Publicerat Juli 30, 200817 yr Blandras ?....Jag har en liten åsikt om att alla som avlar vidare på blandraser utan någon som helst tanke än sig själv och att hålla en liten klick med jakthundar runt sällskapskretsen egentligen är djäkligt lata och bara rider på vad alla andra har byggt upp under de senaste hundra åren eller om man nu vill sen 1200 talet. Utan den renodling vi har inom stövaraserna skulle vi bara ha en hop blandsptsar som sprang omkring och drev ren och rådjur. Förstå mig rätt om vi tar en vanlig korsning här i närheten tex jämte/gråhund ingen av dessa avkommor startar på jaktprov, förmodligen kollas aldrig HD eller andra sjukdomstatus. Då går helt plötsligt inte oväntat denna kull av låt säga nio valpar så blir tre jättebra älghundar...OK tala då om för mig alla som tror på detta, hur det kan vara sämre att ha en renrasig parning med bevisade jaktmeriter istället för dessa blandraser. Det finns otroligt många som inte ids föra en ras eller ett rastypiskt beteende framåt utan mest tänker så långt ett hundliv räcker. Jag brukar fråga dom som gillar denna typ av valpar....kolla hur många av din hunds syskon som överhuvudtaget lever när den är fem år. Priset på dessa hundar helt utan dokumentation är ju också oftast bara en par tusen under en jaktmeriterad hund. Rävhundar... Nu är det ju inte så att det bara tar slut vid en ras.....finnstövren är den största här i norden men det finns otroligt många bra hundar inom hamilton....smålänning...schiller.....osv. Öland... visst rovskärpa...visst jaktmaskin....kalla slag sisådär....älg javisst....ståndar gryt nja....sök om man talar om tvåtimmarsrundor. Det är en riktigt rolig hund att jaga med men även solen har fläckar... Nu kanske jag får Boström på mig men försöker bara vara lite objektiv....är det förresten nån som vet om Öland överhuvudtaget har syskon som gjort väsen av sig.... He , he joda jeg er enig i at vi med blandraser ikke fører avlen videre i noen grad , og at avel på blandraser er uforutsigbart. Men samtidig så er det kanskje så at vi har blandraser fordi vi ikke finner det vi er ute etter hos andre raser uten å måtte dra land og strand rundt og importere. Nå har jeg aldri sagt at jeg liker kun blandraser , jeg jakter med det som er tilgjengelig , og en spennende blandrase sier jeg ikke nei til Nå har jo alle raser startet som blandraser , uten at jeg personlig har noen formening om å starte med en ny rase. Men spørsmålet var revehunder , og da svarte jeg Foxhound fordi det var visst veldig viktig for FC at det fanns bare revhunder i stamtavlan
Publicerat Juli 30, 200817 yr Smaken är ju som sagt delad men det beror nog minst lika mycket på VAR man jagar också hurivida hunden MÅSTE vara har ren direkt. Jag har inga som helst problem med att hunden gillar hare också till en början. Inte för att jag vill ha en harhund men jag ser inga problem med att styra om honom till räv de gånger han driver hare. Men vi har ganska dåligt med hare på mina marker så det spelar ju in....... Däremot om man har harar som sprutar ut ur alla buskar så är det ju en helt annan sak... För mig är det viktigare med klövviltsren och då framförallt älg och REN.... Älg är ju farligt för det sitter ju älgjägare i skogen och dom gillar ju att skjuta på allt som springer. Och skjuts det älg för hunden är det kanske INTE så possitivt för rävintresset!!! Ren är enligt mig ett HELVETE men det kan ju bero på jusst min hund har en förkärlek till dessa djur. Jag tror att det beror på att dom är så satans dumma att han hela tiden hinner springa med dom och ha synkontakt mest hela tiden.
Publicerat Juli 30, 200817 yr Smaken är ju som sagt delad men det beror nog minst lika mycket på VAR man jagar också hurivida hunden MÅSTE vara har ren direkt. Jag har inga som helst problem med att hunden gillar hare också till en början. Inte för att jag vill ha en harhund men jag ser inga problem med att styra om honom till räv de gånger han driver hare. Men vi har ganska dåligt med hare på mina marker så det spelar ju in.......Däremot om man har harar som sprutar ut ur alla buskar så är det ju en helt annan sak... För mig är det viktigare med klövviltsren och då framförallt älg och REN.... Älg är ju farligt för det sitter ju älgjägare i skogen och dom gillar ju att skjuta på allt som springer. Och skjuts det älg för hunden är det kanske INTE så possitivt för rävintresset!!! Ren är enligt mig ett HELVETE men det kan ju bero på jusst min hund har en förkärlek till dessa djur. Jag tror att det beror på att dom är så satans dumma att han hela tiden hinner springa med dom och ha synkontakt mest hela tiden. Jo det er nok så , jeg er enig i det du skriver. Nå svartmaler jeg kanskje litt når det gjelder den unge Finnen min , neste sesong vil nok gi endel svar. Det som er positivt er at jeg var å testet henne på får , og de dyrene var hun ikke interessert i
Publicerat Juli 30, 200817 yr Jo det er nok så , jeg er enig i det du skriver. Nå svartmaler jeg kanskje litt når det gjelder den unge Finnen min , neste sesong vil nok gi endel svar. Det som er positivt er at jeg var å testet henne på får , og de dyrene var hun ikke interessert i Jo, men det är ju för många som skriver upp sina hundar i skyarna så klanka på du
Publicerat Juli 30, 200817 yr Viss finns det renrasiga hundar som säkert är skitduktiga på att jaga räv , björn , lo ........( rovdjur). Men oftas inte alla sorterna, Jag tror inte att Ölan är nordens bästa räv hund men hur många av alla 1000 tals hundar här i norden är det skjutet lika många rävar, lo, björn för?????? visst ni hittar säkert någon renrasig stövare i sverige eller finland som har fler rävar på sitt samvete men hur är det med lo och björn??? Vi är ute efter stövare med dom egenskaperna, Både Haidi och Ölan har dom egenskaperna och första kullen blev väldigt lyckad, Och både bakom Ölan och Haidi fanns riktigt duktiga rävhundar så det är ju inte två hundar från några skräpföräldrar(jaktmässigt). Och visst vi kanske är själviska men man måste gå på det man tror på, och för mig är det självklart att jakten efter våra rovdjur är det jag vill hålla på med, och att få träna och jaga med egna duktiga hundar sen om det är en ren ras eller korsning kvittar Men ni som Hävdar att renrasiga hundar är så mycket bättre än korsningar( stövare-stövare,stövare-spets)Ta fram sådana hundar då, då behöver ju ingen korsa raser. Sen måste ju alla första varför ägarna till Ölan och Haidi vill behålla valpar från kullen????? Dom lär ju ha jagat med massor av spetsar och stövare i samband med jakt på björn,lo och räv varför behålla något så oädligt som en KORSNING?
Publicerat Juli 30, 200817 yr Viss finns det renrasiga hundar som säkert är skitduktiga på att jaga räv , björn , lo ........( rovdjur). Men oftas inte alla sorterna, Jag tror inte att Ölan är nordens bästa räv hund men hur många av alla 1000 tals hundar här i norden är det skjutet lika många rävar, lo, björn för?????? visst ni hittar säkert någon renrasig stövare i sverige eller finland som har fler rävar på sitt samvete men hur är det med lo och björn??? Vi är ute efter stövare med dom egenskaperna, Både Haidi och Ölan har dom egenskaperna och första kullen blev väldigt lyckad, Och både bakom Ölan och Haidi fanns riktigt duktiga rävhundar så det är ju inte två hundar från några skräpföräldrar(jaktmässigt). Och visst vi kanske är själviska men man måste gå på det man tror på, och för mig är det självklart att jakten efter våra rovdjur är det jag vill hålla på med, och att få träna och jaga med egna duktiga hundar sen om det är en ren ras eller korsning kvittar Men ni som Hävdar att renrasiga hundar är så mycket bättre än korsningar( stövare-stövare,stövare-spets)Ta fram sådana hundar då, då behöver ju ingen korsa raser. Sen måste ju alla första varför ägarna till Ölan och Haidi vill behålla valpar från kullen????? Dom lär ju ha jagat med massor av spetsar och stövare i samband med jakt på björn,lo och räv varför behålla något så oädligt som en KORSNING? exsakt.här finland dom hordaste rävjägare har mäst kornsingar varför???jag kan svara på dom vill skjut rävar sällan ser man renrasiga finskstövare som är nära lika bra som dom bästa korsningar jag har ingen skilna fast hunden min har horne på om dom bara jagar rasen är bi sak
Publicerat Juli 30, 200817 yr Författare Det har kommit många inlägg nu sista dagarna..orkar inte kommentera alla men ska göra en sammanfattning av mina synpunkter. Vem som har bättre avel är väl kanske svårt säga men visst har Finland betydligt fler rävhundar och större bredd och detta även flera generationer bakåt. Detta drar vi i Sverige nu nytta av genom att vi tar över endel hundar som används till både jakt och avel. Dessa hundar paras ibland med "rena" rävhundar och ibland med hundar från harlinjer men som har bra intresse....och så är det även i Finland...även om F_C tror att rävhundar enbart paras med rävhundar. Så långt kan man väl egentligen säga att vi har samma typ av avel...även om Finland hållit på längre med rävhundarna och har lyckats väldigt bra..på sätt och vis. I Sverige kan man väl säga att vi kör med försiktighetsprincipen...vi är lite mer restrektiva med att använda hanarna alltför mkt..och vi utvärderar dom gärna(inte alla) innan de används mera i avel...vilket jag tycker är positivt. Om jag inte har helt fel så ligger vi i Sverige på en betydligt lägre inavelsnivå på den finska stövaren än vad Finland gör...och då bör man ha i åtanke att det finns betydligt fler stövare i Finland. HD-statistiken har Finland legat sämre till väldigt länge..och gör så även nu.Hur hårt man nu ska ta på detta med HD är en annan sak. Så...då är det ju upp till var och en att bedöma vem som har bättre avel...om vi nu ens behöver fundera över detta...bara man tror på sin linje så är det väl kanske bra. Så till endel personliga kommentarer: Kråkan, du säger att Pomo lämnat överlägset bäst både i öst och väst. Stämmer verkligen det? I Sverige har han 11 avkommor såvitt jag känner till..ingen av dessa har startat på prov vad jag vet, förmodligen kommer endel att starta när de blivit äldre..men i dagsläget visar det ingenting.I Finland har han drygt 140 avkommor...och..utan att veta säker så gissar jag att det är ca 15 st som startat på rävprov...även där tror jag åldern spelar in på att det inte är så många som kommit på prov. Foxkiller, jag tror egentligen att vi har rätt lika synsätt på avel...iaf som vi två har diskuterat tidigare...och vi båda håller ju på med avel i jobbet och är ju tvungna att gå på en linje som fungerar...annars blir vi ruinerade. Du skrev en gång att det aldrig skulle kunna hända att man korsar bort en bra renrasig rävhund(tik) i Finland.Kanske syftar du bara på tikar och i såna fall kan du bortse från detta..men är det inte så att den ovan nämna Pomo parat en tik utan papper?Rykten säger så iaf... F_C...det är mkt jag inte förstår i dina inlägg...du måste ta å fixa till din dator för den tappar bort ord då och då Du säger att vi i Västerbotten inte gärna åker iväg för att para våra hundar, vad grundar du detta uttalande på?Är det nåt du fått för dig eller nåt du har belägg för?Som vanligt så tror jag att du är i fablernas värld och hittar på det ena och det andra... Foxhunter, jag tror nog att du kanske har rätt i att en foxhound med rätt linjer skulle kunna vara nånting att prova...däremot har jag aldrig hört talas om en foxhound här i Sverige som imponerat.Men...som vi diskuterat tidigare du och jag så tror jag att det kan vara så att det är andrasorteringen som kommit hit eftersom nån tyckt att det varit lättförtjänta pengar att lura en dum svensk.Ungefär som att många finskstövare som sålts till Norge haft dålig mentalitet och varit väldigt ivriga på tex rådjur....jag tror nog att många tagit chansen att sälja bort de hundar man inte varit nöjda med..och då har det varit lätt att sälja åt norrmän som varit stadd i kassan.Numera tror jag att finskstövaren har betydligt bättre rykte i Norge. Jag säger inte att det absolut är så...men jag tror att det ligger endel sanning i det iaf. När det gäller hardrev och finskstövare så har jag på mina två senare stövare som tillsammans jagat 5 år endast haft 1 enda drev där jag säkert kunnat konstatera att det är hare...visst har jag haft endel ufodrev där jag aldrig sett drevdjuret oxå. Diskussionen om blandraser låter jag vara då de flest säkert redan vet min åsikt. // kettukiller
Publicerat Juli 30, 200817 yr Det har kommit många inlägg nu sista dagarna..orkar inte kommentera alla men ska göra en sammanfattning av mina synpunkter.Vem som har bättre avel är väl kanske svårt säga men visst har Finland betydligt fler rävhundar och större bredd och detta även flera generationer bakåt. Detta drar vi i Sverige nu nytta av genom att vi tar över endel hundar som används till både jakt och avel. Dessa hundar paras ibland med "rena" rävhundar och ibland med hundar från harlinjer men som har bra intresse....och så är det även i Finland...även om F_C tror att rävhundar enbart paras med rävhundar. Så långt kan man väl egentligen säga att vi har samma typ av avel...även om Finland hållit på längre med rävhundarna och har lyckats väldigt bra..på sätt och vis. I Sverige kan man väl säga att vi kör med försiktighetsprincipen...vi är lite mer restrektiva med att använda hanarna alltför mkt..och vi utvärderar dom gärna(inte alla) innan de används mera i avel...vilket jag tycker är positivt. Om jag inte har helt fel så ligger vi i Sverige på en betydligt lägre inavelsnivå på den finska stövaren än vad Finland gör...och då bör man ha i åtanke att det finns betydligt fler stövare i Finland. HD-statistiken har Finland legat sämre till väldigt länge..och gör så även nu.Hur hårt man nu ska ta på detta med HD är en annan sak. Så...då är det ju upp till var och en att bedöma vem som har bättre avel...om vi nu ens behöver fundera över detta...bara man tror på sin linje så är det väl kanske bra. Så till endel personliga kommentarer: Kråkan, du säger att Pomo lämnat överlägset bäst både i öst och väst. Stämmer verkligen det? I Sverige har han 11 avkommor såvitt jag känner till..ingen av dessa har startat på prov vad jag vet, förmodligen kommer endel att starta när de blivit äldre..men i dagsläget visar det ingenting.I Finland har han drygt 140 avkommor...och..utan att veta säker så gissar jag att det är ca 15 st som startat på rävprov...även där tror jag åldern spelar in på att det inte är så många som kommit på prov. Foxkiller, jag tror egentligen att vi har rätt lika synsätt på avel...iaf som vi två har diskuterat tidigare...och vi båda håller ju på med avel i jobbet och är ju tvungna att gå på en linje som fungerar...annars blir vi ruinerade. Du skrev en gång att det aldrig skulle kunna hända att man korsar bort en bra renrasig rävhund(tik) i Finland.Kanske syftar du bara på tikar och i såna fall kan du bortse från detta..men är det inte så att den ovan nämna Pomo parat en tik utan papper?Rykten säger så iaf... F_C...det är mkt jag inte förstår i dina inlägg...du måste ta å fixa till din dator för den tappar bort ord då och då Du säger att vi i Västerbotten inte gärna åker iväg för att para våra hundar, vad grundar du detta uttalande på?Är det nåt du fått för dig eller nåt du har belägg för?Som vanligt så tror jag att du är i fablernas värld och hittar på det ena och det andra... Foxhunter, jag tror nog att du kanske har rätt i att en foxhound med rätt linjer skulle kunna vara nånting att prova...däremot har jag aldrig hört talas om en foxhound här i Sverige som imponerat.Men...som vi diskuterat tidigare du och jag så tror jag att det kan vara så att det är andrasorteringen som kommit hit eftersom nån tyckt att det varit lättförtjänta pengar att lura en dum svensk.Ungefär som att många finskstövare som sålts till Norge haft dålig mentalitet och varit väldigt ivriga på tex rådjur....jag tror nog att många tagit chansen att sälja bort de hundar man inte varit nöjda med..och då har det varit lätt att sälja åt norrmän som varit stadd i kassan.Numera tror jag att finskstövaren har betydligt bättre rykte i Norge. Jag säger inte att det absolut är så...men jag tror att det ligger endel sanning i det iaf. När det gäller hardrev och finskstövare så har jag på mina två senare stövare som tillsammans jagat 5 år endast haft 1 enda drev där jag säkert kunnat konstatera att det är hare...visst har jag haft endel ufodrev där jag aldrig sett drevdjuret oxå. Diskussionen om blandraser låter jag vara då de flest säkert redan vet min åsikt. // kettukiller suttit och kikat lite,och dom med tikar åker gärna inte längre ner än övik för para, helt dåliga hundar finns inte nere på gotland eller småland, att jag måste fixa datorn håller jag helt klart med om,ska duke nuka den lite så ska vi få ordning på orden, som nämns många olika tankar,och jag är inte insatt i avel utan vill nog lära mig mer även om jag inte ser det logiska i endel parningar,dock har jag filosofin om avel,dom hundar jag vill jaga med,tycker är bra,besitter rätt anlag och hållning(storlek) skulle jag para/välja,en så kallad jaktmaskin till hund och en tokig husse oxå vägs in,även om ofta husse som är största felet bakom hunden rätt säker på jag skulle fara till finland med min,den dagen han förtjänar lämna en avkomma! kanske gotland annars
Publicerat Juli 30, 200817 yr Har följt denna tråd med ökat intresse....Väldigt "hett" med rävstövare nuförtiden.... Några funderingar bara....rävlinjer...är från Gotland själv...varje socken kunde/kan visa upp lysande rävhundar...finns dock ingen stringent avelstanke bakom är jag rädd. Ivan här på forumet har en far som jag vet drivit fram ett antal mycket duktiga rävhundar, hamilton om jag inte kommer ihåg fel. Själv hade jag harstövare, såväl schiller som hamilton (den senare med ett visst rävintresse) Avkomman efter min hamiltons misstag med en gammal blandrasstövare blev fantastiska rävhundar, inte alla men flera i kullen. Ägaren till tiken behöll en hanvalp och en tikvalp. Hanen blev värdelös och "förärades" slutligen en "Gyttorpfemma", tiken blev den överdjävligaste rävstövare jag stött på.... Ytterligare ett par valpar ur denna kull utvecklades till ryktbara rävhundar på norra delen av ön... Mitt minne säge mig att det var en självklarhet att stövarna tog an kalla rävslag och prioriterade räv. Där jag jagade var det enbart mina hundar som jagade hare(farsan var uppfödd med harstövare....) alla andra stövare var minst dugliga rävhundar. När jag läser om era bryderier kring rävhundar här på forumet blir jag lite förundrad... att få en stövare att prioritera ett visst villt är självklart för alla stövarjägare. Att få den att avstå från annat vilt är likaledes självklart.....Där skiljer det sig inte på har- eller rävhundar... Jag har själv gjort tre hundar rådjursrena, eller så gott som rådjursrena. Tålamod, envishet och kondition har varit huvudingridienserna i detta.. Får, rådjur och älg har varit klövvilt som jag tvingats hantera i min stövarerfarenhet...fåren var värst... Kostade farsan nästan 3000 kr i början av 80-talet "Gubbarna" på Gotland lyckades enligt mitt minne ta fram hunda i parti och minut som behärskade alla moment i rävjakten, allt från att tan an kalla slag till att driva fram till gryt eller skott. De flesta gav sig inte med mindre än att räven sköts eller gick under jord. Har lite svårt att se hur man inte kan få fram dugliga rävhundar i dag...kanske sticker jag ut hakan nu, men som Linda Bentzing sa... hur svårt kan det va´
Publicerat Juli 31, 200817 yr frågan är juh oxå vad är en räv hund likaså vildsvins hund för er, tycker man kallar en hund som driver räv en rävhund,men för mig är en rävhund en som tar kalla spår,all väders hund,kan driva tills jakten är slut om så vill ännu längre,ger fan i gnagare och klövvilt eftersom den har rovdjurs jakten i ryggraden,samma ser jag när jag väljer en terrier,visst fan gåre att vända en sprängare till föreliggare och lite svårare tvärtom,men man kan gå steget längre om man slipper dom 2 första åren springa som en tok i skogen som jag gör nu,hade jag haft 1 stövare i ryggen hade jag säkert legat lågt,men nog fan ska man kräva lite av en hund,samma sak med dom som väljer föda upp valpar bär ett ansvar att inte sitta å titta vad man ska göra för pengarna,duktiga jakthundar främst,sen eftersom jag vill ha en specialist så blir det väldigt snävt,sen jag har nazi tankar om mina hundar hur dom ska vara och uppträda är en annan sak,men helt säkert på man får det roligare i skogen med en hund som föds med ett syfte!
Publicerat Juli 31, 200817 yr Har följt denna tråd med ökat intresse....Väldigt "hett" med rävstövare nuförtiden.... Några funderingar bara....rävlinjer...är från Gotland själv...varje socken kunde/kan visa upp lysande rävhundar...finns dock ingen stringent avelstanke bakom är jag rädd. Ivan här på forumet har en far som jag vet drivit fram ett antal mycket duktiga rävhundar, hamilton om jag inte kommer ihåg fel. Själv hade jag harstövare, såväl schiller som hamilton (den senare med ett visst rävintresse) Avkomman efter min hamiltons misstag med en gammal blandrasstövare blev fantastiska rävhundar, inte alla men flera i kullen. Ägaren till tiken behöll en hanvalp och en tikvalp. Hanen blev värdelös och "förärades" slutligen en "Gyttorpfemma", tiken blev den överdjävligaste rävstövare jag stött på.... Ytterligare ett par valpar ur denna kull utvecklades till ryktbara rävhundar på norra delen av ön... Mitt minne säge mig att det var en självklarhet att stövarna tog an kalla rävslag och prioriterade räv. Där jag jagade var det enbart mina hundar som jagade hare(farsan var uppfödd med harstövare....) alla andra stövare var minst dugliga rävhundar. När jag läser om era bryderier kring rävhundar här på forumet blir jag lite förundrad... att få en stövare att prioritera ett visst villt är självklart för alla stövarjägare. Att få den att avstå från annat vilt är likaledes självklart.....Där skiljer det sig inte på har- eller rävhundar... Jag har själv gjort tre hundar rådjursrena, eller så gott som rådjursrena. Tålamod, envishet och kondition har varit huvudingridienserna i detta.. Får, rådjur och älg har varit klövvilt som jag tvingats hantera i min stövarerfarenhet...fåren var värst... Kostade farsan nästan 3000 kr i början av 80-talet "Gubbarna" på Gotland lyckades enligt mitt minne ta fram hunda i parti och minut som behärskade alla moment i rävjakten, allt från att tan an kalla slag till att driva fram till gryt eller skott. De flesta gav sig inte med mindre än att räven sköts eller gick under jord. Har lite svårt att se hur man inte kan få fram dugliga rävhundar i dag...kanske sticker jag ut hakan nu, men som Linda Bentzing sa... hur svårt kan det va´ Har en gotlänning (Hemse) i laget här hemma som hade en duktig "rådjursren" rävstövare på 80-talet. Aldrig haft så snabba rådjursdrev som när den kom till fastlandet Idag finns det ju mycket rådjur på Gotland också varför dett torde blivit en ingrediens i avels/lydnadsarbetet.
Publicerat Juli 31, 200817 yr Nå har jeg en ung Finsk dame som vil merke alvoret til høsten. Da er det være eller ikke være her hos meg når det gjelder rev / hare. Jeg kan IKKE ha en hund som er interessert i hare. Men JEG har iallefall prøvet Finne som " alle " sier er revehund nr 1. Om Foxkiller eller Kettukiller eller noen andre av dere hadde prøvet en Foxhoundvalp av rette typen , OG lagt like mange timer i skogen som med noen av de andre støverne deres så er jeg sikker på at det hadde blitt en bra hund Pust !!! Nææe så mycket tid har inte jag och lægga på støvare så jag skulle orka med en foxhound !!!!
Publicerat Juli 31, 200817 yr exsakt.här finland dom hordaste rävjägare har mäst kornsingar varför???jag kan svara på dom vill skjut rävar sällan ser man renrasiga finskstövare som är nära lika bra som dom bästa korsningar jag har ingen skilna fast hunden min har horne på om dom bara jagar rasen är bi sak Vad !!!! Vilka ???? Jag kænner då ingen som har en bra rævhund som ær korsningshund !!! ....det jag hørt ær inte alls vad jag sætt då jag varit i skogen med dom bra hundarna...eller som vissa sæger ær bra !!!Det finns bara två riktigt bra rævhundar som jag jagat med och den ena heter Pomo och den andra hade jag sjælv før ett x-antal år sedan! Jag har då jagat med rætt många støvare ...och vet att før det mesta så ær nog hundarna bæst då ægarna får stå och skryta før varandra. Men då ær jag riktigt hård då jag bedømmer hundar...eller jag har vældig høga krav på en rævhund. Men det finns sækert bra rævstøvare i alla raser...men jag tycker att bredden ær bæst bland finnstøvare så dærfør håller jag den rasen som bæst !!!
Publicerat Juli 31, 200817 yr Det har kommit många inlägg nu sista dagarna..orkar inte kommentera alla men ska göra en sammanfattning av mina synpunkter.Vem som har bättre avel är väl kanske svårt säga men visst har Finland betydligt fler rävhundar och större bredd och detta även flera generationer bakåt. Detta drar vi i Sverige nu nytta av genom att vi tar över endel hundar som används till både jakt och avel. Dessa hundar paras ibland med "rena" rävhundar och ibland med hundar från harlinjer men som har bra intresse....och så är det även i Finland...även om F_C tror att rävhundar enbart paras med rävhundar. Så långt kan man väl egentligen säga att vi har samma typ av avel...även om Finland hållit på längre med rävhundarna och har lyckats väldigt bra..på sätt och vis. I Sverige kan man väl säga att vi kör med försiktighetsprincipen...vi är lite mer restrektiva med att använda hanarna alltför mkt..och vi utvärderar dom gärna(inte alla) innan de används mera i avel...vilket jag tycker är positivt. Om jag inte har helt fel så ligger vi i Sverige på en betydligt lägre inavelsnivå på den finska stövaren än vad Finland gör...och då bör man ha i åtanke att det finns betydligt fler stövare i Finland. HD-statistiken har Finland legat sämre till väldigt länge..och gör så även nu.Hur hårt man nu ska ta på detta med HD är en annan sak. Så...då är det ju upp till var och en att bedöma vem som har bättre avel...om vi nu ens behöver fundera över detta...bara man tror på sin linje så är det väl kanske bra. Så till endel personliga kommentarer: Kråkan, du säger att Pomo lämnat överlägset bäst både i öst och väst. Stämmer verkligen det? I Sverige har han 11 avkommor såvitt jag känner till..ingen av dessa har startat på prov vad jag vet, förmodligen kommer endel att starta när de blivit äldre..men i dagsläget visar det ingenting.I Finland har han drygt 140 avkommor...och..utan att veta säker så gissar jag att det är ca 15 st som startat på rävprov...även där tror jag åldern spelar in på att det inte är så många som kommit på prov. Foxkiller, jag tror egentligen att vi har rätt lika synsätt på avel...iaf som vi två har diskuterat tidigare...och vi båda håller ju på med avel i jobbet och är ju tvungna att gå på en linje som fungerar...annars blir vi ruinerade. Du skrev en gång att det aldrig skulle kunna hända att man korsar bort en bra renrasig rävhund(tik) i Finland.Kanske syftar du bara på tikar och i såna fall kan du bortse från detta..men är det inte så att den ovan nämna Pomo parat en tik utan papper?Rykten säger så iaf... // kettukiller Vad jag sett och vad jag hør, så ær nog Pomo den mest øverlægsne just nu levande finnstøvare...som rævavelshund! Pomos alla avkommer ær relativt unga ænnu och ændå så ær det ca 15 st av dom som jagat ettor på rævprov och lægger man dærtill dom hundægare som jag kænner (som inte går jaktprov) så sæger alla att deras ær dom bæsta rævhundar dom haft. Och lægger man dærtill att han inte parat særskillt bra tikar så gør det han ænnu bættre som rævavelshund.Finns nog ingen annan finnstøvare som kan visa upp sådana rævhundar....så før mig och alla jag pratar med som ær lite insatt i aveln så ær vi rætt øverens om den saken. Dessutom så finns det ingen som klarar han enormt fina provresultat heller. Och jag har ju jagat med han vældigt mycket och han ær en riktig jaktmaskin...helt grym ær han ! "Kettu ...vad jag menade så tror jag ingen bra renrasig støvartik korsats bort i Finland. Men Pomo har faktiskt parat en korsningstik...men tycker inte det betyder samma då man inte då førstør pappret/slæktet på valparna till den tiken !...før dom kan ju ændå inte få papper.
Publicerat Juli 31, 200817 yr Vad !!!! Vilka ???? Jag kænner då ingen som har en bra rævhund som ær korsningshund !!! ....det jag hørt ær inte alls vad jag sætt då jag varit i skogen med dom bra hundarna...eller som vissa sæger ær bra !!!Det finns bara två riktigt bra rævhundar som jag jagat med och den ena heter Pomo och den andra hade jag sjælv før ett x-antal år sedan! Jag har då jagat med rætt många støvare ...och vet att før det mesta så ær nog hundarna bæst då ægarna får stå och skryta før varandra. Men då ær jag riktigt hård då jag bedømmer hundar...eller jag har vældig høga krav på en rævhund. Men det finns sækert bra rævstøvare i alla raser...men jag tycker att bredden ær bæst bland finnstøvare så dærfør håller jag den rasen som bæst !!! kauhava är en korsning modern är ren foxhund och fadern finskstövar/amerikans foxhund korsning hunden är circa 6år och fält langt över 100rävar kul syskoner fins en stycken purmo(skin maskin)tar kalla spor utan broblem minst 100st rävar+mårdhundar som bonus den ana tiken är kostesjärvi fulständit skinmaskin fält massor rävar och mårdhundar.lapua fins super bra korsningar,ähtäri en5-6år gamla han hund 150rävar up och ner+subbar.alavus en korning hana fans so bra fält mellan 100-200rävar.listan räkker hur langt som hälst men dom kom nu första hand fram.foxkiller jag vet vilka korsningar du menar som in vill riktig fungera och jag vet att dom har stora broblemar tar kalla spor.men korsningar som jag mäst talar är korsa mellan engelsk foxhound/finskstövar/amerikansk foxhound och ryskfläckig stövar och dom son jag är sett är bästa ändan i finland det kan jag lova varför dom är so bra?dom har otroligt mycket jakt lust,dom är snabb,dom har bra skall,dom kan driva fast på asfalt vägen,oftast hare fri och klövdjur fri,dom är modig int rädd nonting och jagar fast 24timmar om det fodras dom aldig jer up
Publicerat Juli 31, 200817 yr jag är aldrig vori jaga med pomo(fast jag bor 15kilometer from pomo ) men jag är hört att han är faktiskt en skin maskin.men det är säket he fins minst lika bra finskstövare i finland som pomo är om int bätre.alla 10 hundar som slipper kilpa holler jag minst lika bra men han som har mäst tur i kilpa so han vinner.pauli i kannus har ockso bra finkstövare och mang ader den frakten.kompisen som är prov domare circa 30 års ärfarenhet om prover jagat circa 40 år rävar med stövare(foxkiller är had han också han på ett räv prov) är nog sett fler hundra hundar på prover men han sa också att nu är dom korningar ändo före dom renrasig finsktövar med jaktliga egenskaper om man vill ändast jaga och skyt rävar och mårdhundar so jag holler en korsning eller en foxhund bäter alternativ än finskstövar som är ändo en harehund from början.tackar och bockar SLAKTAR
Publicerat Augusti 1, 200817 yr Författare Vad jag sett och vad jag hør, så ær nog Pomo den mest øverlægsne just nu levande finnstøvare...som rævavelshund! Pomos alla avkommer ær relativt unga ænnu och ændå så ær det ca 15 st av dom som jagat ettor på rævprov och lægger man dærtill dom hundægare som jag kænner (som inte går jaktprov) så sæger alla att deras ær dom bæsta rævhundar dom haft. Och lægger man dærtill att han inte parat særskillt bra tikar så gør det han ænnu bættre som rævavelshund.Finns nog ingen annan finnstøvare som kan visa upp sådana rævhundar....så før mig och alla jag pratar med som ær lite insatt i aveln så ær vi rætt øverens om den saken. Dessutom så finns det ingen som klarar han enormt fina provresultat heller. Och jag har ju jagat med han vældigt mycket och han ær en riktig jaktmaskin...helt grym ær han ! "Kettu ...vad jag menade så tror jag ingen bra renrasig støvartik korsats bort i Finland. Men Pomo har faktiskt parat en korsningstik...men tycker inte det betyder samma då man inte då førstør pappret/slæktet på valparna till den tiken !...før dom kan ju ændå inte få papper. Menade inte att ifrågasätta Pomos jaktliga förmåga eller nedärvning.Hans jaktliga förmåga går inte ifrågasätta...då vore man galen, men att redan nu säga att han nedärvt bäst tycker jag är att ta i.Som jag skrev förut så är det ju många som är lite för unga för att kunna bevisa nåt så på ett par år så tror jag hellre vi vet mer.
Publicerat Augusti 1, 200817 yr Vad jag sett och vad jag hør, så ær nog Pomo den mest øverlægsne just nu levande finnstøvare...som rævavelshund! Pomos alla avkommer ær relativt unga ænnu och ændå så ær det ca 15 st av dom som jagat ettor på rævprov och lægger man dærtill dom hundægare som jag kænner (som inte går jaktprov) så sæger alla att deras ær dom bæsta rævhundar dom haft. Och lægger man dærtill att han inte parat særskillt bra tikar så gør det han ænnu bættre som rævavelshund.Finns nog ingen annan finnstøvare som kan visa upp sådana rævhundar....så før mig och alla jag pratar med som ær lite insatt i aveln så ær vi rætt øverens om den saken. Dessutom så finns det ingen som klarar han enormt fina provresultat heller. Och jag har ju jagat med han vældigt mycket och han ær en riktig jaktmaskin...helt grym ær han ! "Kettu ...vad jag menade så tror jag ingen bra renrasig støvartik korsats bort i Finland. Men Pomo har faktiskt parat en korsningstik...men tycker inte det betyder samma då man inte då førstør pappret/slæktet på valparna till den tiken !...før dom kan ju ændå inte få papper. Men det beror ju mest på JÄV eller??
Publicerat Augusti 1, 200817 yr Tycker man ska skilja på jaktprov och jakt, jaktprov kan man se som en tävling och jämföra olika hundar och dess egenskaper, Men när det kommer till riktig jakt så är drev proven bara en lekstuge lek för mig och så nära har jakt man kan komma. Har själv en drever ( tro det eller ej den är renrasig) startade den på prov i skara när den var 17 månader, hade då kommit 40 cm snö där dan före, och morgonen när vi skulle ut så var det vass skare som inte bar hunden, prov domaren tyckte det var lönlöst att släppa men jag hade ju ändå åkt dit så han får väl jaga en stund så kopplar jag han om han blir för blodig tänkte jag. Så först ett första pris på rådjur sen lockade jag in han sen kopplade jag honom på andra drevet när han bärjade blöda om magen men det blev ända ett 3 pris, han hade utan problem kunnat tagit ett till första pris men hade förmodligen skurit sönder sig då. Har aldrig startat han någon fler gång efter det och han blir 3 nu i höst. Rådjur och räv är ganska lika att driva och han har sen han var 14 månader så har alla hans drev varit 1 pris i prov siffror utom när jag har skjutit drevdjuret tidigare eller den gången som jag kopplade han på på provet. Haren är ju därmot lite svårare men att inte ha längre drev tider än vad det krävs på ett prov är ju inte det svåraste. Nu hade jag kanske tur som fick en sån hund För i uppfödaren ögon som bland annat är med i drever Sm på hare i år igen är det super talang, Men som sagt han är väldigt duktig på både prov och jakt, men när man har en riktigt duktig jakthund så väger drev prov lätt. Och om jag får tid så kanske jag startar han igen så han blir champion och dubbel champion. Man kan ju få in någon krona på avel då iallafall Men han blir inte bättre jakthund för det.
Publicerat Augusti 1, 200817 yr Tycker man ska skilja på jaktprov och jakt, jaktprov kan man se som en tävling och jämföra olika hundar och dess egenskaper, Men när det kommer till riktig jakt så är drev proven bara en lekstuge lek för mig och så nära har jakt man kan komma. Har själv en drever ( tro det eller ej den är renrasig) startade den på prov i skara när den var 17 månader, hade då kommit 40 cm snö där dan före, och morgonen när vi skulle ut så var det vass skare som inte bar hunden, prov domaren tyckte det var lönlöst att släppa men jag hade ju ändå åkt dit så han får väl jaga en stund så kopplar jag han om han blir för blodig tänkte jag. Så först ett första pris på rådjur sen lockade jag in han sen kopplade jag honom på andra drevet när han bärjade blöda om magen men det blev ända ett 3 pris, han hade utan problem kunnat tagit ett till första pris men hade förmodligen skurit sönder sig då. Har aldrig startat han någon fler gång efter det och han blir 3 nu i höst. Rådjur och räv är ganska lika att driva och han har sen han var 14 månader så har alla hans drev varit 1 pris i prov siffror utom när jag har skjutit drevdjuret tidigare eller den gången som jag kopplade han på på provet. Haren är ju därmot lite svårare men att inte ha längre drev tider än vad det krävs på ett prov är ju inte det svåraste. Nu hade jag kanske tur som fick en sån hund För i uppfödaren ögon som bland annat är med i drever Sm på hare i år igen är det super talang, Men som sagt han är väldigt duktig på både prov och jakt, men när man har en riktigt duktig jakthund så väger drev prov lätt. Och om jag får tid så kanske jag startar han igen så han blir champion och dubbel champion. Man kan ju få in någon krona på avel då iallafall Men han blir inte bättre jakthund för det. Nej han blir ju inte en bättre jakthund för det. På tal om provstarten så skulle jag vilja säga att det är inte rimligt att ha jaktprov med en drever då det är 40cm snö. De kan ju knappt ta sig fram. Vi i stövarklubben försöker att inte släppa på prov när snödjupet överstiger frigången på hunden (alltså då det tar under magen på en hund där det är som djupast) och det kan inte vara 40cm på en drever. Före det första blir ju dreven inte alls lika bra och flytande och en kass hund kan driva i 120minuter då det går så sakta att dom inte KAN förspringa sig. Jag menar dom tar sig kanske 1/3 av distansen mot på barmark. Däremot så om du har en DUKTIG hund som INTE startas på prov så vet ju bara dom närmaste att han är bra och då får du ingen vidare avel på en sån hund om nån tikägare alls intresserar sig och det är ju INTE bra. Har du däremot en titel eller ettor på prov och dessutom har en hund som flera kan intyga är kanonbra så kommer ju hans gener att föras vidare till nästa generation. Det är ju hela iden med avel att använda bra hundar för att komma sig vidare i arbetet och utväckla rasen. Min teori om blandraser är däremot lite åt andra hållet. Man ids inte starta sin duktiga renrasiga hund på prov och har en kompis som har en kompis som har en duktig hund men i fel ras. Iom att man har några meriter osv får man inte para med de bästa hanarna i sin egen ras å då parar man med den andra hanen ur annan ras för man vet ju att han är duktig. Det är lite lathet åxå inblandat i valet av täckhund på det sättet. Sen finns det säkert PLANERADE parningar med korsningar åxå men ett stort antal är nog helt enkelt lathet tror jag. Jag menar har man en hund i 10 år kan man väl för helvete lägga en tusenlapp eller 2 på nån provstart å avvara 2-4 jaktdagar till detta? Vad är det i jämförelse med vad bara FODRET kostar och de jaktdagar man kan få med en duktig hund....???
Publicerat Augusti 1, 200817 yr Nej han blir ju inte en bättre jakthund för det. På tal om provstarten så skulle jag vilja säga att det är inte rimligt att ha jaktprov med en drever då det är 40cm snö. De kan ju knappt ta sig fram. Vi i stövarklubben försöker att inte släppa på prov när snödjupet överstiger frigången på hunden (alltså då det tar under magen på en hund där det är som djupast) och det kan inte vara 40cm på en drever. Det är det jag menar att det är skillnad mellan prov och jakt, Ta sveriges duktigaste rävstövare på papperet och släpp den på en lo med riktigt taskiga snöförhållanden, ta 80 cm lössnö eller riktigt vass skare. törs nästan svära på att dom dreven inte blir långa eller när dom ska klättra uppför ett berg??, jaktlust och bra träning är det viktgaste i dom lägena.
Publicerat Augusti 1, 200817 yr Författare Det är det jag menar att det är skillnad mellan prov och jakt, Ta sveriges duktigaste rävstövare på papperet och släpp den på en lo med riktigt taskiga snöförhållanden, ta 80 cm lössnö eller riktigt vass skare. törs nästan svära på att dom dreven inte blir långa eller när dom ska klättra uppför ett berg??, jaktlust och bra träning är det viktgaste i dom lägena. Nu förstår inte jag vart du vill komma egentligen.Skulle en blandras med samma jaktlust och träning göra det bättre än en renrasig som är välmeriterad? Egentligen tycker jag inte att det är speciellt stor skillnad på jaktprov och jakt, inte när det gäller stövare iaf....såvida du har en domare som är vettig och kan reglerna.
Publicerat Augusti 2, 200817 yr jag är aldrig vori jaga med pomo(fast jag bor 15kilometer from pomo ) men jag är hört att han är faktiskt en skin maskin.men det är säket he fins minst lika bra finskstövare i finland som pomo är om int bätre.alla 10 hundar som slipper kilpa holler jag minst lika bra men han som har mäst tur i kilpa so han vinner.pauli i kannus har ockso bra finkstövare och mang ader den frakten.kompisen som är prov domare circa 30 års ärfarenhet om prover jagat circa 40 år rävar med stövare(foxkiller är had han också han på ett räv prov) är nog sett fler hundra hundar på prover men han sa också att nu är dom korningar ändo före dom renrasig finsktövar med jaktliga egenskaper om man vill ändast jaga och skyt rävar och mårdhundar so jag holler en korsning eller en foxhund bäter alternativ än finskstövar som är ändo en harehund from början.tackar och bockar SLAKTAR He , he bra skrevet , tror du og jeg mener mye av det samme når det gjelder revehunder
Publicerat Augusti 2, 200817 yr Nu förstår inte jag vart du vill komma egentligen.Skulle en blandras med samma jaktlust och träning göra det bättre än en renrasig som är välmeriterad?Egentligen tycker jag inte att det är speciellt stor skillnad på jaktprov och jakt, inte när det gäller stövare iaf....såvida du har en domare som är vettig och kan reglerna. Kämpa på kettukiller snart har du omvänt dom otrogna.
Publicerat Augusti 3, 200817 yr Nu förstår inte jag vart du vill komma egentligen.Skulle en blandras med samma jaktlust och träning göra det bättre än en renrasig som är välmeriterad?Egentligen tycker jag inte att det är speciellt stor skillnad på jaktprov och jakt, inte när det gäller stövare iaf....såvida du har en domare som är vettig och kan reglerna. Samma är min åsikt om jaktprov på räv i finland...det är exakt så som rävjakt går till i även under jakten och så ska det ju oxå vara. Ända skillnaden är att du INTE får välja före åt hunden på jaktprovet och att du inte får skjuta drevdjuret....annars tycker jag det är lika.