Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Basset Fauve de Bretagne

Featured Replies

Publicerat

Har en fauve som jag är riktigt nöjd med. Eftersom jag gillar hundar med mycket jakt i så passar han mig ypperligt. Jag skulle dock vilja komplettera hundstallet med en hund som bryter efter ca 45 min, då jag oftast jagar med utställda passkyttar. Dom uppskattar inte ett tretimmarsdrev lika mycket som mig;)

Det jag funderar över är hur de hundar som har kortare drevtider funkar. Driver dom i full fart i 45 min, och sen bara bryter, eller brukar det gå sämre på slutet?

Vilka linjer är det som gäller för dessa "kortdrivare"? Är inte så insatt i rasen, då pelle är min första fauve.

Skulle vara tacksam om jag får lite hjälp inför nästa valpköp, som planeras till tidig vår 2015. Skulle även vara intressant att få följa med och lyssna på eb fauve som passar mina förväntningar. De jag hittils sett som har kortare drevtider har enligt min uppfattning bara varit för dåliga hundar..

/Urban

• Svar 205
  • Visningar 73,3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Jippiee!! Nisses blodvärde visade att han sakta men säkert håller på att tillfriskna. Förhoppningsvis kan vi jaga till jul, vilken julklapp! Sent from my C6903 using Tapatalk

• Tror du har rätt i det du säger, en hund som jagar 45 min är ljum. Tänkte dock att jag kunde vara fel ute, då det finns raser som wachtel, adb som jagar i mer eller mindre full fart 10-15min för att s

• SITTA PÅ STUBBENMETODEN????????? Vad har den stackarn gjort i skogen??? Tittat på husse när denne dricker kaffe???? Tro fan att inte poletten ramlar ner han vet ju inte vad husse vill!!!!!!! Man köper

Posted Images

Publicerat

Har en fauve som jag är riktigt nöjd med. Eftersom jag gillar hundar med mycket jakt i så passar han mig ypperligt. Jag skulle dock vilja komplettera hundstallet med en hund som bryter efter ca 45 min, då jag oftast jagar med utställda passkyttar. Dom uppskattar inte ett tretimmarsdrev lika mycket som mig;)

Det jag funderar över är hur de hundar som har kortare drevtider funkar. Driver dom i full fart i 45 min, och sen bara bryter, eller brukar det gå sämre på slutet?

Vilka linjer är det som gäller för dessa "kortdrivare"? Är inte så insatt i rasen, då pelle är min första fauve.

Skulle vara tacksam om jag får lite hjälp inför nästa valpköp, som planeras till tidig vår 2015. Skulle även vara intressant att få följa med och lyssna på eb fauve som passar mina förväntningar. De jag hittils sett som har kortare drevtider har enligt min uppfattning bara varit för dåliga hundar..

/Urban

Du har svarat på din fråga i din egna text i slutet . En fauve som jagar i 45min blir givetvis upplyft till skyarna utav husse/matte som den perfekta hunden. Men när väl bjud jakten står för dörren och hunden skall visa sina talanger så blir du besviken och får uppfattningen. Dålig hund med sök skallgivning och allt vad det innebär. Något man själv som förare knappt vill påstå själv om sin hund..tills den dagen då man fått den bättre hunden att jaga/ visa upp. Då man har annat att gå på.

Men varför skaffa en "dålig" fauve?. verkar mer som att du ska ha nått stötande att gå med ifall passarna inte ids vara på pass i timtals :thumbsup:

Publicerat

Helt värdelös behöver inte en "kortdrivare" vara, kompisens petit driver med passion en timma. Sedan tvärtystnar han och rusar tillbaka till husse. Och detta kan upprepas hela dagen.

Jag vet en fauve som fungerar likadant fast med Drevtider från 30-45 min.

Härliga jakter i såtar där jag aldrig skulle våga släppa min fauve.

När Rådjuret/hjortarna tröttnat drar drevet iväg över både åar och vägar

Sent from my C6903 using Tapatalk

Publicerat

Det är precis en sån jag är intresserad av. Vet du om det bara är individen som funkar så, eller jagar hela kullen på liknande sätt?

/Urban

Publicerat

Jag vet faktiskt inte, har aldrig jagat med den hunden själv.

Jag har bjudit in dom för att prova jakten på våra "frammarker" men det har alltid kommit annat emellan...

Publicerat

Sök efter valp ifrån engelska utställningslinjer, så tror jag du har goda chanser att få en trettiominuters hund ;) (Speciellt tikarna verkar vara rätt så förarveka. )

Publicerat

Ok. Men får jag då en hund som jagar fullt i 30 min och sen bryter. Eller får jag en hund som det är så lite jakt i att den inte klarar så mycket mer....? ;)

/Urban

Publicerat

Sök efter valp ifrån engelska utställningslinjer, så tror jag du har goda chanser att få en trettiominuters hund ;) (Speciellt tikarna verkar vara rätt så förarveka. )

Haha lite lustigt tänkte i mitt svar faktiskt skriva det :) Men ville att den mer inlästa skulle få skriva av sig ;)

Publicerat

Nja, du får ju oftast en hund som driver till första tappt och sedan bryter och återgår till föraren. Om det tar 5min eller 30min, det beror ju mkt på hundens drevsätt och hur god kontakt hunden har med drevdjuret. Ofta brukar sådana lite förarveka hundar driva riktigt bra om den har sällskap av en annan hund i löpan! (Eller om husse springer bredvid ;)  )

Men rent generellt så är ju BFdB en ras som inte lägger av i första taget när den har fått något intressant i nosen!!! Så personligen skulle jag kanske överväga någon annan drivande ras om jag verkligen skulle vilja ha tag på en mer kortdrivande jakthund!

Publicerat

Husse springer bredvid.....:D. Tror du uppfunnnit en ny jaktform. Har dom samma drevhastighet som min så är jag nog favorit i stockholm maraton om nåt år...:lol:

Det lutar nog trots allt mot att det blir en till fauve med, förhoppningsvis mycket jakt. Slängde ut frågan då det man hör är att många har hundar som enligt hörsägen driver i 45 min och sen bryter, tänkte det skulle vara kul att se en sådan i action.

Vid närmare eftertanke jagar jag emellanåt med drevrar som funkar så, så att byta ras kan vara ett alternativ....;)

/Urban

Publicerat

Det finns säkert rätt många fovvar, drevrar och taxar som har väldigt moderata drevtider (Några har sådana har passerat i vår släkt genom åren) men tyvärr så hör man ju nästa bara talas om dom som verkligen är bra i sådana här forum!

Publicerat

Jag kan lämna garanti på en valp om du köper den av mig.......driver den mer än 45 min köper jag tillbaka den  :thumbsup:  :biggrin:

Publicerat

Bara du garanterar att den driver en halvtimme så....:D

/Urban

Publicerat

I min första kull som föddes i maj 2013 har en haft drev på 1 timme. alla valparna driver.

Så garanti på 30 min kan jag lämna  :smile:

Publicerat

Pelle drev ca 10 min när han var 6-7 mån. Förra söndagen drev han drygt 4 timmar innan en kille fick tag på honom i löpan.;)

Dina valpar verkar ha mycket jakt i sig. Tror dock inte dom kommer att vara några 45min drivare som vuxna, iaf inte med mig som husse, då inkallning inte är min starka sida....:D

Det låter dock som du fött upp en intressant kull. Jag är inte så insatt i rasen, men får man fråga vad det är för linjer?

/Urban

Publicerat

I min första kull som föddes i maj 2013 har en haft drev på 1 timme. alla valparna driver.

Så garanti på 30 min kan jag lämna :smile:

Läste inte dina svar riktigt tror jag. Om jag fattar det rätt har du en valp nu som du tror kommer hamna i intervallet runt 45 min?

Vart i landet bor du? Skulle vara jätte intressant att se den live.

/Urban

Publicerat

Jag kommer att ta valpar till våren, jag tror och hoppas att dom driver mer än 45 min.

Om du vill se och jaga med någon av mina fauvar så kan du skicka ett pm.

Jag bor i N Hälsingland och jagar då och då utanför Finspång, kan också komma till Katrineholm om du vill det.

Garanti kan jag lämna så är du inte nöjd med din valp så köper jag tillbaka den. Inga problem! 

• 3 weeks later...
Publicerat

Säsongens första släpp avklarat!

Upptag 350 m ut i första sökrundan.

Drev i ca 75 min tills jag kopplade upp Nisse på löpan 500 m från upptaget.

Tyvärr gick drevet ut på grannmarken idag.

Men jag är nöjd ändå :-)

Publicerat

Härligt....inget är som första släppet för säsongen....oavsett när.;)

/Urban

Publicerat
Härligt....inget är som första släppet för säsongen....oavsett när.;)

/Urban

Som vi har väntat, hoppas nu att han håller sej frisk!

Publicerat

"gubbe på stubbe" är väl för att få ut söket och göra hunden mer självsäker. Sen gäller det att som med alla andra raser att spåra och träna lydnad. Tror inte det funkar att enbart att köra "gubbe på stubbe", men du kanske har spårat osv oxå freddan78. Jag jagade med en fauve på nyårsafton. Blev väldigt imponerad, jag har ett tag på att skaffa ett komplement till min 5 min tjt. Har varit inne på drever, pettit och fauve. Vill ha en som driver ca 30-60 min. En drever känns som om dom driver längre och gillar utseendet med på fauve än på pettit. Hur jämn är rasen? Hur klarar dom hundgård själva på dagarna för att sendan komma in på eftermiddagen/kvällen.