Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Räv/Grävling och mårdhunds jakten -08/-09

Featured Replies

Publicerat

Nu är det inte långt kvar tills årets höjdpungt drar igång ändast 19 dagar kvar :):rolleyes:

• Svar 498
  • Visningar 63,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Nu är åkrarna på andra sidan sjön slagna med betesputsare. Jag har en underbar sikt över hela 4 ha arealen från mitt torn.

Rävarna var i farten direkt när maskinen kom dit, de verkar känna igen ljudet från slåttermaskiner. ''Nu blir det godis här...''

Andra kvällen såg jag 3 rävar, en tik har rejält med skabb, henne tar jag så fort som möjligt, de andra får vänta till 1 aug.

Pratade med min tyska jaktkompis igår och han tipsade om rävagn. Kattmat. Bara att slänga ut. De gillar hundfoder också, men kattfoder ska vara extra begärligt.

Första helgen i augusti ska jag tillbringa hela natten i tornet, alltid roligt att se vad som rör sig i området.

Ha de

Publicerat
  • Författare

13 dagar kvar och jag vet vart jag ska sitta när jag kommer hem från sälen ialla fall :(

vet vart det går en rätt så stor grävling som kommer att falla offer för mej nästan direkt..

den bor i ett stort kolbotten gryt sen har vi några konstgjorda gryt. sen finns det säkert flera natur gryt som jag inte har hittat :( I konst gryten fanns det räv i för några år sen :(

Publicerat

Vänster på att arrendatorn skall komma o slå gräset för andra gången, hoppa det dröjjer en vecka inte mer.... :D

Vid närmare eftertanke ska det dröjja 2 veckor....

Har sett mycket skit efter grävling här runt om nu,

verkar finnas minst ett par tre gryt,,,

Räv har jag ingen sett men sådan tur att de har flyttat har man ju inte,,,,,,,,

Publicerat
Har sett mycket skit efter grävling här runt om nu,

verkar finnas minst ett par tre gryt,,,

Räv har jag ingen sett men sådan tur att de har flyttat har man ju inte,,,,,,,,

Låter ju bra... Du vet var vi finns... :D :D

Publicerat
Låter ju bra... Du vet var vi finns... :D :D

Visst vet jag det,,, sak nog se om inte en inbjudan kan komma frammåta ............... B)

Är spännd på att prova nattjakt,,,,

Publicerat
Visst vet jag det,,, sak nog se om inte en inbjudan kan komma frammåta ............... :D

Är spännd på att prova nattjakt,,,,

Ja det här med nattjakt är ju lite speciellt. :D

Publicerat
Ja det här med nattjakt är ju lite speciellt. :D

Berätta ,,,,,,

Hur faan ser man vad men ska göra,, ficklampor,,, kanske spårljus :D

Känns som att det är lite svårt att komma inpå djuren utan att skräma dom, har dock sett in filmsnutt där det jagas med två hundar som bråkar med en grävling,,, då står en kile mitt i smeten med hundar o grävling,, petar till grävlingen ibland , och till sisst skjuter den med en pistol,,,,,,,,,,,,

Är detta vanligt.?

Publicerat
Berätta ,,,,,,

Hur faan ser man vad men ska göra,, ficklampor,,, kanske spårljus :D

Känns som att det är lite svårt att komma inpå djuren utan att skräma dom, har dock sett in filmsnutt där det jagas med två hundar som bråkar med en grävling,,, då står en kile mitt i smeten med hundar o grävling,, petar till grävlingen ibland , och till sisst skjuter den med en pistol,,,,,,,,,,,,

Är detta vanligt.?

Brukar ha en liten diodpannlampa, är mest en vanesak. Går lika bra som på dagen.

Tycker det låter som en bra beskrivning av grävlingjakt. Är oftast inga problem att ta sig in på ståndet. Bara att gå rakt på. Oftast så står grävlingen vid en sten eller trädrot.

Är ju egentligen mest hunden som jagar. Vi är ju bara med för avlivningen. :D

Publicerat
Nu är åkrarna på andra sidan sjön slagna med betesputsare. Jag har en underbar sikt över hela 4 ha arealen från mitt torn.

Rävarna var i farten direkt när maskinen kom dit, de verkar känna igen ljudet från slåttermaskiner. ''Nu blir det godis här...''

Andra kvällen såg jag 3 rävar, en tik har rejält med skabb, henne tar jag så fort som möjligt, de andra får vänta till 1 aug.

Pratade med min tyska jaktkompis igår och han tipsade om rävagn. Kattmat. Bara att slänga ut. De gillar hundfoder också, men kattfoder ska vara extra begärligt.

Första helgen i augusti ska jag tillbringa hela natten i tornet, alltid roligt att se vad som rör sig i området.

Ha de

Jag kör med hundtorrfoder i min foderspridare, funkar bra och rävarna tycks uppskatta det.

Insåg ju till min fasa i dag, att det blir ju inte föränns den 4:e jag kommer ut på första vaket.....ska ju ner till Sollebrunn 2-3, och försöka mig på att ta IBEP examen..... :D

Jaja, det är nog så viktigt det också. :D

Publicerat
Brukar ha en liten diodpannlampa, är mest en vanesak. Går lika bra som på dagen.

Tycker det låter som en bra beskrivning av grävlingjakt. Är oftast inga problem att ta sig in på ståndet. Bara att gå rakt på. Oftast så står grävlingen vid en sten eller trädrot.

Är ju egentligen mest hunden som jagar. Vi är ju bara med för avlivningen. :D

Ok så en flackskjutande rigg med stödben o 24 X förstoring är inte att föredra då :DB)

Känns som en hagelsprakare funkar bra.

Publicerat
Ok så en flackskjutande rigg med stödben o 24 X förstoring är inte att föredra då :D:D

Nej det är bara grytrevolvern som gäller.

Tror jag skjutit en med hagel och två med studsaren. Och det är enbart för man gått ut oklädd... B)

Publicerat
Ok så en flackskjutande rigg med stödben o 24 X förstoring är inte att föredra då :P:P

Den här då Skurebo?

Då spar du ju in pannlampan också!! :rolleyes::D

post-1868-1216455743_thumb.jpg

Publicerat
Den här då Skurebo?

Då spar du ju in pannlampan också!! :rolleyes::P

Ha ha ,, känns inte riktigt lagligt det bygget men jag vet att han inte är ensam om det.

Har nog hellre nattkikare på mig och ett lasersikte då,, perfekt som eftersöksvapen , Beretta halvautomat med slug..

:P

Publicerat
Ha ha ,, känns inte riktigt lagligt det bygget men jag vet att han inte är ensam om det.

Har nog hellre nattkikare på mig och ett lasersikte då,, perfekt som eftersöksvapen , Beretta halvautomat med slug..

:P

Ja den där skapelsen såg ju inte klok ut.. :rolleyes:

Undrar hur man ska vara formad, för att få nån kindkontakt vid anläggningen? :P:D

Publicerat
Ja den där skapelsen såg ju inte klok ut.. :rolleyes:

Undrar hur man ska vara formad, för att få nån kindkontakt vid anläggningen? :P:P

:DB):D :D :D:D

Publicerat
  • Författare

12 dagar kvar :):lol: nån som kommer att jaga grävling i gryt eller natt jaga efter dom runt heby trakterna får gärna skika ett PM ;)

Publicerat

Hej,har en munsterländer som är 3 år som jag är

jäkligt sugen att testa på grävling.

Då jag är helt grön på denna jaktform mottages tips gärna.

Är det bara att gå ut en mörk sommarkväll och låta honom söka där

jag tror att det finns grävling(när de är lovliga givetvis)?

Var hittar man dem troligast? Jag bor mitt i jaktområdet

med mycket åkrar och skog.

Han har mig veterligen aldrig stött på grimbart så det vore

intressant att se hur han reagerar.

/m.

Publicerat
Hej,har en munsterländer som är 3 år som jag är

jäkligt sugen att testa på grävling.

Då jag är helt grön på denna jaktform mottages tips gärna.

Är det bara att gå ut en mörk sommarkväll och låta honom söka där

jag tror att det finns grävling(när de är lovliga givetvis)?

Var hittar man dem troligast? Jag bor mitt i jaktområdet

med mycket åkrar och skog.

Han har mig veterligen aldrig stött på grimbart så det vore

intressant att se hur han reagerar.

/m.

Nu vet jag ju inte riktigt vad du jagat tidigare med din hund och hur den funkar.

Men om man inte har sån tur att man kan släppa på en grävling man sett. Så är det ju som du säger bara att släppa hunden och låta den söka där man tror det finns grävling. Körsbärsträd, kohagar och havreåkrar kan ju vara saker som drar grävling.

Bara fråga om det är något mer du undrar över.

Publicerat

Bara jagat skogsfågel samt haft honom som apportör.

han har skällt på rådjur/älg några ggr.men släpper dem snabbt.

Skäller som djävulen på skammad korp/trut och hoppar undan

tills han får läge att ta dom.,

vad tror ni,kan det funka på grävling?

/M.

Publicerat
Bara jagat skogsfågel samt haft honom som apportör.

han har skällt på rådjur/älg några ggr.men släpper dem snabbt.

Skäller som djävulen på skammad korp/trut och hoppar undan

tills han får läge att ta dom.,

vad tror ni,kan det funka på grävling?

/M.

En münster borde funka bra på grävling. Är bara att prova.
Publicerat
En münster borde funka bra på grävling. Är bara att prova.

en terrier som inte skallar på slag funkar kanon oxå märkte jag i natt :) verkar inte vara så märkvärdigt den där jakt formen då en grythund klarar både och :P:P

Publicerat
en terrier som inte skallar på slag funkar kanon oxå märkte jag i natt :) verkar inte vara så märkvärdigt den där jakt formen då en grythund klarar både och :D:P

I natt? Hade hunden smitit? :P

Nej det är ju ingen vidare svår jakt. Men fan så kul. B):D

Publicerat

ca. 11 dagar och 16 timmar kvar nu...

Så bit ihop nu. Vi klarar det nog i år också. :)

Publicerat

Oj så jag längtar till att ge mig ut o jaga Räv igen. Ska ta och åka runt lite o reka framöver. Så man har hittat nån bra plats här i byn.