Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Garmin Astro

Featured Replies

Publicerat

En undran. Tror ni en astro kan vara nått för en med stående fågelhund? Det är ju inte alls så långa avstånd som när man pratar stövare, älghundar mfl. Utan det är mest för att det är en rolig pryl ska erkännas :angry: . Jag har en vanlig gps med massa kartor i som jag i så fall kommer sälja och räknar med att kunna täcka kostnaden för en astro med dom pengarna. Så det blir ett byte egentligen, inga stora summor med andra ord, gps:enheten blir densamma som jag har nu och på köpet får jag en sändare till hunden!

Är det nån här med stående hund som använder Astro? Jag jagar mest i skog och ser det väl mest som en kul grej att kunna se exakt hur hunden söker, jag har ju en unghund som ska jagas in i höst så då blir det ju extra kul att kunna se hur hon rör sig. Men här pratar vi ju avstånd på ett par-tre hundra meter endast....totalt onödigt eller? Prylgalningen i mig har vaknat...

Själva GPS:enheten, kan man avlägsna den ena av de två antennerna?

• 1 month later...
  • Svar 141
  • Visningar 21,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat
En undran. Tror ni en astro kan vara nått för en med stående fågelhund? Det är ju inte alls så långa avstånd som när man pratar stövare, älghundar mfl. Utan det är mest för att det är en rolig pryl ska erkännas <_< . Jag har en vanlig gps med massa kartor i som jag i så fall kommer sälja och räknar med att kunna täcka kostnaden för en astro med dom pengarna. Så det blir ett byte egentligen, inga stora summor med andra ord, gps:enheten blir densamma som jag har nu och på köpet får jag en sändare till hunden!

Är det nån här med stående hund som använder Astro? Jag jagar mest i skog och ser det väl mest som en kul grej att kunna se exakt hur hunden söker, jag har ju en unghund som ska jagas in i höst så då blir det ju extra kul att kunna se hur hon rör sig. Men här pratar vi ju avstånd på ett par-tre hundra meter endast....totalt onödigt eller? Prylgalningen i mig har vaknat...

Astron är utvecklad just för stående hundar och fungerar alldeles utmärkt.Den långa antennen på handenheten går att skruva loss och kan ersättas med en medföljande gummiplugg de gånger du vill använda den som en "vanlig" GPS.
Publicerat

USA-modellen av Garmin Astro blir inte laglig

Av Anders Ljung 2008-08-22

Hundpejlen Garmin Astro blir inte laglig att använda i Sverige så länge ”USA-frekvenserna” används.

Garmin Astro för GPS-spårning av jakthundar kommer i USA-versionen inte att bli laglig i Sverige.

– De utrustningar som privatimporterats från USA och säljs på till exempel Blocket är fullständigt otillåtna, säger Per Andersson, jurist på PTS, Post- och telestyrelsen

Astro kan bli laglig först om Garmin lyckas få fram en europeisk version.

– Det är upp till Garmin i Europa att lansera en GPS-utrustning som använder rätt frekvensband, förklarar Per Andersson.

Garmin Astros ”amerikanska” frekvenser används av försvarsmakten i Sverige och kan orsaka störningar för försvaret.

– Det är ett missförstånd att USA-versionen av Garmin Astro skulle bli tillåten. Så kommer det aldrig att bli, fastslår Per Andersson.

Vill sälja utrustningen

Garmin Astro har testats av en stor, svensk jakttidning. Större företag i Sverige väntar ivrigt på att få börja sälja utrustningen. Många hundförare har köpt Garmin Astro direkt från USA, eller via privatannonser. De är entusiastiska och anser att Astro är det absolut bästa alternativet.

Men den som använder Garmin Astro i Sverige utan tillstånd bryter mot lagen om elektronisk kommunikation, vilket kan ge dagsböter.

PTS är redo att gripa in om något företag börjar sälja USA-versionen av Garmin Astro.

Garmin Astro är inte heller CE-märkt, vilket är ett krav i hela EU.

http://www.jaktojagare.se/

Publicerat

Han verkar inte vara speciellt påläst den där jusristen. En nordisk modell finns ju redan framtagen och börjar säljas under september månad...

Publicerat
En undran. Tror ni en astro kan vara nått för en med stående fågelhund? Det är ju inte alls så långa avstånd som när man pratar stövare, älghundar mfl. Utan det är mest för att det är en rolig pryl ska erkännas :lol: . Jag har en vanlig gps med massa kartor i som jag i så fall kommer sälja och räknar med att kunna täcka kostnaden för en astro med dom pengarna. Så det blir ett byte egentligen, inga stora summor med andra ord, gps:enheten blir densamma som jag har nu och på köpet får jag en sändare till hunden!

självklart!.. mest prylar när man dör vinner!.. :lol: ... :lol:

Publicerat
Han verkar inte vara speciellt påläst den där jusristen. En nordisk modell finns ju redan framtagen och börjar säljas under september månad...

Fick detta på mail idag.

http://www.eratukku.net/jakt/product_info....products_id=618

Som jag kan förstå det, så går det inte att samköra mellan USA modellen DC 20 och denna Nordic, då Nordic går på 155,4 MHz, och DC 20 går mellan 151,82 - 154.60 MHz.

Men i vilket fall, så verkar det ju nu vara klart, att det kommer att säljas en Astro som är godkänd här. :lol:

Publicerat

godtjänd eller inte.. ja tycker den är överlägsen!..

och tänker forsätta använda min!.. vad som än händer!.. ^_^ ..

Mvh

• 5 weeks later...
Publicerat

Idag kom beskedet. Från den 1 oktober är GPS-pejlen Astro laglig i Sverige.

Nu är det klart – GPS-pejlen Garmin Astro blir godkänd i Sverige från 1 oktober. Post- och telestyrelsen (PTS) fattade beslutet under förmiddagen i dag, tisdag.

Precis som Jakt & Jägare tidigare berättat kopierar Sverige det system som redan nu är tillåtet i Norge. Så här heter det i meddelandet som dök upp strax före lunch på PTS hemsida:

”Det finns nu sex tillståndsfria kanaler för jord- och skogsbruk samt jakt i 155 MHz-bandet. Det är upp till användarna att samordna sin användning, men PTS rekommenderar att kanalerna 155,450 MHz och 155,475 MHz i första hand används för datatrafik (hundspårning) och att övriga fyra kanaler (155,400 MHz, 155,425 MHz, 155,500 MHz och 155,525 MHz) i första hand används för tal.

Måste vara CE-märkt

PTS påpekar att spårningsutrustningen måste vara CE-märkt. Utrustning som importerats och som inte är CE-märkt får inte sättas på marknaden eller tas i bruk inom EU.

Samtidigt har Post- och telestyrelsen fattat beslut om att de som använder Garmin Astro inte kommer att behöva något tillstånd. Man gör undantag från tillståndplikten för att ”göra det enklare och billigare för fler användare, tillverkare och återförsäljare av radiosändare. ”

Jakt & Jägare har tidigare berättat att Sveriges kommunikationselektronikföretagarförening protesterat mot att Post- och telestyrelsen tar en av talkanalerna på 155-bandet.

­

Förlorar en talkanal för 155-radio

– Jägare med äldre apparater har egentligen bara två talkanaler idag. Med det här förslaget förlorar de den ena. Vårt förslag är att ta två helt nya kanaler, säger Liza Törngren, ordförande för branschföreningen.

– Den synpunkten har beaktats men Post- och telestyrelsen beslut blir att det ska vara samma system som i Norge, säger My Bergdahl på PTS.

Hennes kollega, Juristen Per G Andersson, förklarade i Jakt & Jägare att man väljer det norska systemet för att förhindra svartimport av olagliga utrustningar från Norge.

källa jakt och jägare!..

mvh

Publicerat
Idag kom beskedet. Från den 1 oktober är GPS-pejlen Astro laglig i Sverige.

Nu är det klart – GPS-pejlen Garmin Astro blir godkänd i Sverige från 1 oktober. Post- och telestyrelsen (PTS) fattade beslutet under förmiddagen i dag, tisdag.

Precis som Jakt & Jägare tidigare berättat kopierar Sverige det system som redan nu är tillåtet i Norge. Så här heter det i meddelandet som dök upp strax före lunch på PTS hemsida:

”Det finns nu sex tillståndsfria kanaler för jord- och skogsbruk samt jakt i 155 MHz-bandet. Det är upp till användarna att samordna sin användning, men PTS rekommenderar att kanalerna 155,450 MHz och 155,475 MHz i första hand används för datatrafik (hundspårning) och att övriga fyra kanaler (155,400 MHz, 155,425 MHz, 155,500 MHz och 155,525 MHz) i första hand används för tal.

Måste vara CE-märkt

PTS påpekar att spårningsutrustningen måste vara CE-märkt. Utrustning som importerats och som inte är CE-märkt får inte sättas på marknaden eller tas i bruk inom EU.

Samtidigt har Post- och telestyrelsen fattat beslut om att de som använder Garmin Astro inte kommer att behöva något tillstånd. Man gör undantag från tillståndplikten för att ”göra det enklare och billigare för fler användare, tillverkare och återförsäljare av radiosändare. ”

Jakt & Jägare har tidigare berättat att Sveriges kommunikationselektronikföretagarförening protesterat mot att Post- och telestyrelsen tar en av talkanalerna på 155-bandet.

­

Förlorar en talkanal för 155-radio

– Jägare med äldre apparater har egentligen bara två talkanaler idag. Med det här förslaget förlorar de den ena. Vårt förslag är att ta två helt nya kanaler, säger Liza Törngren, ordförande för branschföreningen.

– Den synpunkten har beaktats men Post- och telestyrelsen beslut blir att det ska vara samma system som i Norge, säger My Bergdahl på PTS.

Hennes kollega, Juristen Per G Andersson, förklarade i Jakt & Jägare att man väljer det norska systemet för att förhindra svartimport av olagliga utrustningar från Norge.

källa jakt och jägare!..

mvh

Då kommer det att bli ännu värre när man jagar med 155 än det redan är idag. Tycker man redan idag får in allt för många jaktlag. Tur man även har en 133:a.

\mats

Publicerat
Då kommer det att bli ännu värre när man jagar med 155 än det redan är idag. Tycker man redan idag får in allt för många jaktlag. Tur man även har en 133:a.

\mats

jo, med den 133:a så lär du inte få in så många... (jag antar att du är ensammen om en sådan) ;-)

Publicerat
jo, med den 133:a så lär du inte få in så många... (jag antar att du är ensammen om en sådan) ;-)

Det har du nog rätt i blev visst lite galet! Det ska vara 31:a.

mvh

• 2 weeks later...
Publicerat

Hundenheten slutar att skicka singnaler???

Har en astro som jag är nöjd med förutom att den några gånger har slutat att sända hundens position, allt som visas är ett ? på en sista känd platts t ex. 1,5km bort fast hunden kan stå bredvid mig. Detta har hänt både för mig och en kompis.

Har någon mer råkat ut för detta och kanske vet om det går att rätta till? För att jag ska få grejorna att funka igen måste jag slå av bägge apparaterna (halsband & Handenhet) en stund för att sedan böja om från början.

Publicerat

Hundenheten slutar att skicka singnaler???

Har en astro som jag är nöjd med förutom att den några gånger har slutat att sända hundens position, allt som visas är ett ? på en sista känd platts t ex. 1,5km bort fast hunden kan stå bredvid mig. Detta har hänt både för mig och en kompis.

Har någon mer råkat ut för detta och kanske vet om det går att rätta till? För att jag ska få grejorna att funka igen måste jag slå av bägge apparaterna (halsband & Handenhet) en stund för att sedan böja om från början.

Har du byggt om den till halsbandsmontage? (för jag antar att det är en DC20)

Publicerat

Ja det har jag, på båda frågorna.

Publicerat

Den slutar även att rita spåret rätt vad det är ibland fast man ser hundens possition och det är full mottagning både på radiöverföringen och hundens gps-mottagning.

Publicerat

sätt tillbaka den i selen på ryggen så löser det sig.

Publicerat
sätt tillbaka den i selen på ryggen så löser det sig.

Den funkar ju bra för andra som bytt antenn! Det går ju på stövarna men selen funkar inte att använda när jag ska använda den på tyskterriern som jag använder till älg o rådjur!