Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Mr Mauser goes All American Leveraction.

Featured Replies

Publicerat

Jahapp tyckte jag var värd en tröst idag då alla varit så dumma på mig ;)

Efter mina inlägg på Robsoft imorse så hade jag inget annat planerat för dagen,eftersom jag är i behov av en drevjaktsbössa så tog jag då min lilla bil och åkte iväg till Uppsala.

Tankarna på vägen upp kretsade runt en kortpipig och välbalanserad studsare med en relativt klen kaliber som inte väger över 4kilo med kikarsikte.

Kollade runt en stund och hittar helt plötsligt en Winchester 94 i 307win! efter en stunds klämmande så näää toksmal framstock,toksmal kolvhals,kort i kolven och inte särskilt användarvänlig alls.

Ställer tillbaks den och kollar på några helstockar...näää kändes inte bra.

Så helt plötsligt vad skådar mitt öga om inte ytterligare en bygel lite undanstoppad lite för sig själv i ett hörn,hittar där en Marlin 336W i kal 30-30win.

Efter en stunds klämmande och anläggande så är kärleksrelationen fullständig vilket den så ofta blir med amerikanska produkter :P

Välbalanserad med en fyllig framstock och ett fylligt pistolgrepp,flyger upp till axeln som den mest välstockade purdeyn med en pilgrimsfalks hastighet,bra trycke och 6plugg i röret-vad mer kan man begära <_<

Bössan är 97cm lång och väger 3,7 kilo med optiken.

Givetvis måste denna skönhet förses med lämplig drevjaktsoptik så den blev toppad med en Leupold Vair x-III 1,5-5 i lägsta möjliga montage.

Kommer att köpa Hornadys nya Leverevolution ammo till den och stödja mig på att den uppfyller klass1 kraven.

30-30 ammon är bara för gullig-som en överviktig 22Hornet :lol:

/Wyatt Mauser

post-240-1221661754_thumb.jpg

post-240-1221661761_thumb.jpg

• Svar 173
  • Visningar 18k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Bara att gratulera! Har själv haft ett par Marlinbyglar och det är finfina grejer <_<

god-bless-america.103130711_std.jpg

Publicerat

Läckert!

En kompis har en Winchester m88 308w toppad med en Varipoint 1.5-6x42. Man blir ju ap-snabb på passet med en bygel. Nästan så jag är lite småsugen på en dylik också.

Publicerat
  • Författare

Thanks Buddy!

Nice Stars and Stripes by the way <_<

/Wyatt

Publicerat

Mr Mauser

Vad har du för bil?

Publicerat
Mr Mauser

Vad har du för bil?

Intressant fråga...... en pickup med hagelpumpen i bakfönstret? ;);)

Skojar bara, det är ju lite ballt med bygelbössa, har aldrig testat men det vore kul. :P

Publicerat
  • Författare
Mr Mauser

Vad har du för bil?

En liten grön Mazda Demio ;)

Hur så?

/Micke

Publicerat
  • Författare
Intressant fråga...... en pickup med hagelpumpen i bakfönstret? :P:D

När vi bodde i ett fritt land då bensinen fortfarande var någorlunda prisvärd körde jag:

Ford Ranger V6

Ford Explorer V6

GMC Safari V6

Och se på mig nu ;);)

/Micke

Publicerat
En liten grön Mazda Demio ;)

Hur så?

/Micke

;) Den är säkert bra men sabbar inte den din image en hel del, går det ens att ha på sig cowboyhatt när du kör.

Publicerat
  • Författare
:D Den är säkert bra men sabbar inte den din image en hel del, går det ens att ha på sig cowboyhatt när du kör.

;) ;) :P

Helt sant! dock kan jag ha cowboyboots på mig B)

Där sa du något föressten!

På Önskelistan:

Stetson

Boots

Pröjsare ala jansson67=Wyatt Earp style B)

/Micke

Publicerat

Har för mej att det hänger en sydstatsflagga i backspegeln i stället för vunderbaum ;)

Mvh!

Publicerat

Kul att du fått dig en bygel, men du skulle ha tagit winchestern. Vad hade de för prislapp på winchestern?

30-30 är en helmysig kaliber :mad:

Publicerat
:mad: :mad: :mad:

Helt sant! dock kan jag ha cowboyboots på mig :D

Där sa du något föressten!

På Önskelistan:

Stetson

Boots

Pröjsare ala jansson67=Wyatt Earp style :D

/Micke

En lång läderrock måste du ju ha också :D

post-356-1221679745_thumb.jpg

Publicerat
  • Författare
Vad hade de för prislapp på winchestern?

Vet faktiskt inte :mad: kom inte så långt.

Den är dock liksom min Marlin i absolut nyskick.

/Micke

Publicerat

Säger bara en sak.. den dagen du ringer mej o säger du köpt en Plaster kommer jag omvända dej o du vet hur :D

Nu åker jag på älgjakt,, ska tänka på dej ikväll när vi käkar gräddkokt orrbröst :)

Publicerat

He-he :P det var ju trä ialla fall.

Pigg liten bössa, mycket skjutglädje i dessa. Dom nya platspetsarna hur mycket energi får du ur dom? Måste vara på gärdesgården fortfarande till klass 1?

Publicerat
  • Författare
He-he :P det var ju trä ialla fall.

Pigg liten bössa, mycket skjutglädje i dessa. Dom nya platspetsarna hur mycket energi får du ur dom? Måste vara på gärdesgården fortfarande till klass 1?

:lol: Japp American Hardwood-lackad!

På 100m ger Hornadys 10,4grams kula i 30-30:

655m/s

2200 J

/Micke

Publicerat

2200 joule över 10 gram de blir ju en klass 1 de....

Publicerat

Grattis :excl:

Publicerat

Grattis till en kul bössa som gör jobbet! :P

Ångrar som fasen att jag sålde min Marlin 30-30.. :D

Fast jag saknar min Sako Hornet också nu, fast den lämnade hemmet för bara några timmar sen...och min Marlin 45-70 som Samme köpte förut..och min... :excl:

Har fan separationsångest när jag måste sälja nått för att få plats med nya ideer.. ;)

Just nu är jag på jakt efter en Marlin 357 mag, eller ev en enskottare i samma kaliber.....om ni vet om nån.. ;)

Mvh

Publicerat

Ja, du behövde lite bra vibbar. Tråkigt att en som du - som föredömligt i inlägg efter inlägg aldrig någonsin gått till personangrepp, eller kommenterat någon negativt - blir uppmärksammad på det sätt som skedde. Det var väldigt olustigt för många av oss.

Men jag är tvärt emot många andra tacksam för att skribenten valde att göra anfallet i ett annat forum - här håller vi fritt från sådant!

Marlin gör fina bössor. Ska bli kul dock, att höra vad du får för precision i denna grep... Jag har haft några Winchester-byglar, och de har väl inte direkt imponerat på den fronten.

..och Janssons pröjsare - är väl något som inger respekt och avund från alla riktiga män... Jag odlar och odlar... :excl:

Publicerat
  • Författare

Tack Bäcka :excl: det där värmde!

Har dragit på mig en liten förkylning så idag har det mest blivit gos med hundar under täcket och styckning av en råbock.

Dock kommer jag om det så behövs med alvedon i kroppen att besöka skjutbanan imorgon-står inte ut med denna ovisshet längre ;)

Måste få veta hur den skjuter,har dels Remingtons 150grains Core-Lokt och dels Hornady Leverevolution 160grains ammo att prova.

Range report imorgon alltså ;)

/Micke

Publicerat

Grattis till nya bössan micke :excl:

Publicerat

Grattis till nya bössan och även jag tror att kalibern är trevlig!

Sedan har jag inte läst hela tråden på andra forumet men ska göra det imorgon på arbetstid :lol: Utan att läst den ordentligt så törs jag stötta dig till 100% då jag är helt övertygad att du som verkar vara en mycket god jägare säkerligen har det omdöme som krävs. Det är en sak som oftast skiljer dem "riktiga" jägarna från glada amatörer att man har ett stort intresse för viltet och naturen och då kommer ansvaret och känslan mot viltet automatiskt. Sedan att vissa tycker att man skall sätt samma max avstånd för alla jägare är väl ungefär som att förbjuda tex. maraton som löp gren bara för att man själv är fet :lol:

Tänker inte diskutera detta så djupt då det för mig är självklart att alla måste sätta sina egna gränser för vad som är säkra skott. Brukar ofta fundera runt detta då det diskuteras toppjakt där kan man med träning och bra utrustning skjuta betydligt säkrare skott på 200 än vad många andra klarar på 80 så hållen är rätt ointressanta jämfört mellan olika skyttar helt enkelt skjuter man dem skott man vet att man behärskar sedan om det är 50 eller 200 är ointressant.

PS: hoppas du kan ta sådana påhopp för vad dem är den svenska avundsjukan som drabbar alla som är lite bättre än lagom :lol:

Publicerat
Har dragit på mig en liten förkylning så idag har det mest blivit gos med hundar under täcket och styckning av en råbock.

Dock kommer jag om det så behövs med alvedon i kroppen att besöka skjutbanan imorgon-står inte ut med denna ovisshet längre :(

Måste få veta hur den skjuter,har dels Remingtons 150grains Core-Lokt och dels Hornady Leverevolution 160grains ammo att prova.

Range report imorgon alltså :P

Krya på sig mannen! :D

Ser fram emot the range report :P