Publicerat Augusti 1, 200817 yr Kort fattat, här skriver vi allt som händer under årets jakter. Oavsett du skjuter med långhållsrigg eller båge, springer efter dom med yxa eller med hund.. Våra planeringar? Viltvårdsinsatser före säsongen nu? Det tänkte iallafall jag starta med. Har placerat ut 6 st saltstenar, har 4 kvar som ska upp. Sen ska det även åtlas in rådjur med äppel och diverse fodervaror som man kommer billigt undan med. Treestands ska byggas på vissa utvalda ställen, så även markgömslen. Planeringen tills vidare lyder som så att främst ska det byggas där stora bockarna går. Sen också vid vattenhål osv. Allt för att bockjaktspremiären med båge ska ge utdelning Senare i höst när jag fått hem Garmin Astron till tyskan så ska även hon börja jagas in. Intensivt men ändå med viss måtta. Rådjursintresset vet jag att finns. (hon skriker när hon ser dom) För min del kommer det att bli en intensiv jakthöst då jag har 2 nya jaktformer att börja med. Hund och Pilbåge! Ska bli fruktansvärt skoj! Hur har ni gjort/vad ska ni göra, för att eran premiär samt säsong ska bli lyckad? (skrev detta igår på bärbara datorn men sen blev det strömavbrott och internet försvann.) mvh C-A
Publicerat Augusti 1, 200817 yr Författare Btw så har jag räknat ihop till 2 säkra medaljer i markerna. Vet ju iofs inte vad hornen väger, vilket är av stor "vikt" i bedömningen <-- (vist var jag lustig nu?) Så Agge här på forumet(ej så aktiv trots att han är ny) och jag så är precis i tagena nu och börja planera att lura han tillsammans. Glad blir jag om han får skjuta storbocken. Bara den inte är större än min Själv blir jag glad om jag får skjuta i stort sett vad som helst med bågen.
Publicerat Augusti 7, 200817 yr Författare bara jag som skriver här, men låt gå. 8 dagar kvar nu till 15nde 2 treestands färdiga. byggda av trä, spik och mattor. vårat "modertorn" är 4 meter ovan mark så vi var tvungna att bygga ett räcke. Irriterande om man halkar till o dråsar i backen med brutna lemmar som följd, för att inte tala om dödsrisken. Även märkt upp 20 meter runt om modertornet med pinnar så att man har lite hum om var man ska skjuta och inte skjuta om det skulle gå åt pipan med avståndsbedömningen nån gång. Tornet är placerat så att skotten borde oftast hamna runt 7-16 meter. (mest aktiva motorvägs-stigarna) Problemet som vi har är att hitta en bra (läs tyst) väg fram till tornet utan att röja sig så mycket. annars är premiären just nu under kontroll , förutom att jag inte ens har IBEP ännu .. mvh
Publicerat Augusti 15, 200817 yr Startade precis en bocktråd men hittade sedan din redan påbörjade så deletade min igen. Såg att ni tjuvstartade på Åland redan idag, var är bilderna Skitjakt
Publicerat Augusti 15, 200817 yr En annan har skjutit in bössan...mycket... Kollat av passet och fixat till smygstigarna. Rekat en del, men inte sett någon direkt upphetsande bock. Har sämre koll i år över huvud taget vilka djur som finns i markerna. En liten miss, som förtar lilte av glädjen. Det är roligare när man går ut efter några speciella individer. Men nog känner kroppens samtliga celler och nervbanor att jaktsäsongen bara är timmar bort... Vi är lyckligt lottade, vi jägare, som får uppleva barnens glädje och förväntan inför jul och födelsedagar hela livet ut..! Hoppas Ni alla får en härlig premiär, oavsett ni jagar med bössa eller båge!
Publicerat Augusti 15, 200817 yr Nu är det nära. Jag är som ett litet barn på jobbet idag... Imorgon smäller det. God jaktlycka alla!
Publicerat Augusti 15, 200817 yr Är ju lite uppjagad jag med, har varit i Ullared med familjen hela dagen, urk....... inte familjen utan detta dj---vla ställe vill inte dit mera. Nu ska jag åka iväg o kolla på en panna som skall inhandlas, och sedan ska .222:an kontroll skjutas med jakt ammo. Sen är det bara resten kvar Håller med dig Bäcka att det är roligare när man är på jakt efter en specifik individ, vilket jag är iår för första gången på 3 år. Skit jakt på er alla!!!!! O glöm inte kameran. Mvh Lasse
Publicerat Augusti 16, 200817 yr 1 Bock + 1 Räv Grattis Själv så var det min första Bockjakt så jag är bara nöjd att få se en.
Publicerat Augusti 16, 200817 yr Då var lyckan gjord... Morgonen började med att jag vaknar av att kroppen sätter sig upp i sängen vid 03:40 precis innan mobilen börjar pipa. 04:00 sammanstrålar med min jaktkompis och vi ger oss iväg mot jaktmarken. En kvart senare är jag på väg ut mot mitt pass där jag stöter ett tjugotal grisar när de är i full fart att mumsa i sig bondens tillhörigheter. Grisarna står dock ej på menyn för dagen varför jag knallar vidare mot mitt pass. Halvvägs framme till skjutstegen upptäcker jag en intet ont anande bock som står och betar på ca 300m avstånd. Ansmygningen börjar. Bocken hinner dock bli mätt och bestämmer sig för en lur inne i skogen och detta innan undertecknad tagit sig inom sportsligt skjutavstånd. Skjutstegen intas, därefter följer en "lång" väntan samtidigt som dagen gryr. 05.30 bestämmer sig bocken för att på nytt fylla magen med bondens korn och gör samtidigt sitt sista misstag och kliver ut på ca 120m avstånd. Efter att en 160gr TSX har passerat genom kroppen faller djuret livlöst till marken. Bocken bärgas och fotograferas. När kameran är nerstoppad hör jag en smäll från kompisens ljuddämpade .308 och mobilen säger mig att en sexa är påskjuten men har lämnat platsen. På plats konstateras att bocken har åkt i backen vid skotten men sedan rest sig och gett sig in i skogen. Efter lite handspårande kan jag dock gratulera min vän till en fin bock. Bild på denna kommer senare. Nedan ser ni bocken som hade den goda smaken att smyga sig ut vid mitt pass. Slutligen vill jag gratulera alla skyttar samt lyckönska övriga!
Publicerat Augusti 16, 200817 yr Får gratulera alla skyttar till en lyckad premiärmorgon! Själv konstaterade jag att det finns mycket rådjur på våra marker igen, mer än de närmst gångna åren. Är det en lyckad predatorjakt, eller är det något ni andra märker av över landet också? Kanske är det spår efter Gudrun och Per som gynnat råviltet där dessa stormar drog fram? Lyfter nog denna fråga i en annan tråd, för detta är väldigt intressant...
Publicerat Augusti 16, 200817 yr Det verkar gått trögt i stora delar av landet, har bara hört om några få bockar som blivt skjutna...
Publicerat Augusti 16, 200817 yr 1 Bock + 1 Räv Då var lyckan gjord...Morgonen började med att jag vaknar av att kroppen sätter sig upp i sängen vid 03:40 precis innan mobilen börjar pipa. 04:00 sammanstrålar med min jaktkompis och vi ger oss iväg mot jaktmarken. En kvart senare är jag på väg ut mot mitt pass där jag stöter ett tjugotal grisar när de är i full fart att mumsa i sig bondens tillhörigheter. Grisarna står dock ej på menyn för dagen varför jag knallar vidare mot mitt pass. Halvvägs framme till skjutstegen upptäcker jag en intet ont anande bock som står och betar på ca 300m avstånd. Ansmygningen börjar. Bocken hinner dock bli mätt och bestämmer sig för en lur inne i skogen och detta innan undertecknad tagit sig inom sportsligt skjutavstånd. Skjutstegen intas, därefter följer en "lång" väntan samtidigt som dagen gryr. 05.30 bestämmer sig bocken för att på nytt fylla magen med bondens korn och gör samtidigt sitt sista misstag och kliver ut på ca 120m avstånd. Efter att en 160gr TSX har passerat genom kroppen faller djuret livlöst till marken. Bocken bärgas och fotograferas. När kameran är nerstoppad hör jag en smäll från kompisens ljuddämpade .308 och mobilen säger mig att en sexa är påskjuten men har lämnat platsen. På plats konstateras att bocken har åkt i backen vid skotten men sedan rest sig och gett sig in i skogen. Efter lite handspårande kan jag dock gratulera min vän till en fin bock. Bild på denna kommer senare. Nedan ser ni bocken som hade den goda smaken att smyga sig ut vid mitt pass. Slutligen vill jag gratulera alla skyttar samt lyckönska övriga! Grattis till en fin bock och en trevlig upplevelse.
Publicerat Augusti 16, 200817 yr Var ute rätt tidigt, ca 03.30. Brukar kunna bli så på premiärmorgonen . Satte mig i skogkanten mot några åkrar där man har god överblick över ett ganska stort område. Hade suttit nästan en timme när jag hör en kvist brytas alldeles bakom mig i skogen! Sneglar åt höger och skymtar något som rör sig, sitter blick stilla och bocken kommer ut fem meter bredvid mig... Attans tänker jag, kan ju inte röra mig ur fläcken för att få skottläge. Bocken börjar sakta gå rakt från mig och det finns ingen möjlighet till skott. Väntar tills han hunnit ca 50 meter, och smyger mig ner till liggande med benstödet utfällt. Då anar han mig och gör en rusning med höga språng, sen stannar han en bit bort. Naturligtvis har jag gräs ivägen och kan inte skjuta, men då han inte förstått vad jag är för något (lövcamo är bra ), bestämmer han sig för att kolla lite till. Han vinklar av och springer precis ut i skottfältet där det inte är gräs ivägen och stannar. Hållet är ca 85 meter och i skottet rusar han iväg tjugotalet meter innan han lägger sig. En perfekt lungträff med en 70 grains Nosler Ballistic Tip från min 6 BR. Det är en liten fyra, men roligt och spännande ändå! Klockan visar 04.36.
Publicerat Augusti 16, 200817 yr Tjo, som jag skrev i annan tråd gav jag mig iväg i jakt på "min" sextaggare ikväll. Har fotografen med mig och vi sätter oss tillrätta i tornet, jag hinner inte ens ladda bössan innan Ubbe säger att sextaggaren ligger 40 m till vänster om tornet! Efter lite fuffens och pyssel med bössa och sittställning har jag korn på han men han ligger och mumsar i sig för fullt. Det går kanske 10 min utan att han reser på sig och vi prövar ett tryck på buttolon. Han ställer sig inte utan vädrar bara lite grann. Efter någon minut ställer han sig dock upp men står och kliar sig så jag vill inte skjuta. Klockan tickar och har väll inte helt bredsida då jag ger han en smäll och han rasar ihop. Han sprätter runt på frambenen och är påväg in i skogen varpå jag rent reflexmässigt ger han ett skott till detta var inte nödvändigt då första skottet var ett lungskott, men men det visste jag inte då och hellre putsa lite fula utgångshåll ifrån den andra kulan än att sitta och se på när han sprang iväg. Sen så är ju det härliga att jag fått oerhört fina bilder på denna enkla men mycket spännnde jakten, första bocken för i år ligger och en grann skogsbock vart de allt. Har bilder på honom levande i maj månad som jag också lägger upp. Första bilden är ifrån skottet lite svårt att urskilja bocken kanske men stämning stämning! Se och njut! Tack till fotograf Urban Ireklint för att han följde med mig denna kväll! www.ireklint.se
Publicerat Augusti 16, 200817 yr hej, precis hemkommen efter en lyckad kväll vid en stor fodervall. hade tre bockar ute samtidigt, och en fin 6a fick följa med mig och pappas något mindre 4a hem var dock mycket nervöst under knappt en halvtimme efter skottet då min 6a inte stod att finna trots känslan av ett bra skott på 80 m. med en gren som skjutstöd - hittades väl gömd i det höga gräset ca. 10 m. från skottplatsen med en 13 g. Oryx genom båda frambogarna
Publicerat Augusti 16, 200817 yr 2 bockar till för min del 1 på lock, samt en vid en klövervall.... Nordik predator pipan funkar kanon att locka rådjur med...