Publicerat Januari 11, 200917 yr Fågeln byter väl till bättre betesmarker under vintern?Har samma fenomen på en av markerna jag jagar på. Bra med fågel den 25 aug men dålig mark for toppfågeljakt. Dom är helt enkelt inte där i december. Enda logiska förklaringen bör vara födotillgången, eller? Vad jag förstår så är det så att fåglarna har sitt område hela året om (om det inte är unga tuppar utan revir) men vart dom uppehåller sig inom det området ändras under året. På hösten rör dom sig längst ut i "sitt område" för att på vintern än en gång börja närma sig sitt hörn av spelplatsområdet. På sommar och höst är det ju bär som lockar mest, medan barren som äts på vintern finns betydligt närmare spelplatsen, dom behöver väl inte dra iväg så långt för att hitta någonting att tugga på. Läs boken "Tjädern. en skogsfågel av Ingemar Hjort. Skogsstyrelsen, Jönköping 1994" Enligt den har du kommit långt när du vet vart det finns en spelplats. Använd det som en bra utgångspunkt att starta sökandet från. Reviren har visat sig ligga mer eller mindre som tårtbitar ut från spelplatsen. Intressant fakta från många fältstudier. Här är en länk till lite snabbfakta också http://www.viltfakta.se/caper.html
Publicerat Januari 11, 200917 yr är sååå besviken på helgen som var. äntligen hade jag tid att fara upp till stugan för att leta stor tuppa=) när jag betat av de 16 milen så ser jag at det kommit ca 4-5 cm nysnö är -13 grader....allt verkar på topp för morgondagen. men vad händer? hör på natten att det knakar lite i stugväggen och när jag vaknar ser jag till "min" olycka att det är kring 0 sträcket och blåser hårt ...inte en snö flinga i träden ...men vi far ut ändå...kör ju inte gärna 16 mil för ingenting Dag 1: skidar skidar skidar ser nån gammal betestall men inget färskt ....enda spännande med dagen är att vi lyckas ringa ett lodjur. ser 1 fågel under hela dagen och det är när vi spänner av skidorna vid bilen, då kommer en tjäderhöna glidande över huvudet=) Dag 2: byter ställe skidar några timmar innan vi hittar betespår under några tallar dock utav en tjäderhöna som lättar innom hagelhåll. fortsätter och letar tupparna. samma skit väder som gårdagen...ser tillslut en orrhöna i en björk när vi står helt öppet och den lättar och tar med sig några andra som vi inte såg. följer efter och så upptäcker jag en orrtupp som betar i en björk på ca 200+ risigt som f*n så måste smyga minst 60m menjag hinner ta 2 steg så far den av sig själv. kan inte ha sett oss så mycket ris som var emellan oss. skit helg!
Publicerat Januari 11, 200917 yr Fåglar på backen! ja detta har spökat hela denna toppjakt tycker jag,senast idag då jag stötte en orrflock som betade på marken mitt på ett hygge.. Såg spår över hela berget,vissa av fåglarna måste ha gått flertalet hundra meter och betat av små björkar å snår mitt över stora hyggen (100% orrspår) jag tror dom helt enkelt utnyttjar föret som råder och dom slipper sitta öppet i träd..Har även sett dåligt med sträckande orre i gryningen,det tycker jag man brukar se mer av. Resultat i helg.. 0 pippi
Publicerat Januari 12, 200917 yr sköt min för året första tupp, satt lågt i en bettall. totalt såg jag 3 fåglar trots ingen snö och blåst så satt de i mitten på träden plats=mörkaste bohuslän
Publicerat Januari 12, 200917 yr Vad jag förstår så är det så att fåglarna har sitt område hela året om (om det inte är unga tuppar utan revir) men vart dom uppehåller sig inom det området ändras under året.På hösten rör dom sig längst ut i "sitt område" för att på vintern än en gång börja närma sig sitt hörn av spelplatsområdet. På sommar och höst är det ju bär som lockar mest, medan barren som äts på vintern finns betydligt närmare spelplatsen, dom behöver väl inte dra iväg så långt för att hitta någonting att tugga på. Läs boken "Tjädern. en skogsfågel av Ingemar Hjort. Skogsstyrelsen, Jönköping 1994" Enligt den har du kommit långt när du vet vart det finns en spelplats. Använd det som en bra utgångspunkt att starta sökandet från. Reviren har visat sig ligga mer eller mindre som tårtbitar ut från spelplatsen. Intressant fakta från många fältstudier. Här är en länk till lite snabbfakta också http://www.viltfakta.se/caper.html Det var en bra förklaring. Insåg faktiskt när jag satt på dass att jag hade fel, iom precis som du säger så behöver de inte dra så långt för att hitta nåt att tugga på.
Publicerat Januari 12, 200917 yr Att tjädern byter områden under året är helt klart och bra höstmarker är absolut ingen garanti på bra vinter mark. Visst kan det vara så att dem är närmare spelplatsen vintertid men jag tror inte det är hela sanningen. Det finns bevisligen tjäderflockar som drar omkring vintertid och det är inte bara ungtuppar så jag tror inte det är så enkelt att dem bara är nära sin spelplats vintertid. Var en rätt trevlig artikel i VK idag om just toppjakt http://www.vk.se/Article.jsp?article=243735
Publicerat Januari 14, 200917 yr va dött de va här då!! Berättar en trist historia likväl då var ut och jagade idag,åkte väl 2km då blåsten blev så pass hård så jag lessna helt enkelt.Vände åter mot bilen och den varma sängen,när jag är 100m från bilen ser jag en mindre flock orrar som sitter i björkarna ovanför bilen kvar blir 2hönor givetvis. Jag stöter dessa och åker ut till ett järnvägs spår När jag står där så kommer 3orrtuppar seglandes och sätter sig en 70-80m ifrån mig,en erbjuder skottläge. perfect stöd och skottet går varav en rejäl dunpuff uppstår (fågeln sitter med ryggen mot mig) men den bara flyger iväg Kort historia! söka söka söka,sick zack zack sick sick zack 2tim senare 100m från trädet när jag står vid en yvig gran så ser jag ett fågel spår som går in under denna gran,hukar mig ner,varav orren springer fram och flyger iväg till synes felfritt Inser att allt är över och jag mår så slut av ångest då jag givetvis skulle varit mer försiktig vid granen....Undersöker sårlegan och nedslaget,hittar 1 droppe blod på sårlegan och felfri gång..Kan detta varit ett snudd skott? var 2avskjutna vingpennor under trädet den satt i och nåt dun som ej var avskjutet.. Mest troligt så dör den väl tyvärr
Publicerat Januari 14, 200917 yr Trist men du verkar gjort allt i din makt och tyvärr räcker inte det alla gånger önskar att alla jägare tog detta så allvarligt som du verkar göra. Edit: Jag jobbar natt i veckan så det blir ingen jakt innan söndag tror jag
Publicerat Januari 15, 200917 yr Fick åka tillbaka till jaktmarken idag,hade glömt min handkikare...Kul!! Nåja! imorgon blir det en resa till fjällnära skogar i v-botten för 4dagars jakt rapport kommer!!
Publicerat Januari 15, 200917 yr I morgon så ska jag fresta orrarna och tjädrarna i gen ser ut att bli kannon väder Sist jag och kompisen var ut så funkade inte skyttet bra men det blev två tuppar med hem men hur många skott vi sköt får ni inte veta Kan ju säga att normas aktier steg i kurs den dagen Men kul var det så i morgon ska vi se om dom är lika skott fast Jörgen
Publicerat Januari 15, 200917 yr Det blev en orre idag. Dock var det inte jag som sköt utan Ox`n. Läs mer i Bröderna Lindgrens jaktdagbok inom kort.
Publicerat Januari 15, 200917 yr Hej Idag har jag varit ute och jagat fågel, det var med blandade känslor, så gott som all snö har smält bort och det lilla som var kvar var så hårt att jag utan problem kunde gå uppepå. Det gick ju iofs lätt att gå men det lät bedrövligt. Jag såg en del fåglar men dom var inte så lätta att komma nära, hur som helst lyckades jag till slut komma så nära en orrtupp så att jag kunde skjuta den, avståndet var ca 150 meter. Mvh Jocke
Publicerat Januari 15, 200917 yr Att tjädern byter områden under året är helt klart och bra höstmarker är absolut ingen garanti på bra vinter mark. Visst kan det vara så att dem är närmare spelplatsen vintertid men jag tror inte det är hela sanningen. Det finns bevisligen tjäderflockar som drar omkring vintertid och det är inte bara ungtuppar så jag tror inte det är så enkelt att dem bara är nära sin spelplats vintertid. Var en rätt trevlig artikel i VK idag om just toppjakt http://www.vk.se/Article.jsp?article=243735 Tjaba Lars ! jaga här,min topp jakts kompis som va med i reportaget, som är från en av dom fina toppjakt dagarna man haft under vintern. Jakt lyckan har väl varit lite så där för oss i vinter, men jag har funderat en del på det där du skrev om att fågeln sitter väldigt mycke på backen, ja tror sten hårt på att de är örnarna som spökar tilldet. De e ju helt sanslöst vad örn de e i inlandet. Hur har jakten gått själv?? Har en ganska stor känsla av att vi är och jagar i samma omr ibland... / jaga
Publicerat Januari 15, 200917 yr HejIdag har jag varit ute och jagat fågel, det var med blandade känslor, så gott som all snö har smält bort och det lilla som var kvar var så hårt att jag utan problem kunde gå uppepå. Det gick ju iofs lätt att gå men det lät bedrövligt. Jag såg en del fåglar men dom var inte så lätta att komma nära, hur som helst lyckades jag till slut komma så nära en orrtupp så att jag kunde skjuta den, avståndet var ca 150 meter. Mvh Jocke Grattis Jocke! Vad jagar du med för bössa nu? Mvh//Jonas
Publicerat Januari 16, 200917 yr Tjaba Lars !jaga här,min topp jakts kompis som va med i reportaget, som är från en av dom fina toppjakt dagarna man haft under vintern. Jakt lyckan har väl varit lite så där för oss i vinter, men jag har funderat en del på det där du skrev om att fågeln sitter väldigt mycke på backen, ja tror sten hårt på att de är örnarna som spökar tilldet. De e ju helt sanslöst vad örn de e i inlandet. Hur har jakten gått själv?? Har en ganska stor känsla av att vi är och jagar i samma omr ibland... / jaga Tjaba jo jag kännde nog igen kompisen din minns att jag träffade er för några vintrar sedan så nog är vi på samma marker ibland Annars skulle jag tro att du kommer ihåg mig när man inte sett ljuset och fortfarande nötte lerduvor på skjutbanan. Toppjakten har gått rätt tungt även för mig och jag har bara gjort lite halvhjärtade försök att jaga tjäder i vinter känns lite jobbigt att skjuta många tuppar ett år som detta speciellt då det är jakten med finnen som är nr.1 för mig. Minns jag rätt så sköt du och kompisen 3-4 tuppar i mina spår för några år sedan då jag och min kompis var lite väl ivriga och startade i mörkret Jo nog har örnen gått fram lite väl mycket sista åren och dessa kan ge fåglarna detta betende men jag tror det är något annat också när fågeln på så stora områden vägrar toppa.
Publicerat Januari 16, 200917 yr Grattis Jocke!Vad jagar du med för bössa nu? Mvh//Jonas Hej Jonas Jag jagade med min 22-250,jag skulle ju sälja den men köparen ångrade sej nu har jag fått ett par svar på annonsens som jag har ute men har bara fått ett "jag ska nog köpa den" av den som ville reservera den. Men men blir den kvar i min ägo blir den ompipad till 6XC, har inte kunnat bestämma om jag ska ha 1/8 eller 1/10 i räffelstigning pip profilen har jag redan bestämt. Hur går toppjakten för dej då? Jag har haft turen att få skjuta lite orrar men tjädertupparna lyser med sin frånvaro. Mvh Jocke
Publicerat Januari 16, 200917 yr Författare Tror inte riktigt heller på örnar som orsak till att dom sitter på backen så mycket. Det var ju lika mycket örn ifjol och då satt dom. Och det verkar ju vara över sådana stora områden! Minns att det var något år i slutet på 90-talet när det var likadant. Då var det nästan helt hopplöst att få tag i någon fågel hela vintern. Det var också en vinter med lite snö. Dom går ju ofta på backen och äter på småtallar och enar som sticker upp om föret är bra för dom, eller klumpar ihop sig i planteringarna. Det verkar vara ett sånt år i år! Jag ska väl inte gnälla för jag har skjutit rätt mycket tjäder ändå i vinter.
Publicerat Januari 16, 200917 yr HejIdag har jag varit ute och jagat fågel, det var med blandade känslor, så gott som all snö har smält bort och det lilla som var kvar var så hårt att jag utan problem kunde gå uppepå. Det gick ju iofs lätt att gå men det lät bedrövligt. Jag såg en del fåglar men dom var inte så lätta att komma nära, hur som helst lyckades jag till slut komma så nära en orrtupp så att jag kunde skjuta den, avståndet var ca 150 meter. Mvh Jocke Grattis jocke! Bra jobbat! Det var inte mycket till snö av fotot att dömma.
Publicerat Januari 16, 200917 yr Grattis jocke! Bra jobbat! Det var inte mycket till snö av fotot att dömma. Hej Stefan Det är sannerligen inte mycket snö kvar, enda ställen som det ligger kvar på är inne på myrarna som ligger lite skyddade från vinden, ute på hyggena fanns det endast några enstaka snöfläckar. Hemma där jag bor hade jag mer snö än där jakt marken ligger, jag har ca 5 mil till den marken där jag jagar fågel. När jag for hemmifrån drog jag på mej snöcamostället och på vissa ställen på jaktmarken kände jag mej lika välkamoflerad som en snögubbe i sahara öknen När jag gick fram mot trädet som jag sköt orren i hittade jag middagsplatsen som en rovfågel haft där låg resterna av en orrtupp på marken. Det syntes tydliga avtryck av vingarna från rovfågeln i snön. på den mark där jag jagar har vi haft mycket rovfågel dom sista åren. Mvh Jocke
Publicerat Januari 16, 200917 yr Hej StefanDet är sannerligen inte mycket snö kvar, enda ställen som det ligger kvar på är inne på myrarna som ligger lite skyddade från vinden, ute på hyggena fanns det endast några enstaka snöfläckar. Hemma där jag bor hade jag mer snö än där jakt marken ligger, jag har ca 5 mil till den marken där jag jagar fågel. När jag for hemmifrån drog jag på mej snöcamostället och på vissa ställen på jaktmarken kände jag mej lika välkamoflerad som en snögubbe i sahara öknen När jag gick fram mot trädet som jag sköt orren i hittade jag middagsplatsen som en rovfågel haft där låg resterna av en orrtupp på marken. Det syntes tydliga avtryck av vingarna från rovfågeln i snön. på den mark där jag jagar har vi haft mycket rovfågel dom sista åren. Mvh Jocke hej Jocke! Fast jag bor ca. 90 mil norr om dig så har Vi inte mer än ca 10 cm snö på backen efter allt skitväder som har varit till och från här uppe. Fasiken vet vad som har tagit åt vädret dom senaste åren. Förra året hade vi ingen dag på hela vintern som det var runt -30. Det brukar alltid komma några sådan dagar varje vinter, men däremot så där -20-25 var det väl några gånger. 2 gånger har jag varit med om snödjup på över 1,3 m här uppe ena gången var det väl ca. 1,5-1,6 m. Fasiken vad snö det var. Det var på mitten på 90-talet när jag var ute på toppjakt på en annan mark och tappade balansen ute på en myr när jag stod och spanade och råkade sätta mig och skulle ta och trycka till med stavarna så att jag kunde resa mig men dom for bara rakt ner igenom snön och då var jag inte på backen med spetsen. Då bedömde jag att det var runt 1,5- 1,6 m ev. mer ändå. Idag hade vi -22 & vindstilla vid 16-tiden och vid 17-tiden var det runt -6,8 & snålblåst. Det grinar illa ute ännu. Ja, man ser ju en och en annan rovfågel här uppe också men jag har då inte sett några rester av orre el. tjäder.
Publicerat Januari 16, 200917 yr hej Jocke!Fast jag bor ca. 90 mil norr om dig så har Vi inte mer än ca 10 cm snö på backen efter allt skitväder som har varit till och från här uppe. Fasiken vet vad som har tagit åt vädret dom senaste åren. Förra året hade vi ingen dag på hela vintern som det var runt -30. Det brukar alltid komma några sådan dagar varje vinter, men däremot så där -20-25 var det väl några gånger. 2 gånger har jag varit med om snödjup på över 1,3 m här uppe ena gången var det väl ca. 1,5-1,6 m. Fasiken vad snö det var. Det var på mitten på 90-talet när jag var ute på toppjakt på en annan mark och tappade balansen ute på en myr när jag stod och spanade och råkade sätta mig och skulle ta och trycka till med stavarna så att jag kunde resa mig men dom for bara rakt ner igenom snön och då var jag inte på backen med spetsen. Då bedömde jag att det var runt 1,5- 1,6 m ev. mer ändå. Idag hade vi -22 & vindstilla vid 16-tiden och vid 17-tiden var det runt -6,8 & snålblåst. Det grinar illa ute ännu. Ja, man ser ju en och en annan rovfågel här uppe också men jag har då inte sett några rester av orre el. tjäder. Hejsan Nu i vinter när vi hade som mest med snö innan den smälte bort hade vi ca 50 cm inne i skogen och jätte fin upplega på träden, ute på hyggen och myrar var det lite mer,sist jag var dit nu så hittade jag mycket spår efter fågel i dom snöfläckar som var kvar dom har gått på marken och ätit bärris och knoppar från björkriset som är framme enda positiva med den här jaktturen var väl att det är första gången i vinter som jag sett en massa älgspår och inga vargspår. Annars när jag varit dit så har älgarna lyst med sin frånvara och det har varit ganska så tätt med vargspår. Mvh Jocke
Publicerat Januari 16, 200917 yr Jaha! då sitter man i kompisens stuga i västerbotten med fjälltopparna i utsikten (inte just nu kanske) wiskypinnen smakar bra!! Tydligen varit bara en jägare före oss i vinter men dåligt med fågel enligt ortsbefolkningen..Nå började ju lite sämre då jag glömde avståndsmätaren hemma i luleå,men har ju funkat utan förr så vi får väl se.. rapport kommer imorgon om dag 1....
Publicerat Januari 17, 200917 yr HejsanNu i vinter när vi hade som mest med snö innan den smälte bort hade vi ca 50 cm inne i skogen och jätte fin upplega på träden, ute på hyggen och myrar var det lite mer,sist jag var dit nu så hittade jag mycket spår efter fågel i dom snöfläckar som var kvar dom har gått på marken och ätit bärris och knoppar från björkriset som är framme enda positiva med den här jaktturen var väl att det är första gången i vinter som jag sett en massa älgspår och inga vargspår. Annars när jag varit dit så har älgarna lyst med sin frånvara och det har varit ganska så tätt med vargspår. Mvh Jocke Vi hade ca. 30 cm innan den smälte bort här och det var i öppen terräng och det är ovanligt lite för denna landsände, men än finns det chans att vi får mer. Nu när det är denna skare så kommer älgar och rådjur in till trädgårdar och betar på buskar. Även en och en annan ren kommer på besök i trädgården om dom inte blir stödutfodrade av lapparna.
Publicerat Januari 17, 200917 yr Imorgon åker jag och jagar 4-5dagar ska nu göra ett seriöst försök att jaga tjäder vi får se hur det slutar