Publicerat Augusti 16, 200817 yr var ut en snabbis ikväll.....vi har total misär vad gäller rådjur här nu ....finns inga typ. Men åkte ändå ut för chansen att få skjuta en räv finns iaf. väl sittande på pass insåg jag att både kniv och avståndsmätare låg hemma, sket i det och tänkte att de om nått borde öka chansen att en bock kliver ut ....men icke det...satt nån timme sen åkte jag hem....återstår att se om man lägger nå tid på rådjuren hädanefter...iaf inte på hemma marken, ska be en bekant att guida mig på den andra marken jag har men som jag inte nyttjar igentligen....där finns det nått rådjur kvar iaf Sen så: Ett STORT grattis till er som lyckats fälla en bock eller två! ....kul att få se bilder också!
Publicerat Augusti 16, 200817 yr hoppas du lyckas fälla nån bock snart fredde, men som sagt de växer inte på träd..... jag ligger in ytterligare några stämningsbilder för att hålla liv i tråden www.ireklint.se
Publicerat Augusti 17, 200817 yr En bock i går morgon.. eller förmiddag kanske.. 09.20 föll den. En räv på kvällen. Och hela dagen ägnat åt strulligt eftersök. Smat en avslutning på kvällen med ett eftersök där de hade gjort precis allt för att jag inte skulle lyckas med ett ganska enkelt eftersök. Men vi redde ut det till slut..
Publicerat Augusti 17, 200817 yr Efter premiärmorgonens lyckade resultat beslutade jag och min jaktkompis att testa en annan mark. Detta då vi fällt två sexor vid den första sittningen samt att vi vill sprida uttaget lite. 18.00 var det avfärd mot en mark som normalt sett håller mycket rådjur men som vi inventerat dåligt under sommaren. Strax därefter befinner jag mig smygandes mot det tilltänkta tornet. Väl på plats är det ganska dött fram till ca 19.00 då en get träder ut på vallen. Geten blir snabbt skrämd av en kräftskiva inte långt därifrån där de inte sparar på krutet. En timme senare uppfattar jag en rörelse vi ett krondike som visar sig vara get med två kid. Kort därefter stiger även en bock -en sexa- upp ur diket. Bocken bedöms som avskjutningsbar då den är riktigt grå samt att just denna marken kommer inte jagas med hund numer då den skördade ett dödsoffer i form av min bästa jaktkamrat i vintras vid markgränsen som utgöras av en landsväg. Bocken verkar dock rutinerad då den hela tiden håller sig i kantzonen bakom lite sly eller högt gräs. Efter en stunds betande i motsatt riktning från min position lägger sig bocken i gräset för en tupplur. Geten med kidden betar dock lugnt ute på vallen. Med tanke på att ljuset försvinner mer och mer beslutar jag mig för testa att smyga mig ifatt bocken. Då ler Diana mot mig då jag knappt hinner ner från tornet innan den tidigare skrämda geten kommer ut på vallen och som en skänk från ovan intresserar detta bocken till den grad att han avslutar vilan för att följa geten ut på vallen. Efter en kort överläggning med mig själv fäller jag ut benstöden och intar liggande position i ett traktorspår på vallen. Skottet bedöms därefter som genomförbart men med ett lite drygt avstånd, hårkorset klistrar sig i bogen. Bocken faller sedan till marken när en 100gr BT går genom bogen. Sammantaget en lyckad kväll med fem rådjur, två harar samt åtta kanadagäss observerade. Nedan syns premiärdagens andra bock.
Publicerat Augusti 17, 200817 yr Snyggt jobbat Kindbo och grattis till en fin bock! Hade tänkt smygit ut nu på morgonen men det blåser nästan storm så jag väntar till kvällen får vi se om det mojnat.
Publicerat Augusti 17, 200817 yr På min mark är alla fortfarande i full brunst vilket jag tycker är ganska sent för marken jag jagar på. Jag vill ju gärna att dom större och äldre bockarna ska få para sig med alla villiga getter för att få så mycket ränta som möjligt... det är ju urtrist att se getter på hösten utan killingar. Jag vet inte om det är inbildning eller om det verkligen är så att bocken smakar "skarpt" när dom skjuts under brunsten, är det nån annan som tycker att köttet smakar bättre på bockar som skjuts en månad senare? Jag tycker med andra ord att man gott kan vänta med bockjakten tills brunstperioden är över. Det finns ju så mycket annat som ska jagas av så här års Är jag fånig som tycker att bockarna ska få en chans att göra sitt jobb en sista gång innan dom hamnar i grytan?
Publicerat Augusti 17, 200817 yr Nu har även jag lyckats med att fälla en bock, en liten 6a. Igårkväll klockan 21.06.
Publicerat Augusti 17, 200817 yr Efter att gårdagskvällens planerade bockjakt gick i stöpet, detta på grund av en fru som mutade med gott vin och grillad rådjursfilé. Å så vips så vart man i soffan istället för på passet. Valde att gå ut i morse istället, detta visade sig vara ett bra drag. Kom på pass vid 04.02 sittandes vid en kornåker. Det låter märkligt, men vid denna åkerlapp har vi haft ganska frekventa besök under hela sommaren av rådjur av bägge könen. Efter ca 20-25 minuter kommer en get smygandes ur skogen. Bra tänkte jag, nu är inte bocken långt borta. Ack vad jag bedrog mig. Ingen bock så långt ögat kunde nå, detta trots idoga lockförsök. Framåt 0545 valde jag att lämna passet för att smyga upp i skogen på ett ganska kuperat hygge. Detta visade sig vara ett bra val. Efter att jag hade spanat av kornåkern jag satt vid förut från hygget för att konstatera att det inte hade dykt upp någon bock så smög jag vidare. Efter 50m stannade jag för att kikarspana över en hyffsat stort kärr/surdrog/moss-område. Där ligger på en av berghällarna som vetter ner mot detta område en bock med en till synes nöjd get Placerade mig i liggande position med stöd av en mossövervuxen liten sten. Började locka lite smått, det behövdes inte mycket. Han ställde sig upp på en gång. Sen kom han som en kanonkula, först när han var på ca 15m fick jag fritt skottläge. Pang! Högt hopp! Rusch! Lägger sig snällt 7meter från mig under en torr gran. Sitter kvar en stund, begrundar vad jag har gjort och inser att vi som får gå ut i skogen under jakten ska känna oss mycket privilegierade. Går fram, tar kort, messar jaktpolaren som sitter lite längre bort. Får tillbaka grattis. Sen hör jag PANG! Han ringer två minuter senare och ber mig komma med hunden Det visade sig att det var en ren bom. Skönt. Sitter på jobbet nu, funderar på om jag sk ut ikväll. TROLIGEN! //erik som sitter på jobbet och planerar kvällen
Publicerat Augusti 17, 200817 yr Många fina bidrag som kommit in redan! ser ut att bli en bra säsong denna. Stort grattis till alla lyckosamma /Micke
Publicerat Augusti 17, 200817 yr Jag vet inte om det är inbildning eller om det verkligen är så att bocken smakar "skarpt" när dom skjuts under brunsten, är det nån annan som tycker att köttet smakar bättre på bockar som skjuts en månad senare?Är jag fånig som tycker att bockarna ska få en chans att göra sitt jobb en sista gång innan dom hamnar i grytan? Även om man upplever att brunsten är i full gång så är den alltid i sitt slutskede så här års. Bockarna parar sig upprepade ggr med hondjuren,finns inga hondjur som inte är befruktad nu om man inte jagar i de värsta lodjursområdena eller i annars väldigt glesa rådjursmarker. Ser du getter utan killingar på hösten så är det garanterat andra faktorer som orsakat det,typ räv. Brunstsmak på bockar är inget jag någonsin upplevt,och hade jag gjort det och det smakar som brunstig dovhjort så är inte smaken bara skarp..det är totalt och fullständigt oätligt /Micke
Publicerat Augusti 17, 200817 yr Jag själv missade premiären igår Men ska ut ikväll och se om man kan knäppa någon:) ..Återkommer med hur de gick
Publicerat Augusti 17, 200817 yr Efter en tom gårdag så var det min tur på morgonen idag. 05.25 så sköt jag en liten knappbock med mkt små horn. Kompisen trodde de va en kidde då han såg den, men icke Inga anlag å spara på men likväl en bra jakt Tur att man e ledig ett par dagar till iaf... Skitjakt på er ikväll! /Kristian
Publicerat Augusti 17, 200817 yr Nytt försök i kväll...hoppas att det nu inte kommer fler springande på markerna...
Publicerat Augusti 17, 200817 yr Fick två bockar i går första bocken gick ca 100 meter med ett lungskott fick använda hunden Den andra bocken blev på plats. Bock nr 1 skjuten med 30-06 lapua Mega 12 gr bock nr 2 skjuten med 9,3*62 oryx 18,5 gr
Publicerat Augusti 17, 200817 yr Snyggt jobbat Kindbo och grattis till en fin bock!Hade tänkt smygit ut nu på morgonen men det blåser nästan storm så jag väntar till kvällen får vi se om det mojnat. Tackar! En stund till och skottchansen hade varit borta då jag satt med en obelyst Swarre med TDS vilket inte är det bästa riktmedlet för jakt i skymning. Idag blir det dock .308:an som får hänga med ut då bockjakten nu övergår till rävjakt och eventuellt någon gris om de envisas med att förstöra för bönderna. Hittar jag någon bock som jag tycker ha gjort sitt skjuter jag givetvis men annars blir det nog lugnt för bockarna ett tag. Lycka till i kväll!
Publicerat Augusti 17, 200817 yr Grattis alla skyttar! I morgon kväll kan det bli en ny runda för mig! Jag har marktjänst idag med lite av varjre och sedan plockat ca. 1,5 l kantareller också idag.
Publicerat Augusti 17, 200817 yr 2 bockar till för min del 1 på lock, samt en vid en klövervall.... Nordik predator pipan funkar kanon att locka rådjur med... Ni som har lyckats locka till er bock med nordic predator eller annat märke av rävpipa hur lockar ni???
Publicerat Augusti 17, 200817 yr var ut en snabbis ikväll.....vi har total misär vad gäller rådjur här nu ....finns inga typ. Men åkte ändå ut för chansen att få skjuta en räv finns iaf.väl sittande på pass insåg jag att både kniv och avståndsmätare låg hemma, sket i det och tänkte att de om nått borde öka chansen att en bock kliver ut ....men icke det...satt nån timme sen åkte jag hem....återstår att se om man lägger nå tid på rådjuren hädanefter...iaf inte på hemma marken, ska be en bekant att guida mig på den andra marken jag har men som jag inte nyttjar igentligen....där finns det nått rådjur kvar iaf Sen så: Ett STORT grattis till er som lyckats fälla en bock eller två! ....kul att få se bilder också! Du ska inte vara deprimerad ! Ge inte upp med bockjakten, kan säga att skjuta en bock här uppe i norra sverige går ej att jämföra med att skjuta söderöver. Har man tur så finns det ett fåtal bockar på våra skogsområden, och för att få dem måste man lyckas locka in dem....hur lätt är det på 4500 ha?? Det går ju som du kanske sett där i Piteå som här i Boden / Luleå INTE passa på öppna fält....finns inte en bock ute på åkrarna om det inte är nästan svart ute, eller att den har gått fruktansvärt vilse!!
Publicerat Augusti 17, 200817 yr ja fortsätter med stämingsbilder ifrån igår, enbart för att de regnar ute. Så för oss som inte kan gå ut ikväll kan ju trösta sig lite