Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Mr Mauser goes All American Leveraction.

Featured Replies

Publicerat
Krya på sig mannen! :D

Ser fram emot the range report :(

Den borde vara här nu :P

• Svar 173
  • Visningar 17,8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Jag skjöt en räv igår på 170 meter å den dog. Ser ingen större skillnad på att skjuta en räv på 170 meter och ett halsskott på rå på 150 då träffområdet nästan är lika stort.

Men det var vindstilla och jag hade mkt bra stöd så det var ingen tvekan om huruvida det skulle ta. Sen kan alla tabba sig (nysa, få hicka eller nått annat) men de e ju en annan sak :D

Själv skulle jag då inte skjuta halsskott eftersom jag inte vet var man ska placera kulan så djuret dör. Jag vill inte riskera att göra fel å skjuta i luftstrupen.

Någon som kan förklara på ett bra sätt detta med halsskott, var man ska placera kulan osv?

Publicerat
Jag skjöt en räv igår på 170 meter å den dog. Ser ingen större skillnad på att skjuta en räv på 170 meter och ett halsskott på rå på 150 då träffområdet nästan är lika stort.

Men det var vindstilla och jag hade mkt bra stöd så det var ingen tvekan om huruvida det skulle ta. Sen kan alla tabba sig (nysa, få hicka eller nått annat) men de e ju en annan sak :D

Själv skulle jag då inte skjuta halsskott eftersom jag inte vet var man ska placera kulan så djuret dör. Jag vill inte riskera att göra fel å skjuta i luftstrupen.

Någon som kan förklara på ett bra sätt detta med halsskott, var man ska placera kulan osv?

Är det inte lite fel tråd för det...? =)

Publicerat

Jo men snacket gick ju lite här å den andra tråden är ju låst

Publicerat
Jo men snacket gick ju lite här å den andra tråden är ju låst

Sorry.. det var nog jag som inte följde röda tråden =) Det är ett intressant ämne, bara man kan hålla sig objektiv :D

Publicerat
  • Författare

Skapa en ny tråd så ska jag skriva en bygelrecension nu :D

/Micke

Publicerat

Ja vi väntar på recensionen...... :D

Publicerat
  • Författare

Först får jag tacka för alla fina kommentarer :D

Jag är imponerad-mycket imponerad!

Bössan är ett under av användarvänlighet och pekbarhet!

Började med att skottställa på 100m med remingtons fabriksammo,mycket mjuk rekyl och förvånande bra träffbilder-treskottare mellan 30-45mm.

När så det var klart började jag skjuta med Hornadys leverevolutionammo-slog 15cm högt i förhållande till remington och med en betydligt rappare rekyl.

Skruvade ner lite och sköt en treskottare-30mm,skruvade ner lite till och sköt andra treskottaren 40mm,skruvade ner ytterligare lite och sköt 32mm på sista treskottaren :P

Vapnet skjuter mycket bättre än vad jag trodde var möjligt av en bygel med en kikare på 5ggr förstoring och fabriksammo.

Matning och utkast fungerar oklanderligt.

Sköt även fem skott sittande med stöd på knäna på 100m i raskt tempo-inga större problem att träffa centralt med denna kombinationen.

Förstår mycket väl nu varför vapentypen trots sin uråldriga konstruktion fortfarande är så populär i usa:

Lättskjuten.

Välskjutande.

Mycket smidig att bära-balanserar perfekt i ena handen när man går och håller den framför bygeln runt lådan.

Snabbskjutande.

Det enda negativa jag egentligen har att säga är att den inte är helt lätt att göra ren pipan på men det finns säkert specialgrejor för det med.

/Micke

post-240-1221820225_thumb.jpg

post-240-1221820271_thumb.jpg

post-240-1221820278_thumb.jpg

Publicerat
  • Författare

/Micke

post-240-1221820319_thumb.jpg

post-240-1221820327_thumb.jpg

Publicerat
Det enda negativa jag egentligen har att säga är att den inte är helt lätt att göra ren pipan på men det finns säkert specialgrejor för det med.

Det är väl bara att skruva loss bygeln med EN skruv, dra ur bygeln, och dra ut slutstycket rakt bakåt?

Så var det iaf på min 1894 och 1895. Superenkelt att rengöra med läskstång bakifrån.

Publicerat

Känns den inte liten, jag menar du har ju rätt långa armar och överkropp? Treskottsserierna ser fina ut hursomhelst. :rolleyes:

Publicerat
  • Författare
Det är väl bara att skruva loss bygeln med EN skruv, dra ur bygeln, och dra ut slutstycket rakt bakåt?

Så var det iaf på min 1894 och 1895. Superenkelt att rengöra med läskstång bakifrån.

Tackar,jag var lite orolig för att utkastaren skulle fjonga iväg med nån fjäder men det där låter superenkelt!

/Micke

Publicerat
Tackar,jag var lite orolig för att utkastaren skulle fjonga iväg med nån fjäder men det där låter superenkelt!

Den sitter inte i den typen av spänn.

Anytime :rolleyes:

Publicerat
  • Författare
Känns den inte liten, jag menar du har ju rätt långa armar och överkropp? Treskottsserierna ser fina ut hursomhelst. :rolleyes:

Den känns inte alls liten,Winchesterbygeln jag kände på var en dvärg i jämförelse.

Rekylen med Hornadyammon känns och hade den varit för kort så skulle jag nog tagit stryk.

Ska bli mycket intressant att se hur den här gammla patronen gör sig på hjortar framöver.

/Micke

Publicerat

Va jag blev sugen nu. Inte bra alls... :rolleyes:

Marlinbyglar rular!

Publicerat
  • Författare
Va jag blev sugen nu. Inte bra alls... :rolleyes:

Marlinbyglar rular!

My bad :)

/Micke

Publicerat
Den känns inte alls liten,Winchesterbygeln jag kände på var en dvärg i jämförelse.

Rekylen med Hornadyammon känns och hade den varit för kort så skulle jag nog tagit stryk.

Ska bli mycket intressant att se hur den här gammla patronen gör sig på hjortar framöver.

/Micke

Ja det blir spännade och se, men det faller nog åtskilliga vinsvansar per år för lättare 30-30 kulor också.

Nä den enda referens jag har var min förra Browning 22a , kunde man hålla grimskaft med ena handen och vinkla bössa med den andra. Fantastiskt avlivningsgevär i fällor också. Har sänkt mina största djur med den bössan. Remington thunder bolt på 10 meter sänkte en knäpp Cherolais avelstjur som vägde 480 kg slaktad. Bonden tittade storögt på minatyrbössa efter det - rena trollspöt :rolleyes:

Publicerat

Kul! Måste säga att t o m jag blir lite sugen på en bygel i skåpet...jag har en plats kvar...och jag gillar korta bössor... En Marlin 1895G "Guide Gun" i 45-70 kostar bara 6700:-kr splitt ny på Torsbo Handels...F*n. Jag börjar bli som Exabit...men det är jag - eller Ska jag - vara för gammal för....

Apropå rengöring, så är det väl i det närmaste byglar och halvautomater som blev uppkomsten till Bore-snaken? Den river förvisso inte ut kopparen ur pipan, men annars tycker jag den är helt suverän.

Publicerat
  • Författare

Bara för sakens skull har jag idag pratat med sakkunnig på NVV om klassificeringen av kulpatroner.

I NFS 2002:18 paragraf 15 står följande:

"För att kulpatroner(fabriks eller hemladdade)skall tillhöra viss klass skall värden för såväl kulvikt som anslagsenergi(E)vara lika med eller högre än de minimivärden som angivits för respektive klass.Därjämte skall kulan vara av ovan angiven konstruktion.

För redovisning av klassificeringen svarar tillverkaren eller hemladdaren"

Det är detta som gäller rent juridisk och inte listan som anger den vanligaste klassen för resp kaliber.

Med Hornadys ammo får man med deras 10,4grams kula 2200Joule på 100m i en 24" pipa och 2005joule i en 20" pipa.

Det är bara att skriva ut Hornadys produktblad för deras Leverevolution ammo och häfta ihop det med NFS 2002:18 så är det helt lagligt.

30-30-klass1 ;)

/Micke

Publicerat

Herr Bengtsson Man blir aldrig förgammal. ;)

Publicerat
  • Författare

;)

Yihaa!

/Mike

Publicerat

Min Guide Gun i 45-70 var grymt snabb att skjuta med, och ruskigt smidig. Dock var rekylen lite väl frisk trots portningen, så jag tänker att en 30-30 är nog att gå den gyllene medelvägen. Annars hade en bygel i 35 Remington suttit som en smäck, men "why look beyond the good 'ol thirty-thirty?" ;)

Publicerat

And this is Beuford T Justis of Texas BOY!!!

Publicerat

Trevlig bakgrundsmusik... ;)

Här finns visst lite western-lovers på sidan... Jag kanske kan få med några till nästa års tävlingar - jag har ridit western-tävlingar i rätt så många år nu, team-penning, roping och herd-work. (2 boskapsgrenar där man alltså enligt vissa normer skall skilja ut nötkreatur ur sin flock och föra dem in i en fålla, samt roping då, där man fångar en kalv-dummy i full fräs från hästryggen.)

Dra på bootsen, och trampa runt i lite skit med dem. Det är det de är gjorda för... :D

Publicerat

Jag har min Renegade Stetson och mörkblå Wranglerskjorta sen jag bodde i Texas, ska bara komplettera med ett par schyssta boots :D

F-n va tyskarna glodde när vi flög hem via Frankfurt i sån mundering ;)