Publicerat Januari 5, 200818 yr Det måste ju finnas tillräckligt med bra hundar för att man inte ska behöva använda samma hane till nästan varje kull?Kolla bara på uro, foni mfl. Om 10 år kommer de ju för fan att finnas i varenda stamtavla nästan. Är långt ifrån någon expert på avel mm, men det verkar konstigt. Det finns ju oerhört många jch, det måste väl gå pröva någon annan än den hane grannen använder? /Mvh Jonas Nog är det så att det finns allt för mycket "medgångssupportrar" i denna bransch.
Publicerat Januari 5, 200818 yr Författare Ja det har blivit lite väl mycket Sappe och även Tallidens Trix, 3 tikar som varit till han nu men alla parningar har visst misslyckats. Kollar man på jämthundssida så är det inte många parningar som JAG iallafall tycker är intressant. Jag vet en parning i fjol som blev misslyckad med sappe, tik ägaren ska prova i år också??? han trodde att tiken var problemet men är det nu tre tikar till som det inte gick att genomföra kan det bero på sappe. Jag tycker att det finns flera intresanta hanar, det är mindre med bra tikar. Om flera bra tikar paras med samma hane blir det en hög med snar lika valpar, till slut har vi målat in oss i ett hörn. Men det är lätt att haka på karuselen, betydligt svårare för en tikägare att gå sin egen väg. När en hane blir poppis skapas det ett sug efter valpar efter han, dom blir lätt sålda och tikägaren kommer i en bra sits så han kan galra bort valpköpare som han tror mindre på.
Publicerat Januari 5, 200818 yr Jag vet en parning i fjol som blev misslyckad med sappe, tik ägaren ska prova i år också??? han trodde att tiken var problemet men är det nu tre tikar till som det inte gick att genomföra kan det bero på sappe. Jag tycker att det finns flera intresanta hanar, det är mindre med bra tikar. Om flera bra tikar paras med samma hane blir det en hög med snar lika valpar, till slut har vi målat in oss i ett hörn. Men det är lätt att haka på karuselen, betydligt svårare för en tikägare att gå sin egen väg.När en hane blir poppis skapas det ett sug efter valpar efter han, dom blir lätt sålda och tikägaren kommer i en bra sits så han kan galra bort valpköpare som han tror mindre på. Ursäkt att jag skrev lite otydligt. Det är Trix som inte fått till det på de tikar som varit dit. Har du kollat någonting på finska parningar? Mvh
Publicerat Januari 6, 200818 yr Författare Aha trix, nä har dålig koll på finska sidan, har du några förslag?
Publicerat Januari 6, 200818 yr Är ju så tikägarna far dit vars det finns en poppis hane nu är det ju Spetslappens Sappe,Lapikairan Adam,Fäbobergets Hoss men dessa är ju bra hundar så .... men håller med det är nästan för mkt på jämt sidan nu. Men man får huvud bry med dessa hanar, kul men svårt. Fick reda på en bra finsk hane av en kompis i finland så ska kolla upp den, den är finsk dch född 04. Men man parar med Sappe då är det lungt ;D ;D ;)Nä skulle va kul å testa nåt nytt.
Publicerat Januari 6, 200818 yr Aha trix, nä har dålig koll på finska sidan, har du några förslag? Nog finns det mkt intressant i Finland men är lite svårt å få därifrån dom bästa parningarna är sålda långt före parning, har bokat åt en kompis men han kom långt ner så han avbokade.Så man ska ha tur om man ska få från dom som är intre,när jag köpte hanen i från Finland så var jag sist å välja å oflyt verkar man ha testiklarna har ej kommit ner än han är 7 månader nu.
Publicerat Januari 6, 200818 yr Tråkigt att läsa att jycken är krypt. Hade han kulorna på plats vid 8 veckor eller var han krypt redan då??
Publicerat Januari 6, 200818 yr Nä varit tomt hela tiden är ju det när dom inte besiktar dom i finland, men är en ny lag nu att dom ska vara det å chippade men men..........så är det med hundar upp å ner.Vad ska du para med för hane jämta,visst skulle du det.
Publicerat Januari 6, 200818 yr Författare Lägg hunden på rygg och stryk med fingrarna enråt, kan vara så att kulan fasnat på vägen ner. Hadde en norrbottens spets som kulan fasnat på väg ner, hadde jag maserat hunden skulle nog kulan landat i påsen. Jag fick operera hunden efter att han började klia sej nått otroligt, trodde att han fått skabb. Sen har jag haft en jämte som aldrig fick mer änn en kula, så det är inte altid det hjälper men du har inget att förlora på massage.
Publicerat Januari 6, 200818 yr Delvis på begäran av de som står på intresselistan för kullen och delvis eftersom jag inte hittade någon hane av lämpliga linjer som var ögonlyst, så blir det omparning med gammeln. Jag hade ju en hane inbokad, men strax innan löpet så ögonlystes han och han har fel på båda ögonen och ska utredas på slu av Eva Hertil nu i år, för att försöka utröna vad som är fel på ögonen, då ögonlysande veterinär (Lennart Garmer) aldrig tidigare sett sådana förändringar på någon hunds ögon, oavsett ras. Ska nog spara en tik ur denna kull för framtidens avel. Om kullen blir lika bra som föregående får tiden utvisa, men det är ju pga tidigare kulls goda resultat som valpköparna på denna kull vill ha gammeln som far till valparna. Det var de tydliga med.. Men är det så i Finland att de inte vet.besiktar valparna?? Måste de inte vara det, chippade samt ha pass för att få tas in i Sverige?? De valpar jag sålt till Finland/Norge/Ryssland/Tyskland har alla behövt "klara papper" för att få tas in i landet och då måste väl samma gälla för införsel hit? I fråga om att man kan massera ner kulorna, så är det dock en stor myt. Det går inte att göra det. Kommer kulorna ner, så gör de det oavsett man masserar eller inte och har de inte kommit ner när hunden är 7 månader, så lär de inte komma ner och de lär dessutom inte vara av rätt storlek och form och mest troligt så är de heller inte så funktionsdugliga efter att ha legat uppe i bukens värme dessvärre.
Publicerat Januari 6, 200818 yr Jo för å ta in den måste du ha pass å spruta men det har inte varit uppfödarens göra ,men nu är det ändrat nä han får bli jakthund bara synd skällt älg redan 3 gånger en längre stund oxå mem men...
Publicerat Januari 6, 200818 yr Där fick man lära sig något nytt Har ju inte tagit in valp från just Finland och de jag tagit in från annat håll har alla varit besiktade etc. Kanske skiljer inom användningsområde för rasen ???
Publicerat Januari 6, 200818 yr Författare Jag tror att hadde jag maserat norrbotten spetsen hadde det gått, för kulan låg bara en liten bit i från påsen. På jämten fanns det bara en kula, så där hjälpte det inte.
Publicerat Januari 6, 200818 yr Det är faktiskt en myt att man kan massera ner kulor. Kommer de, så kommer de oavsett liksom.
Publicerat Januari 6, 200818 yr Om kulan ligger i ledaren (inte i buken/ljumsken alltså) och den är lite trång så kanske det hjälper, men på en riktigt krypt hund går det inte att massera ner några kulor.
Publicerat Januari 6, 200818 yr Ja, var och en tror ju på vad de vill och handlar därefter. Många tror dock benhårt på denna myt och då kan det ju vara bra att uplysa om att det är just en myt.
Publicerat Januari 6, 200818 yr Författare Vad tror ni om Elimon salon pomo Fin 35945/03A, den står lite om han på Ackers hemsida. Någon som vet nått?
Publicerat Januari 6, 200818 yr Jag har en ungtik efter den hanen. Mycket jakt, trevligt temperament, men exteriört sett medelmåttigt samt att hon riskerar att bli en liten tik. Nu är hon ju inte mätt sedan vid 9 månaders ålder och förhoppningsvis växer hon på sig en hel del.. Skjutit älg för innan året och jobbar otroligt bra. Tanken finns att ta en valpkull på henne efter hd-röntgen, ögonlysning, meritering etc, men det får man se i framtiden hur det blir. Edit: Lägger in en bild på fröken med sin första älg..
Publicerat Januari 6, 200818 yr Författare Hon har rätt att se mallig ut Det är nog det roligaste som finns, att skjuta första älgen för en unghund, grattis.
Publicerat Januari 6, 200818 yr Jo, när allt klaffat med sök, skall etc och man får fälla första älgen för en unghund, så är det en häftig upplevelse
Publicerat Januari 27, 200818 yr Nu är det klart blir å para med Rusmosan Foppa en ung hane med en riktigt intressant stam tavla ska behålla en tik från denna parning
Publicerat Januari 27, 200818 yr Nu är det klart blir å para med Rusmosan Foppa en ung hane med en riktigt intressant stam tavla ska behålla en tik från denna parningOkej ! Mina kompisar har hans kull syskon !!!