Publicerat Januari 28, 200917 yr Så ske det se ut,härligt!!/M. Fortfarande dålig telefonbild men.. Resultatet av första dagen
Publicerat Januari 28, 200917 yr Vackert,verkar som det efter en ganska fågelfattig period har lossnat litegrann på flera håll- Har själv inte sett ett smack de senaste gångerna så man hoppas ju på lite flyt till helgen. /M.
Publicerat Januari 28, 200917 yr Grattis skyttar!! Försöker få ledigt Fredag för att kunna toppjaga lite.....verkar inte lovande ....fick ett väldigt enkelt NEJ av chefen.....sen sa jag: - jasså?...fastän man endast varit ledig 2 hela veckor på hela år 2008 och fram till nu? (lätt irriterad röst)..... chefen: - mmmm, många som vill vara lediga på fredag (var 1st, det vet jag)....vi får se, kollar imorrn hur det ser ut med jobb...... till saken hör att hade det varit den "gamla" chefen som nu ligger hemma efter att ha gått totalt i väggen och är utbrännt så hade det inte varit några problem alls att va ledig....men nu med hans "stand-in" så verkar det trögt ...folk sitter på låda i verkstaden, men att få sluta efter lunch en fredag när det är lite jobb är omöjligt....billigare för firman att skicka hem oss än att ha oss sittande i verkstaden 4 timmar à 450:-+moms / man....men det fattar han inte än..... Lördag blir det definitift jakt, men har tjejjen hos mig så det lär inte bli hela dagen iaf
Publicerat Januari 29, 200917 yr Gick bra att va ledig, gick in till VD:n istället....han tyckte det skulle gå jättebra att va ledig Så toppjakt imorrn då!
Publicerat Januari 29, 200917 yr Har provat lyckan i dag men det blir till att reklamera skotten för dom går fel Sköt efter en tjäder tupp men det blev bom surt när man har åkt skidor en hel fm Såg även några orrar men dom var skygga som tusan i dag så dom for i väg i god tid Det blir till att ta nya tag bara Jörgen
Publicerat Januari 29, 200917 yr Jagade igår och såg inte en fjäder. Tänkte att det är lika bra att avsluta toppjakten för den här gången. Men idag när jag körde förbi jaktmarkerna då satt de j**la orrarna i topp. Jag vet att dom bara gör det för att retas. Imorrn ska dom få.
Publicerat Januari 29, 200917 yr Då var man ute för de sista dagarnas jakt, idag var jag ut till samma ställe som Seger var med till senast. Såg en hel del orre men de fick vara för nu jäklar skulle tjädertorkan brytas, efter en massa skidrande i underbara men tjäderfria marker så är det gått med kaffe. En snabb blick över myren innan kaffet då jag fick se en stor mörk fläck mitt i en tall, är det en tjäder??? Svårt att se även med kikare det var minst 500 meter. Jag dricker upp mitt kaffe i lungn och ro, fasen jag måste smyga till lilltallen mitt på myren för att se. Väl framme kunde jag inte heller avgöra trotts att det bara var 212 meter kvar, ju närmare jag smög desto mindre såg jag av fläcken. Nu var jag på 135 meter och det ände jag såg var en svart glugg på ca 10cm i diameter och en massa otydligt svart runt denna. Va fasen jag skjuter i gluggen, är det en trästam så är det. Rugern fick tala och jag tittar i kikarsiktet och funderar, ändrade inte fläcken sitt läge? Då ser jag hur något stort och svart dråsar i backen, snabbt fram och där, där ligger den gamle vackert utfläkt i snön vid tallstammen. JAAAAAAA!!!! äntligen en tjädertupp...kulan hade tagit i bröstet och gått ut genom baken, så det var bara att ta ut resten. Stor var den men det var synd att allt inte var kvar, urtagen vägde fågeln 4,25kg. Så jag tror nog att du klarade dig Seger. Nu blir det nya tag igen i morgon och på lördag.
Publicerat Januari 30, 200917 yr Idag blev det en liten tur med jycken, bitvis var det snö upp till knä...( konditions träning ) men vad gjorde det.... för det satt ju en tupp i topp!! 170m skvallrar avståndsmätarn Väl framme vid tallen ser jag ingen tupp...... men som vanligt behöv er man inte leta om jycken är med.. Hon finner den 30m ifrån tallen. Såg yttligare 1 tupp,men den ville inte sitta kvar och vänta på att man "plumsat fram" så hatten av för den tuppen ( men kanske han möter mig i morgon ) mvh//Risto
Publicerat Januari 30, 200917 yr Snyggt Risto! Sticker ut på en heldag i morrn och testar jag med. /M.
Publicerat Januari 30, 200917 yr Tack grabbar!! Tövabo: Må Diana vara med dig... Själv ska Diana/jag träffas imorgon vid 09.00 h//Risto
Publicerat Januari 30, 200917 yr grattis skyttar!! Jagade själv idag, hade läge på en flock orrar men just då jag skulle skjuta så drog dom iväg..Stod där å funderade vad som hände då det blir ett jäkla sus, kollar upp å det passerar ca 20-30orrtuppar över huvudet (annat gäng) gissar vart dom är på väg! väl framme där så möts vi åter,efter 5min väntan så bjuder en orrtupp på skottläge på 170m håll,testar stöd på ryggsäcken då snön är väldigt lös..klockren träff och orrtuppen är min provar leta tjäder efter detta men hittar inget. Fick nyss rapport om en flock tjäder på en mark jag har tillgång till,ska göra ett försök där i gryningen,men mest troligt så har dom nog flyttat..
Publicerat Januari 30, 200917 yr Dag två på min 3 dagars jakt, var jag till mitt andra nya ställe. Det var småruggigt väder med lite snålblåst och sedan snö. Nåväl, jag hittade en flock med orre som satt inne i skogen vid en myrglänta. De satt en bit in och det var väldigt tät skog, jag gjorde ett försök men såg dem aldrig. Jag åker till mitt fikaställe och tar en kaffe, när jag var nästan framme ser jag en orrtupp som sitter i samma tall som jag skjöt en orre sist jag var här. En lätt match på 156 meter. Efter jag fikat så ställer jag mig upp och hänger ut lillen, då kommer en flock på ca. 25 orrar och slår i tallarna framför mig. I lungn och ro gör jag klart mina behov och sedan hukar jag mig sakta ner. För att ta fram bössan...nä...jag tog fram kameran i stället, ett fint foto på en tall innehållande 10st orre som sitter med sträkta halsar och funderar på vem jag är. Sedan drog de...en snygg bil blev det. Den kommer senare. I morgon nya tag till mitt ställe där jag skjöt tjädern. SKITJAKT på er alla nu den sista dagen av toppjakt!!!
Publicerat Januari 30, 200917 yr Snyggt Risto! Sticker ut på en heldag i morrn och testar jag med./M. Jag med. Skidorna är i nåd för tillfället. Men dit jag ska imorgon gör sig snöskor bäst.
Publicerat Januari 30, 200917 yr Alla toppjägare som skall ut imorgon hoppas du/ni har DIANA med er!!!! LYCKA TILL!!!! mvh//Risto
Publicerat Januari 30, 200917 yr Jag med.Skidorna är i nåd för tillfället. Men dit jag ska imorgon gör sig snöskor bäst. Har du så klent med snö? här är det fortfarande skidor som gäller. /M.
Publicerat Januari 30, 200917 yr Var ut en sväng idag, såg ett tiotal orrar som flög förbi med god fart på ca 300m....i övrigt var det rätt dött Ska försöka pallra mig ut imorrn, återstår att se om man tar sig upp ska testa det gamla hederliga området som höll gott om fågel tidigare i höst...håller tummarna för att man får se nån orre, tjäder jakten har gått nog så bra i byn, är skjutet många tuppar för att vara här, så vette fan om samvetet låter mig skjuta om jag får se en imorrn....känns bättre om man vet att nån finns kvar till nästa sesong. skitjakt på er grabbar imorrn!
Publicerat Januari 31, 200917 yr Var ut en sväng idag, såg ett tiotal orrar som flög förbi med god fart på ca 300m.... va e problemet?! inte koll på framförhållningen? ..bara avis för att inte ja få va i skogen
Publicerat Januari 31, 200917 yr Fick byta toppjakten mot alvedon o morfintabletter idag (eller liknande iaf) Brukar aldrig låta en snuva, värk el.dyl stoppa mig men idag va de helt enkelt kört. Diana måste haft ett ont öga mot mig i år. Skulle kunna räkna skogshönsjakterna på mina fingrar. Tack o lov att denna tråd finns!!!! Ser fram emot bilder av dagens resultat.
Publicerat Januari 31, 200917 yr Avslutade toppjaktssäsongen på bästa vis. 09.30 i morse fick jag den här tuppen. /M.
Publicerat Januari 31, 200917 yr Avslutade toppjaktssäsongen på bästa vis.09.30 i morse fick jag den här tuppen. /M. Grattis på dig! Snygg tupp!