Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

RÅDJURSJAKTEN 2008

Featured Replies

Publicerat
H-vete vilken bock jag såg ikväll! Största bocken jag sett här hemma nånsin!

Han gick å betade på fel sida vägen (vägen utgör markgränsen) enda tills det blev mörkt :/ Men imorrn bitti ska jag sätta mig där igen.

Pån så det blör. :lol:

Jag var ute i kväll för att kanske äntligen kunna nedlägga en bock iår, men icke istället smäller det hos min fru efter ca 10 min.

Jaha så var det klart, står det i ett mms och en bild på bocken, somliga har det smidigt ;) frågan är hur kul hon hadde? :(

Nåväl nya tag i morgon kväll igen tror jag...

• Svar 353
  • Visningar 41,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat
Men vänta nu... lämnar geten sina killingar i ett par dygn för att para sig? Geten ställer som bekant av sina killingar under själva akten men att hon skulle göra det i ett par dygn var helt nytt för mig... det måste jag absolut erkänna.

Dom parar sig UPP till ett par dygn och det finns som bekant lika många smaldjur som getter.

/Micke

Publicerat
H-vete vilken bock jag såg ikväll! Största bocken jag sett här hemma nånsin!

Han gick å betade på fel sida vägen (vägen utgör markgränsen) enda tills det blev mörkt :/ Men imorrn bitti ska jag sätta mig där igen.

Mycket elakt gjort av bockuslingen, tycker jag. Det är helt uppenbart att han inte har någon som helst respekt för arrenden och markgränser. :blink:

Ikväll åker ska jag ut igen, så får vi se om det går bättre den här gången. Återkommer.

Publicerat

En fråga till er som vet mer om bockjakt än jag, är det bara bocken som skäller eller gör även geten det också???

Publicerat

Fick en liten i morse! Passade på att gå ut innan familjen vaknade och jag skulle med lillan på dagis-inskolning. Tänkte att då gör det inget om man är lite halvseg under dagen. Hade tänkt att sitta på samma ställe som i lördags då en fin 6:a fintade bort mig. Men idag låg vinden helt fel.

Körde då ut på "slätten" mellan skogen och E20. Nästan direkt efter jag korsat E20 ser jag ett rå som står i en veteåker. Stannar och konstaterar att det är en hyfsad bock. Men inser oxå att det är omöjligt att komma till skott på den samt att det skulle innebära ett stående skott med obefintligt kulfång. :D

Ja, ja, det är bara att rulla vidare med bilen. Parkerade mitt på slätten och knallar iväg längs en "gräsväg". En av markägarna har sådana längs dikena och de är perfekta att smyga på. Upptäcker ganska snart en get i en skogskant 300-400 m framför mig. Fortsätter framåt längs "vägen" och stannar på ena kortsidan av ett rektangulärt fält som går upp mot skogen. Efter en stunds kikarspanande upptäcker jag två djur som ligger närmare andra kortsidan varav den ena är en rejäl bock. Måste vara den som en jaktpolare hade i famnen häromdagen och släppte pga. att den var så fin.

Hursomhelst är läget omöjligt. De har järnkoll på vad som händer på fältet och försöka sig på en ansmygning känns döfött.

Men helt plötsligt, som händer ibland, står det ett rå snett framför mig ca. 100 meter bort. Först trodde jag att det var en get men efter en titt i handkikarn ser två små spikar. Bocken går sakta rakt ut och jag smyger/klafsar ut i veten. Lill-bocken verkar ha koll på att revirbocken ligger en bit upp på fältet och har fokus åt det hållet. Då kulfånget tillät kunde jag sitta på knä och med hjälp av en käpp skjuta på ca 70 meter. MMS:ar brorsan i vanlig ordning för att få honom att förstå han bor på fel ställe (sthlm....) :)

/Må

post-698-1219137744_thumb.jpg

Publicerat

Grattis Mårten! :D

Publicerat
En fråga till er som vet mer om bockjakt än jag, är det bara bocken som skäller eller gör även geten det också???

Geten skäller oxå.

Jag blev själv utskälld av en get i förrgårkväll på ca 20 meter :D

Publicerat
jadu i den frågan är jag dock lite kluven ;) kan du beskriva skillnaden mellan dessa? materialet är inte supermjukt utan hsrt en ynka stelhet.....utan att vara prassligt om du fattar B)

Haha ok,, det som jag har förstått det är att "meshen" verkar vara mer som ett nät eller vad man ska säga, ser ut som det är små hål i materialet. ;)

http://www.swedteam.se/swedteam_object?ID=2005050 länk till tactel

http://www.swedteam.se/swedteam_object?ID=67422 länk till mesh

Publicerat

Äntligen fick jag "min" skogsbock en klen udda 6:a

Och Lava tyckte det var riktigt kul o sniffa på den ^_^ (henes första kontakt med rådjur)

post-2194-1219221752_thumb.jpg

post-2194-1219221762_thumb.jpg

Publicerat
Äntligen fick jag "min" skogsbock en klen udda 6:a

Och Lava tyckte det var riktigt kul o sniffa på den ^_^ (henes första kontakt med rådjur)

Grattis, jag väntar fortfarande på min ^_^

Publicerat

det är som med en trisslott... Ibland händer det!! ^_^

Ligg i.. trägen vinner

Publicerat

Grattis skyttar! ^_^

Publicerat

ibland går de smidigt ibland trögt, var ute 17 tillfällen förra året innan jag sköt en bock ^_^

i år föll han på andra passet, men det är det som är jakt på något sätt

grattis... ^_^

Publicerat

Kan bara instämma med övriga gratulanter ! Härligt ^_^

Speciellt trevligt att se en bock skjuten med en LTR ^_^

/Micke

Publicerat

Lagermeister och Cavity:

Jag ser att ni diskuterar jaktkläder till vaktjakt. Kan bidra med min erfarenhet (har jagat rådjur i 20 år på mycket vilttätta områden och lyckats fälla en bit över 100 rådjur hittills). Själva kamoflaget har för rådjursjakt mycket liten betydelse, däremot är lätta och framförallt så tysta kläder som möjligt viktigt. Jag möter ofta jägare som kamoflerar sig från topp till tå, detta vill jag påstå inte är nödvändigt för en lyckad rådjursjakt (även älgjakt). Jag har otaliga gånger helt okamoflerad haft rådjur och älg närmare än 10 m i öppen terräng utan att de noterat mig, nyckeln ligger istället i att röra sig långsamt/vara still och tyst. Vindriktningen spelar så klart också in.

Min absolut häftigaste upplevelse av detta var en gång när jag passerade en stor älgtjur som låg ner och idisslade. Medans han låg helt öppet och tittade åt mitt håll passerade jag honom på ett avstånd på ca 10 meter utan att han reagerade på mig. Den öppna sträckan var ca 25 meter lång. Sträckan tog mig ca en halvtimma att gå, dvs ca 1 meter/minut.

Däremot vid fågel- och rävjakt så är ett bra kamoflage bra att ha.

Har för övrigt fällt två bockar hittills. En 4:a och en liten spetsbock.

Grattis alla skyttar! :mellow:

Publicerat

Själva kamoflaget har för rådjursjakt mycket liten betydelse

är benägen att hålla med dig här, jag tror inte heller det har så stor betydelse....anledningen till att jag dessa överdragscamoflaugekläderna (fy de där var ett långt ord) är att de är billiga och smidiga i förhållande till andra "finare" jaktkläder. Under rådjursstammens glansdagar och då tex min farbror gick ut och sköt bockar lite överallt fanns ju inte ens denna typen av lövcamo och annat så jag håller med dig :mellow:

Publicerat
Jag vet inte om det är inbildning eller om det verkligen är så att bocken smakar "skarpt" när dom skjuts under brunsten, är det nån annan som tycker att köttet smakar bättre på bockar som skjuts en månad senare?

Jag har läst nånstans att det är en myt med brunstsmak på bockkött. Allt handlar som vanligt om hygien vid passning, flåning, styckning och hägningstid. Tror det var självaste "tillsvaratagning himself-Torsten Mörner" som skrev det.

Publicerat

Kamouflagekläder är inte det viktiga och har bara en underordnad betydelse. Själv har jag bara använt detta de senare åren för att få känslan att smälta in i växtligheten. Jag har skjutit över 100 bockar med traditionella jaktkläder. Viktigare i sammanhanget är hur vi rör oss i naturen.

Publicerat

Ibland går det lätt.. B)

post-18-1219337777_thumb.jpg

Publicerat

Grattis Beretta till en mycket fin bock!

Kul att du lyckades igen!

Publicerat

Ja. Grattis till en mycket fin bock!! B)

Publicerat

Mycket stilig Bock, man får gratulera!

Publicerat

Väldigt vacker bock, snyggast så här långt av dom jag sett här. Extara kul att den tycks vara skjuten på en norrländsk fäbod. Stort grattis Beretta! B)

Publicerat

Jösses vilket praktexemplar!!

Stor i kroppen även.

Supergrattis B)

/Micke