Jump to content

Basset Fauve de Bretagne

Nalle
 Share

Recommended Posts

Börjar växa ett intresse för dessa hundar inom mig....men svårt att hitta några riktigt bra linjer tycker jag...

kennel grebbas dyker upp lite varstans...men kan inte hitta något om kenneln....vore kul att få lite mer info om hur dessa små jaktmaskiner funkar i skogen... om man tex släpper de på "kalla" spår...tar de an de med lätthet, drev- lösa i skallet dvs väcker de el tysta å hårda... fast de kanske är som de flesta att de skiljer mycket...beroende på linjerna . Hur är sök- finns det, är det stort osv

om man fick välja skulle jag vilja ha en valp som är tyst på spåren tills upptag sker och tyst på "tappt"arbete..och har självständigt sök...mycke av de så klart lär ju sig valpen från start så att säga...har haft och varit med en del stövare så den biten kan ja....men vet att genom rätta linjerna och blodet så är mycket vunnet redan från start.

Kul om ni som har dessa hundar kunde skriva lite om vad ni jagar och de jagar och funkar..osv

Mvh "jaktidioten":)

Börjar växa ett intresse för dessa hundar inom mig....men svårt att hitta några riktigt bra linjer tycker jag...

kennel grebbas dyker upp lite varstans...men kan inte hitta något om kenneln....vore kul att få lite mer info om hur dessa små jaktmaskiner funkar i skogen... om man tex släpper de på "kalla" spår...tar de an de med lätthet, drev- lösa i skallet dvs väcker de el tysta å hårda... fast de kanske är som de flesta att de skiljer mycket...beroende på linjerna . Hur är sök- finns det, är det stort osv

om man fick välja skulle jag vilja ha en valp som är tyst på spåren tills upptag sker och tyst på "tappt"arbete..och har självständigt sök...mycke av de så klart lär ju sig valpen från start så att säga...har haft och varit med en del stövare så den biten kan ja....men vet att genom rätta linjerna och blodet så är mycket vunnet redan från start.

Kul om ni som har dessa hundar kunde skriva lite om vad ni jagar och de jagar och funkar..osv

Mvh "jaktidioten":ph34r:

Ser att ni kommer från Värmland och Kristinehamn! I så fall bor ni på rätt ställe :D Finns gott om duktiga fovvar i länet, och väldigt bra uppfödare i närområdet. (Jag räknar även in den norska gränsen där..) Eftersom ni bor i Kristinehamn, så skulle jag ta en kontakt med Ola Viren i samma stad. Han äger SM-meriterade SjCH Crofter Pride Zeke, och han är säkert villig att låta er följa med och lyssna på hur en bra Fauve jagar!

Om det faller på läppen, så vet jag några riktigt högintressanta valpkullar under 2010 B) (I fall ni är intresseade?)

Mvh "jaktidioten":ph34r:

Klistrar in lite info om mina

Hanen är en mycket rovviltsintresserad kille som jobbar med bra skall och fart. Väcker när han börjar få närkontakt.

Söker noggrant igenom markerna och har ett väl hörbart skall med bra klang i. Han har bra kontakt i skogen under sökrundorna och när jakten är slut är han ganska enkel att kalla in. Får han tapp som han inte reder ut inom 30-40 minuter, så kommer han åter till föraren och fortsätter sedan söka efter nya djur.

Han har sträv och bra päls, är lite fransysk fram, men i övrigt mycket bra vinklar och exteriör. Hemmavid är han en go och glad kille, som är otroligt social och glad i folk och han vill gärna vara med där det finns folk.

Driver: hare, rå, räv, hjort, älg och spårar även grävling, lodjur, björn och mård. Fungerar också bra som stötande hund på fågel om inget annat jaktbart vilt finns på marken. Driver i snitt 90-120 minuter.

Den äldre tiken har ett bra skall, jobbar snabbt och målmedvetet och väcker i ett ganska tidigt skede = drevdjuren buktar mkt lugnt och fint för henne inom relativt små områden.

Hon hade sitt första hardrev redan vid 5½ månads ålder och då drev hon i ca 30 minuter med väl hörbart valpskall. Hon fick vid ca 7 månaders ålder sitt första rådjur skjutet för sig under drev och då var drevtiden ca 20 minuter innan råbocken kom förbi skytten. Nu som vuxen driver hon med lätthet i 120-180 minuter.

Hon har en fin exteriör, väldigt bra och riktigt sträv päls med mkt fin fauvefärg. Hon är en stabil, snäll, social och glad tik som gärna myser här hemma för att i skogen vara en härlig jaktmaskin med en otrolig energi! Hon är en ganska liten tik, men är stadig och robust i kroppen.

Driver: Hare, rådjur, hjort och räv. Fungerar även hon som stötande fågelhund om inget annat finns.

Har just nu en kull efter dessa två ovanstående hundar och det ska bli intressant att se vad det blir för resultat på dem i höst under jakten..

Ungtik nr 1 har visat sig driva räv, hare och rå redan så även hon visar fina anlag för att bli en allrounddrivande fauve.

Storleken ligger på ca 36 cm och hon är robust och mkt fin i kroppen. Bra vinklar, fin färg och sträv och bra pälskvalitet i den rätta fauvefärgen. Driver nu som junior i ca 45-60 minuter.

Ungtik 2 har vi haft hemma ca en månad och hon har visat en del intresse för rävspår de 3 ggr vi släppt henne, men inget drev ännu.

I övrigt en liten tik, mkt bra exteriör och bra färg. Kunde ha strävare pälskvalitet dock, men kan hända vuxenpälsen blir bättre än valppälsen hon har för tillfället.

Vi är mkt nöjd med rasen som allrounddrivare och de passar oss och vårat jaktintresse som handen i handsken :D

Vill bara uppmana alla Favve-ägare att gå in på www.fauveklubben.se och vidare till gästboken där det görs en undersökning om hur våra favvar fungera ute i skogen. Ju fler som skickar in svar ju rättvisare blir ju resultatet, och jag tror det kommer att öka rasens spridning om det kommer ut lite mer infomation.

Hej på er fauve vänner. Jag haft tax förrut men ville prova något nytt så jag har spanat och lyssnat på de flesta drivande hundar och fastnade för fauven. Så jag köpte en i början av oktober av Kurt Grebbas Kennel. Jag provjagade med den före jul. Första släppet jagade den 200 m, andra släppet likadant. Dagen efter jagade den i 18 min, buktade mycket fint. Tyvärr går det inte jaga nu pga snön och hundförbud även här i östergötland. Jag tror det kan bli en mycket bra jakthund. Han är redan en väldigt trevlig familjehund. Han är född i maj.

post-4915-1263410235_thumb.jpg

Du kommer nog bli jätte nöjd med din hund ,Kurt är en mycket seriös uppfödare(önskar att jag köpt min där) tyvärr så är det så att en del som säljer valpar av denna ras inte har en aning om vad en jakthund är.

Nu har min fauve kommit igång med jakten men det tog sin tid 2 1/2 år var han när intresset komm så det gälls att inte ge upp.

samma problem som med beagle,foxterrier osv osv"folk som inte vet va jakthund är" finns en bra lösning på detta för o slippa,gull gull o bara rena utställnings hundar

De skulle va ett krav innan utställning att hunden e startad på jaktprov me minst ett 3e pris,då försvinner många av dessa ägare,men tyvärr större delen av penga kassan till klubben med :(:(

Hej på er fauve vänner. Jag haft tax förrut men ville prova något nytt så jag har spanat och lyssnat på de flesta drivande hundar och fastnade för fauven. Så jag köpte en i början av oktober av Kurt Grebbas Kennel. Jag provjagade med den före jul. Första släppet jagade den 200 m, andra släppet likadant. Dagen efter jagade den i 18 min, buktade mycket fint. Tyvärr går det inte jaga nu pga snön och hundförbud även här i östergötland. Jag tror det kan bli en mycket bra jakthund. Han är redan en väldigt trevlig familjehund. Han är född i maj.

Ägarna till fovvar från Kennel Grebbas brukar vara väldigt nöjda med sina hundar <_< (Har flera stycken i min hemkommun..)

Är din hund från kombinationen e. Sjch Åstdalens Boris u. Such Grebbas Gaia? i så fall så bor mamman till din hund bara några hundara meter hemifrån mig. Mkt fin och trevlig tik med en hel del skinn på näsan!

FAR Åstdalens Boris. Mor Azur de rocher de charmes

Å, tusan :lol: Du lyckades få en valp efter Azur...Grattis!!! Hon är ju inköpt från en av Frankrikes absolut bästa o mest framgångsrika uppfödare, och henne föräldrar är två riktigt grymma jakthundar. (Mamman såldes för övrigt till en kille i Gränna för några år sedan, men han fixade inte hennes jaktlust riktigt -_- så nu är hon såld till Tyskland!) Ja, du lär nog inte få några problem med jaktlusten hos din Fauve i alla fall ;)

• 3 weeks later...
Då har man blivit ägare till en Basset Fauve de Bretagne tik. Någon som har erfarenhet av den rasen?

Ja...fast bara sedan i söndags...

Då hämtade vi vår fodertik hos Jämta i Skorped. Synnerligen ett bra val av ras så här långt. ^_^

Lilla Wittra trivs i sällskap med de stora hundarna här hemma. 3 St Tollartikar i kenneln.

Å busig med stort B. En jättehärlig liten tuff tös. :(:lol:

Har blivit lite nyfiken på den här rasen och kollat runt mycket. Verkar vara en riktig allround hund som driver de mesta :lol: Men har en liten undran hur pass bra är rasen i helhet att driva vildsvin? de står så olika på en massa sidor där man läser om det. Någon som har en hund som verkar ha intresset eller har gått på vildsvin?

lär inte bli hundköp på ett par år men men! ja kollar såklart redan nu :(

Har blivit lite nyfiken på den här rasen och kollat runt mycket. Verkar vara en riktig allround hund som driver de mesta :lol: Men har en liten undran hur pass bra är rasen i helhet att driva vildsvin? de står så olika på en massa sidor där man läser om det. Någon som har en hund som verkar ha intresset eller har gått på vildsvin?

lär inte bli hundköp på ett par år men men! ja kollar såklart redan nu :lol:

Hej! Jag har Två basset och en Griffon Fauve och skulle avråda dig att skaffa basset varianten av Fauve till att jaga vildsvin med! Här i sverige har vi båda varianterna av Fauve, den långbenta Griffon Fauven är bättre konstruerad till att klara ett mot anfall av ett vildsvin med tanke på skillnaden i benen och smidigheten. Griffonen är mera allert och vaksam i sitt jaktsätt.

Har du några andra frågor är du välkommen att skicka mig ett PM. du kan också gå in och läsa lite mera på www.griffonfauve.se Basset fauve är en underbar ras som är mycket jaktbar och trevlig, men jag skulle som sagt avråda dig att köpa basset för att jaga vildsvin med.

/Håkan

Har en hanne som fyller 7 nu i april, är jättenöjd med honom både i hemmet och i skogen enda kruxet är att han har svårt för att sluta jaga, byter djur och så men finns det rådjur så hittar han dem! Har ett stort sök och mycket vilja, är helt ointresserad av räv och har aldrig fått chansen på nån hjort har däremot sprungit och skällt efter älg nån gång!! Köpte min hos Hovrikets kennel. Min är ganska så snabb, folk som är vana vid taxar tycker att han är som Usain Bolt i jämförelse :lol:

Har blivit lite nyfiken på den här rasen och kollat runt mycket. Verkar vara en riktig allround hund som driver de mesta smile.gif Men har en liten undran hur pass bra är rasen i helhet att driva vildsvin? de står så olika på en massa sidor där man läser om det. Någon som har en hund som verkar ha intresset eller har gått på vildsvin?

lär inte bli hundköp på ett par år men men! ja kollar såklart redan nu

Finns gott om Fauvar i både Sverige, och fram för allt i Frankrike som driver gris. I Frankrike finns det vissa områden där man enbart bedriver avel med inriktning på just vildsvinsjakt. Mormor till forumist, Jägare utan gränser's nya valp kommer från ett sådant område, och hon är den högst vildsvinsmeriterde tiken av den här rasen i Sverige. (Finns bara en hanhund som har högre ep..)

Basset Fauve de Bretagne är om man ser till deras egenskapspoäng på dom Franska vildsvinsproven, en av dom absolut bästa raserna där nere. (Många gånger bättre än sin högbenta kusin, Griffon Fauve de Bretagne.)

lycka2.jpg

Griffonen är mera allert och vaksam i sitt jaktsätt.

Har du några andra frågor är du välkommen att skicka mig ett PM. du kan också gå in och läsa lite mera på www.griffonfauve.se Basset fauve är en underbar ras som är mycket jaktbar och trevlig, men jag skulle som sagt avråda dig att köpa basset för att jaga vildsvin med.

/Håkan

Det finns garanterat rätt många fler Basset Fauve här i landet som jagar vildsvin än det finns Griffon Fauve som gör det! Har bara hört talas om en Basset Fauve (En unghund) som blivit skadad av just vildsvin. Men förövrigt har jag aldrig hört någon av dessa hundar som har blivit skadade. Däremot har jag ju hört talas om Griffon Fauve här i landet som råkat riktigt illa ut i ett av våra vildsvinhägn. I Franrike finns det gott om jägare som hellre väljer små raser, typ Fauve, TJT, Alpländische Dachsbracke, till vildsvinsjakt än större och mer högbenta raser. I snårig terräng anses dessa små och kvicka hundar klara ett frontande vildsvin betydlig bättre än en större och tyngre hund, som många gånger råkar illa ut pga. att det "fastnar" i undervegetation. Kan man tänka sig att jaga vildsvin med en TJT, så kan man med gott samvetet göra det samma med Fauve och Alpländische Dachsbracke!!!

Det finns garanterat rätt många fler Basset Fauve här i landet som jagar vildsvin än det finns Griffon Fauve som gör det! Har bara hört talas om en Basset Fauve (En unghund) som blivit skadad av just vildsvin. Men förövrigt har jag aldrig hört någon av dessa hundar som har blivit skadade. Däremot har jag ju hört talas om Griffon Fauve här i landet som råkat riktigt illa ut i ett av våra vildsvinhägn. I Franrike finns det gott om jägare som hellre väljer små raser, typ Fauve, TJT, Alpländische Dachsbracke, till vildsvinsjakt än större och mer högbenta raser. I snårig terräng anses dessa små och kvicka hundar klara ett frontande vildsvin betydlig bättre än en större och tyngre hund, som många gånger råkar illa ut pga. att det "fastnar" i undervegetation. Kan man tänka sig att jaga vildsvin med en TJT, så kan man med gott samvetet göra det samma med Fauve och Alpländische Dachsbracke!!!

Får lite olika bud här kommer självklart ta reda på mycket mer information om rasen och även andra raser.

Som du säger om man kan tänka sig att jaga med en tjt så kan man jaga med en Basset fauve men en tjt är förvisso en väldigt liten hund men den är enligt mig otroligt snabb och smidig och är därför väldigt lämpad för vildsvin. Men om nu Basset Fauve används väldigt mycket till gris i frankrike där den kommer ifrån borde det inte vara problem att jaga gris med en hund med dom rätta anlagen.

Jag har sysslat med basset hound i många år och har aldrig hört talas om att någon basset ras skulle vara lämpad till jakt på vildsvin. Dom flesta basset som jag har haft blir väldigt oroliga när dom går på ett vildsvinsspår. Så att basset skulle ha modet eller viljan att ta upp ett vildsvinsspår det betvivlar jag väldigt starkt. Basset hound eller fauve det har inte någon betydelsen. Det här är mjuka och följsamma hundar som är framavlade för småvilltsjakt som hare och rådjur. Låt rasen vara det den är ämnad till och sluta propagera för jakt på ett vilt som kommer att skada och döda våra hundar.

Jag har sysslat med basset hound i många år och har aldrig hört talas om att någon basset ras skulle vara lämpad till jakt på vildsvin. Dom flesta basset som jag har haft blir väldigt oroliga när dom går på ett vildsvinsspår. Så att basset skulle ha modet eller viljan att ta upp ett vildsvinsspår det betvivlar jag väldigt starkt. Basset hound eller fauve det har inte någon betydelsen. Det här är mjuka och följsamma hundar som är framavlade för småvilltsjakt som hare och rådjur. Låt rasen vara det den är ämnad till och sluta propagera för jakt på ett vilt som kommer att skada och döda våra hundar.

Hmm, fast det där kan väl inte stämma.... Bassetarna har ju sinsemellan helt olika ursprung, det enda de alla har gemensamt är de korta benen!

Men att Basset Hound och Basset Artésien Normand inte är några vildsvinshundar, det är säkert riktigt. Har själv en BAN, en ras som ju faktiskt ÄR släkt med Basset Hound, och mindra skarp hund får man nog leta efter. Rådjur är hans stora intresse i livet! Läste dock på en fransk hemsida att BAN kan användas på vildsvin, men i Frankrike jagar man med hundarna i släpp, så kanske funkar hundarna annorlunda då??? Min basset verkar inte intressera sig för vildsvin, och det är jag glad för! Jag tror inte han skulle ha en chans mot nassarna.

Men det här med vildsvinshundar intresserar mig mycket! Vi har jättemycket vildsvin på markerna så jag funderar en hel del på om man på sikt skulle skaffa sig en hund lämpad för just vildsvin. Har kikat en del på Griffon Nivernais, som verkar lovande, men egentligen tycker jag att den är för stor! Griffon Fauve och Basset Fauve är egentligen mer i min smak.

Frågan är vilken ras som är bäst, om man nu vill ha en vildsvinshund?

Kommen så här långt måste jag göra ett förtydligande: Den bästa vildsvinshunden är för mig en hund som jagar vildsvin och som sedan kommer tillbaka oskadd, INTE den skarpaste hunden som det kanske skjuts mest djur för. Visst, jagar hunden vildsvin finns det alltid en skaderisk. Men jag vill att risken skall vara så liten som möjligt! Sista gången vi jagade i januari kom en av hundarna inte tillbaka. Hunden (korsning plot/lajka) återfanns sedermera med större delen av lårmuskeln avsliten. Sådana upplevelser vill jag helst vara utan. Ja, jag vet, jag är jätteblödig, men det står jag för :) !!!

Skriv gärna mer om hur era basset fauvar fungerar på vildsvin och vad ni har för erfarenheter!

Skriv gärna mer om hur era basset fauvar fungerar på vildsvin och vad ni har för erfarenheter!

Jag skulle vilja citera en Fauve ägare i Uppland som beskriver hur deras Fauve hane agerar när han jagar gris. (Tycker det stämmer väldigt väl överens med hur jag har hört andra Fauve ägare bekriva sina hundar!) Det här saxat från ett annat forum!

"Min erfarenhet är att det är klart mer förekommande att såkallade grishundar blir skadade än att de mindre raserna som är drivande blir det.

Jag kan kort beskriva hur vår hund jobbar med gris. Han jobbar mer som en stötande hund som håller sig på avstånd från grisen. Vi har aldrig sett att han har varit fram till grisen utan håller ett avstånd på ca 25m. Därefter vänder han tillbaka i löpan tills han har ca 100m till grisarna och det är oftast då som grisarna rör sig varpå hunden åter går fram mot grisen/grisarna. Sedan fortsätter det på detta vis och ett drev kan vara i mer än en timme utan att han går fram till grisen. Detta medför att grisen rör sig sakta och håller sig kvar inom ett relativt litet område, grisen känner sig trygg och har kontroll på hunden. Jag har inte hört om några grisar som attackerar hundar eller människor bara för den sakens skull utan olyckor inträffar när grisarna känner sig trängda. Den kan då attackera hunden som en sista utväg innan den flyr eller för att försvara sig mot hundar som attackerar den."

Du och jag har diskuterat det här många gånger tidigare. (Vi känner ju varandra :D ) Så jag förstår inte riktigt vad det här ska leda vidare till?

Men håll till godo min vän :D (BH och Fauve är nog så långt ifrån varandra det går att komma <_< )

http://www.dailymotion.com/video/xb97xe_ch...11-09-1_animals

Jag har sysslat med basset hound i många år och har aldrig hört talas om att någon basset ras skulle vara lämpad till jakt på vildsvin.

Det är ju dock en viss skillnad på basset hound och övriga (jakt)bassetar :P

Är ju som att säga att alla jaktspetsar skulle jaga på samma vis och enbart vara intresserade av ett eller möjligtvis två olika viltslag :huh:

Det är ju dock en viss skillnad på basset hound och övriga (jakt)bassetar

Ja, dom är ju inte ens närbesläktade med varandra i vissa fall! Har dessutom helt olika inriktning i avelsarbetet i vissa områden.

Mannlicherman

Hur ska egentligen Fauven jobba på gris?

Den ena beskrivning du ger är i mina ögon inte en hund som aktivt jagar gris utan egentligen är för feg. Eller ska de jobba som halvdussinet i filmen?

Tja, i dina ögon kanske det är en "feg" jycke? Men i mina är det en helt perfekt "drivande" allroundhund med fallehet för vildsvinsjakt!!! För mig som älskar buktande harar o rådjur, så är det skön musik att höra en drivande hund valsa runt med grisarna på det sättet som Fauve ägaren från Uppland beskriver sin hund. Fauven är ju ingen tuffing på det sättet att han går i närkamp med grisar som rotar fast i någon granplantering. Det är ju en drivande ras som ska hålla grisarna på benen i första hand.

Vad det gäller den lilla filmen, så var den väl mest för att retas lite med min vän, Basset hound uppfödaren! :P Men även för att man ska förstå lite hur det ser ut vid samjakter på vildsvin med Fauve i Frankrike. Sedan har vet jag ju av egen erfarenhet att tuppkammen växer rätt rejält på dessa hundar när dom får sällskap av andra hundar. Min jycke var väldigt försiktigt och noga med "säkerthetsavståden" på stående älg, men när han fick med sig en älghund, då var han direkt i bakhassorna på dom! (Till slut så gick det ju inte så bra heller :huh: )

• 3 months later...

Hmm.

Då jag ev, ska omplacera min jycke börjar jag kolla efter något annat intressant.

Snubblade in på fauve som verkar vara vad jag letar efter, när jag kollar lite (svenska) forum inser jag att det är många delade meningar om denna ras...

Jag är ute efter en drivare som fungerar bra i skog OCH hemma. Gärna med stort (vilt)spårintresse.

Har pratat med en valpsäljare i Vänersborg och jag tycker att det låter lovande.

Här finns några insatta personer som säkert vet mycket mer än mej ,vad ska jag tänka på?

Vill ha en hund som inte driver hela dagar utan runt en timma räcker mer än väl, vildsvin får den jaga om den vill men det känns inte som en avgörande faktor för mitt val av ras. Rådjur , hjort , hare och ev, räv känns viktigare...

Är vissa "linjer" säkrare än andra och kanske ger tidigare jakt (känns tråkigt att behöva vänta till hunden blir 3-4 år innan den kommer igång).

Utställningsintresset är mer än svalt hos mej och är "nödvändigt ont".

Dessutom vill jag ha en hane i den mindre varianten , alltså under 35 cm ungefär...?

Har förut haft tax som jag fortfarande håller högt och det är väl mellan dessa raser jag tvekar.

Tack för tips och råd!!