Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Garmin Astro

Featured Replies

Publicerat

hehe vilket krig,c-78 tycker faktiskt du ska öppna upp,vet ej vad du har för hunden men en som söker ut längre är då inte! med att ringa eller bara se om hunden skallar är nog inte mycket begärt 2008, man får reda på så mycket,är isarna tunna är det med lite olust känsla när man tittar på pejlen och ser hunden runt isar, bra å ringa å höra om den ligger å simmar om det stannar, sedan vid gryt där uppringnigen är guld,sen kan till och med vissa höra hur snabbt,vad för djur hunden driver när man ringer upp,ser det föga troligt att den skulle vara anpassad för coonhounds då det är a-o att veta vad hunden sysslar med,eftersom björnar pumor inte lever där det inte finns berg tror jag man inte köper en pejl som har räckvidd på 3km i platt landskap,då är nog fågel teroin mycket närmare till hands,för visst betyder quarry inte björn va <_<:P

sen om det om att finland skulle vara efter... har en del släktingar i finland plus dom jag träffat som jagar,å inte vet jag av nån som köper dynga,utan hellre gamla som funkar än nya som inte funkar, skulle hellre dra alla över en kant å säga dom ligger steget före,specilet när man läser den här tråden <_<;)

• Svar 141
  • Visningar 21,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat
Sen undrar jag hur du C-78 kan bli så förbannad då nån sätter emot dina argument och påstå att den andra är på sandlådenivå när du själv haft samma tendenser tidigare i tråden. Kommentarer om att ringa och prata med hunden eller att jaga i storstan osv hör väl inte riktigt hemma här heller?? Själv bor jag 4 mil utanför Boden i Norrbotten och har under hela hösten fått vänta 2ggr på sms från pejlen. en gång tog det 5minuter och den andra gången 10minuter. Och det på marker där det inte går att ringa på många ställen. Jag har en Tracker MyWay kanske jag skulle förtydliga.

Nu är det så här att jag inte blir förbannad för att nå´n sätter emot mina inlägg, det ska ni ju göra, det är väl därför man skriver här för att få en typ av reaktion. Jag blir upprörd när någon kastar skit på mig som inte har någon som helst aning om vem jag är. Sen visst, att jag har lagt in några inlägg som inte är av det mest mogna slaget, det kan jag hålla med om till fullo!!

Sen verkar alla klaga på räckvidden i princip i varje inlägg.....jo, den är kass, med originalantennen....men återigen....med en ny variant av halsband och antenn som jag har, har jag haft kontakt upp över 1 mil. Spelar roll, jag är helnöjd med prylen och den funkar alldeles utmärkt för mig och min jakt. Sen att du är Bodensare är ju ganska skoj.....bli inte förvånad om min hund kommer förbi ditt boende i höst med en Astro på ryggen.... <_<

Publicerat
Nu är det så här att jag inte blir förbannad för att nå´n sätter emot mina inlägg, det ska ni ju göra, det är väl därför man skriver här för att få en typ av reaktion. Jag blir upprörd när någon kastar skit på mig som inte har någon som helst aning om vem jag är. Sen visst, att jag har lagt in några inlägg som inte är av det mest mogna slaget, det kan jag hålla med om till fullo!!

Sen verkar alla klaga på räckvidden i princip i varje inlägg.....jo, den är kass, med originalantennen....men återigen....med en ny variant av halsband och antenn som jag har, har jag haft kontakt upp över 1 mil. Spelar roll, jag är helnöjd med prylen och den funkar alldeles utmärkt för mig och min jakt. Sen att du är Bodensare är ju ganska skoj.....bli inte förvånad om min hund kommer förbi ditt boende i höst med en Astro på ryggen.... :rolleyes:

Jaha, ännu en bodensare i cyberspace, verkar vara inflation i Bodensare på jaktsidan :rolleyes:

Jag betvivlar inte att den funkar bra till dig och många andra, däremot skulle jag inte köpa den själv med den täckning jag har här i Sörbyn och den jakt jag bedriver.

Publicerat

nu är det tur vi har sånna som är kritiska så vi får bättre saker ut på marknaden,lika så med hundar :rolleyes:

sen är ett forum som detta till för delade meningar och tycker nivån är bra,att lägger nån upp en straffspark får man vara beredd på den tas :rolleyes:

Publicerat
Någonting på G kanske ang. Astron!

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_1325327.svd

:(

Stod väl i jakttidningar för ett tag sen om det där, Bollen ligger hos Garmin om intresse finns att göra apparaterna lagliga i sverige vad jag förstår...

Publicerat
Stod väl i jakttidningar för ett tag sen om det där, Bollen ligger hos Garmin om intresse finns att göra apparaterna lagliga i sverige vad jag förstår...

Ja, jag tolkar det så också!

:rolleyes:

Publicerat

Jag satt och kollade lite efter tillbehör till astron då dom är lite väl dyra att frakta över atlanten, jag hittade sidan http://www.trampet.se/ som hade en del saker som bilantennen, väst osv, men jag vet inte riktigt vad jag ska tro om sidan, är det någon som beställt därifrån som vet om den är "säker"?

Vet inte om jag missat någon tråd men det skulle sitta fint med en tråd där folk kan ge en länk till en av dessa 1000tal jaktsidor online och ge hörja ett varningens fingen, eller en tumme upp typ. och där man kan fråga om specifika sidor är "reko"

Det skulle ju underlätta då man vill beställa saker online på alla dessa 100tals små jaktbutiker.

Publicerat
Jag satt och kollade lite efter tillbehör till astron då dom är lite väl dyra att frakta över atlanten, jag hittade sidan http://www.trampet.se/ som hade en del saker som bilantennen, väst osv, men jag vet inte riktigt vad jag ska tro om sidan, är det någon som beställt därifrån som vet om den är "säker"?

Vet inte om jag missat någon tråd men det skulle sitta fint med en tråd där folk kan ge en länk till en av dessa 1000tal jaktsidor online och ge hörja ett varningens fingen, eller en tumme upp typ. och där man kan fråga om specifika sidor är "reko"

Det skulle ju underlätta då man vill beställa saker online på alla dessa 100tals små jaktbutiker.

Jag köpte min astro där, fast jag hämtade den själv (det var bråttom då jag upptäckte att min nyligen inhandlade gsm-baserade hund gps var skit) Killen verkade OK

Publicerat

Eftersom jag själv är så snabb så är jag aldrig längre än 3 kilometer från hunden. Så i mina ögan är den överlägsen <_< och jagar man som jag så skulle det kosta över 7000 kr i telefonkostnader per säsong. till astron klarar jag mig med några hundralappar. fast det är klar jagar man räv och inte flyttar sig under drevet då är my way bättre, men jag följer alltid drevet, det är ju inte bara hunden som jagar ;) Så tappar man motagningen så år det bara att börja spring ( åka skidor ) :D Sen är ju Garmin världens största märke av gps och bara det säger ju att kvaliten är bra. Har varit med på flera jakter där hundar simmat i åar och gått genom isar, och det har den klarat utan problem. Men köp båda då är du ju så utrustad som du kan bli :(

Publicerat

Där jag har en del av marken finns noll mottagning på telefon, alltså bara att glömma en gsm variant, funderar däremot på en kombi pejl astro /tracker maxima.

Förstår inte klagandet på Astron faktiskt, tycker den är euverän och du har kontakt med hunden hela tiden rent digitalt, för att inte sabba injagningen så brukar jag vara pejllös i början , kan bli lite lätt att man börjar gå efter hunden istället för att hunden följer mig i skogen och vill han tala om att han hittat något så är det bara skälla <_<

Går det köra tracker myway ihop med nmt:s telefon?

Publicerat

Eftersom jag är ute efter en extra hundenhet så mailade jag joakim på trampet.se

Fick tillbaka mailet olevererat, nåt permanent fel eller nått??

Hmmm.....

Publicerat
Eftersom jag själv är så snabb så är jag aldrig längre än 3 kilometer från hunden. Så i mina ögan är den överlägsen <_< och jagar man som jag så skulle det kosta över 7000 kr i telefonkostnader per säsong. till astron klarar jag mig med några hundralappar. fast det är klar jagar man räv och inte flyttar sig under drevet då är my way bättre, men jag följer alltid drevet, det är ju inte bara hunden som jagar B) Så tappar man motagningen så år det bara att börja spring ( åka skidor ) :D Sen är ju Garmin världens största märke av gps och bara det säger ju att kvaliten är bra. Har varit med på flera jakter där hundar simmat i åar och gått genom isar, och det har den klarat utan problem. Men köp båda då är du ju så utrustad som du kan bli :(

Imoponerande att du lyckas med konststycket att tro på 7000:- i telefonkostnader. Själv räknade jag ut att det kostar 99kr/månad å då får man 5000SMS med Telia. Kör man spårning skickar ju inte telefonen ett sms till hunden varje gång så det blir ju bara ett eller 2 per jaktdag när man ställer spårningsförfrågan. Med 31dagar/månad blir det 44640minuter vilket ger en spårning var 9:e minut ungefär... Alltså om man har igång spårning konstant hela tiden kan man spåra var 9e minut hela månaden för 99kr!!! Och jagar man som de flesta bara helger så kan man spåra var 2,5e minut om man har spårningen igång 24timmar om dygnet på helgerna... Max på ett år blir ju rimligen nånstans kring 12*99:-?? Och du får inte jaga mer än 6månader per år med hund hur som helst... ;)B)

Ringa hunden kostar inte heller mycket om man har telia i båda enheterna... Att det skulle vara så dyrt är bara en skröna som växt fram av dom som inte begriper bättre.. Det går ju till å med rykten om att flera fått saftiga mobilräkningar för att dom uppgett nummret till andra som ringt till hundenheten... HAHAHA!!! Hur ofta får jag betala när nån annan ringer till mig??? :D:D

Publicerat
Eftersom jag är ute efter en extra hundenhet så mailade jag joakim på trampet.se

Fick tillbaka mailet olevererat, nåt permanent fel eller nått??

Hmmm.....

Fick också fel men jag ringde upp och nu verkar det löst sig på hans e-post

Publicerat
Där jag har en del av marken finns noll mottagning på telefon, alltså bara att glömma en gsm variant, funderar däremot på en kombi pejl astro /tracker maxima.

Förstår inte klagandet på Astron faktiskt, tycker den är euverän och du har kontakt med hunden hela tiden rent digitalt, för att inte sabba injagningen så brukar jag vara pejllös i början , kan bli lite lätt att man börjar gå efter hunden istället för att hunden följer mig i skogen och vill han tala om att han hittat något så är det bara skälla <_<

Går det köra tracker myway ihop med nmt:s telefon?

Det funkar inte än så länge i alla fall... Hade annars varit rätt bra utveckling av programvaran!! På så sätt är man ju helt plötsligt OK i nästan hela sverige... Dock problem om man ska utomlands med hundstackarn. men hur ofta är det?? :D

Publicerat

tack för tipset :angry:

Publicerat

wäppa du som moddat din hur långt kommer du då??

tänk vilken guld pejl om den hade sändning hela tiden och man kunnde se om hunden skallade,då hade jag inte varit lika kritisk,sen halsband är juh viktigt,väldigt tråkigt å behöva göra den bra själv ;)

sen ang pengar,sjukt mycket en räv kan kosta om man räknar in spårning med bil natten innan,ringa alla polare som kanske orkar följa,sedan pejl avgiften,tur det inte drabbar en fattig ;):angry:

sen väger my way med mer plus för mig,men ändå sitter jag med en garmin å tjurar :D dock gratis i alla ändar :P

Publicerat

Nå, går det att få svar och åsikter om Astron till en tjt nu då? inte fått riktigt konkreta åsikter om detta ännu och det skulle vara bra att få det.

Mest ska den vara som trygghet om hunden drar ner i gryt. Att jag kan följa spåret till ingången. Är den duglig till det?

Publicerat

ja räckvidden ja. är det flackt så går den över en mil men är det mycke upp och ned så blir det bara några kilometer. men jag har ju turen att min stövare hörs på några kilometer och så kan man ju se hur hunden rör sig om räven är uppe. dom som jagar älg och fågel ser ju när hunden stannar, då är ju oddsen ganska höga att den skäller ;) jag ser direkt när räven gått i gryt på astron, hunden börjar ringa runt grytet sen tar han bakspåret till mig. fast han började stanna ganska länge i slutet på säsongen så kanske börjar han stånda vid gryt. fast skulle jag va rik som alla andra så skulle jag ha en astro och en tracker(gps) på hunden, då kan man jaga utan att bli orolig över att hunden är på någon väg eller ute på tunn is.

Publicerat

vad kostar astron då? 4000pix ungefär? och vad kostar tracker? man får väl köpa en ena året o den andra nästa år.. ;)

Publicerat
ja räckvidden ja. är det flackt så går den över en mil men är det mycke upp och ned så blir det bara några kilometer. men jag har ju turen att min stövare hörs på några kilometer och så kan man ju se hur hunden rör sig om räven är uppe. dom som jagar älg och fågel ser ju när hunden stannar, då är ju oddsen ganska höga att den skäller :angry: jag ser direkt när räven gått i gryt på astron, hunden börjar ringa runt grytet sen tar han bakspåret till mig. fast han började stanna ganska länge i slutet på säsongen så kanske börjar han stånda vid gryt. fast skulle jag va rik som alla andra så skulle jag ha en astro och en tracker(gps) på hunden, då kan man jaga utan att bli orolig över att hunden är på någon väg eller ute på tunn is.

hade man varit gjord av pengar så hade nog det varit väldigt bra med båda, men hade jag inte haft en förmåga att sumpa mobiler som en annan byter kalsonger hade mitt val varit lätt nu efter lite test med båda

c-a astron får du för 4000kr om du tar hem från usa,runt 5000 om du köper här ifrån,den funkar nog bra till en tjt,men du lär nog byta så du får en vettig antenn till hund enheten om du är orolig över den går i gryt,annars en del reserv antenner,

Publicerat

hållbar leksak var det va :D lägg märke till den inte gått av utan bara gummit som ramlat av :D hade den brytis av hade jag tagit det,men vare för skit :)

post-1234-1212788937_thumb.jpg

post-1234-1212788953_thumb.jpg

• 2 weeks later...
Publicerat

har nu fått hem mitt halsband till astron,ska noga testa den och sedan komma med vad jag tycker,är inte den som gillar rappel eller saker som tenderar vara svaga punkten i det jag gillar mest av allt..så lite snabbt tyckte jag denna lösning verkade bäst,ska fixa till allt på mitt sätt och med krympslang och testa den,får jag inte ut mer än 7km i räckvidd ser jag inte nöjet att lägga pengar på dessa,sen kanske en ny antenn kommer till handenheten,återkommer..har oxå mailat dom som gav mig pejlen om jag får hård testa pejlen med kyla vatten osv och få en ny om den brakar vilket jag tror den gör..

bilder iaf på nya halsbandet från trampet.se pris hemma i brevlådan blev 557sek,och tog väl 6arbetsdagar att få hem,helt ok..

post-1234-1213718845_thumb.jpg

post-1234-1213718861_thumb.jpg

post-1234-1213718874_thumb.jpg

post-1234-1213718938_thumb.jpg

Publicerat
har nu fått hem mitt halsband till astron,ska noga testa den och sedan komma med vad jag tycker,är inte den som gillar rappel eller saker som tenderar vara svaga punkten i det jag gillar mest av allt..så lite snabbt tyckte jag denna lösning verkade bäst,ska fixa till allt på mitt sätt och med krympslang och testa den,får jag inte ut mer än 7km i räckvidd ser jag inte nöjet att lägga pengar på dessa,sen kanske en ny antenn kommer till handenheten,återkommer..har oxå mailat dom som gav mig pejlen om jag får hård testa pejlen med kyla vatten osv och få en ny om den brakar vilket jag tror den gör..

bilder iaf på nya halsbandet från trampet.se pris hemma i brevlådan blev 557sek,och tog väl 6arbetsdagar att få hem,helt ok..

Lycka till !!!! Skulle gissa att den håller ihop högst en halv dag !!!

Nää...skämt o sido ! Hoppas det funkar... skulle den klara 10 km så är det ett bra kompliment till dom andra gps-pejlarna.

Publicerat

Det ser ut som om den sitter lite halvdant eller är det bara jag som ser fel? De ombyggda halsband som jag har sett har varit med krympslang osv. Finns det någon anledning till att just använda denna modellen som du har?