Jump to content

Basset Fauve de Bretagne

Recommended Posts

Mannlicherman
Har pratat med en valpsäljare i Vänersborg och jag tycker att det låter lovande.

Jag känner inte uppfödare i fråga personligen, men linjerna känner jag väl till ifrån Frankrike, både på tik o hanhunds sidan! (Det finns mkt "godis" i bakomvarande linjer hos dessa föräldradjur :P ) Jag tycker helt klart att det här är en av dom mest intressanta valpkullarna den här säsongen/våren i alla fall! Jag hade personligen inte tvekat en sekund!!!

• Replies 205
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• Mannlicherman

28

• Jämta

26

• Minken88

24

• Morris

21

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jippiee!! Nisses blodvärde visade att han sakta men säkert håller på att tillfriskna. Förhoppningsvis kan vi jaga till jul, vilken julklapp! Sent from my C6903 using Tapatalk

Tror du har rätt i det du säger, en hund som jagar 45 min är ljum. Tänkte dock att jag kunde vara fel ute, då det finns raser som wachtel, adb som jagar i mer eller mindre full fart 10-15min för att s

SITTA PÅ STUBBENMETODEN????????? Vad har den stackarn gjort i skogen??? Tittat på husse när denne dricker kaffe???? Tro fan att inte poletten ramlar ner han vet ju inte vad husse vill!!!!!!! Man köper

Posted Images

Morris
Jag känner inte uppfödare i fråga personligen, men linjerna känner jag väl till ifrån Frankrike, både på tik o hanhunds sidan! (Det finns mkt "godis" i bakomvarande linjer hos dessa föräldradjur :) ) Jag tycker helt klart att det här är en av dom mest intressanta valpkullarna den här säsongen/våren i alla fall! Jag hade personligen inte tvekat en sekund!!!

Tack för det.

Det värsta som kan hända är ju att man får en utställningshund!

Jag ska åka och titta på dom snarast..

Morris

Mannlicherman

Det tycker jag du gör helt rätt i!!! (Tror inte att du kommer att ångra dig :) )

Tiken till valparna lär du ju få träffa där! Men den Fransk importerade hanen, Dijonnais, finns ju på annat håll. Men så här ser han i alla fall ut. Kommer förövrigt från en uppfödare i Bretagne som fått fram jakthundar av absolut världsklass dom senaste åren.

Chambord2028329.jpg

• 1 month later...
jägermifter

vilka föräldrar har fauven ?? är bara nyfiken för jag har också en från grebbas :)

• 2 weeks later...

Vill bara passa på att säga att maken till näsa tror jag inte jag sett hos en hund än min lilla tös från Skorped. Vi hade rådjur utanför köksfönstret i våras, med stängda fönster och dörr, men ändå markerade hon att det fanns något okänt utanför huset. Hon är så låg att hon kan inte se ut heller om ingen lyfter upp henne, så ett visuellt intryck var omöjligt i detta fall. Skallet som hon la upp har blivit riktigt grovt också, så det skall bli en fröjd att höra henne på vift i skogen så småningom. :)

• 4 weeks later...
Foxrunner
Vill bara passa på att säga att maken till näsa tror jag inte jag sett hos en hund än min lilla tös från Skorped. Vi hade rådjur utanför köksfönstret i våras, med stängda fönster och dörr, men ändå markerade hon att det fanns något okänt utanför huset. Hon är så låg att hon kan inte se ut heller om ingen lyfter upp henne, så ett visuellt intryck var omöjligt i detta fall. Skallet som hon la upp har blivit riktigt grovt också, så det skall bli en fröjd att höra henne på vift i skogen så småningom. -_-

Hej

Ska bli spännande att bli Fauve-ägare om en vecka.

Vi väntar otåligt på hanvalpen.

- har också rådjur som ibland går precis utanför köksfönstret. Senast en praktfull bock som käkar upp våra rosenknoppar.

Det blir min första egna drivande hund, ska bli grymt roligt.

Mvh

Pikehunter

Grattis! ;))

spännande - jag skaffade en Basset griffon som första hund för två år sedan, inte ångrat en minut..

Jäkligt duktig jakthund och bra familjehund ;)).

De har skjutits 20 klövvilt för honom de två säsongerna som han jagat.

Sealhunter här på forumet har två stycken, han har säkert bra tips om du behöver några..

Han har en bra slogan " kul på passet, jaga med Basset" :0)

//pikehunter

sealhunter
Grattis! ;))

spännande - jag skaffade en Basset griffon som första hund för två år sedan, inte ångrat en minut..

Jäkligt duktig jakthund och bra familjehund ;)).

De har skjutits 20 klövvilt för honom de två säsongerna som han jagat.

Sealhunter här på forumet har två stycken, han har säkert bra tips om du behöver några..

Han har en bra slogan " kul på passet, jaga med Basset" :0)

//pikehunter

Jag har sedan några dagar 3 st.

31468027.jpg

sealhunter
Grattis!!

Fasen vad kul ;)

Vad heter nytillskottet?

//Pikehunter

Inget kennelnamn men hon heter Aline och är hämtat vid Heby.

Han kommer att kallas Blixtra.

qvarnhill
Jag har sysslat med basset hound i många år och har aldrig hört talas om att någon basset ras skulle vara lämpad till jakt på vildsvin. Dom flesta basset som jag har haft blir väldigt oroliga när dom går på ett vildsvinsspår. Så att basset skulle ha modet eller viljan att ta upp ett vildsvinsspår det betvivlar jag väldigt starkt. Basset hound eller fauve det har inte någon betydelsen. Det här är mjuka och följsamma hundar som är framavlade för småvilltsjakt som hare och rådjur. Låt rasen vara det den är ämnad till och sluta propagera för jakt på ett vilt som kommer att skada och döda våra hundar.

Detta gäller visserligen Petit men min ungtik har förfäder från Tjeckien där bl.a farföräldrarna är jaktprovsmeriterade på både gris och hjort!

Foxrunner
Grattis!!

Fasen vad kul :ph34r:

Vad heter nytillskottet?

//Pikehunter

Hej Vilken go hund på bilden!

Snart får jag en likadan kompis.

Ska väl försöka få han lite skogsvan och hemmastad.

Sen får vi prova lite viltspår och så småningom drev naturligtvis.

- en fundering. Har ni pejl på era hundar, och isåfall vilket tycker ni funkar bäst?

Mvh

Hej Vilken go hund på bilden!

Snart får jag en likadan kompis.

Ska väl försöka få han lite skogsvan och hemmastad.

Sen får vi prova lite viltspår och så småningom drev naturligtvis.

- en fundering. Har ni pejl på era hundar, och isåfall vilket tycker ni funkar bäst?

Mvh

Garmin förstås. Ett tips bara i all välmening. Skall du meritera din Basset på viltspår, så gör det INNAN du släpper den fri i skog och mark. Vissa hundar kan vara svåra att få tillbaka till fejkade spår om de fått gå "skarpa" spår. B):D

• 2 years later...

Bara hålla med föregående inlägg. Pappas fauve är drygt två år nu och hittar alltid vilt. Gris, Hjort, Rådjur, hare, Älg allt. Mest gillar hon hjort och rådjur som tur är. Drevtiderna är väl lite överdrivet långa, men vilken sjuk näsa den hunden har.

Kan tillägga det att senaste helgen så hade min Fauve fått upp skovelhjort som drevs tapptfritt i 80min. Sedan ett nytt släpp efter lite vila..där blev det vildsvin, svinkul tycker packhunden :woot:

Drevet buktade trångt om vartannat sedan skulle jag in och avsluta det hela vid kärr/moss markerna..dock bröt grisarna loss och jag fick ingen chans..så efter 140min så släpper hunden och går sina bakspår till utgångsläget. Första jakthunden och man riktigt ser hur hunden riktigt växer för varje släpp :yes:

Sen har jag kommit på får min hund stå 5 dagar för att sedan släppas på nytt igen..så är första drevet minst 80min..därefter mättas tiderna och dreven blir mera "normala"..i tider dock kan jag bara släppa på helgerna pga skola o annat.. :sleep:

• Like 1
Mannlicherman
Kan tillägga det att senaste helgen så hade min Fauve fått upp skovelhjort som drevs tapptfritt i 80min. Sedan ett nytt släpp efter lite vila..där blev det vildsvin, svinkul tycker packhunden :woot:

Drevet buktade trångt om vartannat sedan skulle jag in och avsluta det hela vid kärr/moss markerna..dock bröt grisarna loss och jag fick ingen chans..så efter 140min så släpper hunden och går sina bakspår till utgångsläget. Första jakthunden och man riktigt ser hur hunden riktigt växer för varje släpp :yes:

Sen har jag kommit på får min hund stå 5 dagar för att sedan släppas på nytt igen..så är första drevet minst 80min..därefter mättas tiderna och dreven blir mera "normala"..i tider dock kan jag bara släppa på helgerna pga skola o annat.. :sleep:

Bra tryck i dom där hundarna från Trollpackan! :thumbsup: Den här 120kg galten sköts av en kille ifrån ett av grannforumen. Två av dom tre Fauvarna "som gjorde jobbet", kommer från just Trollpackans Kennel.

rad9AD13.jpg

Bra tryck i dom där hundarna från Trollpackan! :thumbsup: Den här 120kg galten sköts av en kille ifrån ett av grannforumen. En av dom tre Fauvarna "som gjorde jobbet", kommer från just Trollpackans Kennel.

rad9AD13.jpg

Riktigt trevligt :) ja visst är bra tryck i hunden allt :smile: eller hundarna från Trollpackans :tongue:

Sitter och läser tråden i hopp om att min jycke ska söka ut länngre. Verkar funka för uppntaget kom precis

Sitter och läser tråden i hopp om att min jycke ska söka ut länngre. Verkar funka för uppntaget kom precis

Ta dig bara tid med hunden så ska de fixa sig :smile:..hur ser det ut annars med upptaget, tillbakagång, drevtider osv?

Är det en ras som är lämplig som första jakthund?

Självklart :thumbsup: ..tänkt bara på att vara konsekvent, och positivt i all inlärning :smile: ..finns individer i alla raser. Men något som "packhundarna" brukar ha är en kompass som heter duga..(har väl släppt min fauve ca 10ggr nu..kommer klockrent på bakspår, iuf lite genande) hittar han inte något spännande eller bara släpper så är snabbt framme hos mig igen... Byter inte gärna drevdjur..det händer men inte ofta

Något o tänka på så bör du ha tid och jaktmark för jyckarna..givetvis gäller detta alla hundar..men dem drivande behöver mark för att drevdjuret skall kunna fällas inom egna gränserna..höhö :biggrin: men främst för o utvecklas o bli bra är det tiden som är viktig :tongue:

kortfattat ska man använda orden Är det en ras som är lämplig första gångs jakthund;

Svar jaa!..

Kör på bara ..men tänk på lydnaden..inkallning..inkallning pränta o pränta=..positiv träning :tongue:

Jag ångrar då inte mitt val av jakthund Basset fauve som är min första dessutom :yes:

Blev ju avbruten igår. Satt mest i funderingar kring vad smidigt det är att sitta och läsa om intressanta saker när hunden tränar upp söket. Kan lätt bränna en timme på att läsa om andra hundar och deras problem/förtjänster.

Ta dig bara tid med hunden så ska de fixa sig :smile:..hur ser det ut annars med upptaget, tillbakagång, drevtider osv?

jag är mer än nöjd. Driver1-2 timmar. Säker tillbakagång. Jag har jagat en del med drever och taxar , och i jämförelse anser jag att min basset har större jaktlust. Det som är på minussidan är söket och det beror på mig. Även inkallning skulle ju gå att få bättre.