Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Basset Fauve de Bretagne

Featured Replies

Publicerat
Jag har en av varje, men båda går att få in :lol:

Tiken är lite mer arbete med, men hon är ju ung och som sagt brinner av jaktiver ännu. Det lär lugna sig med åldern och mer träning.

Hänger ju också lite på ägaren det där :lol:

är väl så.. men dom är väl inte så snabba så har man ungefär koll på var djuren kommer att gå så kan man väl genskjuta en basset ganska enkelt?

Har hört att dom driver långsammare än en tax?

  • Svar 205
  • Visningar 73,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

  • Jippiee!! Nisses blodvärde visade att han sakta men säkert håller på att tillfriskna. Förhoppningsvis kan vi jaga till jul, vilken julklapp! Sent from my C6903 using Tapatalk

  • Tror du har rätt i det du säger, en hund som jagar 45 min är ljum. Tänkte dock att jag kunde vara fel ute, då det finns raser som wachtel, adb som jagar i mer eller mindre full fart 10-15min för att s

  • SITTA PÅ STUBBENMETODEN????????? Vad har den stackarn gjort i skogen??? Tittat på husse när denne dricker kaffe???? Tro fan att inte poletten ramlar ner han vet ju inte vad husse vill!!!!!!! Man köper

Posted Images

Publicerat

Snitthastighet på hanen min under drev i mkt tuff skogsterräng ligger på 8 km/h och maxfarten 40 km/h vid upptag (= inte så lång sträcka i den farten)

Så det beror väl på flåset hos hundföraren :lol:

Bätter då att nöta inkallning :lol:

Publicerat

hmm men hur är det jämfört med en tax? har jagat med taxar hela livet så jag vet i stort sett inget annat att jämföra med.. vet bara att tyskan är SVÅR att genskjuta.

Publicerat

Jag har aldrig jagat med tax, så det har jag inte en aning om..

Det jag kan säga är att jag är otroligt nöjd med mitt val av drivande ras och kan inte se mig själv ha annat än just fauve som drivande hund i hushållet nån gång i framtiden heller -_-

Publicerat
Jag har aldrig jagat med tax, så det har jag inte en aning om..

Det jag kan säga är att jag är otroligt nöjd med mitt val av drivande ras och kan inte se mig själv ha annat än just fauve som drivande hund i hushållet nån gång i framtiden heller -_-

hmm.. partiskt utlåtande med andra ord :lol: Har svårt att få uppfattning om detta nu. Ska försöka få jakttillfälle med denna fovv som jag träffat o se om det är en ras för mig..

Publicerat

Annars kan du ju svänga in om du har vägarna förbi..

-_-

Publicerat
Annars kan du ju svänga in om du har vägarna förbi..

-_-

LOVAR att komma in till dig om jag har vägarna förbi.. lovar verkligen det. men jag tror att chansen är ca 1 på miljonen.. tyvärr.

Publicerat

Norrlandssemester om 100 år kanske??

Erbjudandet om att strippa ner tyskan står ju kvar -_-

Publicerat
LOVAR att komma in till dig om jag har vägarna förbi.. lovar verkligen det. men jag tror att chansen är ca 1 på miljonen.. tyvärr.

Då är det bara att Du fortsätter upp efter Norrlandskusten och sedan tar Du den finska västkusten ner, och efter vägen så hälsar Du på mig också så får Du en semestertripp på köpet! :lol:-_-

Publicerat

haha jajävlar.. o PÅTALOM isjanne.. det fanns en engelsk settervalp till salu på åland idag.. herrigudaness vad söt..

Publicerat
haha jajävlar.. o PÅTALOM isjanne.. det fanns en engelsk settervalp till salu på åland idag.. herrigudaness vad söt..

Visst var det ett bra förlsag??? Idéspruta! -_-

Oh my god! :lol: Dom är såsöta och goa när dom är små och det är dom ju annars också för den delen! :D

Publicerat
hmm men hur är det jämfört med en tax? har jagat med taxar hela livet så jag vet i stort sett inget annat att jämföra med.. vet bara att tyskan är SVÅR att genskjuta.
Publicerat

Nu skall vi se om det blir rätt.

På tal om drevhastighet Tax / Fauve så upplever jag som Fauven generellt är snabbare. Har iofs. bara jagat med två Fauve:ar men de är och andra sidan stor skillnad i storlek på dem, även om storleken inte alltid har betydelse :lol:

MVH prosak

Publicerat

okok. hm. ja en intressant ras men innan jag skaffar nästa hund så ska jag tänka över det ordentligt. jaktidioten jag behöver har jag ju redan. :blush: Har spånat en hel del på en renodlad eftersökshund.. typ Hannoveransk viltspår.. snygg hund som F!

Menmen.. får se får se.. Basset FoVV skulle nog inte vara helt fel det heller.

Publicerat
På tal om drevhastighet Tax / Fauve så upplever jag som Fauven generellt är snabbare. Har iofs. bara jagat med två Fauve:ar men de är och andra sidan stor skillnad i storlek på dem, även om storleken inte alltid har betydelse

Helt klart så har Fauve generellt sett en snabbare drevsätt än en Tax! Upplever också att rasen är mkt spårnoga överlag. (Tack och lov för det, för snabba är dom verkligen när det väl gäller....det är inte för inte som dom är mkt populära som "vildsvinshundar" i hemlandet Frankrike!) Har också svårt att tänka mig en annan drivande ras igen! (Är uppväxt med drever och tax.) Den här rasen har ALLT som jag behöver, och lite till!!!

Publicerat

Hmm.. Ägaren till hunden jag träffat yppade också något om spårnoggranhet! Vilket borde medföra att man kan använda den till eftersök med bra resultat?

För som ni kanske sett i en annan tråd så har jag ju funderat mycket på en renodlad eftersökare som nästa hund.

Men skulle denna funka bra som eftersökare också? Är dom såpass skarpa att dom river ner skammade rådjur? (om dom hinner ikapp dom vs) :)

Publicerat
För som ni kanske sett i en annan tråd så har jag ju funderat mycket på en renodlad eftersökare som nästa hund.

Men skulle denna funka bra som eftersökare också? Är dom såpass skarpa att dom river ner skammade rådjur? (om dom hinner ikapp dom vs)

Generellt, JA! på båda frågorna. Har sett Fovvar som drar om kull både rå och räv...klarar även smågris efter vad jag har hört?

Tycker personligen att det är synd att enbart använda en sådan hund till eftersök!

Publicerat

najs najs. Ja det jag menade var att jag har sökt efter en enbart eftersökshund.. men skulle man få en jakthund som bonus skulle det ju inte vara fyskam :)

skulle behöva träffa dendär Fovven lite mera så jag får ett hum om hur rasen är i sig..

Publicerat
skulle behöva träffa dendär Fovven lite mera så jag får ett hum om hur rasen är i sig..

Min uppfödare (Hovriket's kennel) sålde väl en hane till Åland för ett tag sedan? Så chansen finns ju på nära håll :)

  • 1 month later...
Publicerat

Jeg kan bare holde med de som ber kjøpere av fauve om å holde seg til seriøse oppdrettere. Jeg kjøpte min fordi hun var jævlig "snygg", hun er en riktig god hund å ha i familien. Registrert i Norge som ettersøkshund og fungerer fint som det, men takket være ignorant hundefører (meg) i innjagingen har jeg i dag en hund som ikke søker ut. Med litt vind i nesen, si overvær, så reiser hun seg på bakbeina og tar noen magedrag og loser fint så lenge drevdyret turer. Værsettes drevdyret eller om det av en eller annen grunn forlater såten i lange sprang avbryter hun drevet og kommer inn. Så om ikke alt er perfekt med min Betty holder hun meg med mye liv i skogen. Hjort, rådyr, rev eller ekorn? Næh hun er ikke kresen... :)

Publicerat
Nyrsbild-fauve.jpg
  • 1 month later...
Publicerat
  • Författare

HEJ

Då har jag haft min Favve-tik i ca 6 månader. Hon är ca 18 månader nu.

En underbar hund från Grebbas kennel. Under hösten har hon drivit rådjur, hare, älg

och "nosat" på gris.

En härlig hund i skogen och en underbar familjehund.

Nu ska vi träna spår och lydnad till nästa jaktsäsong..

Kan rekommendera Kurts kennel. Grebbas i Särna.

Bästa favve hälsningar

Publicerat
Under hösten har hon drivit rådjur, hare, älg

och "nosat" på gris.

Låter som en typisk "grebbas-hund" :lol:

(Vi har fyra stycken fovvar i min hemkommun från den uppfödaren, och dom har verkligen jaktlust så det räcker o blir över...)

  • 9 months later...
Publicerat

Nu är det dags att peta liv i forats fauvtråd tycker jag :D

Här har det drivits både det ena och det andra under hösten och till helgen är det visst fauvejakt på agendan igen och då är planen att det ska vara hare som ska hållas på benen..

Hur går det för övriga?

  • 2 weeks later...
Publicerat
Nu är det dags att peta liv i forats fauvtråd tycker jag :P

Här har det drivits både det ena och det andra under hösten och till helgen är det visst fauvejakt på agendan igen och då är planen att det ska vara hare som ska hållas på benen..

Hur går det för övriga?

Ja vi går ju som bekant i väntans tider... B):)

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

Användare som läser detta 0

  • Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.