Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Garmin Astro

Featured Replies

Publicerat

För guds skulle se till att täta den vid antenn kopplingen. Silikon och locktite för den lilla muttern. Dra inte runt antenn kontakten för då drar du av den lilla kabeln så går till kretskortet. Jag har fått beställa en ny (vattenskadad).

Calle

• Svar 141
  • Visningar 21,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

de där med loctite har jag funderat på vars du riktigt menar,själva muttern (på dc-20n) vars man jannar på vinkeln? jo har juh krymtslang för antennen så den pekar uppåt sedan kommer jag nog att göra ett skydd för vinkeln oxå,plus sätta en krympslang över den,tanken är att få den se ut som vilken pejl som helst till slut,iaf något så när,

jag har pratat med en del folk som säger denna ska ge dubbla räckvidden vilket bör ligga runt 7km då i gynsamma förhållande,och sätter man på en teleskop antenn ska det börja bli riktigt nära sanning,vissa säger dock från 1 mil till 2,5mil,vi får se men då har man oxå en satans lång handenhet på 100cm eller en på runt 49 cm med en radio antenn,inte kul å släpa med sig,men men

vinkeln sticker upp/ut 15mm så där måste man skydda när det blir å hämta hunden vid ett gryt,annars håller den nog inte många minuter..men om själva halsbandet vill jag varken tipsa eller varna för,har inte testat den än och köpte den endast eftersom dom jag vet har liknande krav köpt denna så chansa jag,tror inte den skiljer sig från dom andra utom kanske plastbiten då,den kommer nog säkert inte vara kvar när jag e klar :rolleyes:

Publicerat

här kommer min tanke om hur den ska hålla,den är bara slarvigt gjort för hålla i helgen och alla vet att tejp betyder usel hantverkare på latin,, funkar denna så ska jag göra den fin, man får problem med laddaren som är felvinklad osv,men dom flesta verkar juh nöjda med sina original så detaljer skippas utom att den väger 100gram mer nu än original B)

post-1234-1213960437_thumb.jpg

post-1234-1213960448_thumb.jpg

post-1234-1213960567_thumb.jpg

post-1234-1213960579_thumb.jpg

Publicerat
här kommer min tanke om hur den ska hålla,den är bara slarvigt gjort för hålla i helgen och alla vet att tejp betyder usel hantverkare på latin,, funkar denna så ska jag göra den fin, man får problem med laddaren som är felvinklad osv,men dom flesta verkar juh nöjda med sina original så detaljer skippas utom att den väger 100gram mer nu än original B)

du tappar inte motagningen då om du stänger in den? den skickar ju signlen på den sida där du inte startar den.

Publicerat

vet ej,kan absolut inget,men kom på att vinkeln som jag hade innan är lite vansklig då stövarn fick gå runt med den en dag,kom och tänka på iskanter men jag är nojjig B) ha igång mobilen så ska vi se hur den funkar!

Publicerat

som du säger wäppa så fick jag ej mottagning med röret,alltid trott antennen var till för det men ack så fel,nu är röret minskat och tror den ska funka :rolleyes: dock fått löda ihop trådarna för andra gången nu till antennen :angry:<_<

Publicerat

lite klipp å klistrade med leksaken... rätt skeptisk som vanligt till dessa prylar och till ALLA som höjer astron till skyarna utan äns testa den ordentligt! iaf kapat av den så den sitter bara på mellan svarta gummi listerna ovan dc-leksaken

iaf nu är den lite om gjord och funkar som den ska,testa den när jag skulle ut och sladda lite gummi, hängde upp den på balkongen,åkte ett varv runt och allt i sin ordning då buster hade en quarry(fasan inte björn) stod det :rolleyes: och hela 375 meter senare dog den av! ska nu testa den i skogen med detta i bakhuvudet,DET SOM INTE FUNKAR I DOM DÅLIGA LÄGENA FUNKAR SÄKERT I DOM BRA <_< så jag tror ni som säger den är så bra tänker! gärna bilder på längsta räckvidden!

leksak är den ännu för mig inom 3km...

post-1234-1214048382_thumb.jpg

Publicerat
lite klipp å klistrade med leksaken... rätt skeptisk som vanligt till dessa prylar och till ALLA som höjer astron till skyarna utan äns testa den ordentligt! iaf kapat av den så den sitter bara på mellan svarta gummi listerna ovan dc-leksaken

iaf nu är den lite om gjord och funkar som den ska,testa den när jag skulle ut och sladda lite gummi, hängde upp den på balkongen,åkte ett varv runt och allt i sin ordning då buster hade en quarry(fasan inte björn) stod det :) och hela 375 meter senare dog den av! ska nu testa den i skogen med detta i bakhuvudet,DET SOM INTE FUNKAR I DOM DÅLIGA LÄGENA FUNKAR SÄKERT I DOM BRA :rolleyes: så jag tror ni som säger den är så bra tänker! gärna bilder på längsta räckvidden!

leksak är den ännu för mig inom 3km...

Jag undrar vad du egentligen håller på med? Varför bygga in sändaren i ett avloppsrör och varför testa med sändaren på balkongen? Även en 155 mhz comradio kan ju tappa kontakten bland hus i bebyggelse. Hade du haft fyra ben på balkongen så

hade den ju bytt position hela tiden och du hade säkert aldrig märkt dom korta perioder som den tappat kontakten. Men varför uppfinna hjulet på nytt, det finns ett utmärkt ställe med info om hur och vad alla modifieringer gett för resultat. Kolla denna länken http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=50...9&start=740 . För mig är den i alla fall ingen leksak då jag har fullt godtagbar räckvidd upp till 4-5 km och sporadisk kontakt till som mest 10,4 km. Med originalantenn.

Publicerat
Jag undrar vad du egentligen håller på med? Varför bygga in sändaren i ett avloppsrör och varför testa med sändaren på balkongen? Även en 155 mhz comradio kan ju tappa kontakten bland hus i bebyggelse. Hade du haft fyra ben på balkongen så

hade den ju bytt position hela tiden och du hade säkert aldrig märkt dom korta perioder som den tappat kontakten. Men varför uppfinna hjulet på nytt, det finns ett utmärkt ställe med info om hur och vad alla modifieringer gett för resultat. Kolla denna länken http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=50...9&start=740 . För mig är den i alla fall ingen leksak då jag har fullt godtagbar räckvidd upp till 4-5 km och sporadisk kontakt till som mest 10,4 km. Med originalantenn.

ja det kan man juh fråga sig,men jag är inte specilet intresserad av era drever lösningar, att låta en vinkel så där sitta öppen går sönder om man har en hund som forcerar hinder och inte springer runt dom.... men jag for ut till skogen och testade den,läst på robsoft och tar allt med en nypa salt eftersom jag frågat dom som säger sig ha bra räckvidd hur dom gjort och kommit fram till min egna lösning,sen att många av killarnas gått sönder på vägen...varför nöja sig med halv bra?

saken e som jag förstår finns det folk som klarar sig väldigt bra med en räckvidd på 3km i kuperad terräng INTE JAG,jag fick pejlen för testa den och därför den var gratis, skulle aldrig köpa den själv.

sen igår buggade leksaken igen,efter mitt räckvidd test som var 700meter då pejlen låg bakom en kull som är 75 meter över mälaren,visst går det åka så kullen inte stör men så funkar inte mitt test,., iaf skulle ut senare på kvällen och pejlen hakade upp sig och hade kvar samma position som innan dock var det 800meter bort,tänkte bara stänga av enheten men inte,fatta om man hade släppte hunden och den farit iväg då hade man varit tillbax på hedenhös tid!! :) iaf var man tvungen å stänga av hund enheten 2 gånger innan den vaknade till liv igen!

rapplet fortsätter för mig

Publicerat

Varför skall man krångla till allting? Den här lösningen med originalantenn ger mig 4-5 km täckning i kuperad smålandsterräng, 2-3 km med stubbantenn.post-2336-1214143451_thumb.jpg

Publicerat

vill inte ha väst därav problemen,men ska smacka på en micro 4+ antenn om det inte funkar då är den hos rangsells

fin stövare! en fårrrster va :):rolleyes:

Publicerat

FC:

Du har inte haft sönder den då? Det är visst lätt hänt om man skruvar i antennerna för hårt.

375 m låter hemskt dåligt.

Publicerat

jag har löddt fast dom igen,men med original antennen får jag ut på planaste flygplats marken ut 3km,och det var på ett flygfält! nu är testen inte för att få ut längsta då hade jag åkt upp till kebenekaise för testa ;) nu är det berg/kullar och skit i vägen som under vanlig jakt,då en kulle kommer ivägen så tappar den mottagnigen,dock åkte jag i sidled då blev den över 1km men det är inte intressant info... sen hållbarheten är juh att fråga sig om,då jag inte vill ha väst utan ett halsband,men pratat med en som testat den mer och han säger att viktigaste punkten för räckvidden är handenhetens antenn,så där ligger nog problemet hoppas jag,man vill juh den ska funka bra men inte få reda det under en jakt att så inte är fallet!

Publicerat
vill inte ha väst därav problemen,men ska smacka på en micro 4+ antenn om det inte funkar då är den hos rangsells

fin stövare! en fårrrster va ;):angry:

Fårrrstern är en Luzernerstövare, men varför inte väst? En hund som ser ut som en kommunalarbetare har ju mycket större chans att klara sig om den kommer ut på en trafikerad väg.

Publicerat

snö å skit fastnar,sen ska hunden leva lika mycket i ett gryt som härja vid vägar så väst är nog inte bra när han ska ner i ett gryt å gaffla... ;)

Publicerat
snö å skit fastnar,sen ska hunden leva lika mycket i ett gryt som härja vid vägar så väst är nog inte bra när han ska ner i ett gryt å gaffla... ;)

Nä det är klart, jag trodde du hade en stövare. Sen undrar jag om du har fått tag i nå't måndagsexemplar av astron, eller om nå'n tråd gått av inne i hundenheten, för så dålig räckvidd som du har har jag inte varit i närheten utav. Jag har ett berg som hunden ibland drev bakom och då försvann det temporärt men när hunden avlägsnade sig och fortfarande var bakom berget eller förflyttade sig i sidled så återkom kontakten. Det var ju inte frågan om längre tid än det tog att få position på min gps-pejl (d.v.s. när den fungerade som bäst) Vilket för övrigt var anledningen till att jag skaffade astron. Sen har jag också testat med att köra bil, både med mottagare eller sändare i bilen. Det blir ju lite konstlat, enda gången pejlen är stationär på marken och man pejlar, är ju ett ögonblick man inte vill uppleva. Min erfarenhet sen i vintras är att kontakten nå'n gång går förlorad men det saknar betydelse för det är så kort tid att man inte ser det förrän man kollar plotten i efterhand. Men skall du pejla i gryt så finns det ju specialpejlar för det. Sen är det ju klart att signalen går permanent förlorad ibland men då får man ju lyfta på ändan och hänga på, man skall ju jaga, inte sitta på rumpan. Jag är nog lika mycket pro astron som du verkar vara anti. Jag anser att det finns för närvarande inget bättre om man inte har en hund som jagar i nästa socken, men då kan man ju sätta på magnetfotsantennen på biltaket och köra. Då räcker den ju en mil i gynnsamma fall.

Publicerat

den ska sitta på en stövare,inte sån stövare som springer runt runt å tappar eftervägar ;) seriöst så är vi väldigt olika,tappa kontakten som du säger inte gör nått,gör en stor sak för mig,vad finns bakom det berget?? jag kanske har ett måndags ex eftersom jag tycker astron är just ett sånt, enligt mig men som du säger och såg jag skrev är jag inte intresserad av att få ut bästa räckvidden i gynnsamma förhållande utan bästa i sämsta förhållande,,, nu är kravet 1mil för den ska duga(inte vara bra) vilket jag tror jag kan komma till nu efter lite mer modd,, tanken med varför jag gör detta är att vi som ställer lite krav på saker vi använder kommer få en ny gps pejl anpassad för dom nordiska förhållanderna och inte nån fågel hund ute i wisconsin, jag förstår att man inte behöver sätta ribban så högt om man inte anser sig ha behov av det,men mina hundar ska ha det bästa och följer man det mottot så nöjer man sig inte med att tappa hunden när den är bakom ett berg,inte för det gör nått i 90% av fallen men går det i gryt där blir det väldigt jobbigt å söka reda på det om hunden skulle ha har gener i sig och inte stanna..

ibland kan man avgöra hur mycket folk jagar bara på se deras bil och deras krav där efter,jag är öppen men kritisk när dom som sitter å säljer pejlar säger dom är bra osv,de är dom inte,dom är som en knut eden fast sämre!

Publicerat

Bra att man hårdtestar prylarna, vet flera som är nöjda med prylen och jag hoppas att den du testar inte har något fel. kommer vänta lite till innan jag bestämmer mig för pejlsystem, det blir nog en kombipejl, på maxima och astro eller maxima och gsm

Publicerat
den ska sitta på en stövare,inte sån stövare som springer runt runt å tappar eftervägar :rolleyes: seriöst så är vi väldigt olika,tappa kontakten som du säger inte gör nått,gör en stor sak för mig,vad finns bakom det berget?? jag kanske har ett måndags ex eftersom jag tycker astron är just ett sånt, enligt mig men som du säger och såg jag skrev är jag inte intresserad av att få ut bästa räckvidden i gynnsamma förhållande utan bästa i sämsta förhållande,,, nu är kravet 1mil för den ska duga(inte vara bra) vilket jag tror jag kan komma till nu efter lite mer modd,, tanken med varför jag gör detta är att vi som ställer lite krav på saker vi använder kommer få en ny gps pejl anpassad för dom nordiska förhållanderna och inte nån fågel hund ute i wisconsin, jag förstår att man inte behöver sätta ribban så högt om man inte anser sig ha behov av det,men mina hundar ska ha det bästa och följer man det mottot så nöjer man sig inte med att tappa hunden när den är bakom ett berg,inte för det gör nått i 90% av fallen men går det i gryt där blir det väldigt jobbigt å söka reda på det om hunden skulle ha har gener i sig och inte stanna..

ibland kan man avgöra hur mycket folk jagar bara på se deras bil och deras krav där efter,jag är öppen men kritisk när dom som sitter å säljer pejlar säger dom är bra osv,de är dom inte,dom är som en knut eden fast sämre!

Det är klart det är bra att hårdtesta. Den bästa testen är väl ändå att se hur den fungerar i praktisk jakt. Sen vidhåller jag nog att du möjligen har ett måndagsexemplar för så dåliga resultat har jag aldrig upplevt. Att den sen är sämre än knut eden kan jag väl i ditt fall då förstå, men du bör nog införskaffa en annan hundenhet och testa. Jag har för övrigt haft en Tracker Supra som väl var bra på sitt sätt om man accepterade att hunden var i en viss riktning (ungefär) och ett visst avstånd gissningsvis och av erfarenhet, samt att man inte befann sig på ett ställe som gav baksignaler. Men vill man som du ha det bästa av det bästa (och det vill väl dom flesta) så utesluter det ju alla gsm-gps-peljar eftersom uppdateringarna i dom flesta fall tar längre tid än man tappar kontakten med astron.

Publicerat

min valp har redan haft sönder antennen en gång med original västen,

men juh mer jag tittar på hur andra upplever sina garmin så tror jag inte det är ett måndags ex,utan bara att ni inte vill matcha den när den är urusel,typ bakom ett berg på hela 75meter över havet..du säger själv att du tappar kontakten ibland bakom berg, när jag testat på platt mark kommer jag upp i 3km med original antenner..skriv gärna hur du upplever din,eftersom jag inte tänkt testa mitt halsband på öppen mark destomer,utan klarar den inte av ett berg är den sämre än en knut eden och avståndet 300meter är inget avstånd för en hund....hur blire när det är 3km och bakom ett berg??

som sagt ska låta nån se över den och sedan sätta på en micro 4+

Publicerat
min valp har redan haft sönder antennen en gång med original västen,

men juh mer jag tittar på hur andra upplever sina garmin så tror jag inte det är ett måndags ex,utan bara att ni inte vill matcha den när den är urusel,typ bakom ett berg på hela 75meter över havet..du säger själv att du tappar kontakten ibland bakom berg, när jag testat på platt mark kommer jag upp i 3km med original antenner..skriv gärna hur du upplever din,eftersom jag inte tänkt testa mitt halsband på öppen mark destomer,utan klarar den inte av ett berg är den sämre än en knut eden och avståndet 300meter är inget avstånd för en hund....hur blire när det är 3km och bakom ett berg??

som sagt ska låta nån se över den och sedan sätta på en micro 4+

Paradoxalt nog så blir det bättre ju längre det är bakom berget, vinkeln blir ju flackare ju längre du eller hunden är från berget. Förmodligen därför du får dålig kontakt från balkongen, ingen hit med en radiosändare bakom en husvägg. OCH, jag jagar i kuperad terräng utan problem. Sen tittar jag också på hur andra upplever den och de flesta verkar vara positiva, undantaget de som köpt en GPS-pejl för 15000:-. Sen, som jag tidigare sagt så är väl praktisk jakt det bästa sättet att testa den och då också tillgodogöra sig alla förbättringar från andras erfarenheter. Däribland det första att skrota originalvästen, som verkar vara gjord för en rottweiler, och sätta den på en väst typ My Way eller frtab, alternativt fixa ett halsbandsmontage. Jag blir väldigt förundrad hur du lyckas med att få skittäckning med vad du än använder, t.ex trampets halsbandsantenn som jag vet ger goda räckvidder. Man måste ju också ta med det grundläggande i handhavandet av en radiomottagare, gäller såväl astro som konventionella pejlar, mobiltelefoner eller för den delen komradio. Radioskugga kommer du aldrig bort ifrån men, då får man flytta på sig, det kan räcka med någon meter så är det OK igen. Jag har för min del dålig täckning på gsm-nätet som gör att min gsm-gps-pejl kan dröja med uppdateringen i allt från 1 minut till flera timmar. Samma sak om jag kör den på mobilt internet. Slutligen, vi är nu på gång med att flera i jaktlaget skall ha handenhet av astro, det sprider ut området där det finns täckning + att dom också i realtid kan ta del av vad hunden gör om den är ur hörhåll.

Publicerat

jag felsöker,men tycker den är lite så där med hitta sateliter ibland,och idag igen krångla den med hitta åt hunden,genom trycka på och av den några gånger fick jag kontakt (10min),dock efter jag tog bort tejp från vinkeln :rolleyes: ,inge ont om tampets men ska försöka få tag på en micro 4+ atenn så ska vi se vad som händer...

skillnaden vgusta är att jaga utan problem för mig är att ha kontakt med hunden hela tiden,vet att inte många pejlar kan det,men astron är juh allt annant än problem fri just nu FÖR MIG iaf

sen kul sak är att rimborambo lagat 12-13 st hundenheter redan ;)

Publicerat

Orkar inte läsa alla inlägg här...men... har du F_C krav på att 1 mil i räckvidd så har du höga krav...och egentligen förstår jag inte att man behöver såpass lång räckvidd på en pejl.Jag är ialla fall utrustad med två ben som jag kan använda.Det finns de som jagat mer än mig...men jag har ändå jagat en hel del med stövare och kan inte påminna mig om att hunden dragit iväg såpass långt på en gång.Jag har i många år använt en helt vanligt Swepoint och det är oerhört sällan som hunden dragit iväg utom pejlavstånd...och på en sådan pejl är ju räckvidden begränsad.Nu när jag jagat med GPS-pejl i en säsong så får jag det ju oxå bekräftat.Som du oxå vet så är det ju i stort sett bara räv jag jagar med stövarna oxå. Däremot så har det hänt att stövarna krypit in i gryt...och då har jag förlorat kontakten med hunden..men då har man problem oavsett vilken typ av pejl man har. Har du 6-7km räckvidd på en astro ska du nog vara mkt nöjd..du har ju ändå sista positionen och kan utgå därifrån senare. Jag har två gånger varit i skogen med astro och jag måste säga att jag var imponerad, saknade bara skallindikator.

Publicerat
jag felsöker,men tycker den är lite så där med hitta sateliter ibland,och idag igen krångla den med hitta åt hunden,genom trycka på och av den några gånger fick jag kontakt (10min),dock efter jag tog bort tejp från vinkeln :rolleyes: ,inge ont om tampets men ska försöka få tag på en micro 4+ atenn så ska vi se vad som händer...

skillnaden vgusta är att jaga utan problem för mig är att ha kontakt med hunden hela tiden,vet att inte många pejlar kan det,men astron är juh allt annant än problem fri just nu FÖR MIG iaf

sen kul sak är att rimborambo lagat 12-13 st hundenheter redan :D

Som jag förstår det har han lagat hundenheter som folk har macklat med själva och dragit av anslutningen till kretskortet inne i enheten. Den är väl inte precis gjord för att skruva på.

Min (på den tiden utmärkta) Tracker Supra fick jag med jämna mellanrum skicka för översyn, senast i Januari före jag sålde den, då den hade förlorat räckvidden. Kostade 800 spänn. Några antennbyten och räckviddsjustering genom åren har också kostat men det får man acceptera, ingen elektronik varar väl för evigt. Kollade på ett amerikanskt forum med kommentarer till Astron, en var besviken över att den bara räckte ett kvarter, 1/2 mile, på Manhattan???? Det går ju uppenbarligen att förvränga testmetoder in absurdum. Visst blir det problem med att hitta satelliter om man har halsbandsmontage, GPS-antennen sitter ju i sändaren som är avsedd för ryggmontage och nu hamnar i skugga under hundhalsen. Jag har en extra hundenhet som jag nu skall pröva att mackla med, jag har visserligen inget behov men dina test visar ju rakt motsatt resultat mot var andra redovisar och jag vill se själv. Jag återkommer när jag fixat kopplingar. Sen om du vill ha kontakt med hunden hela tiden och inte ens tolererar ett tapp på några minuter t.ex bakom ett berg är ju ett krav som endast kan lösas om du jagar med hunden i koppel ;) Skämt åsido, men det känns lite som att du vill uppfinna hjulet på nytt. Kolla med rimborambo, han är nog den mest kunniga på modifieringar, om det nu skulle behövas.

Publicerat

Skall kasta mig in i denna diskussion.

Har provat garmin astron i Canada nu i 3 veckor i betydligt jävligare terräng än ni hittar någonstans i sverige. Och helt klart har den sina brister men det har väll alla pejlar, även gps pejlarna tappar ju mottagning i mellan åt (ganska ofta). Den garminen jag använda var helt orginal med endast en förbättrad antenn på hundenheten. Den antennen tappade vi dock några ggr och fick köpa nya. Men problemet åtgärdades med loctite. Räckvidden var ganska varierande men någonstans mellan 2-5km var inga som helst problem. Tror att vi som längst hade mottagning upp till runt 6,5km. Tack vare denna pejl hann vi rädda 3st hundar som var på väg att drunkna blandannat. Stora nackdelen med garminen som jag ser det, är batteri livslängden på hundenheten och orginal selen som är ett skämt. Vi använde bara halsband på våra hundar som dom monterat en motvikt på för att hålla gps delen på ovan sidan, och ej rammla ner under hundens huvud.