Publicerat Juni 15, 200818 yr Exabit, jag håller helt föregående inlägg om att skjutställningen blir alldeles för hög för att skyttet skall vara stabilt och avslappnat. Det är eftersträvansvärt att komma så nära backen som möjligt, dels för att stabiliteten ökar men också för att belastningen på nacke och skuldror är mindre om man inte behöver lyfta huvudet mer än absolut nödvändigt. Det benstöd som "gäller" vid liggande skytte är Harris 6-9", just för att det möjliggör riktigt låga skjutställningar. Spontant skulle jag misstänka att en del av "vingligheten" härstammar från den höga skjutställningen. (om det nu är så att du skjutit med bössan i den höjden och inte bara höjt upp den för att den skulle se bättre ut på bild ). Vänligen, Henrik
Publicerat Juni 15, 200818 yr Författare Intressant. Själv tolkar jag nackspärren som ett resultat av att jag har för dålig kindkontakt med det låga kindstödet på bössan. Det ÄR verkligen för lågt, men jag ska absolut testa att komma ner så nära backen som möjligt nästa gång I helgen primade jag och spraymålade varbygeln vackert mattsvart, epoxyade stocken vilken nu kommer kräva en del slipjobb, samt färdigställde pipkylaren idag. Man kan om man vill Nu blir det pelarbäddning i veckan och förhoppningsvis dyker även picatinnyskenan upp.
Publicerat Juni 16, 200818 yr Vi är såklart väldigt intresserade av att få se din pipkylare Henrik Vilken pipa funderar han på att kyla tro? Ursäkta, kunde bara inte låta bli. Mvh. 5-åringen
Publicerat Juni 16, 200818 yr Vilken pipa funderar han på att kyla tro? Ursäkta, kunde bara inte låta bli. Mvh. 5-åringen :D Mvh.
Publicerat Juni 23, 200818 yr Författare "Senaste nytt" är att jag idag fick hem ett par Burris Tactical-ringar efter ett tips från en forist med samma iq som skostorlek Ringarna är i aluminium men jäkligt biffiga. Jag kommer använda dem tills vidare, och kan sen i lugn och ro hitta ett par bättre i stål. Nu väntar jag på EGW-basen som ska anlända inom kort. I övrigt satt jag idag och maskerade lådan undertill med modellera så nu börjar det verkligen dra ihop sig till bäddning. Trycket är inbakat i ett par varv maskeringstejp. Tyvärr fick jag inte i större borr än 10 mm i min Kinapelarborr så det återstår lite trä att ta ur hålen för lådskruvarna innan pelarna + massa får plats. (ursäkta den usla bildkvalitén)
Publicerat Juni 23, 200818 yr Ett tips är att plocka bort trycket innan du bäddar. Det är bus enkelt. Passa dig bara så att du inte tappar bort fjädern som brukar vilja sticka iväg när man avlägsnar trycket
Publicerat Juni 24, 200818 yr Författare Ett tips är att plocka bort trycket innan du bäddar. Ska kolla upp detta. Tackar!
Publicerat Juni 24, 200818 yr Beväpna dig med en 2,5mm. don och en hammare så har du borta trycket efter att knackat ut 2st sprintar.
Publicerat Juni 29, 200818 yr Författare Trycket avlägsnades och just nu ligger pelarbäddningen och härdar. Magsåret är nära...
Publicerat Juni 29, 200818 yr Trycket avlägsnades och just nu ligger pelarbäddningen och härdar. Magsåret är nära... Är det din första bäddning förstår jag att du är nervös Mvh.
Publicerat Juni 29, 200818 yr Författare Är det din första bäddning förstår jag att du är nervös Ja, och det var kletigt och jävligt och jag är inte 100 på att det kom ner helt rakt i stocken. Vi får väl se imorgon helt enkelt. Jag vill ut och skjuta med den här bössan snart...
Publicerat Juni 29, 200818 yr Ja, och det var kletigt och jävligt och jag är inte 100 på att det kom ner helt rakt i stocken. Vi får väl se imorgon helt enkelt. Jag vill ut och skjuta med den här bössan snart... usch förstår att du är nervös då hoppas att det går bra Mvh.
Publicerat Juli 1, 200818 yr Författare Igår så skulle systemet loss ur bäddningen. Hur skulle detta gå...? Efter visst juckande, brytande, och bändande, så kändes det vid det här laget karatäristiska knixet som förtäljer att det lossnat, och voilá! Det viktigaste skulle inspekteras: hur såg det ut kring rekylklacken? Jo tack. Förutom att det är lite dåligt med massa i framkant så ser det finemang ut. Allting framför rekylklacken borde ju rimligen vara ganska ointressant. Det var med en lättnadens suck jag konstaterade att jag lyckats, men det kan säkert göras bättre Idag hade jag tänkt att ta med bössan och skjuta de tre första skotten från bänk, men i sent skede insåg jag att jag helt glömt bort trycket som skulle monteras tillbaka. När jag gjort detta så fanns det för mycket material och gegga i stocken där trycket ska husera, så jag tog helt sonika med endast systemet till skjutbanan. Huvudsyftet var att testa Sakon efter dess bäddning (vilken blev riktigt bra) men jag passade på att skjuta tre skott med 6,5x47an genom att hålla vänsterhanden runt pipan likt ett barrel block. Tack vare systemets vikt på över 4 kg så var det inga som helst problem att avfyra skotten under full kontroll Laddningen bestod av 36,0 grains N150 bakom Scenar 108:or. Nu ska det till lite jobb med Dremeln innan systemet åker ner i stocken och vidare jobb börjar.
Publicerat Juli 2, 200818 yr Kanon exabit att det gick bra såg ju fin ut bäddningen ska bli intressant o se när systemet ligger stocken o dom första träff bildern är skjutna Mvh.
Publicerat Juli 2, 200818 yr Det så bra ut! Helt perfekt med bäddmassa för det som jäser ut framför rekylklacken ska man ändå slipa bort. Sedan gissar jag att du inte är färdig med finnischen på denna stock så då gör det inget att "söla" utanför annars är det bra att maskera stocken. Låter som vi får se träffbilder snart och slipper följa någon lång break-in Ska bli riktigt intressant att höra vad du tycker om kalibern för jag har börjat fundera på den själv.
Publicerat Juli 2, 200818 yr Författare Du har rätt om finishen, men eftersom detta är min första bäddning så tar jag med mig en hel del erfarenheter som är svåra att läsa sig till. Även om det går att läsa exakt hur man ska göra, baserat på nån annans erfarenhet, så finns det inget som slår att göra det själv. Med facit i hand kanske jag skulle ha maskerat stocken på ovansidan, men å andra sidan är det exopilackat där så det verkar släppa lätt ändå. Vad kalibern anbelangar så kan jag bara säga att patronerna är asgulliga och ger klara PPC/BR-vibbar. Rekylen från höften var inte mycket att orda om, men så är ju pipan i biffigaste laget oxå. Kanske borde jag bromsat mig själv vid beställningen och valt Heavy Varmint istället som Robban gjorde, men det slutliga omdömet kan jag ju inte ge innan jag skjutit med bössan i liggande. Målet var ändå att få en bössa som är så stabil som möjligt i liggande, och på den punkten har jag nog lyckats
Publicerat Juli 3, 200818 yr Författare Nu har jag gått loss med Dremeln i innanmätet så att trycket numera får plats. Var därför tvungen att sätta ihop skapelsen såsom den ser ut skjutfärdig, vilket aldrig tidigare gjorts. Det framgår ganska tydligt på ena bilden att avtryckaren hamnar relativt högt i förhållande till varbygeln. Rent skyttemässigt känns det ok men det ser inte helt bra ut. Kanske får jag ta ner trät runt varbygeln och räta upp linjen som går från framstocken och bakåt. Man ser också att ringarna är för höga - det går att sänka åtminstone 2 cm, och då försvinner nog problemet med att kolvkammen inte räcker till i höjd. Små små framsteg... kanske blir den färdig en vacker dag...
Publicerat Juli 3, 200818 yr Ser ju riktigt trevlig ut bössan är det en 50 glugg? vilken höjd är det på ringarna höga? Mvh.
Publicerat Juli 3, 200818 yr Författare Ser ju riktigt trevlig ut bössan är det en 50 glugg? vilken höjd är det på ringarna höga? Japp, det är en Conquest x50. Det är Burris Tactical (eller vad de nu heter) höga. Jag trodde de skulle vara... lägre
Publicerat Juli 7, 200818 yr Små små framsteg... kanske blir den färdig en vacker dag... Ja men om du tar och lägger en bit ost på axeln så kryper nog latmasken ut ska du se. Mvh. Knugen med färdig bysse.
Publicerat Juli 7, 200818 yr Kanske till o med att jag hinner före, rev patronläget och gängade i pipan ikväll Ska sammanfogas med stocken imorrn var tanken.Provskjutning i veckan
Publicerat Juli 7, 200818 yr Precis som alla andra ser jag fram emot provskjutningsrapporterna!!!!! Men än så länge finns det inget att klaga på baserat på bilderna. Henrik
Publicerat Juli 7, 200818 yr Kan på förhand erkänna mig slagen. Pipan till min är inte som en pipa ska vara. När jag skulle prova bussningar till indikeringsroden så upptäckte jag att pipan är timglasformad bussningen gick först lätt sen trögt för att sen lätta upp igen. Har inte kollat hela pipan men jag misstänker att den inte kommer att skjuta speciellt bra. Fast å andra sidan kan ju smeden skylla på nåt om den inte skjuter
Publicerat Juli 8, 200818 yr Författare Surt, eskimo Jag behöver egentligen bara raspa ner kindstödet i framkant så är det mer eller mindre klart för provskjutning. Som det är nu behöver jag plocka ur systemet ur bäddningen för att få in en patron i kammaren - inte helt smidigt