Publicerat November 11, 201213 yr Ni som har fauve. Vet eller kan ni rekommendera någon särskild kennel om man är intresserad av att de även ska jaga gris. Har sett att några går på gris. Är det individer eller vissa linjer?
Publicerat November 11, 201213 yr Finns ju både hundar från renodlade vildsvinslinjer och vildsvinsmeriterde individer här landet! Kanske är det där som chansen är störst att få en hund som har fallenheten och lusten att driva gris? Jag har pratat med Fauve ägare som har hundar som driver gris, och som kommer från dom mest märkliga linjer och kombinationer. Så det är tusan inte lätt att veta alla gånger!!! Personligen tror jag att det viktigaste är att man får tag på en kull efter metalt starka föräldradjur stor allround jaktlust!! Hittar man den typen av hund, och har gris i markerna, så är chansen mer än god att den driver det här viltet iframtiden! Ang. val av kennel, så finns det många duktiga att välja på, som har grymt bra linjer i sina hundar. Men en av dom som verkligen har allrounda hundar värt namnet, så är det den här kenneln. Vet ju dessutom att dom planerar valpar framöver. Kanske kan det vara något? http://www.abackenskennel.co.cc/
Publicerat November 12, 201213 yr En annan uppfödare som man absolut bör höra med är Kennel Zibbans i Tidaholm!!! http://zibbans.se/ Vet att dom har flera hundar som driver gris, och dom har också en hane som är drevprovsmeriterad på samma vilt. Dessutom har dom en ungtik, Etoile des Gras Cevenols, som är efter MYCKET meriterade vildsvinslinjer Kan ev. kanske ha valpar på gång framöver?
Publicerat November 19, 201213 yr söker säkra tips på bra ''gris linjer'' inför nästa hund köp. inser mer och mer att en drivande hund passar vår marker bäst(småland). ställande och kortdrivare finns och taxen börjar bli till åren och har tufft att jaga flera dagar i rad, dock vill jag ha en hund som kan jaga gris om dom ligger inne. på något vis känns denna ras helt rätt om jag kan hitta ''rätt'' hund. någon som sitter inne på bra info?
Publicerat November 19, 201213 yr förutom dom två övre, dom har jag redan skickat mail till utan om det finns fler tips???
Publicerat November 20, 201213 yr utan om det finns fler tips??? Om södra Norge är tänkbart, så vill jag flagga för den här uppfödaren! Som förövrigt är den uppfödare som är mitt eget första val när det snart är dags för en ny Fauve (Riktigt vassa allround-hundar därifrån!!!)) www.bassetfauve.net
Publicerat November 20, 201213 yr förutom dom två övre, dom har jag redan skickat mail till utan om det finns fler tips??? https://www.youtube.com/watch?v=DEvvO8-e96Q&feature=plcpMin jycke från Trollpackans, upptag som sagt på dovvilt och det visade sig vara en hind..dock börjar jakten sent i klippet
Publicerat December 6, 201213 yr Ska släppa pelle nu. Hoppas bara det inte blir sista släppet. Verkar bli kallt till helgen och snö finns det redan i mängd. Fick förövrigt de två första rådjuren skjutna för honom för nån vecka sen. Tyvärr drev han inte så bra förra helgen, tror det var dåliga vittringsförhållanden. Funkar det i dag ska jag dock anmäla till drevprov. Hur är det med övriga fauve ägare startar ni era fungerande hundar. Detta är min första drivande och jag tycker han gått som tåget i höst. Har förstått det som det finns risk för att det fokuseras mer på utställning,så jag tänker dra mitt strå till stacken för att bibehålla och utveckla fauven som jakt hund. Mvh urban
Publicerat December 18, 201213 yr https://www.youtube.com/watch?v=DEvvO8-e96Q&feature=plcpMin jycke från Trollpackans, upptag som sagt på dovvilt och det visade sig vara en hind..dock börjar jakten sent i klippet Jag har också en Trollpacka! Han jagar dov med stor passion,är dom dessutom fler så blir han än mer enveten :-D Skickat från min LT18i
Publicerat December 19, 201213 yr Jag har också en Trollpacka! Han jagar dov med stor passion,är dom dessutom fler så blir han än mer enveten :-D Skickat från min LT18i Trevligt Ja är det flera dov så blir skallen annorlunda och jakten lite längre även för min
Publicerat December 28, 201213 yr Trevligt Ja är det flera dov så blir skallen annorlunda och jakten lite längre även för min Nu när drevchampionatet är klart tänker jag prova på gris vid lämpligt tillfälle (tex ensam gris ). Har du provat på gris? Hur gammal är din hund? Skickat från min LT18i
Publicerat December 29, 201213 yr Håller på att läsa in nu till jägarexamen så är väldigt grön inom allt! De vilt jag är intresserad av är räv, hare och kanske rådjur. Trodde aldrig att jag skulle vilja ha en drivande hund men då jaktintresset stigit så har man ändrat synsätt! Föll omedelebart för den här rasen men hur lämplig är den om man bor i den nordliga delen av Sverige? Rackarn lär väl drunkna i snön?
Publicerat December 29, 201213 yr Nu när drevchampionatet är klart tänker jag prova på gris vid lämpligt tillfälle (tex ensam gris ). Har du provat på gris? Hur gammal är din hund? Skickat från min LT18i Min hund har jagat gris sedan 3släppet från 1Okt sett räknat..även större galtar har han drivit och även ställt om vartannat..men husse som är lite snabb i avancen har stött grisen för fyrbent ..finns det med andra ord gris så plockar han dem i tätningarna..så protectorväst innan snön kom kändes skönt o ha på jycken min..åldern är just nu lite över 1år..föddes förra året i Okt ..ångrar inte köpet ett dugg som sagt heller..synd bara att säsongen blev så kort då träningen behövs
Publicerat December 29, 201213 yr Min hund har jagat gris sedan 3släppet från 1Okt sett räknat..även större galtar har han drivit och även ställt om vartannat..men husse som är lite snabb i avancen har stött grisen för fyrbent ..finns det med andra ord gris så plockar han dem i tätningarna..så protectorväst innan snön kom kändes skönt o ha på jycken min..åldern är just nu lite över 1år..föddes förra året i Okt ..ångrar inte köpet ett dugg som sagt heller..synd bara att säsongen blev så kort då träningen behövs Min är strax över två år... Här töar snön bort så imorgon blir det släpp i tätningarna där vi brukar hitta dom. Jag går ut själv så slipper jag fundera på passkyttarna... Skickat från min LT18i
Publicerat December 29, 201213 yr Min är strax över två år... Här töar snön bort så imorgon blir det släpp i tätningarna där vi brukar hitta dom. Jag går ut själv så slipper jag fundera på passkyttarna... Skickat från min LT18i för önska fyrbent och 2bent lycka till
Publicerat December 30, 201213 yr för önska fyrbent och 2bent lycka till Det blev 70 minuter på ensamt rå idag. Eftersom jag ska på "mammas pojkar" med mina pojkar :-D idag så valde jag att nöja mej med det.. Bra jakt , tyvärr blev returen lidande idag då han vägrar korsa blötmossar om det inte är drev... Men det löste sej efter lite busvisslingar ... Skickat från min LT18i
Publicerat Januari 1, 201313 yr Håller på att läsa in nu till jägarexamen så är väldigt grön inom allt! De vilt jag är intresserad av är räv, hare och kanske rådjur. Trodde aldrig att jag skulle vilja ha en drivande hund men då jaktintresset stigit så har man ändrat synsätt! Föll omedelebart för den här rasen men hur lämplig är den om man bor i den nordliga delen av Sverige? Rackarn lär väl drunkna i snön? Som uppfödare av rasen i norrland så visst, djup lössnö är besvärligt för dem, men för det mesta så är det inget större problem.
Publicerat September 18, 201312 yr Åhh..kan inte tiden till 1Okt gå fort nu Det närmar sig......! Alla stavfel beror på för stora tummar till för liten lur
Publicerat September 19, 201312 yr Fick en preliminär diagnos på min Bfdb , pankreatit... Inväntar provsvar och hoppas på det bästa. Det kom som en blixt från klar himmel. Skickat från min LT18i
Publicerat September 19, 201312 yr Fick en preliminär diagnos på min Bfdb , pankreatit... Inväntar provsvar och hoppas på det bästa. Det kom som en blixt från klar himmel. Håller tummarna för dig occh din basset..! Skickat från min LT18i Alla stavfel beror på för stora tummar till för liten lur
Publicerat Oktober 3, 201312 yr Usch och fy... Nu är det ångest... Trots pancreatit och att Nisse legat på en dagsranson på 1/3 av vad han brukar äta så lyckades han smita ut i ett obevakat ögonblick. Jag skulle på jaktmöte i måndags när detta hände. Han har synts jaga rådjur vid en hästgård 600 m hemifrån och jag hörde honom svagt och glest vid midnatt samma kväll. Tyvärr fick jag inte tag i honom. Vi har varit i skogarna omkring minst 20 timmar sedan dess utan minsta livstecken, kört runt större vägar och letat och ringt alla jaktledare i skötselområdet . Ingen har hört någonting! Nu är det deppigt...
Publicerat Oktober 4, 201312 yr Hoppas ni hittar honom /Urban Skickat från min C6903 via Tapatalk 2 Idag släpade sej Nisse in på en gård ett par km hemifrån. Har hämtat hem honom nu. Sliten, halt och mager men ändå hemma!