Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Räv/Grävling och mårdhunds jakten -08/-09

Featured Replies

Publicerat

Idag fick jag säsongens första räv på lock. En helt olockad mark som jag lockade på i cirka 3 minuter innan denne kom springande bakom mig. Halvtaskig träff, men han låg 50m från platsen. Skotthållet blev lite längre än vad jag trodde.

post-4022-1250193533_thumb.jpg

• Svar 498
  • Visningar 63,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat
Idag fick jag säsongens första räv på lock. En helt olockad mark som jag lockade på i cirka 3 minuter innan denne kom springande bakom mig. Halvtaskig träff, men han låg 50m från platsen. Skotthållet blev lite längre än vad jag trodde.

Klockrent Johan grattis :rolleyes:

Mvh.

Publicerat

Grattis Johan.

Mvh :rolleyes:

Publicerat

Rävhanne kom som en projektil efter ngr sekunders pipande med Knight & Hale muspip.

Den fick smaka Norma BST 308WIN på ca. 50 meter.

FANATASTISK lock pipa !!Har fått in räv på nästintill samtliga lock. Både ungräv och äldre djur har varit interesserade.

Pipljudet låter också ganska högt vilket gör att man täcker ett ganska stort område med den.

/Fredric

post-1471-1250319530_thumb.jpg

Publicerat
Rävhanne kom som en projektil efter ngr sekunders pipande med Knight & Hale muspip.

FANATASTISK lock pipa !!Har fått in räv på nästintill samtliga lock. Både ungräv och äldre djur har varit interesserade.

Pipljudet låter också ganska högt vilket gör att man täcker ett ganska stort område med den.

/Fredric

Kul! Vart i Roslagen håller du till?

Publicerat

En skaplig hanräv igår kväll på en nyslagen vall på gården jag jobbar.

post-373-1250320792_thumb.jpg

Publicerat

Tjena !

Utanför Rimbo. Själv då ?

/FREI

Kul! Vart i Roslagen håller du till?
Publicerat

Okej. Nej jag kommer inte från Roslagen men vi har en gård utanför Skebo bruk där jag är en del.

• 4 weeks later...
Publicerat

Tack för alla gratulationer. Jag har faktiskt fått tag i en till. Den här gången kom den på muspip. Kunde fått en till om jag väntat ytterligare 5 minuter med att gå och hämta räven :D . Men en är inte att klaga på. Nu satt även skottet lite bättre efter en uppjustering med 3 snäpp på kikaren.

post-4022-1252496707_thumb.jpg

Publicerat

/Fredric

Har missat dig :D klockrent grattis Fredrik ;) en mycket bra pipa B)

Mvh.

Publicerat

Årets första grävling blir en till snart krut är på G.

post-906-1252500075_thumb.jpg

Mvh.

Publicerat
Årets första grävling blir en till snart krut är på G.

post-906-1252500075_thumb.jpg

Mvh.

Grattis

med det muskel knippet till hund efter grävlingen borde du inte behöva skjuta, den borde nästan dö av skräck. :D

/lasse

Publicerat
Grattis

med det muskel knippet till hund efter grävlingen borde du inte behöva skjuta, den borde nästan dö av skräck. :D

/lasse

Tack Lasse men den här grävlingen är fusk fångad i fälla har jobbat otroligt mycket med krut nu o lagt släpspår o nu är det bara en tidsfråga innan han letar reda på en nattetid har inte fattat det här med hundjakt förut men faan va spännande det är o jobba i hop med hunden på kvällen :D

Mvh.

Publicerat

Blev ytterligare 2 grävlingar uppgrävda i helgen ;)

Publicerat

Jag hade nog lite för höga förväntningar på krut har jobbat stenhårt med han men han är inte så spårsäker än kommer det not intressantare spår som rådjur o hare så byter han till det så det blir till baka till ruta ett ny fångad grävling o släpspår o på säkra grävlings spår i spårlina?

Har ni några tipps?

Mvh.

Publicerat
Jag hade nog lite för höga förväntningar på krut har jobbat stenhårt med han men han är inte så spårsäker än kommer det not intressantare spår som rådjur o hare så byter han till det så det blir till baka till ruta ett ny fångad grävling o släpspår o på säkra grävlings spår i spårlina?

Har ni några tipps?

Mvh.

Rent teoretiskt så kan man fånga en grävling i fälla, öppna fällan och sedan släppa på hunden för ren hundträning. Hunden blir taggad som fan om det finns minsta lilla jaktlust i jycken. Dock är ovanstående olagligt och sådant ska man inte hålla på med ;) Alternativet är att sätta sig vid en stig som används frekvent av grävling och sedan släppa hunden när grävlingen kommer. Glöm inte ficklampan och vapen, 22lr är att rekommendera!

Publicerat
Rent teoretiskt så kan man fånga en grävling i fälla, öppna fällan och sedan släppa på hunden för ren hundträning. Hunden blir taggad som fan om det finns minsta lilla jaktlust i jycken. Dock är ovanstående olagligt och sådant ska man inte hålla på med ;) Alternativet är att sätta sig vid en stig som används frekvent av grävling och sedan släppa hunden när grävlingen kommer. Glöm inte ficklampan och vapen, 22lr är att rekommendera!

Tackar o bockar :o

Mvh.

Publicerat

Grattis Flex till grävlingen! Bra jobbat! ^_^ Grävlingen blir bra till lunch åt krut eller vad tror du? :D:D Bara flå den så är det bra! :D

Igår blev en Mårdhund skjuten hos ett av våra grannjaktlag under pågående älgjakt, rapporterade jaktledaren idag på morgonen! :D

Publicerat
Grattis Flex till grävlingen! Bra jobbat! :P Grävlingen blir bra till lunch åt krut eller vad tror du? ^_^B) Bara flå den så är det bra! :huh:

Igår blev en Mårdhund skjuten hos ett av våra grannjaktlag under pågående älgjakt, rapporterade jaktledaren idag på morgonen! B)

Tackar Gubbe :D ja jag klanta mig med den här grävlingen men nästa blir det flåning ut av så man har material o köra slädspår av.

Mvh.

Publicerat
  • Författare

som Terrierman sa du kan ju fånga en grävling tästa krut på.

om du vet nån bonde som har en tom lagård kan du ju släppa in grävlingen dära och sen släppa in hunden efter ett tag så väcker du ju grävlings iträsset och du du är med som stöd i början

Publicerat
Tackar Gubbe ^_^ ja jag klanta mig med den här grävlingen men nästa blir det flåning ut av så man har material o köra slädspår av.

Mvh.

Varsågod pöjk! :P

Ok! Lycka till nästa gång! B)

Publicerat
som Terrierman sa du kan ju fånga en grävling tästa krut på.

om du vet nån bonde som har en tom lagård kan du ju släppa in grävlingen dära och sen släppa in hunden efter ett tag så väcker du ju grävlings iträsset och du du är med som stöd i början

:P:D :D

Mvh.

Publicerat
  • Författare

jaha då kom man in i de riktiga lock jakten i kväll då :D

kom ut lite sent till tornet, kom väll dit vid halv 8 och gick hem vid 19.50 med en han räv i ena handen :D

så tack flex att du gjorde filmerna som du har gjort har kollat en del på dom och försökte med samma ljud,

började med ett muspip, för att senare gå p ånordic predatorn blåste i den en gång, sen tog jag nya pipan och blåste i den efter 5-10 min, sen väntade man några minuter, så såg man korna i hagen att dom började kolla ut mot skogen så såg man lilla räven komma sen på ca 70 metr stannade han till och tittade, så mall de och han föll som träffad av blixten ^_^:P:D

så lock räv nr 1 ligger i frysen och väntar på att bli iväg skickad på berednig <_<

Publicerat
jaha då kom man in i de riktiga lock jakten i kväll då :D

kom ut lite sent till tornet, kom väll dit vid halv 8 och gick hem vid 19.50 med en han räv i ena handen :D

så tack flex att du gjorde filmerna som du har gjort har kollat en del på dom och försökte med samma ljud,

började med ett muspip, för att senare gå p ånordic predatorn blåste i den en gång, sen tog jag nya pipan och blåste i den efter 5-10 min, sen väntade man några minuter, så såg man korna i hagen att dom började kolla ut mot skogen så såg man lilla räven komma sen på ca 70 metr stannade han till och tittade, så mall de och han föll som träffad av blixten ^_^:P:D

så lock räv nr 1 ligger i frysen och väntar på att bli iväg skickad på berednig <_<

Kul att du fick användning för locksekvenserna B)

Stort grattis te räven bra jobbat :D

Mvh.

Publicerat
  • Författare

jo eller hur :unsure:

så nu är de bara att ut efter nr2 nu då