Publicerat Januari 31, 200917 yr Tack,har haft flyt i år,hade extremt flyt idag då den träade 54 meter från där jag stod så det skjutavståndet ska väl ingen klaga på /M.
Publicerat Januari 31, 200917 yr Då var det slut Hade en riktigt trevlig sista dag och passade på att inviga min nya topp pang Några bilder från idag kommer lite berättelser sedan nu måste jag stressa lite för att packa upp och ladda skott för morgondagens skytte av papp tjäder
Publicerat Januari 31, 200917 yr Tack,har haft flyt i år,hade extremt flyt idag då den träade 54 meter fråndär jag stod så det skjutavståndet ska väl ingen klaga på /M. Grattis Tövabo!! Snyggt jobbat, sakon presterar fortfarande ser jag Själv fick jag syn på en tupp 800-1000m bort, högst upp på det stenigaste berget. Efter 1 timme kommer jag in på ca 100m, hinner få av mig stavarna samt börja kränga av mig sakon..... så flyger den Och sedan stöter jag en tupp som sitter lågt i en tall, den flyger ca 300m för att sedan slå i topp.....( F..n vad mäktiga dom är i topp ) Men den tjädern måste ha snackat med den förra & kommit överens om att "ja vi släpper in FINNJÄVELN tills han börjar klämma på sakon " För det var en REPRIS av vad tjäder 1 gjorde....... Jycken står flera ggr för översnöade orrar.... vad kan man göra med en sako då?? Tyvärr han jag inte med att "spöa" en orrtupp med staven! ( 1m ifrån skidan ) det hade varit nå för jycken!!! mvh//Risto
Publicerat Januari 31, 200917 yr Då var det slut Hade en riktigt trevlig sista dag och passade på att inviga min nya topp pang Några bilder från idag kommer lite berättelser sedan nu måste jag stressa lite för att packa upp och ladda skott för morgondagens skytte av papp tjäder HÄRLIGT Lars!! Ett STORT grattis på dig.... mvh//Risto
Publicerat Januari 31, 200917 yr Ja då var säsongens toppjakt slut! känns vemodigt men samtidigt bra att få lämna fåglarna ifred..tyvärr så hade mina hemma marker invaderats av finska jägare så jag tappade lusten att göra ett seriöst försök såg iaf en flock på 40-50orrar passera rakt över mig + att hunden fick busa med snöorrar, tyvärr bara hönor men hon hade kul Tjäderflocken var spårlöst borta givetvis!! är nöjd med årets jakt samt så har man hittat lite nya ställen för nästa år.. Stort Grattis till dig Lars!! du hittade tjädergänget Nu är det dags att gå över till rävlocks tråden samt starta upp vertical escapen och börja karva i bergen
Publicerat Januari 31, 200917 yr Tre dagars skidåkande med bössa har det blivit, och inte sett minsta lilla fjäder från vare sig tjäder eller orre. Får nog se avslutningen på den här säsongen som träning inför ripjakten. Spår efter (olika) mård(djur), hare, sork samt skidåkare med hund var det enda jag fick se, nåja, var riktigt fint väder idag i alla fall.
Publicerat Januari 31, 200917 yr Helt fantastisk avslutning på toppjakten har det varit. Tre dagars jakt resulterade i 8 fällda gråuvar varav 4 idag=). Inte en orre har jag sett skymten av vilket ja tyckte va märkligt men dom har väl flytt trakten.
Publicerat Januari 31, 200917 yr Visst blev det en värdig avslutning på toppjaktssäsongen! Sundsvalls ligan lyckas!! Grattis ante_jonta. mvh//Risto
Publicerat Februari 1, 200917 yr Ja då var jakten slut denna vinter. Resultatet var inte riktigt lika bra som förra året här ut efter västerbottens kusten. Jag hade en trevlig sista dag i alla fall. Vi såg en tjädertupp två gånger utan att hitta den sittande i topp. Bägge gångerna så flög den från backen. Inga orra på marken , men däriemot såg vi ca 30 orrar innan vi kom till marken (som vanligt). Vi fick koka oss en kopp kaffe i sotpannan och snacka jakt i alla fall. Och det bästa är att jag sparat några tjädrar till hösten och då är ju dom ännu större Jävligt fin bild ante_jonte, så ville också jag att det skulle se ut idag, men nästa säsong kanske??
Publicerat Februari 1, 200917 yr Det är slut Nåväl, det blev en bra säsong även om Januari blev lite sämre än väntat. Bästa minnet hittills är två dagar i december som genererade 4 orrar och 4 tjädrar under samma helg, dessa tjädrar är för övrigt de enda jag fick under toppjakten. Orrar däremot, har jag nästan tappat räkningen på Det finns riktigt stora orrflockar på mitt område, långt större än de jag såg året innan. Nu får man se fram emot flugfiskesäsongen, har lagt lite nackfjädrar från tjäder och orrhöna (skjutna i höstas) i frysen och ska väl hinna hitta på och binda upp ett mönster baserat på mina favoritfåglar. En fråga: Är det för tidigt att börja längta till den 25:e Augusti?
Publicerat Februari 1, 200917 yr Ja visst fan är det lite vemodigt att det är slut för denna gång. Men nu får vi hoppas att tupparna finner många hönor och fågelföryngringen blir på topp till hösten. Tycker det börjar bli dags för ett bra år i mina jaktmarker, för det var ett tag sedan. Jäkligt fina bilder Lars och ante_jonta
Publicerat Februari 1, 200917 yr Ja det känns alltid tråkigt när det är slut. Tur att ripjakten finns kvar ett tag. Sedan får vi försöka jobba hårt på predatorerna så kanske vi får ett bra år för skogsfågel..
Publicerat Februari 1, 200917 yr Visst blev det en värdig avslutning på toppjaktssäsongen! så underbart man blir nästan gråtfärdig av lycka. du har fångat essensen av jaktlycka.
Publicerat Februari 1, 200917 yr Visst blev det en värdig avslutning på toppjaktssäsongen! En av de bästa jaktbilder jag har sett på länge! Avundsjuk - gissa... (var länge sedan jag vinterjagade nu... blir inte så mycket skidåkning i skåne )
Publicerat Februari 1, 200917 yr En av de bästa jaktbilder jag har sett på länge!Avundsjuk - gissa... (var länge sedan jag vinterjagade nu... blir inte så mycket skidåkning i skåne ) jag tackar! Syns det att jag är anfådd efter rushen från kameran och till sittplatsen innan bilden togs med självutlösaren?
Publicerat Februari 1, 200917 yr Härlig bild,fast man känner inte igen ditt terrängval. Vore mer trovärdigt om du satt intrasslad i nån Contortaodling /M.
Publicerat Februari 1, 200917 yr Härlig bild,fast man känner inte igen ditt terrängval.Vore mer trovärdigt om du satt intrasslad i nån Contortaodling /M. jag var lite småkrasslig så det fick bli en tråkig dag på platten i ett myrlandskap utan vidare utmaningar.
Publicerat Februari 1, 200917 yr jag var lite småkrasslig så det fick bli en tråkig dag på platten i ett myrlandskap utan vidare utmaningar. tråkigt , är bilden från vindskyddet.
Publicerat Februari 1, 200917 yr tråkigt , är bilden från vindskyddet. Bra nära, känner du igen snön?
Publicerat Februari 2, 200917 yr Bra nära, känner du igen snön? ja jag kände igen strukturen på snön.