var bröstet perfekt men kunde ha varit lite bättre vinklad bak ???
Publicerat Januari 29, 200818 yr Oftast är det ju så, att man har fler intresserade, än vad det kommer valpar. Bra på ett sätt, men inte så kul att ringa och meddela att det inte blev valp till vissa 8)Har du märkt skillnad i efterfrågan på tik vs hanvalpar? Här är det större efterfrågan på hanar än tikar i år. Fast med sedvanlig "tur", så lär väl tiken få 8 tikar och 1 hane eller något sådant bara för det : Är ganska jämt med litet överslag på hanar men en del kennlar är intresserade av tikar å sånt är ju kul
Publicerat Januari 31, 200818 yr Nu är det bestämt!! Vi känner oss helt galna, men det blir en valp för oss oxå!!! Och denna gång ska vi prova på en tik har vi tänkt.. Bara att hoppas på att det föds någon tik så att vi får en nu!! :D
Publicerat Januari 31, 200818 yr Nu är det bestämt!! Vi känner oss helt galna, men det blir en valp för oss oxå!!! Och denna gång ska vi prova på en tik har vi tänkt.. Bara att hoppas på att det föds någon tik så att vi får en nu!! :D Skoj! Blir det av Sirpa? Mvh