Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Räv/Grävling och mårdhunds jakten -08/-09

Featured Replies

Publicerat

ut på en holme med Finhunter våra 2 unghundar samt en "lånestövare".

stövaren hitta 3 mårdhundar, årsungar. unghundarna fick visa lite framtassar efter att stövaren lokaliserat sjubbarna.

alla 3 sjubbar var årsungar på en rätt avlägsen holme, men trots det hitta stövaren inga gamlingar..

post-377-1253109869_thumb.jpg

• Svar 498
  • Visningar 63,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat
ut på en holme med Finhunter våra 2 unghundar samt en "lånestövare".

stövaren hitta 3 mårdhundar, årsungar. unghundarna fick visa lite framtassar efter att stövaren lokaliserat sjubbarna.

alla 3 sjubbar var årsungar på en rätt avlägsen holme, men trots det hitta stövaren inga gamlingar..

nog vet jag varför ni åker runt hela skären nu i slutet av sommaren :ph34r: märkte direkt hur många holmar som är potensiella för härliga brudar att finans på :mad:

härligt med hundarna!

btw såg dig i trapper :mad:

Publicerat

Tjo! Längesen jag var ute nu, men fick ett ryck ikväll och stack och satte mig i favorittornet för att försöka locka mej en räv....det första som händer är att jag stöter något vilt så det bara snabbt smäller till 50 meter bort och ser en snabb svart siluett försvinna i turbofart....fick för mig att det var gris men är absolut inte säker <_< verkar börja komma lite iallafall i djupaste småland...satt på passet och mös och lockade med lyckades bara lura fram ett smaldjur på dryga 50 meter.....gav upp och begav mig till bilen...kort bilfärd så står farbror Göran i trädgården och sa att en välvuxen räv stirrat runt på gärdet jämte huset :P

han klipper vi nån morgon

Publicerat

Nu är de nära, det sköts en mårdhund några mil norr om Umeå idag!

/Micke

• 2 weeks later...
Publicerat

Satt och vakade rådjur ikväll, då kom räven fram och tassade mot mig i lugn takt. Fick bra stöd och ett perfekt skott på kanske en aning för långt håll, men träffen blev perfekt och jag blev då naturligtvis helnöjd då jag aldrig tidigare skjutit räv :D . Kulan var en vanlig Lapua Mega 185 gr 308 w.

Publicerat

I stenmur för TJT:n.

post-977-1255108643_thumb.jpg

Publicerat

Idag har vi vart hos Stefan Lener på Omberg och visat några elever på naturbrukslinjen i Västerbotten hur grävlingjakt med terrier går till.Blev napp i första grytet så efter c:a 2 timmar låg det 2grävlingar på land :lol:

post-3207-1255112772_thumb.jpg

Publicerat
Idag har vi vart hos Stefan Lener på Omberg och visat några elever på naturbrukslinjen i Västerbotten hur grävlingjakt med terrier går till.Blev napp i första grytet så efter c:a 2 timmar låg det 2grävlingar på land :D

post-3207-1255112772_thumb.jpg

Grattis! Blivit många för tiken i år?

Publicerat
Grattis! Blivit många för tiken i år?

Det har bara blivit 4st.

När vi var där i aug löpte hon ju sen var ja o jagade älg i norrland när ja kom hem va hon skendräktig och för två veckor sedan fastna hon i en grytgång o fick stryk av en grävling=sjukskrivning 10dgr men nu ää hon iordning så nu får vi köra på : :D

Publicerat

jasså keybone lämnade 2 st sist :rolleyes: var dom ifrån burträsk eller=???

Publicerat
jasså keybone lämnade 2 st sist :wub: var dom ifrån burträsk eller=???

Grytet va tomt sa han :lol:

Publicerat

Sköt ett par grävlingar för Funny i natt. Var den 29 för tjejerna i höst, nr 6 för Funny.

Publicerat

Dagens skörd ;)

post-3207-1255190051_thumb.jpg

Publicerat

Grattis!!!

Publicerat

Grattis! Jag har suttit och vaktat på grävling vid 3 olika gryt i några dagar nu. Men dom kommer inte fram! Vet att dom finns där men kan det vara så att dom har lagt sig i vinterdvala nu? (Östergötland) Tycker det är lite lustigt faktiskt...Vinden ligger perfekt, jag vet alla öppningar m.m. Hunden vet att det finns något intressant där (tyvärr ingen jakthund). Har suttit från kl 5 - kl 9 och då är det redigt mörkt ute!

Mvh

Publicerat

Hejsa,

En lille beretning fra det danske.

Sad imorges i tårnet, hvor jeg i søndags skød forbi på en ræv. Jeg var klar til revanche,

og kl. 08.30 kom ræven frem, og forendte for en kugle fra min 22-250 Rem..

Så yderligere en ræv, men på fjendeland.

Mvh.

Søren

15102009390.jpg

Publicerat
jasså keybone lämnade 2 st sist :P var dom ifrån burträsk eller=???

Sollefteå var dom ifrån,är visst västernorrland :D

• 4 weeks later...
Publicerat
Grattis! Jag har suttit och vaktat på grävling vid 3 olika gryt i några dagar nu. Men dom kommer inte fram! Vet att dom finns där men kan det vara så att dom har lagt sig i vinterdvala nu? (Östergötland) Tycker det är lite lustigt faktiskt...Vinden ligger perfekt, jag vet alla öppningar m.m. Hunden vet att det finns något intressant där (tyvärr ingen jakthund). Har suttit från kl 5 - kl 9 och då är det redigt mörkt ute!

Mvh

Nej än sover dom inte, iaf inte i jämtland! har en som har gått på åteln några gånger nu och släppte stövarn på den idag, hon skällde några minuter men jag hade inte bössan med mig ^_^ men nu är en 22a lånad och imorn blir det revansch ;)

Publicerat

'finsk grytjakt' idag. Gick till ett gryt och hade action direkt.

Första mårdhunden kikade ut efter några minuter men jag var inte beredd med något tillhugg. Efter ett tag blev det fight i grytet och en kom ut genom det andra hålet. Svågern nöp den med spaden och vi lyfte ut och avlivade.

Efter ett tag vart det oljud i en grund blindgång som vi grävde upp. Hunden låg och höll mårdhunden bakifrån och den spottade o fräste åt oss. Mitt i all tumult så säger svågern, men se på fan! Den först 'avlivade' hade klivit upp och började smyga iväg. Så den fick sej några pärlor till. Så tillbaka till nummer två. Fick ner huvudet såpass att jag kom åt att ta den i nackskinnet. Så jag lyfte ut och avlivade även den.

Två mårdhundar på mindre än en timme, nice! Hunden var hyfsat oskadd, bara biten i svansen : )

sjubbar091114.jpg

/Micke

• 2 weeks later...
Publicerat

Var inbjuden på rävjakt idag - kul! Vi fick två skabbrävar. Den ena hade gått in i en lagård och ägaren hade stängt om den så vi for bara dit och släppte in ett Ozzybarn som fick driva ut den. Den saluterades av två skyttar som sköt i princip samtidigt. En liten skabbräv. Sedan hade vi en stövare som cirklade runt en gammal bäverhydda (bara ett hål). Vi gick dit och släppte Ozzy. Först verkade han inte intresserad men sen skulle han ner. Det blev kontakt direkt och den drevs längre ner in i grytet. Det var lite fight i grytet och jag började gräva då det var mellan 2-4 fot där de var i bäckkanten. Efter ett tag kom dock Ozzy ut. Vi fortsatte att gräva där de sist var och kom ner till räven som var i det närmaste död. Den var riktigt skabbangripen :wub: , skinnet kring svansen släppte då vi skulle dra ut den!

Inte så mycke drev men två skabbrävar färre!

/Micke

Publicerat

Jag va med på den första lyckade gryt jakt i dag,, ;)

Jag hittade ett gryt tidigare i höst när jag var ute och jagade älg, så vi (jag och tvillingarna olsson) tog teriern och en stövare och gick dit,

när vi kom fram så stötte vi nog en räv som hadde legat "på" grytet,

vi väntade tills teriern kom tillbax, och då for hon ner i grytet, då började vi titta oss om kring då ser vi att det är ett STORT gryt med Ca 5-6 hål.

det tog inte så lång tid innan vi fick napp,,

Anti kom också efter tag med sin terier.

vi fick gräva lite dryga 2m. men det var sand backe så det var lätt gräft.

Så vi fick en grävlingstik, :D;) ..

så det blir att hålla kåll på det grytet fram över och man får hoppas på att det blir fler grävlingar och nån räv får man hoppas på med,,

M,V,H Jocke,,

Publicerat
Jag va med på den första lyckade gryt jakt i dag,, :ph34r:

Jag hittade ett gryt tidigare i höst när jag var ute och jagade älg, så vi (jag och tvillingarna olsson) tog teriern och en stövare och gick dit,

när vi kom fram så stötte vi nog en räv som hadde legat "på" grytet,

vi väntade tills teriern kom tillbax, och då for hon ner i grytet, då började vi titta oss om kring då ser vi att det är ett STORT gryt med Ca 5-6 hål.

det tog inte så lång tid innan vi fick napp,,

Anti kom också efter tag med sin terier.

vi fick gräva lite dryga 2m. men det var sand backe så det var lätt gräft.

Så vi fick en grävlingstik, ;)B) ..

så det blir att hålla kåll på det grytet fram över och man får hoppas på att det blir fler grävlingar och nån räv får man hoppas på med,,

M,V,H Jocke,,

det var ett jävligt fint gryt.. bara att hålla kåll på de grytet.

Publicerat

Slänger in lite film från grävlingjakten med jämthunden i augusti, den är rätt mörk så släck ner runt om kring och höj volymen!

th_GrvlingjaktGranbcksforsUme2009.jpg

Publicerat
det var ett jävligt fint gryt.. bara att hålla kåll på de grytet.

jag Rille och anti var tillbax till det stora grytet för att se om det va nån hemma,,

och det va det 3St grävlingar = 4 St på två försök,

Och vi behövde bara gräva ett hål,,

Men vi hittade fler ingångar en bit ifrån men i samma sluttning,, så det blir det fler gånger tro mig,,

Man kanske skulle skaffa sig en gryt hund,, *L*

MVH JMK,,

Publicerat
jag Rille och anti var tillbax till det stora grytet för att se om det va nån hemma,,

och det va det 3St grävlingar = 4 St på två försök,

Och vi behövde bara gräva ett hål,,

Men vi hittade fler ingångar en bit ifrån men i samma sluttning,, så det blir det fler gånger tro mig,,

Man kanske skulle skaffa sig en gryt hund,, *L*

MVH JMK,,

Fan va kul! Själv hitta jag nada idag.

/M