Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

RÅDJURSJAKTEN 2008

Featured Replies

Publicerat

riktigt sköna tankar av dig schaman....borde finnas flera av din sort i skogarna :D

tänkte jag skulle ut en sväng ikväll så fort diverse men sedan gårdagens kräftskiva avtagit ;)

vad tror ni, går bockarna ute fortfarande eller har dom lagt sig o vila nu efter brunsten?

• Svar 353
  • Visningar 41,8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Grattis till alla som haft turen att få nedlägga en (eller flera) bock/ar. Själv hade jag turen på söndagen den 17:e. Det regnade nästan hela dagen men på kväll klarnade det upp och blev fint väder. Såg ett smaldjur framför tornet redan innan jag kom upp men lyckades krångla mig upp utan att hon märkte nåt. Efter 10 min kom en get m två kid och ytterligare 10 min kom bocken ut och började jaga smaldjuret. Efter 10 min ställer han bredsidan mot mig och skottet går. Eftersom klockan inte var så mycket så stannade jag till på ett annat ställe på vägen hem. Jag visste att där gick en fin bock. Jag satt väl en halvtimme innan han dök upp och skottet gick.... ^_^

post-424-1219650019_thumb.jpg

Publicerat
Grattis till alla som haft turen att få nedlägga en (eller flera) bock/ar. Själv hade jag turen på söndagen den 17:e. Det regnade nästan hela dagen men på kväll klarnade det upp och blev fint väder. Såg ett smaldjur framför tornet redan innan jag kom upp men lyckades krångla mig upp utan att hon märkte nåt. Efter 10 min kom en get m två kid och ytterligare 10 min kom bocken ut och började jaga smaldjuret. Efter 10 min ställer han bredsidan mot mig och skottet går. Eftersom klockan inte var så mycket så stannade jag till på ett annat ställe på vägen hem. Jag viste att där gick en fin bock. Jag satt väl en halvtimme innan han dök upp och skottet gick.... ;)

Grattis! Riktigt fina anlag på dina bockar! :P

Publicerat
Grattis! Riktigt fina anlag på dina bockar! ;)

Tackar, vägde den största för en stund sen på en kalibrerad våg och den har nästan stannat i vikt nu på 508g. Det borde ge silver men det är nära gränsen så det kan bli mycket bra brons också. Den mindre vägde 438g så den är det väl tveksamt att det blir medalj på men den är på gränsen (om den stannat i vikt).

Publicerat

RW: Vackert fotad bild på viltet.

Publicerat

Grattis RW! Snyggt foto på viltet! :D

Publicerat

Väldigt fin bild.

Publicerat
Väldigt fin bild.

Tackar, den blev någelunda som jag ville och med tanke på att det är nästintill svart ute blev den bra. Är inte helt lätt att fota med blixt. Jag brukar vara dålig på att fota vilten efter en lyckad jakt men tänkte att två kapitala bockar skjutna på samma kväll lär jag aldrig uppleva igen.

Skar ned dem igår och får väl säga att trots kaliber & kula så var det inte så väldigt mycket som gick bort. Jag skjuter med 222R och Nosler BT vilken snarast är en varmintkula. Jag skjuter dock alltid bakom bogen och slagen var bara att kasta. Att jag använder den kombinationen kaliber/kula är beroende på att jag jagar på slätten och vill inte ha genomslag eller bara ofarliga kulrester som genomslag.

Publicerat

Låter helt klart vettigt.

Om man riktar bakom bogen och håller sig från att skjuta sönder den. :D

Publicerat
Själv så slarvade jag bort min bock ute på Yxland med ett rent bomskott på morgonen den 16:e.Men, den finns där och imorgon kväll så försöker jag igen. Återkommer i ärendet.

Inte lyckats skjuta ännu?? Jagat rätt mycket rådjur ute på Yxlan och upphör aldrig att imponeras av hur groteskt mycket rådjur det fanns där.. Iofs jagade jag i anslutning till Köpmanholm och om inte minnet sviker mej så sköt vi på ena skiftet 18 rådjur på 16 ha eller något.. Var även ut på ren skyddsjakt på rådjur, hade tre tomter och ett litet litet skifte och jag tror vi sköt tre djur där första dan. Helt sjukt! Nu var det iofs ngr år sen, har inte hört något mer från dem där ute så jag förmodar att stammen hålls lite mer i skick av räv och trafik nu. Jagat längst ned på södra spetsen av ön med, skitkul, vinst varje gång i stort sett även där.

De boende var så less på rådjuren, när vi gick iväg till ena skiftet så passerade vi två tre villor. Fick order nästan av två av villainnehavarna att bosätta mej i div solstolar på deras altáner och skjuta på deras tomter.. Vet att vi, någon dag då det blåste kraftigt, gick och trampade rådjur likt skånsk harjakt. Sköt ett smaldjur direkt, kompisen som gick bredvid mej med 50 m lucka kom bara något hundratal meter längre innan han sköt..

Mvh!

Publicerat
Inte lyckats skjuta ännu?? Jagat rätt mycket rådjur ute på Yxlan och upphör aldrig att imponeras av hur groteskt mycket rådjur det fanns där.. Iofs jagade jag i anslutning till Köpmanholm och om inte minnet sviker mej så sköt vi på ena skiftet 18 rådjur på 16 ha eller något.. Var även ut på ren skyddsjakt på rådjur, hade tre tomter och ett litet litet skifte och jag tror vi sköt tre djur där första dan. Helt sjukt! Nu var det iofs ngr år sen, har inte hört något mer från dem där ute så jag förmodar att stammen hålls lite mer i skick av räv och trafik nu. Jagat längst ned på södra spetsen av ön med, skitkul, vinst varje gång i stort sett även där.

De boende var så less på rådjuren, när vi gick iväg till ena skiftet så passerade vi två tre villor. Fick order nästan av två av villainnehavarna att bosätta mej i div solstolar på deras altáner och skjuta på deras tomter.. Vet att vi, någon dag då det blåste kraftigt, gick och trampade rådjur likt skånsk harjakt. Sköt ett smaldjur direkt, kompisen som gick bredvid mej med 50 m lucka kom bara något hundratal meter längre innan han sköt..

Mvh!

Skulle tro att stammen där har sjunkit i samma takt som övriga sverige. Kommer ihåg första året jag jagade i början av 90-talet. Sköt 6 rådjur på 8 tillfälle på ett litet skifte om 30ha. Var nästan så att man blev besviken att man inte hade ett med hem varje gång man var ute. Å andra sidan sköt jag min första räv 8 år senare och nu skjuter jag normalt fler rävar än rådjur. :D

Samtidigt är det så att jag sköt min första medaljbock samma år som räven och det har blivit några till sen dess och det är kanske ett "bevis" på att det fanns för mycket rådjur på gamla goda tiden.

Publicerat

Så blev det äntligen min tur att få nedlägga en bock.

Som vanligt så känner man lite på sig hur det kommer att sluta, kanske bara är ett sett att käna så efteråt men vad vet jag.

Igår var jag o målade på lite tjära på ett par träd där svinen varit framme ganska ofta för att vara på mina marker.

När jag åkte därifrån så körde jag upp till en liten åker som ligger ett par stenkast därifrån, där brukar gå rådjur och där har jag sett min näst säkraste bock inför jakten.

Som ni kanske minns så blev det inget med det den gången.

Nu svände jag upp på betesvallen som gränsar dit och vad står inte ute på åkern o betar, jo bocken titta på den sa jag till lilltjejen som var med.

Hennes respons var skjut den pappa, man får inte skjuta från bilar sa jag och förresten har jag inget vapen heller med mig.

Men hämta det då säger hon, sagt o gjort kör hem byte kläder i en hast fram med vapen ammo o lite annat snabbt o lätt.

Går ner till grannen o berättar vad jag tänker göra då min fru jobbar kväll denna veckan så hon var inte hemma och grannen fick hålla koll på mina skitungar :D

Jag är snart tillbaka för han är inte kvar nu säger jag å kliver iväg, o tänk vad rätt jag skulle få, när jag smyger upp över krönet då är åkern sop ren på vilt, bara o vända hem igen.. :blush:

När vi ätit ikväll barnen o jag ville de gå till sina hästar o rykta, pappa fick å en idé, gör ni det så smyger jag upp o kollar om bocken är ute i kväll.

Byter om följer barnen till stallet med en skarp uppmaning om att sköta sig och smyger iväg.

När jag kommer upp på kanen av åkern är det tomt, kollar på klockan o ser att det är en 30 min tills den är 19,30. Det var då jag såg honom i går.

Sätter mig lite bättre mot en granridå o väntar, när det gått ca 10 min så beslutar jag mig för att nu behöver barnen lite uppsyn så jag tror att jag går hem, låter siktet glida över åkerkanten en sista gång, upps vad var det, ett rådjur.

Väntar späänt ett par sek innan han reser upp huvudet och jag ser att det är en bock, sätter mig tillbaka lite igen då det är mycket gräs ivägen ännu o jag hoppas att han skall gå upp en bit.

Bocken äter sig sakta uppåt längs åkerkanten, när han kommit 25-30meter börjar det att vräka ner regn, faan tänker jag nu smiter han in i skogen igen, resig mig upp i en annan sittställning , inget gräs men sämre stöd.

Känner att jag ligger skapligt stilla o låter skottet gå, bocken trillar på stället, ringer barnen o ber dom komma.

När jag kommer fram ser jag att skottet tog lite högt för min smak men bra lungträff med inslag av ryggrad blev resultatet.

Premier bocken med 222:an och med elit 4200:an

post-2287-1219784417_thumb.jpg

Publicerat
Så blev det äntligen min tur att få nedlägga en bock.

Som vanligt så känner man lite på sig hur det kommer att sluta, kanske bara är ett sett att käna så efteråt men vad vet jag.

Igår var jag o målade på lite tjära på ett par träd där svinen varit framme ganska ofta för att vara på mina marker.

När jag åkte därifrån så körde jag upp till en liten åker som ligger ett par stenkast därifrån, där brukar gå rådjur och där har jag sett min näst säkraste bock inför jakten.

Som ni kanske minns så blev det inget med det den gången.

Nu svände jag upp på betesvallen som gränsar dit och vad står inte ute på åkern o betar, jo bocken titta på den sa jag till lilltjejen som var med.

Hennes respons var skjut den pappa, man får inte skjuta från bilar sa jag och förresten har jag inget vapen heller med mig.

Men hämta det då säger hon, sagt o gjort kör hem byte kläder i en hast fram med vapen ammo o lite annat snabbt o lätt.

Går ner till grannen o berättar vad jag tänker göra då min fru jobbar kväll denna veckan så hon var inte hemma och grannen fick hålla koll på mina skitungar :D

Jag är snart tillbaka för han är inte kvar nu säger jag å kliver iväg, o tänk vad rätt jag skulle få, när jag smyger upp över krönet då är åkern sop ren på vilt, bara o vända hem igen.. :blush:

När vi ätit ikväll barnen o jag ville de gå till sina hästar o rykta, pappa fick å en idé, gör ni det så smyger jag upp o kollar om bocken är ute i kväll.

Byter om följer barnen till stallet med en skarp uppmaning om att sköta sig och smyger iväg.

När jag kommer upp på kanen av åkern är det tomt, kollar på klockan o ser att det är en 30 min tills den är 19,30. Det var då jag såg honom i går.

Sätter mig lite bättre mot en granridå o väntar, när det gått ca 10 min så beslutar jag mig för att nu behöver barnen lite uppsyn så jag tror att jag går hem, låter siktet glida över åkerkanten en sista gång, upps vad var det, ett rådjur.

Väntar späänt ett par sek innan han reser upp huvudet och jag ser att det är en bock, sätter mig tillbaka lite igen då det är mycket gräs ivägen ännu o jag hoppas att han skall gå upp en bit.

Bocken äter sig sakta uppåt längs åkerkanten, när han kommit 25-30meter börjar det att vräka ner regn, faan tänker jag nu smiter han in i skogen igen, resig mig upp i en annan sittställning , inget gräs men sämre stöd.

Känner att jag ligger skapligt stilla o låter skottet gå, bocken trillar på stället, ringer barnen o ber dom komma.

När jag kommer fram ser jag att skottet tog lite högt för min smak men bra lungträff med inslag av ryggrad blev resultatet.

Premier bocken med 222:an och med elit 4200:an

Grattis Lasse till böcken kände du av någon bock feber det verkar ju ha varit spännende

Publicerat

Kul Ausch!

Mvh!

Publicerat
Grattis Lasse till böcken kände du av någon bock feber det verkar ju ha varit spännende

Nej inte någon bockfeber förutom den vanliga pulshöjjningen när man inser att det är skjutbart vilt framför pipmynningen.

Spännande var det och oftast är det ju det men inte mer en vad som är vanligt, jag märker att oftast när man kommer till skott så går det såpass snabbt från det man upptäcker djuret tills man har skjutit att det inte blir sååå spännande utan det blir oftast mest spännande när man inte kommer till skott.

Lasse

Publicerat
Nej inte någon bockfeber förutom den vanliga pulshöjjningen när man inser att det är skjutbart vilt framför pipmynningen.

Spännande var det och oftast är det ju det men inte mer en vad som är vanligt, jag märker att oftast när man kommer till skott så går det såpass snabbt från det man upptäcker djuret tills man har skjutit att det inte blir sååå spännande utan det blir oftast mest spännande när man inte kommer till skott.

Lasse

Grattis Lasse. :mad:

Publicerat

Grattis Skurebo.

Det gäller att aldrig ge sig, förr eller senare kommer de.

Publicerat

Grattis Lasse! Snygg bock!

:wacko:

Publicerat

Snyggt Skurebo. När man näst intill gett upp hoppet blir glädjen större efter nedlagt vilt. OT, kikaren såg rysligt lång ut, 6-24+sunshade?

Publicerat

Tack alla, visst är det så att trägen vinner ju mer man är ute i skogen ju fler skottmöjligheter blir det :mad:

Snyggt Skurebo. När man näst intill gett upp hoppet blir glädjen större efter nedlagt vilt. OT, kikaren såg rysligt lång ut, 6-24+sunshade?

Jajamensan, visst är det så, sunshaden funkar även bra som regnskydd :o

Men visst med sina modiga 56 cm så blir det låångt :mad::o

Publicerat

stort grattis!

Publicerat

Fick mig en bock på söndagmorgonen. Läsning finns i dagboken för den som är intresserad. Nya vixen är invigd! :blink:

post-459-1219871909_thumb.jpg

Publicerat

Lägger in ett par bilder.

post-1561-1219912812_thumb.jpg

post-1561-1219912866_thumb.jpg

Publicerat

Grattis skyttar!

;)

Publicerat

Så var det dags igen, ;)

Klev utanför dörren vid 5,15 på morgonen, kallt bara 4-,a grader o nästan frost i gräset, tog bilen km ner till en nyslagen åker som jag tänkte locka räv på.

Laddade 222:an med tre halvmantel o tre helmatel, smög iväg o satten mig på en bergs knöl, letade i fickan efter lockpipan.. faan glömt den hemma :D

nåväl jag satt ca 45 min ändå och lockade med munnen, gick inget bra :( .

Skit detta, iväg till bilen igen för att åka till min foderspridare för att en sista gång kolla vart duvorna flyger innan jakten i morgon.

När jag smyger upp på en liten kule innan så ser jag ett rådjur som går på åkern, tyckte att det var en bock på stegen men var inte säker.

Skit laddade ju med helmantel, patron ur, när jag drar ur det tredje ser jag att jag la halvmanteln först , i med dom igen skramlae bara lite grann :blush:

Lyfter upp huvudet o spanar över kanten, inget rådjur :D spanar utmed åkerkanten o där 200 meter bort ser jag en rådjursröv sticka fram.

OK det var dit det smet när jag lekte med patronerna. han tänka ca så mycket inan rådjuret hoppar runt o kommer ut på åkern med en hyffsad bock bakom sig.

Runt ett stenrös, i samma stund som de försvann bakom skyndade jag mig fram ett par meter o la mig med bra stöd, bocken stannade på ca150m och "geten" på 100.

Han stod med full bredsida men inget kulfång och lite drygt håll då jag inte vet hur kulorna tar med denna ammo på det hållet.

det andra djuret drog sig mer mot mig o jag lät siktet glida in på det :o en pinna bock, stanna du så skjuter jag.

Stannade gjorde han ju inte utan jag kollade vad den andra gjorde, han gick närmare till ca 130 m o ställde upp sig med full bredsida.

Knallen av 222:an ekade och ett moln av luft omgärdade bocken som tog ett prång i luften och sedan sprang han i full fart rakt mot mig, jag kände och såg att skottet tog perfekt så jag var inte orolig men när han paserade mig så repeterade jag i en ny patron och reste mig då stöp han stendöd i åkerkanten 25 meter från mig.

Snäll bock som apporterade sig själv. :D

Glömde kameran så det fick bli bild med mobilen.

post-2287-1220124896.jpg

PS, jämförde den med fruns brons och jag tycker min är större :D