Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

RÅDJURSJAKTEN 2008

Featured Replies

Publicerat
:lol:

post-2387-1218991250_thumb.jpg

• Svar 353
  • Visningar 41,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat
ja fortsätter med stämingsbilder ifrån igår, enbart för att de regnar ute. Så för oss som inte kan gå ut ikväll kan ju trösta sig lite :lol:

Fyfan bilderna är riktigt grymma lite avis på dig :lol:

Håller mig inne ikväll, regnar bra här också, men ska göra ett till försök imorgon tog lite ledigt från jobbet imorgon. :lol:

Förresten grymma kläder vad är det för märke??

Publicerat
Fyfan bilderna är riktigt grymma lite avis på dig :lol:

Håller mig inne ikväll, regnar bra här också, men ska göra ett till försök imorgon tog lite ledigt från jobbet imorgon. :lol:

Förresten grymma kläder vad är det för märke??

ja lite väl bra tur har man som kan ha med sig en proffesionel naturfotograf då och då :lol:

om du syftade på mina kläder tror jag det är swedteams realtree hardwood, funkar ypperligt under augustijakten

Publicerat
ja lite väl bra tur har man som kan ha med sig en proffesionel naturfotograf då och då :lol:

om du syftade på mina kläder tror jag det är swedteams realtree hardwood, funkar ypperligt under augustijakten

Haha alltid kul att få fina bilder som minne efter lyckade jakter.

Swedteam alltså, hur är dom i materialet?? Har kollat på andra liknande kläder men dom var riktigt "prassliga"

Publicerat
ja fortsätter med stämingsbilder ifrån igår, enbart för att de regnar ute. Så för oss som inte kan gå ut ikväll kan ju trösta sig lite :lol:

Fattar jag rätt..?...inte kan gå ut för att det regnar..? Västgötska bockar rör sig allra mest när det regnar, och västgötsk mark är allra tystast att smyga i när det regnar, för att inte tala om alla västgötska mygg som surar under några blad och vägrar suga i sig västgötska jägares blod när det regnar... :lol:

Håller med tidigare skribenter - Riktigt fina bilder, och grattis till bocken!

Publicerat

svarar er båda....

först swedteam stället som är extremt tunt och inte prasslar de minsta! mjukt och smidigt som fan!

bockarna nere i mina maker (småland) håller sig inne när de ösregnar som idag, de går bara ut på de få öppna ytorna vi har när de skall torka till efter ett regn och värma sig, och såklart käka.....men visst ett stilla duggregn spelar ju mindre roll

blir en runda imån morgon :rolleyes:

Publicerat

Jag var tvungen att trotsa regnet, perfekt att smyga runt inne i storskog när det regnar, tyst o fint går det då.

Tyvärr så var de ände rådjur jag en get med två kiddar och ett fjärde djur som jag inte han se vad det var när jag satt i bilen på väg hem. :rolleyes:

På tal om kläderna så har jag nog handskarna som är till det stället och de är skitsköna.

Lasse

Publicerat
Fattar jag rätt..?...inte kan gå ut för att det regnar..? Västgötska bockar rör sig allra mest när det regnar, och västgötsk mark är allra tystast att smyga i när det regnar, för att inte tala om alla västgötska mygg som surar under några blad och vägrar suga i sig västgötska jägares blod när det regnar... :rolleyes:

Håller med tidigare skribenter - Riktigt fina bilder, och grattis till bocken!

måste hålla med ovanstående

precis hemkommen från västgötsk smygjakt i spöregn, såg 3 smaldjur, 3getter med sammanlagt 4 kid och två bockar...utan att komma till skott på någon av dem två....närmast att få lämna in idag var faktiskt en katt som klarade sig med en sekunds marginal, den var för bedrövligt mager och vild....så att djuren inte går ut närdet regnar motbevisades idag!

Publicerat

En räv till för kompisens bössa

Fan nu har han skjutit 4 st. Blir inga kvar till klappen :rolleyes:

Publicerat
Även om man upplever att brunsten är i full gång så är den alltid i sitt slutskede så här års.

Bockarna parar sig upprepade ggr med hondjuren,finns inga hondjur som inte är befruktad nu om man inte jagar i de värsta lodjursområdena eller i annars väldigt glesa rådjursmarker.

Ser du getter utan killingar på hösten så är det garanterat andra faktorer som orsakat det,typ räv.

Brunstsmak på bockar är inget jag någonsin upplevt,och hade jag gjort det och det smakar som brunstig dovhjort så är inte smaken bara skarp..det är totalt och fullständigt oätligt :rolleyes:

/Micke

Brunstsmak vet jag inte om jag kan påstå att det är... mer som om det är svettigt eller stressat. Eller så är det bara ren inbildning :huh:

Det där med att bockarna parar sig fler ggr med samma hondjur ställer jag mig lite frågande till... om en parning misslyckas för ett rådjur så brunstar dom ju inte om och brunsten för en get pågår väl endast under ett dygn?

Publicerat

Grattis skyttar!

:lol::P:D

Publicerat

Ja, grattis till er som fått fälla en bock! :lol:

Publicerat

Jag lägger väl in ett par bilder på bocken jag fällde i Maj.

Det är i alla fall en 2008-bock. :lol:

bock1.jpg

DSC08241.jpg

Publicerat
Jag lägger väl in ett par bilder på bocken jag fällde i Maj.

Det är i alla fall en 2008-bock. :P

bock1.jpg

DSC08241.jpg

Fina bilder och upplevelser, ett stort grattis till er alla. Själv så slarvade jag bort min bock ute på Yxland med ett rent bomskott på morgonen den 16:e. :lol: (ja, jag straffar mig själv genom att sticka ut huvudet här och erkänna det, men jag tänkte att sånt ska ju också fram). Jäkligt pinsamt och dumt, men en nyttig erfarenhet. Men, den finns där och imorgon kväll så försöker jag igen. Återkommer i ärendet.

Publicerat
När kameran är nerstoppad hör jag en smäll från kompisens ljuddämpade .308 och mobilen säger mig att en sexa är påskjuten men har lämnat platsen. På plats konstateras att bocken har åkt i backen vid skotten men sedan rest sig och gett sig in i skogen. Efter lite handspårande kan jag dock gratulera min vän till en fin bock. Bild på denna kommer senare.

Nu har bilderna från min väns kamera dykt upp. Nedan ser ni premiärmorgonens två bockar.

IMG_1676.jpg

Jaktkompisens bock.

IMG_1674.jpg

Undertecknads bock.

IMG_1675.jpg

Publicerat
Det där med att bockarna parar sig fler ggr med samma hondjur ställer jag mig lite frågande till... om en parning misslyckas för ett rådjur så brunstar dom ju inte om och brunsten för en get pågår väl endast under ett dygn?

Högbrunsten pågår upp till par dygn då bocken i regel inte lämnar geten alls och då parar dom sig upprepade ggr.

Sant är att rådjur inte ombrunstar till skillnad från övriga hjortdjur.

Några dagar innan högbrunsten så har dom något som kallas för förbrunst,just för att bockarna ska ha koll på när det är dags.

I mellansvenska marker med normal rådjursförekomst så är det osannolikt att getterna inte skulle bli befruktade då de allra flesta hondjur inte brunstar samma dag.

Bockarna har full koll på i vilket brunstskede samtliga hondjur är i inom hans revir.

/Micke

Publicerat

Lägger in helgens bidrag i den offentliga tråden, tror/hoppas inte de är de sista.

Storys för den som orkar i dagboken :rolleyes:

post-1031-1219048255_thumb.jpg

post-1031-1219048301_thumb.jpg

post-1031-1219048351_thumb.jpg

Publicerat

otroligt vackara bockar ni fällt Kindbo, där jag jagar är det sällsynt att en kapital sexa får en så fin trofé! grattis

grattis ni andra också :rolleyes: blir att ge sig ut på en ny mark ikväll

nu har min vän och naturfotograf Ubbe fått upp bilderna på sina hemsida ifrån min jakt i lördags kväll....

under sådana förhållanden kan jag faktiskt acceptera att få vara fotomodell <_<

http://www.ireklint.se/viewer.php?gallery=144&pic=534

Publicerat
Ni som har lyckats locka till er bock med nordic predator eller annat märke av rävpipa hur lockar ni???

Jag kör på "muspip" 3 gånger rätt snabbt och full effekt sen tyst 2-3 min osv... har lockat in ett 10 tal bockar innan bockjakten och skjutet 2 på den sen bockjakten börja... samma melodi har jag dessutom skjutit räv på...

Publicerat
svarar er båda....

först swedteam stället som är extremt tunt och inte prasslar de minsta! mjukt och smidigt som fan!

bockarna nere i mina maker (småland) håller sig inne när de ösregnar som idag, de går bara ut på de få öppna ytorna vi har när de skall torka till efter ett regn och värma sig, och såklart käka.....men visst ett stilla duggregn spelar ju mindre roll

blir en runda imån morgon :)

Tack för dina svar!

Ok,, det låter ju kanon, men är det "Mesh" materialet du har eller "Tactel nylonet"

Publicerat
Högbrunsten pågår upp till par dygn då bocken i regel inte lämnar geten alls och då parar dom sig upprepade ggr.

Men vänta nu... lämnar geten sina killingar i ett par dygn för att para sig? Geten ställer som bekant av sina killingar under själva akten men att hon skulle göra det i ett par dygn var helt nytt för mig... det måste jag absolut erkänna.

Publicerat
Tack för dina svar!

Ok,, det låter ju kanon, men är det "Mesh" materialet du har eller "Tactel nylonet"

jadu i den frågan är jag dock lite kluven ;) kan du beskriva skillnaden mellan dessa? materialet är inte supermjukt utan hsrt en ynka stelhet.....utan att vara prassligt om du fattar ;)

Publicerat

Grattis skyttar! Snygga bockar!

;)

Hällregn i Kalix mellan varven och en dålig dag i knäet satte stopp för mina planer i em. och ikväll! ;)

Publicerat

H-vete vilken bock jag såg ikväll! Största bocken jag sett här hemma nånsin!

Han gick å betade på fel sida vägen (vägen utgör markgränsen) enda tills det blev mörkt :/ Men imorrn bitti ska jag sätta mig där igen.

Publicerat
H-vete vilken bock jag såg ikväll! Största bocken jag sett här hemma nånsin!

Han gick å betade på fel sida vägen (vägen utgör markgränsen) enda tills det blev mörkt :/ Men imorrn bitti ska jag sätta mig där igen.

Taskig bock som gör så! ;) Då har Du kanske chans på den imorgon ist! ;)