Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Mr Mauser goes All American Leveraction.

Featured Replies

Publicerat
:D

Yihaa!

/Mike

hahaha....riktigt nice bössa Micke! ;)

Jerry Reed...Gahh, klockrent!, klockren låt, till en klockren film!

Tyvärr gick Jerry Reed bort den 1:a September iår :D ....RIP Jerry!

• Svar 173
  • Visningar 17,8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Micke!

Grattis till Marlinbygeln, ett mycket bra val får jag säga. ;) Det är som Exabit skrev, mycket enkelt att plocka ur slutstycket och därmed rena börsan "bakifrån" (nä tänk inte konstiga tankar nu). -_-

Det finns ett medfött fel hos dom flesta Marlinbyglar, det sk "dreaded marlinjam" varav problemet leder till att bygeln hänger sig. Ingreppet för att fixa detta är enkelt då det skapas ett hack i bygeln pga en onödigt vass kant som man då enkelt filar ned så att bygeln löper smidigt. Det finns mycket dokumenterat om "the dreaded marlinjam" på nätet och vilka bygelmodeller det är som drabbas av detta så det är i princip bara att googla lite så ser du nog vad jag menar.

För att ge dig lite mer info att suga på så tycker jag att du går in på marlinowners.com och tittar på "din del" av forumet, där finns troligtvis en del tips att ta till sig från.

Lycka till med bössan.

Mvh. Robban

Publicerat
  • Författare
Micke!

Grattis till Marlinbygeln, ett mycket bra val får jag säga. ;) Det är som Exabit skrev, mycket enkelt att plocka ur slutstycket och därmed rena börsan "bakifrån" (nä tänk inte konstiga tankar nu). :P

Det finns ett medfött fel hos dom flesta Marlinbyglar, det sk "dreaded marlinjam" varav problemet leder till att bygeln hänger sig. Ingreppet för att fixa detta är enkelt då det skapas ett hack i bygeln pga en onödigt vass kant som man då enkelt filar ned så att bygeln löper smidigt. Det finns mycket dokumenterat om "the dreaded marlinjam" på nätet och vilka bygelmodeller det är som drabbas av detta så det är i princip bara att googla lite så ser du nog vad jag menar.

För att ge dig lite mer info att suga på så tycker jag att du går in på marlinowners.com och tittar på "din del" av forumet, där finns troligtvis en del tips att ta till sig från.

Lycka till med bössan.

Mvh. Robban

Tja Robban!

Nu ser jag ju för bövelen att du har en Marlin i 44RM B)

Måste vara en ypperlig rådjursklubba!

Inga stämmningsfulla bilder på den och fällt vilt?

Marlinowners.com har jag redan hittat till ;) dock tackar jag för upplysningen om marlinjam problemet-skall undersökas snarast!

/Micke

Publicerat
  • Författare
Ingreppet för att fixa detta är enkelt då det skapas ett hack i bygeln pga en onödigt vass kant som man då enkelt filar ned så att bygeln löper smidigt. Det finns mycket dokumenterat om "the dreaded marlinjam" på nätet och vilka bygelmodeller det är som drabbas av detta så det är i princip bara att googla lite så ser du nog vad jag menar.

Har läst på nu och vad jag kan förstå så uppkommer problemet efter några tusen omladdningar.

Min bössa är i absolut nyskick så tills vidare kör jag efter konceptet "If it aint broken dont fix it"

/Micke

Publicerat

Gisses vad jag blir sugen på att köpa mera vapen när jag sitter o läser om era äventyr.

Men jag hinner knappt vara o skjuta med dom jag har så varför skaffa mer saker som samlar damm?

Jo bara för att den som har mest prylar när han dör vinner :lol::) Och att det är så dj-vla kul.

lasse

Publicerat
  • Författare
Och att det är så dj-vla kul.

Världens bästa motivering och den enda man behöver :)

Livet är så kort och vapenhandlarna har så ohyggligt många vapen <_<

/Micke

Publicerat

Hänger på trenden jag också nu..igen..

Då saknaden efter mina tidigare Marlinbyglar blev för stor, så slog jag till på en i stort sett ny Marlin 1894 SC i 357 Mag. <_<

Hade ju 45-70 0ch 30-30 tidigare, så jag testar en lite mindre patron denna gång. :)

Pållen rider jag ju redan på, och stetson och boots finns, frugan har börjat prata om line-dans kurs igen...så bygeln har ju sin givna plats.. :P;)

Mvh

Publicerat
Då saknaden efter mina tidigare Marlinbyglar blev för stor, så slog jag till på en i stort sett ny Marlin 1894 SC i 357 Mag. :)

Underbart! <_< Bilder?

Publicerat
Underbart! <_< Bilder?

Måste tyvärr väntas med det, har inte fått hem den än. :);)

Publicerat
Måste tyvärr väntas med det, har inte fått hem den än. :);)

Mysig patron. Hoppas du blir nöjd! <_<

Publicerat
Mysig patron. Hoppas du blir nöjd! <_<

Ja den verkar vara en liten men potent rackare. :)

Och hade jag bott "over there", så hade man ju naturligtvis haft ett sidearm i samma kaliber. ;)

Får återkomma med en egen tråd och recention av den när den landat hemma....ständigt denna väntan!!!!!!! :P

Publicerat

Ursäkta kapningen Micke... :blush:

Publicerat
Världens bästa motivering och den enda man behöver ;)

Livet är så kort och vapenhandlarna har så ohyggligt många vapen :D

/Micke

Visst är det så, synd bara att det ska kosta pengar varje gång :blush:

Publicerat
  • Författare
Ursäkta kapningen Micke... :blush:

Kapa på bara!

En bygelbroder gör man alltid plats för :D

/Micke

Publicerat
:D:blush:
Publicerat

Åh, varför började jag läsa den här tråden? Jag hade ju lyckats glömma hur den där "Guide Gun"-bössan som fanns på Walter Borg kändes, och har dessutom lovat min högt älskade sambo att jag "bara" ska köpa en kombi och att jag sen absolut har alla vapen jag behöver. (Ja, det är en lögn från början till slut. Det visste jag redan innan. Förlåt)

Nu är jag i alla fall helt otroligt sugen på på 1895GS i 45/70. Skulle göra sig fint bredvid min Remington 870. Att dom är så pass billiga, gör ju inte saken enklare. Men, med lite slipade argument till licensmyndigheten, så kanske jag kan få in 6 vapen i skåpet. Hur jag ska förklara det för min sambo däremot, är en bra mycket svårare nöt att knäcka.

I vilket fall, grattis till en bössa jag gärna skulle ha.

Publicerat
  • Författare
och har dessutom lovat min högt älskade sambo att jag "bara" ska köpa en kombi och att jag sen absolut har alla vapen jag behöver. (Ja, det är en lögn från början till slut. Det visste jag redan innan. Förlåt)

Hur jag ska förklara det för min sambo däremot, är en bra mycket svårare nöt att knäcka.

I vilket fall, grattis till en bössa jag gärna skulle ha.

:rolleyes::rolleyes::huh:

Been there! done that!

Motivering till polisen är en barnlek jämfört med att få sin respektive att förstå den gemensamma nyttan av sådana inköp <_<

Jag säger Lycka till! inte till polisen alltså :huh:

Numera behöver jag bara övertyga mig själv...vilket är nästan för enkelt :huh:

/Micke

Publicerat
;):P;)

Been there! done that!

Motivering till polisen är en barnlek jämfört med att få sin respektive att förstå den gemensamma nyttan av sådana inköp :(

Jag säger Lycka till! inte till polisen alltså ;)

Numera behöver jag bara övertyga mig själv...vilket är nästan för enkelt :(

/Micke

Jag upplever samma sak: Det är väldigt enkelt att övertyga mig själv om att jag behöver fler vapen. ^_^ Men jag är ju jäkligt sugen på en Marlin just som drevjaktsbössa och sätta på ett Trijicion AccuPoint 1.25-4x24, med bärnstensstolpen. (Ja, jag älskar mitt Trijicon 2,5-10x56, men det krävs ju att man skjuter med båda ögonen öppna för att förstå hela finessen.) Jag hade väl från början tänkt köpa en Sauer 303 i 9,3x62, men det verkar ju som att dom bössorna bara finns på pappret och aldrig kommer att dyka upp i butik. Dom öppna riktmedlena lämnar väl lite över att önska, så vad tänkte du sätta på din bössa?

Publicerat
  • Författare
så vad tänkte du sätta på din bössa?

Det sitter en Leupold vari-X III 1,5-5x20 på den då det kommer bli min skogs och drevjaktsvapen.

Jag är väldigt kategorisk i många av mina uppfattningar,jag har bla aldrig ägt ett belyst kikarsikte och jag kommer sannolikt aldrig att äga ett belyst sikte.

Rätt eller fel.....

I alla belysta sikten jag tittat i från Zeiss till no name så tycker jag att det som är belyst är suddigt och oskarpt, mitt öga har dessutom en tendens att fokusera på riktmedlet istället för målet vilket jag inte gillar.

Kör Old school således då det funkar för mig vid alla situationer...hittills ;)

/Micke

Publicerat
I alla belysta sikten jag tittat i från Zeiss till no name så tycker jag att det som är belyst är suddigt och oskarpt, mitt öga har dessutom en tendens att fokusera på riktmedlet istället för målet vilket jag inte gillar.

/Micke

ooooohhh yes!! Håller med till 100%, därför tog jag bort det Ampoint Micro som jag satte på 45-70:n från början, och satte dit Trufire fiberoptiska öppna riktmedel i stället, ska göra lika på 357:an när den kommer hem. Kommer att toppa denna med en Leupold 2-7x33, trivs bra med den kikaren på Tikkan vid älgjakten, så det får bli en till sån. B)

Beställde lite grejor till 357:an idag, ett par hundra hylsor, laddverktyg, smältgryta mm, det kommer övervägande att gå hemgjutna blykluttar i den. ;):lol:

Fan vad jag vill ha den hemma nu!! :lol:

/ Janne

Publicerat
  • Författare
Fan vad jag vill ha den hemma nu!! :lol:

Jag förstår dig till fullo!!

Märkligt vad fort ens värderingar kan svänga :lol: jag menar mina andra bössor är bra på alla sätt och vis och även ganska coola samt väldigt välskjutande,dom ger mig allt jag kan begära och lite till men dom saknar delvis detta....

Ingen av dom är så förbaskat rolig att använda ;) Det är verkligen 101% användarglädje i varenda por i denna vapentypen :D

Ser fram mot lite bilder vad det lider samt Range report-man blir ju sugen på en renodlad rådjursklubba nu ju B)

/Micke

Publicerat

igår var man till enköping och kollande på en till bössa :lol: bygelrepeter så klart B)

winchester 30-30 :lol: avstog det köpet för jag kände att jag vill kolla på någtra flara innan jag slår till

sen blir det dog ett pilbågs köp först ;):D

Publicerat
  • Författare
igår var man till enköping och kollande på en till bössa :P bygelrepeter så klart :D

winchester 30-30 :unsure: avstog det köpet för jag kände att jag vill kolla på någtra flara innan jag slår till

sen blir det dog ett pilbågs köp först :D:D

Du kommer ångra dig ;)

/Micke

Publicerat

det gör jag redan att jag inte tog en låne licens på den :unsure:

sen finns det ju en chans att man hittar en finare kolv på en 30-30 på HMK

Publicerat
Jag förstår dig till fullo!!

Märkligt vad fort ens värderingar kan svänga ;) jag menar mina andra bössor är bra på alla sätt och vis och även ganska coola samt väldigt välskjutande,dom ger mig allt jag kan begära och lite till men dom saknar delvis detta....

Ingen av dom är så förbaskat rolig att använda :D Det är verkligen 101% användarglädje i varenda por i denna vapentypen :D

Ser fram mot lite bilder vad det lider samt Range report-man blir ju sugen på en renodlad rådjursklubba nu ju :P

/Micke

Snack om Mauser 98 sniper orginal, nu köpt en bygel. Långt bort från sockiplast och rostfritt.

Fan du börja bli frisk igen. Välkommen hem :D

Saknas bara en hagelpang nu :unsure: