Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Räv/Grävling och mårdhunds jakten -08/-09

Featured Replies

Publicerat

hhfj

• Svar 498
  • Visningar 62,6k
  • Created
  • Senaste svar
Publicerat

skjutkpp003gu1.jpg

skjutkpp014ys6.jpg

44991_1227822452.jpg

78609_1228488929.jpg

4grävlingar och 2 rävar har det blivit än så länge.

Publicerat
skjutkpp003gu1.jpg

skjutkpp014ys6.jpg

44991_1227822452.jpg

78609_1228488929.jpg

4grävlingar och 2 rävar har det blivit än så länge.

Du bor inte bara fint, du har gjort en riktigt fin insats för övrigt småvilt GRATTIS!!!

Fortsätter så där......mvh//Risto

Publicerat

Jeg har et spørsmål, skabb rev er det lov til og jakte heile året???

Publicerat

Grattis till en lyckad jakt! :rolleyes:

Publicerat
Jeg har et spørsmål, skabb rev er det lov til og jakte heile året???

Självklart..... skjut dom bara!!

Publicerat

Har ikke møt på noen enda, men det hvar i tilfelle at det skulle være en Skabb rev her en plass. Men det beste er nu at det ikke er noen her :rolleyes:

Publicerat

Summerar årets mårdhundsjakt: mårdhundslaget så kassera in 51 mårdhundar i nov, och har skjutit 7 efter det=58st på 2-4st gubbar. Själv har jag skjutit 24st.

Men snart är det nytt år med nya möjligheter, hoppas på spårsnö i år!

Publicerat

Var å grytjagade i Finland i lördas och vi fick två mårdhundar. Förbannat kul jakt!

/Micke

post-2104-1230681619_thumb.jpg

Publicerat
Var å grytjagade i Finland i lördas och vi fick två mårdhundar. Förbannat kul jakt!

/Micke

Hur gick hunden ? Kommer ihåg det vart väl lite blessyrer då ni första gången provade mårdhundsjakt ...

Publicerat
Hur gick hunden ? Kommer ihåg det vart väl lite blessyrer då ni första gången provade mårdhundsjakt ...

Jodå, Jag jagade med ett gäng i sydösterbotten och vi hade två hundar.

I första grytet kom sjubben ut inom några minuter då vi släppte in Ozzy. Men vi stod alla vid utgången totalt oförberedda så den slank in igen : ) Vi proppade hålen och tog nästa gryt som gara var ca 20-30 meter bort. Samma sak där, mårdhunden kom ut inom några minuter men återigen var vi oförberedda. Den var ut en sväng och for in i grytet igen. In med Ozzy igen och efter ett tag trodde vi det hade gått fast och började gräva. efter ett tag står Ozzy bredvid oss! Halsbandet hade ramlat av. Så medan vi grävde efter det så släppte vi in hund nummer två som ställde mårdhunden och den avlivades efter några spadtag.

Sedan tillbaka till gryt och sjubb nummer ett. Vi höll på i många timmar innan vi fick upp den. Hundarna fick turas om att jobba ibland gick det fast men var ogrävbart och ibland förflyttade det sig (otroligt stora grytgångar). Totalt gjorde vi väl 5 nedslag i det grytet och höll på ca 2 timmar. Men till sist fick vi upp även den sjubben.

Ozzy klarade sig bra trots hårda bataljer, det är lite sårskorpor här och där och värst var väl ena örat med definitivt inget jämfört med förra gången. Men han sprängde ju en räv för någon vecka sedan också helt utan skador så han kanske börjar lära sig något.

Har du förresten en border? Tyckte det skymtade förbi en på någon bild.

/Micke

Publicerat

Idag var min vän från Kalmar här och gästade Månkarbo med lite god rävjakt med sin Schillerstövare Zacko.

Trots att förutsättningarna var minst sagt dåliga med -8,6 grader på morgonen och i stort sett vindstilla, ingen nysnö utan bara torrt torrt före med frostflagor så blev det ett upptag efter 24 min på nattgamla slag.

2,5 tim drevarbete som buktade på ca 200 ha borgade för en kall med mycket trevlig dag i skogen. Inget skjutet, men vad gör det när det ljuder skön stövarmusik i skogen :P

Anders och Roger tackar Yvre jaktlag för en trevlig dag i skogen!

Publicerat
  • Författare

som roggman sa en mycket trevlig dag fast det inte blev nått skjutet. det kommer flera chanser, men att vara och jaga med zacko en oktober dag då lär det ju vara perfekt :P

Publicerat
Har du förresten en border? Tyckte det skymtade förbi en på någon bild.

/Micke

joo,har en som snart är 10 mån så man får se framöver vad det blir av den...

Publicerat
joo,har en som snart är 10 mån så man får se framöver vad det blir av den...

Kul! vart kommer den ifrån? Utifrån vad jag sökt i Finland så verkar det inte finnas några jagande linjer kvar där.

/Micke

Publicerat

joo,sämre i finland med jagande borders. hämtade den från kungariket i väst.

Publicerat
joo,sämre i finland med jagande borders. hämtade den från kungariket i väst.

Vilken kennel etc?

/M

Publicerat

HEJ ALLA JÄGARE.

Har varit borta ett tag på forumet men ska återuppta det nu.

Har varit lite dåligt med tid till att vaka den här säsongen (mycke jobb)

Var ute premiär svängen i går,åkte ut vid halv 10 till kojan och klockan 24 så såg jag 2 rävar sammtidigt men fick inget läge

på någon av dom.

Klockan 02 så kommer det en räv ut på åteln och 243an fick göra rätt för sig :D en fin hane blev liggande vid åteln.

Har även fått 1 mård&1 mink i år

ska se om jag får med ett foto på nattens räv

post-112-1231236902_thumb.jpg

post-112-1231237015_thumb.jpg

Publicerat
HEJ ALLA JÄGARE.

Var ute premiär svängen i går,åkte ut vid halv 10 till kojan och klockan 24 så såg jag 2 rävar sammtidigt men fick inget läge

på någon av dom.

Klockan 02 så kommer det en räv ut på åteln och 243an fick göra rätt för sig :D en fin hane blev liggande vid åteln.

Man får Gratulera men det var ju synd att den inte sköts för hund...... :D inskjutningen i mörkret gick visst bra igår..

Publicerat
Man får Gratulera men det var ju synd att den inte sköts för hund...... ;) inskjutningen i mörkret gick visst bra igår..

De gick fint att skjuta in den i mörkret :o

Det var nog felet att dom undre klackarna satt fel.

Vist hade det varit kul om jag fått skjuta den för finnen men när inte föret är med oss så kan man inte hålla sig från att vaka lite ;)

Publicerat

micke-den är från gävle och ottercap ;)

Publicerat
micke-den är från gävle och ottercap :rolleyes:

Jo jag misstänkte det, och vi har PM:at

/M

Publicerat
HEJ ALLA JÄGARE.

på någon av dom.

Klockan 02 så kommer det en räv ut på åteln och 243an fick göra rätt för sig <_< en fin hane blev liggande vid åteln.

grattis!

Publicerat
HEJ ALLA JÄGARE.

på någon av dom.

Klockan 02 så kommer det en räv ut på åteln och 243an fick göra rätt för sig ;) en fin hane blev liggande vid åteln.

Grattis på Dig! <_< Bra jobbat! <_<

Publicerat

Jobbar kompisen berättade att han sett rävar vid en trafik dödad ren,så jag bestämde mig för att åka dit och göra ett försök..Packade med varma kläder och en renhud att sitta på,hittade kadavret vid 20.00 och skjöt nästan omg en räv..Satt fram till kl 21 då nr 2 kom fram,fick inget bra läge och räven försvann.Åkte hem en sväng och kom tillbaka redan kl 22,väntade i ungefär en timma då räven kom tillbaka till kadavret,fick fint läge och kunde skjuta även den.Med lite tur så kanske det kan finnas ngn fler räv där..Ska göra ett försök nu i kväll igen.