Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Toppjakten -08/09

Featured Replies

Publicerat
Men...inte sköt du den väl??? :o

Man ska va snäll med djuren. Glöm inte det. :rolleyes:

• Svar 523
  • Visningar 70,8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Snyggt foto Palmen! :rolleyes: Är den kvar i skogen el. hamnade den i frysen? :o

Publicerat

Med risk att göra er besvikna så måste jag medge att denna tupp fortfarande är i livet.

Jag kände mig rätt nöjd efter att ha fått denna bild och några till.

Jaktsäsongen har gått bra så fågelkött är det inte brist på i mitt hushåll.

Som ni ser så är mekanismen på studsaren inte ens uppspänd. <_<

Mvh/ Andreas

Publicerat
Med risk att göra er besvikna så måste jag medge att denna tupp fortfarande är i livet.

Som ni ser så är mekanismen på studsaren inte ens uppspänd. ;)

Mvh/ Andreas

Du är min hjälte Andreas, helt klart ett föredömme!!! Hade det varit jag så hade den legat B) varför...jo för jag har varit ett ännu större föredömme och inte skjutit en ända tupp i år...

Publicerat
post-96-1232578347_thumb.jpg

En bild som talar för sig själv, behöver jag säga mer? ;)

jaa...då får man väl försöka bräcka den bilden i helgen B)

Publicerat

Som ni ser så är mekanismen på studsaren inte ens uppspänd. :)

Mvh/ Andreas

Hatten av!! detta är god jaktetik ;)

Publicerat

Snyggt Palmen :wub:

Själv har jag just kommit hem efter en lång dag i skogen.

Sett bra med orre, men inte en tjäder.

Hade en orrflock på 40-50 fåglar som jag smög på ett tag, men när jag väl var i läge och lagt mig ner sticker hela flocken.

Efter ett tag sveper en äcklig duvhök ovanför mitt huvud och jag fick förklarningen varför de bara drog.....

Sedan sket jag i orrarna, trots flera bra chanser, ville jaga tjäder helt enkelt.

Platåträskor vet ni säkert hur dom ser ut, men platåträskidor vad är det ?

Eftersom tempen har legat på + sidan och skidorna är helt obehandlade, så har jag nog inte haft mindre än 1 dm snö under dom på hela dagen.

Nu värker benen som aldrig förr och Seger har fått en rejält dos med motion... <_<

Publicerat

Inte kul med platåträskidor. :D

Hade tänkt jaga orre idag men imorse låg dimman tjock. Sikten var inte ens 100 meter. Det känndes som lönlöst att fara ut då. Ska ut imorgon istället. Blir nog bättre väder.

Publicerat

bräckte inte palmen's bild idag...hade glömt kameran i bilen.. såg ca 30 orrar och fick skjuta en på ca 200m..hela flocken stack i skottögonblicket... sökte dom i 1h, sen när ja var tillbaka till bilen kom dom flygandes över huvudet på mig.. ;) ... men trots allt en lyckad dag i skogen

/J

Publicerat

slänger in en liten rapport om helgens och dagens jakt!

Var ut i lördags och jagade,Bommade på 2 orrar efter att jag glömt bort att man INTE kan vila benstöden direkt i lössnö :lol: Nåja skidade vidare,då kom dimman och gav en sikt på 150m..Hittade tjäderbetningar och stötte upp en tjädertupp då jag stod och pissade B) Börjar följa den i flygriktningen..Efter 500m så ser jag en siluett i dimman! kollar med kikaren och visst är det tuppen,smyger in på ca 150-180m (avståndsmätaren gillar inte dimma) Bökar för att få stabilt stöd för benstöden,andas ut och låter skottet gå :D:D Tuppen rasar till marken!!

En fin ungtupp med pefekt träff!

På söndag hittade jag några orrar men dom bjöd inge skott (hönor,ris,osv) stötte ett par tjädertuppar men dom vill ju inte toppa,bara in i mitten på lurvtallar som är en bit in i skogen..

Måndag, samma område! har ju haft bra med fågelkontakt så varför byta?

Hinner inte långt då jag hör orrkutter å flax i en tallhöjd/björk smyger in i tätningen varpå jag stöter en tjädertupp! några meter till så ser jag 3orrar i en torraka mitt i skogen.Fixar bra stöd och skjuter en orrtupp på ca 80m håll.Åker efter tjädern då jag hör orrkutter igen..Smyger åter in i tätskogen och kryper å lyssnar...Ligger still i 20min och har orrar inom 20-50m håll från mig,till sist sätter sig en tupp i fritt läge på hela 30m håll...Pang! tuppen rasar direkt,varpå ca 25orrar lättar runt mig--Detta var riktigt häftigt!! :D Nöjd över orrarna så fikar jag och börjar tjäderjakten..Hittar tuppen,varpå förföljandet ger en så kallad "kyrktupp" smyger in i perfekt skydd,men tuppen lessnade på att agera "kyrktupp" så den var bara borta ;)

Nåja! har 4dagar kvar på min jakt..

post-1827-1232990919_thumb.jpg

post-1827-1232990945_thumb.jpg

Publicerat

Var ut i lördags och jagade,Bommade på 2 orrar efter att jag glömt bort att man INTE kan vila benstöden direkt i lössnö :rolleyes: Nåja skidade vidare,då kom dimman och gav en sikt på 150m..Hittade tjäderbetningar och stötte upp en tjädertupp då jag stod och pissade ^_^ Börjar följa den i flygriktningen..Efter 500m så ser jag en siluett i dimman! kollar med kikaren och visst är det tuppen,smyger in på ca 150-180m (avståndsmätaren gillar inte dimma) Bökar för att få stabilt stöd för benstöden,andas ut och låter skottet gå B):D Tuppen rasar till marken!!

En fin ungtupp med pefekt träff!

På söndag hittade jag några orrar men dom bjöd inge skott (hönor,ris,osv) stötte ett par tjädertuppar men dom vill ju inte toppa,bara in i mitten på lurvtallar som är en bit in i skogen..

Måndag, samma område! har ju haft bra med fågelkontakt så varför byta?

Hinner inte långt då jag hör orrkutter å flax i en tallhöjd/björk smyger in i tätningen varpå jag stöter en tjädertupp! några meter till så ser jag 3orrar i en torraka mitt i skogen.Fixar bra stöd och skjuter en orrtupp på ca 80m håll.Åker efter tjädern då jag hör orrkutter igen..Smyger åter in i tätskogen och kryper å lyssnar...Ligger still i 20min och har orrar inom 20-50m håll från mig,till sist sätter sig en tupp i fritt läge på hela 30m håll...Pang! tuppen rasar direkt,varpå ca 25orrar lättar runt mig--Detta var riktigt häftigt!! :D Nöjd över orrarna så fikar jag och börjar tjäderjakten..Hittar tuppen,varpå förföljandet ger en så kallad "kyrktupp" smyger in i perfekt skydd,men tuppen lessnade på att agera "kyrktupp" så den var bara borta :ph34r:

Nåja! har 4dagar kvar på min jakt..

Visst är det sargigt när det är så där dött i skogen... :ph34r: :ph34r: En underbar historia och riktigt roliga dagar verkar du ha haft! Hoppas det håller i sig!

Publicerat

Härligt Olkis

Själv fick jag just ett telefonsamtal av chefen som sa att morgondagens möte är inställt, så nu fick man plötsligt en gratis jaktdag istället :rolleyes:

Hoppas på en lika givande jakt som dig, har du varit på allm. något ?

Publicerat

Hemma efter tre dagars jakt. Första dagen överglänste alla förväntningar. Dagen började dock i moll då jag efter att ha fått syn på en tjädertupp, lyckas med en oförklarlig bom, första skottet mot vilt med nyinköpta Blasern och så blir det en bom.. :)

Nåväl, det var flera tuppar i herrklubben och jag smyger på en som flugit upp och satt sig i en topp ~400m ifrån mig. Under ansmygningen kommer ännu en tupp flygande och som snällt sätter sig i en topp 125m från mig :) Ett nytt försök och den här gången går det bättre..

Den första tuppen sitter kvar och det blir en kort ansmygning innan jag provar igen, bom? snabbt i med ett nytt skott och den här gången tippar den.. Som tur var så var det nära till väg så dom packades in i ett gammalt älgtorn i väntan på transport.

Fortsatte jakten då dagen ännu var ung.. på eftermiddagen så stötte jag en ny tupp som efter ett par förnyade stötar till slut bestämde sig för att träa i topp. Smög in på ~100m i tät granskog där jag fick en lucka, i skottet så flög den säkert 100m rakt upp innan den vek ihop vingarna och rasade ner i backen, det blev ett lite knepigt eftersök i den täta granskogen men jag hittade den till slut, låångt ner i snön..

Misstänkte att jag hade fått troll i bössan då jag sköt så dåligt, Blasern utlovades ju vara lösningen på alla mina tidigare precisionsproblem. Provskjutning bekräftade mina misstankar, bössan spred som en kvast! Lättade på en av spännskruvarna till kikaren och provsköt igen, nu gick det bättre..

Söndagen blåste och snöade det, såg en tupp i topp men den ville inte vara med och leka då jag visade mitt intresse.

I dag så gjorde vi ett försök i samma område vilket resulterade i att vi hittade en tupp som käkade barr i en talltopp, problemet var bara att komma tillräckligt nära och få fritt skottfält.. Tallen som den satt i var skymd av björkar B)

Efter en stunds sökande så hittade jag i alla fall en liten lucka i grenverket där jag hade vingknogen fri, sköt och tuppen dråsade i backen.

Är som sagt riktigt nöjd med helgen och för min del är toppjakten avslutad för i år.

Ska undersöka trasslet med bössan lite extra så att jag verkligen har hittat felet, har inte hunnit att laborera fram några optimala laddningar åt den heller med den här kulan då jag har haft den mindre än en månad.

Publicerat

/..../

Grattis, för en själv blir det vilodag efter jobbveckan imorgon, sen blir det nog ett par-tre utflykter till markerna österut för att se vad som finns där. Får hoppas dom sitter på ungefär samma ställe jag såg dom sist.

Publicerat

Det blev en bra dag i de djupa skogarna, mer i mitt bläderblock senare.

Ser ut att bli jakt imorgon med, då mötet på jobbet blev inställt igen.

Länge leve vinterkräksjukan :D^_^

Publicerat

Grattis alla skyttar!!

Ligger själv i min husvagn vid jaktmarken för att testa den då jag inte hann åka nå längre bort..Kom hit vid 11 idag,tog med vovven som testsällskap så hon fick knalla med i skogen.

vi hann inte långt förrän vi såg orrtuppar i topp,bommade givetvis första försöket (198m) dom böt träd till 140m då gick det fint..hunden blev glad som fick ruska lite orrtupp -_- ,hon har ju inte varit min kompis direkt då hon lämnas hem.

Nå imorgon är vi ute i gryningen och ska försöka hitta tjäder,sen bär det av till tornedalen...

Publicerat
Grattis alla skyttar!!

Ligger själv i min husvagn vid jaktmarken för att testa den då jag inte hann åka nå längre bort..Kom hit vid 11 idag,tog med vovven som testsällskap så hon fick knalla med i skogen.

vi hann inte långt förrän vi såg orrtuppar i topp,bommade givetvis första försöket (198m) dom böt träd till 140m då gick det fint..hunden blev glad som fick ruska lite orrtupp -_- ,hon har ju inte varit min kompis direkt då hon lämnas hem.

Nå imorgon är vi ute i gryningen och ska försöka hitta tjäder,sen bär det av till tornedalen...

Vart i tornedalen är han på väg?

Publicerat
Vart i tornedalen är han på väg?

olkamangi!! tornedalens residensby ;)

Publicerat
olkamangi!! tornedalens residensby ;)

Olkamangi??!?!

Farligt nära där jag jagar, låt mina tjädrar vara :D

Mvh//J

Publicerat
Olkamangi??!?!

Farligt nära där jag jagar, låt mina tjädrar vara ;)

Mvh//J

he he! dom är i boxen redan :D jagar du nåt på p-alm?

Publicerat

Stort grattis Jabbe! :D

Publicerat
Stort grattis Jabbe! B)

Tackar för det!

Inte ofta som det lyckas på det viset.

Tar med en dålig telefonbild på den sista tuppen som kanske belyser problemet med tjäder vs Kudahr-säcken.

Ett helt underbart sätt att transportera bössan under jakten men i mitt tycke lite för små "tuber" (5L/st) för att rymma prylarna jag vill ha med på jakten.

Har man en rejäl tjäder som i detta fallet så får man hänga den utanpå tuberna och då hänger den långt ner på häcken och riskerar att bloda ner både bössa, snödräkt och ryggsäck.

post-154-1233177535_thumb.jpg

Publicerat

Märklig tjäder B)

Publicerat

Visst är det underbart B) Det blev lite småsik från i höstas i stället...

Försöker ta bort bilden men fattar inte hur..

Här kommer den rätta (hoppas jag) ;):o

post-154-1233177028_thumb.jpg

Publicerat

Så ske det se ut,härligt!!

/M.