Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Mr Mauser goes All American Leveraction.

Featured Replies

Publicerat

I vilken klass är 357 magnum?

Klass 2?

• Svar 173
  • Visningar 17,8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Jag vill bara påminna herrar Micke och Rikard om att Utah inte bara är det förlovade landet när det gäller synen på vapeninnehav utan också mormonernas förlovade land. Eftersom denna trosinriktning ser det som mannens plikt att omge sig med ett helt koppel äkta fruar leder måhända denna insikt till att ni reviderar er syn på lämpliga bostadsorter???

B)

Henrik

Publicerat
I vilken klass är 357 magnum?

Klass 2?

Yepp! B)

Publicerat
Ojojoj, det här var bygelpronografi på hög nivå! :wub:

Dom 8-12 veckorna jag har kvar innan jag får min bössa känns nte ett dugg lättare nu.

Visst är den sexig ? :angry:

Den ligger numera mellan mig och frun i sängen... :DB)

Publicerat
Visst är den sexig ? :)

Den ligger numera mellan mig och frun i sängen... :D:blush:

Helt begripligt! Jag pratade med en vänlig kvinna idag på Stockholm Polismyndighet, och mitt ärende kommer väl upp om drygt en månad. Det går snabbare nu, även om det så klart ändå är en olidlig tid att vänta.

• 4 weeks later...
Publicerat
Helt begripligt! Jag pratade med en vänlig kvinna idag på Stockholm Polismyndighet, och mitt ärende kommer väl upp om drygt en månad. Det går snabbare nu, även om det så klart ändå är en olidlig tid att vänta.

Och idag så kom den äntligen! Det var länge sedan jag var så glad för något jag köpte, som jag är för den här bössan. Bilder kommer. Men hörni, om man inte handladdar, vad rekommenderar ni då för ammo till 45-70?

Publicerat
Eftersom denna trosinriktning ser det som mannens plikt att omge sig med ett helt koppel äkta fruar leder måhända denna insikt till att ni reviderar er syn på lämpliga bostadsorter???

:wacko:

Men, är det inte endast av godo att ha flera brudar samtidigt :blink:.... ;):D

• 3 weeks later...
Publicerat
Och idag så kom den äntligen! Det var länge sedan jag var så glad för något jag köpte, som jag är för den här bössan. Bilder kommer. Men hörni, om man inte handladdar, vad rekommenderar ni då för ammo till 45-70?

Och så här ser hon ut. Kikaren är enkelt monterad på en Weaver 23b skena och Warneringar. Inte helt supersnyggt, men väldigt praktiskt och extremt skottfast. Det är som att ha ett handtag på bössan. Montaget blev också tillräckligt lågt för att jag inte ska behöva göra något modifikation av kolvkammen, då jag har en fin köttkudde redan som det är. Gud vad jag gillar den här bössan!

post-2052-1228205000_thumb.jpg

Publicerat
Och så här ser hon ut. Kikaren är enkelt monterad på en Weaver 23b skena och Warneringar. Inte helt supersnyggt, men väldigt praktiskt och extremt skottfast. Det är som att ha ett handtag på bössan. Montaget blev också tillräckligt lågt för att jag inte ska behöva göra något modifikation av kolvkammen, då jag har en fin köttkudde redan som det är. Gud vad jag gillar den här bössan!

NICE :lol:

/Lasse

Publicerat
  • Författare

:D Megacool!

Tycker modellen i ditt utförande borde heta M1895 Respector!

Vore intressant att se vad ett sådant stuprör till pipa ger för träffbilder.

/Micke

Publicerat

Kunde inte låta bli att titta på den igen, en hundförar bössa av rang.

Vill ha masken kryper fram nu, vet inte till vad men vill ha ändå :D

/Lasse

Publicerat
<_< Megacool!

Tycker modellen i ditt utförande borde heta M1895 Respector!

Vore intressant att se vad ett sådant stuprör till pipa ger för träffbilder.

/Micke

Haha, tack! Ja, jag tycker den blev fin, om än lite annorlunda. Lovar att återkomma med träffbilder så fort jag hinner ut till en skjutbana medan det fortfarande är ljust ute. Man borde få VAV:a (vård av vapen) när man har en ny bössa! :rolleyes:

Publicerat
Kunde inte låta bli att titta på den igen, en hundförar bössa av rang.

Vill ha masken kryper fram nu, vet inte till vad men vill ha ändå :rolleyes:

/Lasse

Jop, det är ju just det som är tanken. Och det var därför jag plockade bort dom öppna riktmedlen, för jag tycker att dom alltid har en tendens att fastna i saker och ting när man går i skogen.

Publicerat
Jop, det är ju just det som är tanken. Och det var därför jag plockade bort dom öppna riktmedlen, för jag tycker att dom alltid har en tendens att fastna i saker och ting när man går i skogen.

va landar skönheten på viktmässigt?

Publicerat
va landar skönheten på viktmässigt?

Jag vet faktiskt inte. Har ingen våg hemma (av en massa olika anledningar ;) ), men ska försöka kolla. Bössa i sig är ju inte superlätt, men jag tycker det uppvägs med råge av smidigheten i den samma.

• 2 weeks later...
Publicerat
oooooooohh yes !! Marlin marknadsför den ju som den narurliga "sidekicken" till just en revolver i 357. B)

Tyvärr funkar ju inte det i "Landet där allt är farligt"... :(

Men hur som helst, har jag en jäkla tur så hinner jag kanske med att åka till skjutbanan med den i eftermiddag, har ett pass som jag måste bygga idag först bara.

Och skjuter den lika bra som den ser ut.., ja då blir den nog kvar till döddagar ! :P

Återkommer senare!

/ Janne

Ähumm...nu är det senare... ;)

Vilket slit jag haft med att plocka fram laddningar och vettiga kulor till min lilla bygelälskling, det har varit sååååå synd om mej !!! B):P

Jag vet att ett range-repotage inte gills utan foton, jag har inge såna men jag berättar ändå.

Här var utgångsläget:

Kulor:

110 grs SJHP.

125 grs HP.

158 grs FMJ.

205 grs blykluttar.

Krut:

VV N110.

Hylsor:

Starline.

Tändhatt:

CCI 400 small rifle.

Hade lite referenser att gå efter, drog i gång en Hjälp-mej tråd på grannforumet, och fick tips på annat VV-krut och som jag ska inhandla efter jul, ett inköp av krut för nån tusing runt jul läre nog resultera i att jag får stå utanför fönstret och titta på när frun och barnen äter julmiddag framför Kalle Anka, är jag rädd... :rolleyes:

Hursomhelst, jag har hittat en laddning som funkar, har fått en träffbild på 4 cm på 80 meter med Rainier LeadSafe Bullets, 125 Grs Plated Hollow Point , bakom detta är det 15,4 grs VV N110 och en CCI 400 t-hatt.

Skjutit 10 st 5 skotts serier, och resultatet är likartat på samtliga serier.

Denna kommer att få gå mest som övningladdning, kulorna är så pass billiga, givet att jag får till en någorlunda samskjutning med jaktammon.

Fick likartade serier med 110 grs kulorna, 158 grs gick så där och blykluttarna funkade inte alls..

Har införskaffat ett pkt med Hornady XTP kulor, 140 Grs Jacketed Hollow Point, tror faktiskt att det är denna kula som Hornady använder i LE ammon, fast då med gummiplutten på spetsen.

Har laddat upp en stege som ska provskjutas så snart tillfälle ges.

Får jag den att skjuta bra, så får det bli jaktladdningen. B)

Ska bli roligt att se vad de andra VV kruten kan göra med träffbilderna.

Har även bytt kikare på bygeln, förr satt det en Leupold VX 1 2-7x33 på, tyckte dock att den var i största laget på den lilla bössan, så nu sitter det en äldre Pecar 2,5x20 på i stället, pangen vart betydligt smidigare att hantera och bära nu.

Känns som att man får vara rätt nöjd, det är ju dock ingen långhållskaliber direkt, men den gör jobbet på bygel-smygjakten i alla fall.

Utan tvekan den roligaste bössan i mitt skåp! :D

/ Janne

Publicerat
Utan tvekan den roligaste bössan i mitt skåp! :rolleyes:

/ Janne

När jag hade min så var det samma här! Hade en liten leupold 1-4 på min och det var ett riktigt trevligt paket! ;)

Precisionen var väl aldrig så jättebra men fullt tillräcklig för det jag hade den till.

//K9

Publicerat

Precis, man väljer ju inte en 357 Magnum om man ska ha en hyggesracer.. :lol:

Publicerat

vill oxå ha en men det får vänta tills det dyker upp slantar

samme

Publicerat
vill oxå ha en men det får vänta tills det dyker upp slantar

samme

Va fan ?

Har du fått igång datorskrället äntligen ? ^_^

Ringer dig i morgon, dina hylsor mm har kommit i dag. :lol:

Publicerat

japp den går men jag håller på att skjuta den !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! deeeeeeen gåååååååååååååååååååår såååååååååååååååååååå saaaaaaaaaaaaaakkkttttta

samme

Publicerat
japp den går men jag håller på att skjuta den !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! deeeeeeen gåååååååååååååååååååår såååååååååååååååååååå saaaaaaaaaaaaaakkkttttta

samme

Som husse då hör jag... :D

Publicerat
  • Författare
Har införskaffat ett pkt med Hornady XTP kulor, 140 Grs Jacketed Hollow Point, tror faktiskt att det är denna kula som Hornady använder i LE ammon, fast då med gummiplutten på spetsen.

Utan tvekan den roligaste bössan i mitt skåp! ;)

Jag tror snarare att LE kulorna i grunden är identiska med deras SST kulor.

Bägge har boat tail och samma torpedform samt samma manteltjocklek och mekaniska blylås,skillnaden är att polymerplastspetsen är ersatt med en motsvarande i flex-tip.

Effekten i rådjur är i princip identisk med SST i min 308 och med LE i min 30-30.

Vansinnigt roliga bössor är det hur som helst ;)

Börjar mer och mer känna att ytterligare en bygel är ett måste....444Marlin ligger väldigt bra till!

/Micke

Publicerat
Jag tror snarare att LE kulorna i grunden är identiska med deras SST kulor.

Bägge har boat tail och samma torpedform samt samma manteltjocklek och mekaniska blylås,skillnaden är att polymerplastspetsen är ersatt med en motsvarande i flex-tip.

Effekten i rådjur är i princip identisk med SST i min 308 och med LE i min 30-30.

Vansinnigt roliga bössor är det hur som helst :lol:

Börjar mer och mer känna att ytterligare en bygel är ett måste....444Marlin ligger väldigt bra till!

/Micke

Ahhh..så kan det också vara ja.

Ska hursomhelst bli intressant att prova dessa.

Fler byglar blir det här också, är jäkligt sugen på att skaffa en 336 i 30-30 igen, förstår inte varför jag sålde den förra.

En till 45-70 blir det i alla fall, saknar den bössan enormt.

Och efter idogt läsande på amerikanska forum, så har tanken börjat födas på en bygel i 308 Marlin Express, alternativt den nya 338 Marlin Express, den släpps ju först 09, så man vill ju läsa lite om intrycket från jänkarna först, men om man läser på ex vis Marlinowners, så är dom som barn på julaftonsmorgonen inför lanseringen av 338:an. ;)

En 44 Magnum skulle sitta fint det också....och en 22LR...och en... :lol:

Man ÄR störd ! ;)

Publicerat
  • Författare
Man ÄR störd ! <_<

Men lycklig :unsure:

/Micke