Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Prickskyttebössa i 6,5x47 Lapua

Featured Replies

Publicerat

Spännande, blir intressant höra vad du säger om stocken. Hade fundering på en sån tidigare. Hrm, kanske laminaten är till salu snart :blink:

• Svar 334
  • Visningar 61,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Hmm.. jag hade en fundering på att använda vanigt hederligt motorlack på sprayburk nämligen. Ger en väldigt slitstark och värmetålig yta. Ska väl även häfta hyffsat skulle jag tro.. Lite osäker på hur

Posted Images

Publicerat
  • Författare
Spännande, blir intressant höra vad du säger om stocken. Hade fundering på en sån tidigare.

Stocken känns mer eller mindre klockren. Det var otroligt smidigt att bädda då den innehåller metallblock vilket gör att man i princip har inbyggda pelare från start. Systemet passade fint och det var oxå positivt att man inte ens behövde ta ur pipkanalen ens för min kardanaxel :P Med lite tur kommer magasinsschaktet oxå att passa, och får jag plötsligt en magasinsbössa om jag sätter tillbaka utstötaren på slutstycket. Alternativt behåller jag enkelskottaren och installerar den fasta patronföraren från Sinclair.

Ska man säga något negativt så är det att stocken är lite för kort, men det är lätt att åtgärda. Sedan är höjden på högerhandens grepp aningen för litet, men det är förstås svårt att matcha mitt customgrepp på förra stocken. Och till sist så är greppets "nätskärning" lite väl vasst i min smak (höga spetsiga piggar). Det är inget problem som sådant, men dock en observation.

I övrigt kommer bössan bli ohyggligt elak när jag får målat pipan! Äntligen kommer den se ut som en "riktig sniperbössa".

Publicerat
  • Författare

Idag var det dax för skytte med Robban. Vi parkerade på 305 meter och började producera tomhylsor. Vädret bestod av jämngrå himmel, +5, och växlande vind från kl 4 till 7 upp till 2 m/s.

Jag fick inte ADL-magget att funka särskilt bra, så jag gav upp och installerade en Score High Benchrest Follower. Nu funkar enskottaren klockrent i samband med att utstötaren är avlägsnad från slutstycket.

choate3.JPG

choate4.JPG

Som synes är pipan målad, men pga nån form av abnormalitet med sprayfärgen så har den flagnat av lite på sina ställen. Man kan se bit färg som saknas längst fram på pipan bl.a. På det stora hela är jag oerhört nöjd med stocken och bäddningen (tack Robban! :lol: ). Kindstödet ska höjas lite och en 3/4" förlängning till stocken är beställd från Midway.

Hur gick skyttet då? Jag sköt sammanlagt 49 skott, varav 5 med Robbans bössa. Det blev allt från 5 till 10-skottsserier på Vinterligantavlan, och det såg rätt ok ut. Jag behöver öva mycket mer på skyttet, för när jag gått upp ur skjutställningen och lägger mig igen så skiljer det ofta i sidled. Det betyder att jag inte är konsekvent i min skjutställning, men med tanke på den minimala träningen så får detta anses vara helt acceptabelt.

Minsta serierna för dagen visas nedan. 10-skottaren mäter 63 mm., och 5-skottaren 42 mm. De fem vänstra skotten i 10-skottsserien vill man gärna tro att de är en egen liten serie i serien, men så ser man vad man vill se oxå ;)

choate6.JPG

Av nyfikenhet kronograferade jag även skott 40, 41, och 42. Hade väntat mig att hastigheten skulle vara lägre än de 875 m/s som laddningen gjorde för några månader sedan i varmare temperatur, men idag snittade jag på 891. Om det beror på en ny tändhattslot eller att pipan var nerskitad låter jag vara osagt.

Med tanke på hur olika träffbilden låg på tavlan mellan skjutställningarna så fick jag bara än mer respekt för er som skjuter så bra i Månadscupen. Det är fantastiskt att det finns folk som bara kan lägga sig ner och lobba in kulorna på tavlan med träffbilden i centrum! :P

Publicerat

Måste ju påstå att den ser läcker ut.

Dom träffbilderna skulle jag vara lycklig över att prestera, inget att skämmas över.

Var inte dimman o diset ett problem idag, här var det ingen dag för långhålls skytte.

/Lasse

Publicerat
  • Författare
Var inte dimman o diset ett problem idag, här var det ingen dag för långhålls skytte.

Nej, fanns inget sånt att skylla på alls.

Publicerat
  • Författare

Hivar in en bild till på den vackra mynningen :P

choate5.JPG

Publicerat
Hivar in en bild till på den vackra mynningen :P

Vad har du använt för färg...?

Publicerat
  • Författare
Vad har du använt för färg...?

Nordic Touch Up Paint som är köpt via Tinter.

Ral 9005

TS. 613

Publicerat

Ral 9005

TS. 613

Vilken uppenbarligen sög på en hyffsat len pipa... <_< Eftersom man är rätt impulsiv och hjärnan har en förmåga att ibland bäcka igen så skulle jag nu vilja påstå att en rejäl uppruggning utav pipskrället samt en primer skulle göra susen för hållfastigheten. <_<

Kan väl tillägga att jag bestämt mig för att slipa ner färgen på min kolv för att sedan köra en sån filler som du gjorde på din laminatare för att sedan låta Cicci spruta den rackarn med riktig 2-komponentsfärg på jobbet... Vill du ha din pipa behandlad med samma medel råder jag dig härmed att infinna sig enligt snar överrenskommelse. ;)

Publicerat

Ral 9005

TS. 613

Hmm.. jag hade en fundering på att använda vanigt hederligt motorlack på sprayburk nämligen. Ger en väldigt slitstark och värmetålig yta. Ska väl även häfta hyffsat skulle jag tro.. Lite osäker på hur finnishen blir dock.. ska prova på nått rör innan. Men det kanske kan vara ngt?