Publicerat Maj 28, 200818 yr kanske C-78 har so lillan jakt marker at 3km räkker eller do har du en skit hund.astro är en amatör leksak som är mena ot en fågelhund.om du vill ha bra greijjer so köp en myway eller en ultrapoint dogps. problemet heter fortfarande GSM. om man jagar där det inte finns täckning kan du tapetsera hunden med myway´s och ultrapoint´s, men du har fortfarande INGEN aning om vart hunden är!?
Publicerat Maj 28, 200818 yr okej då lungnar vi oss astron är en pejl för mindre hundar där dreven ofta är inom hör håll,då är den väl helt ok,den har inte skall indikator,dålig meny för klicka för hastihet tex,den har yards istället för meter,den är på engelska,den slukar batterier så man blir en miljö bov,den har antenner vilket är HELT värdelöst,den är plastig och jag tror inte den klarar kyla eller vatten specielt bra,den är olaglig ännu. lite vad jag tycker plus sidan är att den är gratis och följer hunden hela tiden om den håller sig inom rimligt avstånd.och att den är bra vid nya marker och märka ut gryt.. trackerns nackdel utom priset är mobilen,jag klarar inte hålla en mobil i livet över ett år så det skulle nog bli jobbigt,annars håller jag den som den bättre av alla gps pejlar jag provat,följt av pointer`n med benafon Där har du fel. 1. Yards eller meter är en inställning i gps:en 2. varför ska du ha en pejl om dreven alltid är inom hörhåll???. I Usa används denna pejl till coonhounds vid jakt efter tvättbjörn, svartbjörn, bobcat och puma etc. då är dreven sällan inom hörhåll. 3. Slukar batterier vet jag inte. Sändaren är ju uppladdningsbar, men jag kan hålla med om att det batteriet borde kunna räcka mer än ett dygn. I gps:en kan du ju använda uppladdningsbara, så ngn mijöbov behöver du inte bli. Ska jag hålla på att sms:a eller ringa till hunden för att få en position, så får nog mobilen soppatorsk rätt fort också... 4. Antennerna kan jag hålla med om att dom inte håller så länge, men nu finns det ju bättre antenner att köpa. 5. Plastig!!!??? jag vet inte vilken pejl som inte är plastig... 6. Kyla och vatten klarar den BÄTTRE än dom flesta modeller 7. olaglig kan jag hålla med om att den är ( men den fungerar suveränt ändå...)
Publicerat Maj 28, 200818 yr Där har du fel.1. Yards eller meter är en inställning i gps:en 2. varför ska du ha en pejl om dreven alltid är inom hörhåll???. I Usa används denna pejl till coonhounds vid jakt efter tvättbjörn, svartbjörn, bobcat och puma etc. då är dreven sällan inom hörhåll. 3. Slukar batterier vet jag inte. Sändaren är ju uppladdningsbar, men jag kan hålla med om att det batteriet borde kunna räcka mer än ett dygn. I gps:en kan du ju använda uppladdningsbara, så ngn mijöbov behöver du inte bli. Ska jag hålla på att sms:a eller ringa till hunden för att få en position, så får nog mobilen soppatorsk rätt fort också... 4. Antennerna kan jag hålla med om att dom inte håller så länge, men nu finns det ju bättre antenner att köpa. 5. Plastig!!!??? jag vet inte vilken pejl som inte är plastig... 6. Kyla och vatten klarar den BÄTTRE än dom flesta modeller 7. olaglig kan jag hålla med om att den är ( men den fungerar suveränt ändå...) Tack! Du är min favorit... Äntligen en som har rätt och är på min sida...
Publicerat Maj 28, 200818 yr Tack! Du är min favorit... Äntligen en som har rätt och är på min sida... inte för att jag nu misstror någon här, men skulle som vilja höra lite ren fakta om den. vad ÄR den faktiska räckvidden vid normala förhållanden, dvs lite berg och skog inte åkermark osv. det som känns mest rätt med den är att den ändå är så pass billig, även om man måste kosta på den ett par hundralappar och modifiera antenner osv.
Publicerat Maj 28, 200818 yr Är nästan så till och med jag börjar fundera på att ta hem och prova en. Nu börjar de ju bli så billiga att det till och med kan tilltala en smålänning.. Med två hundenehter och mottagare för ca 3700 SEK+frakt osv. Det är ganska billigt enligt min åsikt.. OM de nu blir lagliga..
Publicerat Maj 28, 200818 yr inte för att jag nu misstror någon här, men skulle som vilja höra lite ren fakta om den. vad ÄR den faktiska räckvidden vid normala förhållanden, dvs lite berg och skog inte åkermark osv. det som känns mest rätt med den är att den ändå är så pass billig, även om man måste kosta på den ett par hundralappar och modifiera antenner osv. Min erfarenhet är att den börjar tappa kontakten i normal skogsterräng efter ca. 2-3 km med standardantennen, men om du själv står uppe på en höjd så är räckvidden avsevärt mkt längre.
Publicerat Maj 28, 200818 yr Min erfarenhet är att den börjar tappa kontakten i normal skogsterräng efter ca. 2-3 km med standardantennen, men om du själv står uppe på en höjd så är räckvidden avsevärt mkt längre. ja 2-3 km duger ju på långa vägar inte. skulle då minst vilja ha en räckvidd på 10-12 km. nån som har erfarenhet av de modifierade antennerna då?
Publicerat Maj 28, 200818 yr ja 2-3 km duger ju på långa vägar inte. skulle då minst vilja ha en räckvidd på 10-12 km. nån som har erfarenhet av de modifierade antennerna då? Tillverkaren utlovade ca 8 km med originalantennen......2-3 km är nog inte hela sanningen. Sen någon testat det nya halsbandet med 49 cm antennen, den har de fått ut den dubbla räckvidden med!
Publicerat Maj 28, 200818 yr Där har du fel.1. Yards eller meter är en inställning i gps:en 2. varför ska du ha en pejl om dreven alltid är inom hörhåll???. I Usa används denna pejl till coonhounds vid jakt efter tvättbjörn, svartbjörn, bobcat och puma etc. då är dreven sällan inom hörhåll. 3. Slukar batterier vet jag inte. Sändaren är ju uppladdningsbar, men jag kan hålla med om att det batteriet borde kunna räcka mer än ett dygn. I gps:en kan du ju använda uppladdningsbara, så ngn mijöbov behöver du inte bli. Ska jag hålla på att sms:a eller ringa till hunden för att få en position, så får nog mobilen soppatorsk rätt fort också... 4. Antennerna kan jag hålla med om att dom inte håller så länge, men nu finns det ju bättre antenner att köpa. 5. Plastig!!!??? jag vet inte vilken pejl som inte är plastig... 6. Kyla och vatten klarar den BÄTTRE än dom flesta modeller 7. olaglig kan jag hålla med om att den är ( men den fungerar suveränt ändå...) 1,har inte hittat den funktionen 2, den är för fågel hundar eftersom detta ord buster is stanging a quarry kommer titt som tätt,skulle den vara gjord för den amerikanska jakten med coonhound tycker jag synd om dom stackarna!!! tror inte 3 km räcker äns till upptaget.. 3,den slukar batterier som du oxå nämner laddnings bara eller inte är det jobbigt i skogen.... 4,outvecklad 5,den är väldigt plastig,skruvar du av antennen så är det väldigt fritt fram för vatten oxh annat,ska man på med ett halsband så följer det med en plast grej som är dåligt inpassad,jorå plastig är den... 6,1meter ska den klara eller 30min,svårt å tro det,sen svenska förhållande är rätt olikt det amerikanska fågel landskapet,dom har ingen hund kultur som vi har, vi har pejlen för försäkring och som roligt å följa hunden,praktiskt oxå,vet man inte om hunden skäller eller bara är ute och ränner tycker jag det är väldigt tråkigt med en pejl, sen att den är verkligen outvecklad därför man måste fixa den duglig själv,antenn till handenheten och halsband/väst till hunden med egna lösningar,västen/selen usa skickar med är ett skämt! jo sen måste man radera sökets hastihet för inte få drev farten inbakat i ett snitt på hela tiden,,,, den är en leksak som visar vad hunden gör,den är värd sina pengar men tur jag slapp bli besviken på utlagda pengar iaf, tracker my way kan inte jämnföras med den här,kanske om den inte finns täckning då är dom mer lika sen om räckvidden har då jag testat den och 4km platt land är verkligen max sen kommer det ett berg blir det tungt,dock kommer jag få ett halsband snart som ska under lupp,tror man måste ha antenn på handenheten för få det dubbla!
Publicerat Maj 28, 200818 yr Jag som enbart vill ha en gps/pejl till min tjt så jag vet om hon går ner i gryt medans vi jagar ovan mark.. då vill jag kunna hitta grytet. Vad ska jag då ha? Har ju funderat på astron då den markerar ganska tätt va? om prickarna mitt i allt försvinner kan man ju konstatera att "där är har hon gått ner"?? eller hur ska jag göra? o vad ska jag skaffa? Ända tills jag kom in i denna tråd har jag varit säker på att jag skulle ha en astro,.
Publicerat Maj 28, 200818 yr Det här med räckvidden verkar vara varierande. 4 km har vi fått fram och det är med nöd och näppe. Detta var i normal skog med allt från G1 till S2.
Publicerat Maj 28, 200818 yr alltså är Astron gps eller pejl? har förstått att den är satellitsänd på nåt vis men det har jag fått fel info om alltså?
Publicerat Maj 28, 200818 yr Känner man ett starkt behov att behöva ringa upp och "prata" med sin hund under jakt, eller ska jaga i stan runt cetrumkärnan där det finns gsm-täckning, då tycker jag att man ska välja en My Way eller liknande . Fast å andra sidan.....behöver man en pejl i stan??
Publicerat Maj 28, 200818 yr Känner man ett starkt behov att behöva ringa upp och "prata" med sin hund under jakt, eller ska jaga i stan runt cetrumkärnan där det finns gsm-täckning, då tycker jag att man ska välja en My Way eller liknande . Fast å andra sidan.....behöver man en pejl i stan?? Ok !!! Tur då att man bor i centrum .....eller vad tyckte du first clas
Publicerat Maj 28, 200818 yr Ok !!! Tur då att man bor i centrum .....eller vad tyckte du F_C Sant....lite tråkigt att jaga där bara! .......F_C???
Publicerat Maj 28, 200818 yr Sant....lite tråkigt att jaga där bara! .......F_C???jag mistänker att C-78 är en jägar som läser ändast jakt journalen eller jaktmarker och fiskevatten och har ingen ärfarenhet om hund jakten och gsm peilare.
Publicerat Maj 28, 200818 yr jag mistänker att C-78 är en jägar som läser ändast jakt journalen eller jaktmarker och fiskevatten och har ingen ärfarenhet om hund jakten och gsm peilare. Det är ju tur att vi har dig då.....som vet och kan allt om allt å alla!! Måste kännas bra att kunna klappa sig om bröstet och tycka om sig själv och hata andra som du verkar göra! Här är ett forum där vi pratar jakt och tillbehör mm....inte söker fel och brister hos varandra....snarare hjälps åt....men dina inlägg är endast för att trampa på andra som du inte har nå´n aning om vem det är...Livsfarligt!!!!! Ursäkta mig moderator för att jag lämnade tråden helt och hållet, men jag kände att jag var tvungen i detta fall! Mvh /C
Publicerat Maj 29, 200818 yr Det är ju tur att vi har dig då.....som vet och kan allt om allt å alla!! Måste kännas bra att kunna klappa sig om bröstet och tycka om sig själv och hata andra som du verkar göra! Här är ett forum där vi pratar jakt och tillbehör mm....inte söker fel och brister hos varandra....snarare hjälps åt....men dina inlägg är endast för att trampa på andra som du inte har nå´n aning om vem det är...Livsfarligt!!!!! He he, det där är väl lite ett finskt syndrom Kan hända jag inte är så tusans insatt men på nåt vis har jag den känslan av att astron inte vunnit nåt vidare mark i finland !?!? Värför må tro ? Men o andra sidan så brukar vi ju ligga efter i utveckling på alla plan
Publicerat Maj 29, 200818 yr He he, det där är väl lite ett finskt syndrom Kan hända jag inte är så tusans insatt men på nåt vis har jag den känslan av att astron inte vunnit nåt vidare mark i finland !?!? Värför må tro ? Men o andra sidan så brukar vi ju ligga efter i utveckling på alla plan Jag tror det beror att man inte gärna köper en GPS pejl som har en räckvidd på ca 3 km...känns ju lite som om att ha en vanlig pejl igen då. Kanske vi oxå då har bättre täckning på våra jaktmarker vilket gjort att dom andra GPS pejlarna funkar bra här. ...och har man täckning så är dom andra GPS pejlarna överlägsen Astron....iaf ännu.
Publicerat Maj 29, 200818 yr Jag tror det beror att man inte gärna köper en GPS pejl som har en räckvidd på ca 3 km...känns ju lite som om att ha en vanlig pejl igen då. Kanske vi oxå då har bättre täckning på våra jaktmarker vilket gjort att dom andra GPS pejlarna funkar bra här. ...och har man täckning så är dom andra GPS pejlarna överlägsen Astron....iaf ännu. Jag skulle vilja säga så här. För dom som absolut INTE har GSM täckning är Astron ett alternativ, dock inte ett bra enligt mig till min jakt pga många aspekter. Fågelhundar säkert perfekt men för att nu vara lite seriös. HUR LÅNGT FRÅN DIG GÅR EN FINNSPETS??? Tex på en vidsökt stövare eller rävhund av annan ras är det ganska stor skillnad, Jag har själv haft upptag ca 4km bort på andra sidan ett berg som är 200möh då jag själv stod på ca37möh, lycka till med den räckvidden.. Hur det än är med räckvidden hit å dit så jagar de flesta där det är bergigt. Till och med FC som jagar kring huvudstaden där det inte är speciellt höga berg har problem med räckvidden. Säg sen att du har en älghund som gillar att hålla i. Samma sak där.. för dålig räckvidd.. En nackdel till som jag ser är den totala avsaknaden av skallindikator. Bara det gör ju att man väljer bort den pejlen direkt. Ännu en gång, på en spets som sätter sig under ett träd och skäller visar den ju att hunden står på bakbenen mot ett träd och därigenom kan man se att den skallar. Sen undrar jag hur du C-78 kan bli så förbannad då nån sätter emot dina argument och påstå att den andra är på sandlådenivå när du själv haft samma tendenser tidigare i tråden. Kommentarer om att ringa och prata med hunden eller att jaga i storstan osv hör väl inte riktigt hemma här heller?? Själv bor jag 4 mil utanför Boden i Norrbotten och har under hela hösten fått vänta 2ggr på sms från pejlen. en gång tog det 5minuter och den andra gången 10minuter. Och det på marker där det inte går att ringa på många ställen. Jag har en Tracker MyWay kanske jag skulle förtydliga. Nu finns det ju givetvis nackdelar på GSM baserade grejjer åxå. För det första kostar det 99kr/mån (telia 5000 SMS)... När det kommer GPRS blir det ännu billigare... För det andra ska man beställa possition, så kan man ju göra men jag sätter alltid en spårning på var 3e eller 5e minut så slipper man fundera. GSM täckningen, där det saknas helt är den ju rätt värdelös... Sen är ju uppdateringarna glesa.. går att ställa ner till varje minut om man vill det iofs.. Det kommer ny programvara i sommar/höst där man ska se hunden hela tiden om man vill det, om jag inte förstått helt fel... Så då är det ju som en Astro i den aspekten. Man måste ha en gps telefon eller blåtandspuck med sig vilket är lite gormigare. Iofs så antar jag att de flesta har telefonen med sig när dom jagar ändå för säkerhetens skull (inte där täckningen saknas då förståss).. Nå, skulle jag själv köpa igen skulle det bli samma pejl. däremot skulle jag nog köpt Astron om jag haft finnspets eller nobs, men det har jag ju inte. Å skulle jag jaga där det är kass täckning skulle jag nog köra med Astron kombinerat med en Edenpejl eller liknande för att klara räckvidden och få skallindikator. Nu kan ni hacka på mig ett tag för nu är jag klar.
Publicerat Maj 29, 200818 yr Säger bara ÅJÅJÅJ att ens nämna denna astron i närheten av myway å liknande gpsare är ju ett hån, aston är ju som att gå tillbaks i tiden, JAG vill då se framåt den har ingen skall indikator tycker då jag är en jävligt bra funktion (nå om älgen inte har klättrat upp i trädet då funkar astron) om det är hård vind å den tar upp utanför hör området.En kompis i finland köpte en sån räckvidden var ca 3 km lite kuperad terräng så till en älg hund är den inte då bra hans ligger nu i byrå lådan å han andvänder idag myway och är då nöjd,klart har du stövel putsare då duger den säkert ok eller nåt som max far 3 km i från dig.Sen oxå att man måste bygga om astron å sätta antenner som hunden fan trasslar in sig i å allt annat man måste göra stod om 49 cm antenner såg jag vilket SKÄMT finns säkert å köpa en sån där antenn som man sätter på hundryggen som är 3 meter lång då ökar säkert räckvidden till 4 km .
Publicerat Maj 29, 200818 yr Så om det slutas kastas skit åt alla håll här nu... Vad ska jag ha till min TJT i höst så jag vet OM och VAR hon går ner i gryt!?!?!?!?
Publicerat Maj 29, 200818 yr Jag tror det beror att man inte gärna köper en GPS pejl som har en räckvidd på ca 3 km...känns ju lite som om att ha en vanlig pejl igen då. Kanske vi oxå då har bättre täckning på våra jaktmarker vilket gjort att dom andra GPS pejlarna funkar bra här. ...och har man täckning så är dom andra GPS pejlarna överlägsen Astron....iaf ännu. Intressant tråd, finessen med Gps-pejlar har jag personligen upplevt att är deras räckvidd. Låter inte bra i mitt öra att övergå till ett system som är begränsat. Men har även jagat med min Pointer/Benefon pejl på områden med dålig GSM-täckning. Helt klart upplever man ju problem då. På sådana platser gäller då konventionella pejlar, eller då Astron. Viktigast är väl att man hittar hunden å att husse är nöjd.. Men för det mesta så klarar man sig jäkligt bra i så gott som hela finland vad gäller GSM-täckningen. Funktioner som att kunna ringa upp hunden tycker jag är nog behövliga, har upplevt detta många gånger, kan lätt jämnföras mot skallindikator på konventionella pejlar. Jag tycker ingen skall kritisera folk som upplever detta som bra. Men sen skall man inte betee sig som Slaktar(N?) heller.. Folk skall få komma fram med sina åsikter utan att bli direkt förolämpade, visst skall man kunna opponera sig å visa annan åsikt, men helst kunna lite basera saken på fakta.. Men det är väl den gode "Slaktar" inte direkt känd för eller ?
Publicerat Maj 29, 200818 yr Så om det slutas kastas skit åt alla håll här nu... Vad ska jag ha till min TJT i höst så jag vet OM och VAR hon går ner i gryt!?!?!?!? Vi har kört med Pointer/Benefon sedan tidigare på tyskar.. Hänt sig några ggr att hunden krypit in efter att ha drivit räv.. Bara man vet var man har gryten så är det inget problem.. Med gamla "analoga" pejlar så kan man ibland lyckas pejla fram sig till grytet, med GPS så får du hoppas att GSM-kontakten hålls i liv, då skickar sändaren den sista kända positionen till dig.. GPS-signalen brister ju under jorden. (Pointer/Benefon åtminstone) Har hänt sig att man kunnat ringa till hunden då den varit under jord, å hört lite morras å fräsas från tex räv.. Vi har ibland kört både grythalsband å GPS-pejl i västen för tyskarna.. Men som sagt, det händer väl ganska sällan, åtminstone här.. Men skulle jag vara du så skulle jag satsa på Myway eller Ultrapoint.. Båda med halsband, förjävligt när hunden tappar GPS-västen under jord tex
Publicerat Maj 29, 200818 yr Okej. För det är just det där jag räknat med, att kontaken bryts när hunden går under jord. Får man då ut sista positionen ovan jord med gps så borde grytingången vara ganska nära där, resonerar jag. Hm. Måste fundera vidare. Men det kanske inte är så vanligt att dom drar iväg under jord medans man jagar rådjur osv ovan mark..