Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Prickskyttebössa i 6,5x47 Lapua

Featured Replies

Publicerat
  • Författare
Vad gäller picantinnyrailen så kan den i o f s lödas på plats men jag ser egentligen inte vitsen med det. Standardförfarande är att skruva den med 8-40 skruv vilket funkar kanon.

Min vapendragares tanke med detta var att "styva upp" lådan. Tanken var alltså inte grundad på att skruvarna allena skulle falera på nåt sätt, utan helt enkelt att lägga till en liten "balk" ovanpå lådan. Nu har jag ingen som helst aning om detta hjälper eller stjälper vad gäller styvhet, men resultatet skulle bli liknande Surgeon, dvs med mer material på ovansidan.

Sen hade jag en fråga om rekylklacken oxå. Ska man köpa en färdig från Badger eller fixar smeden en från scratch, eller hur bör man resonera? Det blir ju inga jättekrafter med en så pass biffig pipa och modest patron, men ändå.

• Svar 334
  • Visningar 61,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Hmm.. jag hade en fundering på att använda vanigt hederligt motorlack på sprayburk nämligen. Ger en väldigt slitstark och värmetålig yta. Ska väl även häfta hyffsat skulle jag tro.. Lite osäker på hur

Posted Images

Publicerat

Bockar för klockren info henrik blir ett annan system snikvarianten vill jag inte ha. 

Mvh.

Publicerat
788an har klackarna bak, men 600an vet jag som sagt inget om. Är klackarna bak som du skriver så tycker jag nog inte heller att det är nåt att satsa på.

Det var den ja tänkte på.

Henrik, läste på 6 br forumet om Barnard´s lådor. Vad tror du om dom?

Publicerat

Exabit, tanken med att styva upp lådan med hjälp av picantinnyskenan är helt riktig. Det är som sagt i det närmaste ett standardförfarande för långhållsbössor (i vart fall av den "taktiska" varianten). Dock uppnår du detta enklast genom att skruva fast skenan (möjligen i kombination med epoxi eller liknande). Förmodligen skulle du uppnå samma effekt med lödning men det känns inte bra med värmebehandling på en färdighärdad låda. De som har djupare kunskaper i vad detta egentligen innebär får jag dela med sig av dessa.

När det gäller rekyylklacken så köper du den färdig, undantaget är om du skulle viljat spara vikt då hade du fått gå andra vägar men du jobbar knappast under parollen "Less is more" i detta projektet. ;)

Jag har glömt en sak som jag ville ta upp med dig och det är den "taktiska slutstycksknoppen" som visserligen är helrätt men som kan få konsekvenser. Att kröna slutstyckshandtaget med en liknande slutstycksknopp är även det ett standardförfarande men när det gäller just rem 700 (och även Sportsman 78) så innebär det en särskild utmaning. På dessa lås så är slutstyckshandtaget inte en integrerad del av slutstycket utan det skruvas på i efterhand, i normalfallet är detta helt OK. När du sätter på en större och längre slutstycksknopp får du ett större moment på infästningen vilket kan innebära att denna ger vika. Två gånger har jag själv bevittnat hur skyttar med "custom 700:or" under pågående tävling efter frenetiskt repeterande stått med ett löst slutstyckshandtag, detta är väsentligt mycket roligare för omgivningen än vad det är för den som råkar ut för det  ;D Kontentan är att du måste förstärka infästningen när du sätter på den nya knoppen, jag tror inte att det finns särskilt många om ens någon svensk smed som har riktig kunskap om detta.

MVH

Henrik

Publicerat
  • Författare
Två gånger har jag själv bevittnat hur skyttar med "custom 700:or" under pågående tävling efter frenetiskt repeterande stått med ett löst slutstyckshandtag, detta är väsentligt mycket roligare för omgivningen än vad det är för den som råkar ut för det  ;D

Tack för framkallandet av dagens gapskratt!!!  ;D

Rätta mig om jag har fel, men är inte dessa knoppar ofta gjorda i aluminium? Det borde inte(?) ställa till det i rekylen men kanske när man repeterar som du skriver. Annars har jag fått tag på en kille med jigg som svarvar av kulan och gängar för en symbolisk summa.

Publicerat

Exabit, problemet uppstår när man repeterar med kraft ( d v s i stressade situationer vilket man alltid försöker åstadkomma på taktiska tävlingar). Eftersom du främst kommer att repetera i lugn och ro liggande på skjutvallen blir problemet väldigt mycket mindre för dig.

Som ingenjör så inser du säkert vad det gör för momentets storlek när moment armen förlängs med över 50%. De skruvar som håller slutstyckshandtaget är helt enkelt inte dimensionerade för ett så stort moment.

Anledningen till att jag tog upp det är att jag insett att det finns en massa människor som läser dessa trådar utan att skriva i dem. Nästa person som snappar upp idén att byta ut slutstycksknoppen kan mycket väl tänkas bygga en en älgbaneracer och då får han problem 8).

Så kör du på och byt ut slutstyckskulan!

Go kväll!

Henrik

Publicerat

Eskimo,

ledsen men jag missade din fråga :-[ Barnard gör bra mekanismer som funnit sina användare och ett gott rykte främst bland sportskyttar (typ UIT, Palma etc...) men jag har nyligen fått en entusiastisk rapport angående deras modell SM från en bekant.

Denna variant beskrivs kanske bäst som en 700 klon med inriktning mot sportskytte och skulle mycket väl kunna vara en utmärkt plattform att bygga en långhållsracer på. Jag har inte riktigt koll på alla data för denna mekanism men jag vet att den använder HS precision magasinen och att den skall ha samma yttermått som en rem 700 SA.

En stor fördel är att den är VÄLDIGT mycket enklare att importera än alla de amerikanska custom låsen.

Om du är seriöst intresserad kan jag efterforska lite mer fakta men det kan ta ett par veckor att få svar ;)

Hör av dig om det är något jag kan hjälpa till med!

MVH

Henrik

Publicerat

No problemo Henrik, väntar gärna på bra svar ;)

Är väldigt sugen på den lådan, vet inte vad den slutar på i pris då den inte är prissatt på hemsidan. Hur som helst så om man räknar på ett Rembygge så är det ju typ såhär: låda 3500:- underbeslag typ Badger 2500:- trycke typ Jewel  1500:- sen tillkommer ju tull o moms på beslag och trycke. Summa ca 8500:- lågt räknat, förmodligen mellan 9-10 tutingar innan allt är hemma. Tror inte det låset kostar så mycket.

Publicerat

Eskimo, jag tycker att du gör en liten tankevurpa i ditt räknexperiment. Om du köper en Barnard mekanism så kommer vinsten inte bestå i att du sparar några pengar. Även Barnard mekanismen måste utrustas med ett trycke och eftersom den är avsedd för HS precisions magasinslösning tillkommer kostnaden för magasin och underbeslag.

Vinsten ekonomoiskt ligger i att smeden inte behöver lägga ned så mycket tid på att räta upp och plana ut. Jag vet inte riktigt vad en Barnard landra på i pris men även för den lär du behöva betala tull +moms.  Dessutomär utan tvekan andrahandsvärdet större.

MVH

Henrik

Publicerat

Från hemsidan, Barnard Precision's Model S is compatible with Rem 700 stocks and triggers, yet has all the features  of the larger Barnard actions. The new model SM includes a HS Precision magazine assembly. Trigger is optional extra.

För mig betyder det att det ingår, men man lär nog få betala i alla fall ;)

Men det kanske är ett smidigare sätt än att ta från staterna. Smedkostnaden är ingen större utgift då jag gör det själv.

Ska maila dom och kolla vad det skulle landa på för kostnad i slutändan.

En fråga till, beanbag, vilken modell, vart köpa?

Publicerat
  • Författare

Det här är ju onekligen en intressant diskussion, men eftersom det här är min projekttråd, kanske vi kan hålla de extremt generalla spörsmålen i en annan tråd? Antingen i tråden om Taktiskt skytte eller liknande?

Resultatet kommer annars bli att när jag är färdig med min bössa är tråden 29 sidor lång varav 20% är mina skriverier och resten är helt andra grejer, och då blir det extremt svårt att läsa vad som hänt.

Alternativet är att när moderatorn flyttar tråden till Avslutade Projekt, så rensar han/hon så att tråden blir läsbar. Vad tycker ni?

Publicerat

Exabit, jag har full förståelse för dina synpunkter och har därför svarat eskimo i tråden "diskussioner om taktiskt skytte".

Ledsen att jag skenade iväg :-[

MVH

Henrik

Publicerat
  • Författare

Inga problem alls. Jag skrev ju sönder din tråd om taktiskt skytte tidigare  ;)

Publicerat

Sorry :-[ lätt att det skenar ;D

Publicerat
  • Författare

Vad är det senaste?

Jo, var hemma hos Robban igår och diskuterade världsliga ting. Han visade en filmsnutt på hur en smed riktar en låda, och efter att ha sett detta har jag svårt att förstå hur operationen kan kosta runt tusenlappen. Om vi bortser från aspekter såsom att smeden ska gå runt med sin vita verksamhet o.s.v. så verkar riktningen av framsida låda vara otroligt simpel. Det kräver iof sig att man sätter lådan 100% rakt i chucken, men när man gjort det kan i princip vem som helst plana av framsidan.

Nu blir det därför att gå via en av Robbans kontakter för att få just denna del av jobbet något billigare. Finns förstås en rädsla att blanda in två smeder i samma jobb, enligt kända "ju fler kockar"-principen, men jag får nog ta den risken. Originalpipan åker av i samband med detta och sen har jag en Remington originalpipa i 308 till ingen nytta. Klar nackdel med att köpa hel bössa och slakta, men det går kanske att kränga den för några hundralappar.

I övrigt är slutstycket strax på väg till en tredje (gaaah!) smed som svarvar av kulan och gängar för "tactical knob". Gängan verkar vara standard så jag kan senarelägga beslutet om det blir Badger eller DD Ross tactical knob. Lettrad kula har ett tilltalande utseende tycker jag, men det är lite hudslitagevarning också.

Publicerat

Man bör slipa in säten och rikta gängan i samma uppspänning som man riktar framkant på lådan, bara som ett tips ;)

Otroligt svårt att indikera in igen, det går men kan va knivigt.

Publicerat
  • Författare
Man bör slipa in säten och rikta gängan i samma uppspänning som man riktar framkant på lådan, bara som ett tips ;)

Otroligt svårt att indikera in igen, det går men kan va knivigt.

Berätta mer!  ???

Stefan hade själv inga invändningar mot detta när jag frågade honom.

Publicerat

Vet inte hur Stefan gör men som regel vad man än bearbetar så gör man så många skär som möjligt i samma uppspänning för att få allt 100% rakt.

Det går att indikera in men det kan va knixigt beroende på vad det är, har själv aldrig provat det på en låda men som sagt allt går.

Man har ju vandrat på månen så ;)

Publicerat
  • Författare

Hmm, nu har jag fått kalla fötter angående detta  :-

Funderar på om det är vettigt att försöka spara in en femhundring på att låta en "extra" smed göra förjobbet på lådan. Hade jag varit en någorlunda ekonomiskt lagd person så hade jag kanske kört vidare på det här spåret, men alla som känner till mina bössbyten senaste 5 åren inser att jag inte är någon "Scrooge" när det gäller vapen. En femhundring är tyvärr något av en droppe i den stora konkursen om jag uttrycker mig så. Två licensansökningar = 440 kronor bara det...

Som det känns nu får Stefan göra hela jobbet. Då VET jag åtminstone att det blir bra i slutänden. Metallarbetet med uppriktning, brotschning, o.s.v. är moment som jag definitivt inte vill kompromissa med överhuvud taget. Att låta en annan smed göra hela jobbet skulle vara en sak, men att låta den ena ta över efter den andra för att jag ska spara en femhundring ter sig helt huvudlöst.

Tack för synpunkterna  :)

Publicerat

Ingen orsak ;)

Har Stefan handlartillstånd? I så fall kan ju han köpa in bössan och pipan och sen när den är klar för du över den på dig, då slipper du en licens i alla fall.

Publicerat
  • Författare
Har Stefan handlartillstånd? I så fall kan ju han köpa in bössan och pipan och sen när den är klar för du över den på dig, då slipper du en licens i alla fall.

Vad jag menade med räkneexemplet var att jag lagt ut ganska många tusenlappar genom åren enbart på licensansökningar, så att spara en femhundring nu känns inte rimligt.

Publicerat

Ska hjälpa dig att döva ditt samvete lite med att dem flesta smeder är dyrare än Stefan och här gäller inte regeln man får vad man betalar för ;)

Publicerat

Tja

I början nämnde du nåt om Mr Wensbys tråd på ett annat forum. Of course är ju jaktsidan nummer ett men det kunde ju vara intressant att kika på hans story parallellt med din. hans bössa såg ju onekligen läcker ut.

har du en länk till den tråden??

/m

Publicerat
  • Författare

Stefan har ingen projekttråd om sin bössa då han sannolikt har mindre bekräftelsebehov än jag...  :-

Men den här tråden är bra nog: http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=20&t=54120

Publicerat

He he det är en ruggig bössa vill ha en sådan kolv ;D

Mvh.