Publicerat Januari 1, 201412 yr "gubbe på stubbe" är väl för att få ut söket och göra hunden mer självsäker. Sen gäller det att som med alla andra raser att spåra och träna lydnad. Tror inte det funkar att enbart att köra "gubbe på stubbe", men du kanske har spårat osv oxå freddan78. Jag jagade med en fauve på nyårsafton. Blev väldigt imponerad, jag har ett tag på att skaffa ett komplement till min 5 min tjt. Har varit inne på drever, pettit och fauve. Vill ha en som driver ca 30-60 min. En drever känns som om dom driver längre och gillar utseendet med på fauve än på pettit. Hur jämn är rasen? Hur klarar dom hundgård själva på dagarna för att sendan komma in på eftermiddagen/kvällen. Hundgård medans du är på jobb, för att sen komma in i huset o hur dem klarar det. Som alla andra hundar..handlar om träning
Publicerat Januari 1, 201412 yr Ja men vissa raser är ju mer "känsliga" för att lämnad ensamma. Vissa som jag känner som äger en gammal packhunds ras tex beagle, pettit och fauve hävdar att dom raserna har svårare att stå själva... Jag är dock tveksam till det påståendet och håller med minken... Dvs att det är en tränings sak. Fäller fauve mycket? Hls Rickard
Publicerat Januari 1, 201412 yr Ja men vissa raser är ju mer "känsliga" för att lämnad ensamma. Vissa som jag känner som äger en gammal packhunds ras tex beagle, pettit och fauve hävdar att dom raserna har svårare att stå själva... Jag är dock tveksam till det påståendet och håller med minken... Dvs att det är en tränings sak. Fäller fauve mycket? Hls Rickard fäller inte så mycket. Fast jag skulle inte rekommendera att låta fauven ligga i sängen om där ska vara rent och snyggt..vilket min gör
Publicerat Januari 1, 201412 yr fäller inte så mycket. Fast jag skulle inte rekommendera att låta fauven ligga i sängen om där ska vara rent och snyggt..vilket min gör Min fauve "rycks" tre ggr/år, då fäller han inte mycket. Sent from my C6903 using Tapatalk
Publicerat Januari 1, 201412 yr Min fauve "rycks" tre ggr/år, då fäller han inte mycket. Sent from my C6903 using Tapatalk Gör jag med min oxså . Men fäller gör han iaf. Så det räcker o blir över. Är inte direkt som en Basset Hound ..fäller den oxså men inte lika synligt
Publicerat Januari 2, 201412 yr Ok, hur är set med jaktmognaden då? Polarens är 1,5 och driver ca 15-20 max. Vill ju ha en hund som driver 30-60 min ca. Hls Rickard
Publicerat Januari 2, 201412 yr Ok, hur är set med jaktmognaden då? Polarens är 1,5 och driver ca 15-20 max. Vill ju ha en hund som driver 30-60 min ca. Hls Rickard Om hunden bara är 1,5 år ska han vara glad att den inte driver längre. Det kommer att öka när han blir lite äldre
Publicerat Januari 2, 201412 yr Fel av mig, fick just reda på att hunden är 2 om en månad. Är dom sena i jakten eller? Generellt? Hls Rickard
Publicerat Januari 2, 201412 yr Fel av mig, fick just reda på att hunden är 2 om en månad. Är dom sena i jakten eller? Generellt? Hls Rickard Sena..nä. Generellt sätt så vad jag har hört av folk jag träffat live är att dem är tidiga. Däribland min egna ..finns även individer inom rasen såklart, sen har vi prägling. Går du som jag brukar skriva 1såt/vecka runt 60min..räkna med att hunden inte kommer att få visa sina framfötter då. blir sen i jakten så att säga i folkmun talat. Läs injagning på taxklubbens hemsida. Finns mycket nyttigt där även för en ny fauvefrälst... Lite kuriosa. Jag släppte min fauve i Tisdags. Gnällde lite lätt i kopplet. inväntade kommando sen ut på sök. Vildsvin som bara gick och gick som ingen kom åt så den dagen stod det aldrig stilla. 3tim innan jag gensköt med flit för att spara skjutljuset vi hade kvar.
Publicerat Januari 2, 201412 yr 1såt/veckan runt 60min? Vad menar du med det? Självklart kommer hunden få jaga. Jag har fördelen att bo på marken med en av våra bästa rådjurs såter ca 50 m från min altan. Jag jagar rätt mycket på min egna mark men även på rätt bra o stora gris marker norr om Sthlm. Men det är rådjurs jakten med drivande hund som jag tycker är rolig. Hur är det med fauve och gris? Förstår att dom "ska?" Driva dom. Men är det så att dom kan föredra att driva gris? Hls Rickard
Publicerat Januari 2, 201412 yr 1såt/veckan runt 60min? Vad menar du med det? Självklart kommer hunden få jaga. Jag har fördelen att bo på marken med en av våra bästa rådjurs såter ca 50 m från min altan. Jag jagar rätt mycket på min egna mark men även på rätt bra o stora gris marker norr om Sthlm. Men det är rådjurs jakten med drivande hund som jag tycker är rolig. Hur är det med fauve och gris? Förstår att dom "ska?" Driva dom. Men är det så att dom kan föredra att driva gris? Hls Rickard Jag menar precis vad jag skriver. Tänkt om hunden bara får jaga 1 gång i veckan och då en såt och den tar drygt timmen att gå igenom för dem som nu väljer att göra det med sina valpar/unghundar eller för den delen att stå på pass vid + att man helt enkelt inte har tid att avsätta i skogen Hur blir hunden då? jo inget sök och knappt någon utvecklad jaktlust trots att den finns i jycken "den väcks eller triggas knappt" hänger du med?..o så gnälls det över att fauven är sen som ras..nåja individer finns det men det mesta är en präglingssak fauve och gris, står dem stilla ska hunden jobba för att få loss den. men står det still så ska hunden inte bryta bara för det. Fauven jag har den plockar det vilt som är närmast hunden för stunden. Har blivit både dov, rådjur och grävling fällt för hunden och mängder med dödsök på vildsvin..trots det så jagar den allt man kan ha brunsås till.
Publicerat Januari 31, 201412 yr Jag och familjen har börjat tittat efter hund(vi är dock i tidigt skede) Den ska fungera både som min jaktkamrat och vara barnens kompis. Och jag fick tips om denna ras, och ju mer jag läser om Fauven så desto mer intressant blir den. Jag vill ha en drivande hund som är allsidig till rå hare räv och sen så börjar vi få gris på marken! Hur är dom i drevet, buktar det likt en tax eller drar det iväg? Sen så finns det lite allergi hos mig , någon som vet om dom anses mindre allergiframkallande än andra raser? Mvh Stefan
Publicerat Januari 31, 201412 yr Jag och familjen har börjat tittat efter hund(vi är dock i tidigt skede) Den ska fungera både som min jaktkamrat och vara barnens kompis. Och jag fick tips om denna ras, och ju mer jag läser om Fauven så desto mer intressant blir den. Jag vill ha en drivande hund som är allsidig till rå hare räv och sen så börjar vi få gris på marken! Hur är dom i drevet, buktar det likt en tax eller drar det iväg? Sen så finns det lite allergi hos mig , någon som vet om dom anses mindre allergiframkallande än andra raser? Mvh Stefan Bara du jagar på samma sätt som med taxen så buktar det lika bra Sen kan det väl givetvis dra iväg som med alla andra raser. Orsaken till att det sträcker är mera hur 2bent jagar istället för den 4bente skulle jag själva vilja påstå..nog om det allergin kan jag inget om alls. där får någon annan svara
Publicerat Februari 4, 201412 yr Rasen fungerar bra ibland många allergiker efter vad jag har hört! Det låter ju riktigt bra, ska försöka ringa någon uppfödare eller någon som har Fauvar så man kanske kan få komma på besök.
Publicerat Februari 6, 201412 yr Det tycker jag absolut att du ska göra! Ett tips. Ring Kurt Johansen i Särna (Kennel Grebbas) Tel 076-1424989 Han kan helt säkert hjälpa dig med både det ena och andra när det gäller den här rasen
Publicerat Februari 6, 201412 yr Totalt OT men på torget där jag jobbar rastar en man sin fauve-valp, den är i särklass något av det finaste jag sett på länge, ägaren har dessutom en vuxen fauve och en korthårig tax, om det är någon som känner sig uttittad så är det helt ok, men jag gillar verkligen rasens sätt att föra sig. /Christian
Publicerat Februari 6, 201412 yr Det tycker jag absolut att du ska göra! Ett tips. Ring Kurt Johansen i Särna (Kennel Grebbas) Tel 076-1424989 Han kan helt säkert hjälpa dig med både det ena och andra när det gäller den här rasen Kan bara hålla med. Jag ringde honom efter tips. Han frågade vilka egenskaper jag var ute efter, och sa sedan "då har jag nog en valp till dig". Visade sig stämma på pricken. Han är lite svår att få tag på, men när du väl kommer fram är han som ett uppslagsverk. /Urban
Publicerat Februari 6, 201412 yr Får väldigt fina och positiva rapporter om jagande "valpar" som i vissa fall redan är fullfjädrade på 5 olika drevdjur och även ställer gris. Lättsamma, lättlärda, sociala och lite egensinniga ibland också precis som jag vill ha en fauve, så det verkar som att den kombinationen blev precis vad jag ville ha fram Nästa kull som är på planeringsstadiet blir nog i samma klass den så en spännande tid blir det under de kommande 2 höstarna
Publicerat Februari 6, 201412 yr Får väldigt fina och positiva rapporter om jagande "valpar" som i vissa fall redan är fullfjädrade på 5 olika drevdjur och även ställer gris. Lättsamma, lättlärda, sociala och lite egensinniga ibland också precis som jag vill ha en fauve, så det verkar som att den kombinationen blev precis vad jag ville ha fram Nästa kull som är på planeringsstadiet blir nog i samma klass den så en spännande tid blir det under de kommande 2 höstarna När är det dags för nästa kull?Går i tankar på vad f-n jag ska hitta på nu... Skickat från min C6903 via Tapatalk
Publicerat Februari 6, 201412 yr Löp och parning blir i juni, så leverans i oktober och helt perfekt ålder för första jaktsäsongen. Blir ännu en allroundparning med franska linjer om inget oförutsett händer.
Publicerat Februari 9, 201412 yr Ja, jag tror inte de blir så långt från sina äldre halvsyskon åt nått håll och vad de har visat i år.. Ja du vet ju en del
Publicerat Februari 13, 201412 yr Lilla trollet mitt fick sin första trimning idag och bara för roligt så klippte jag ihop dagens uppställda bild med hennes första uppställda bild och viss skillnad har det ju blivit på det år som gått sen sist hon var uppställd Personligen gillar jag hur hon utvecklats exteriört so far även om hon inte står perfekt på bilden, det iddes jag inte krångla på med idag
Publicerat April 8, 201511 yr När är det dags för nästa kull? Kull planeras till våren 2016, så då lär det komma lite valpbilder