Publicerat Januari 8, 200917 yr Trevligt att skriver lite igen Jakob Själv trotsar jag allt och är och jagar tjäder i fjällskogen extremt tunt med fågel bara sett två tuppar på två dagar. Idag fick jag en trist skadeskjutning och hade nästan gett upp hoppet att återfinna tuppen. Såg inte riktningen den flög och endast några få dun under trädet. Började med att söka av myrkanterna men fann inget så jag började slaga i tjock skogen då hittade jag nedslaget och tuppen hade krupit under en gran. När jag vek undan kvistarna sprang den ut och då båda vingarna såg hela ut blev det första gången jag skjutit ett fångskott på en tjäder. Oerhört skönt att det lyckades var mest bara tur hoppas ny bössan är klar i veckan för denna börjar göra mig feg att skjuta. Jag har varit lite snål med bilder så jag tuggar väl i en med GSM nätet nu
Publicerat Januari 8, 200917 yr Skönt att det gick bra, och att du inte behövde lämna kvar den till mickel, för han hade ju inte tackat nej till ett gratismål. Grattis på Dig Lars!
Publicerat Januari 8, 200917 yr Författare Tikka 690 eller 695 eller vad den nu heter. Popular har jag för mig den hette också. 6,5x55. Och en Zeiss conquest 4,5-14. Inte alltför upphetsande grejer.. Men effektiva!
Publicerat Januari 8, 200917 yr imorgon äntligen bär det av ..årest första toppjakt... men blev lite orolig, igår var jag sängliggande hela dagen i någon magsjukeaktig åkomma+hög feber...men idag är de bortblåst och jag känner mig frisk som aldrig förr=)ska även se till att locka räv under tidig morgon och passa på rävåteln under natten så har man tur kanske man lyckas bedriva lite viltvård samtidigt. sen om det verkar dött med fågel kanske man tar an ett mårdspår . och om snöföret tillåter kanske man tar ut vorstehn och söka lite ripa. Ja planerna är många men osäkert om man hinner med allt. bilder kommer oavsett//jonas Du ska inte äta rävarna du skjuter
Publicerat Januari 9, 200917 yr Ni toppfågeljägare är ju grymma på att fota!! Själv har man inte fått den förmågan det är ett som är riktigt säkert.
Publicerat Januari 9, 200917 yr Idag blev det året första seriösa toppjakt, har bara blivit några svängar i hemmaskogen innan. Kanonväder, minus 10-15 grader och sol. Tyvärr ingen upplega i träden, så det var inte lätt att se fågeln. Nåväl, såg några tj-tuppar och några orrar som klarade sig. Men till slut satt han bara där på ca 170m och 75,an gjorde inget misstag. Normalt brukar jag inte väga mina tuppar, men denna var riktigt stor och det visade sig att jag fått ett nytt pers på hela 5,3 kg En bra dag, bilder kommer i min dagbok senare.
Publicerat Januari 9, 200917 yr Underlig dag. Kanonväder men iaf orrarna satt på backen. Skrämde upp ett par flockar som tyvärr flög över markgränsen
Publicerat Januari 10, 200917 yr I bland har tur Efter en förmiddag med kraftig blåst och fågeltomma marker kom den här herren och satte sig mitt framför mig på 256m håll. fick ta mej in på 220m innan jag kunde skjuta pga en björk mellan mig och tuppen . Höll strax över ryggen och skotten gick in vid ena och ut genom andra vingknogen så skottet satt ju som sig bör. Den vägde prick 4,5kg. /M.
Publicerat Januari 10, 200917 yr Härligt Seger...vilken bjässe! Nyss kommit hem efter en tur, jag å fredde_pite var å jagade på lite nya marker. såg ganska bra med fågel, stödde först en tjädertupp men såg aldrig vart den flög, sen letade vi oss upp från myrarna då fick fredde syn på en orrflock ca 15st..närmade oss sakta men dom flög när vi var 400m ifrån... fortsatte efter flocken utan resultat.. efter ytterligare några km fick vi syn på en till flock på ca 15st... dom var åxå lite nervösa.. men lyckades skjuta en orrtupp på ca 150m.
Publicerat Januari 10, 200917 yr I bland har tur Efter en förmiddag med kraftig blåst och fågeltomma marker kom den här herren och satte sig mitt framför mig på 256m håll. fick ta mej in på 220m innan jag kunde skjuta pga en björk mellan mig och tuppen . Höll strax över ryggen och skotten gick in vid ena och ut genom andra vingknogen så skottet satt ju som sig bör. Den vägde prick 4,5kg. /M. Grattis!!
Publicerat Januari 10, 200917 yr Grattis Grabbar!!!! Tövabo: Fin BÖSSA & leverera kan den..... kan det vara en SAKO?? mvh//Risto
Publicerat Januari 11, 200917 yr Nyss kommit hem efter en tur, jag å fredde_pite var å jagade på lite nya marker. såg ganska bra med fågel, stödde först en tjädertupp men såg aldrig vart den flög, sen letade vi oss upp från myrarna då fick fredde syn på en orrflock ca 15st..närmade oss sakta men dom flög när vi var 400m ifrån... fortsatte efter flocken utan resultat.. efter ytterligare några km fick vi syn på en till flock på ca 15st... dom var åxå lite nervösa.. men lyckades skjuta en orrtupp på ca 150m. Tack än en gång! var riktigt trevligt och jävligt fina marker! Johan har ju skrivit om händelseförloppet, så då fyller jag på med mer bilder Vackert i skogen Johan tillverkar skidspår Nöjd Johan, mindre nöjd orre
Publicerat Januari 11, 200917 yr Tack än en gång! var riktigt trevligt och jävligt fina marker!Johan har ju skrivit om händelseförloppet, så då fyller jag på med mer bilder Vackert i skogen Johan tillverkar skidspår Nöjd Johan, mindre nöjd orre Grattis grabbar!! Själv så misslyckades man kapitalt med att komma åt skotten. Otur å klumpighet
Publicerat Januari 11, 200917 yr Var har i varit för att hitta all denna snö? I Kalix ca. 1-1,5 dm. Pite-Byske ....typ mellan Piteå och Långträsk
Publicerat Januari 11, 200917 yr Jag har en fundering som mal i skallen och säkert ingen som kan ge ett säkert svar men intressant att höra lite åsikter. Sista veckan har fåglarna inte suttit uppe trots bra väder och hört samma från ett gäng på 4jägare och pratade nyss med 2andra som sade exakt samma sak att fåglarna var på backen och inte toppade när dem stöttes. Alla dessa jägare har jagat inom ca:7-8mil så vad kan styra i princip alla fåglar inom så stora områden? Har sett detta fenomen om man har örn runt sig men det kan knappast vara det som styr inom så stora områden så säkert har det något med väder att göra gissar jag. Någon som har någon teori eller liknade erfarenheter?
Publicerat Januari 11, 200917 yr Jag har en fundering som mal i skallen och säkert ingen som kan ge ett säkert svar men intressant att höra lite åsikter.Sista veckan har fåglarna inte suttit uppe trots bra väder och hört samma från ett gäng på 4jägare och pratade nyss med 2andra som sade exakt samma sak att fåglarna var på backen och inte toppade när dem stöttes. Alla dessa jägare har jagat inom ca:7-8mil så vad kan styra i princip alla fåglar inom så stora områden? Har sett detta fenomen om man har örn runt sig men det kan knappast vara det som styr inom så stora områden så säkert har det något med väder att göra gissar jag. Någon som har någon teori eller liknade erfarenheter? hmm, tja....jag har ingen vettig teori, såpass o-vettig att jag håller den för mig själv Men har själv märkt detta, SAMT att från slutet av november och fram till jaktstoppet på fågel har iaf jag upplevt det att fågelkontakterna minskat drastiskt, jag stöter på fågel i princip varenda gång jag är ut under hösten, men sen händer det nått i slutet att november och fåglarna försvinner ....teorier någon?
Publicerat Januari 11, 200917 yr hmm, tja....jag har ingen vettig teori, såpass o-vettig att jag håller den för mig själv Men har själv märkt detta, SAMT att från slutet av november och fram till jaktstoppet på fågel har iaf jag upplevt det att fågelkontakterna minskat drastiskt, jag stöter på fågel i princip varenda gång jag är ut under hösten, men sen händer det nått i slutet att november och fåglarna försvinner ....teorier någon? Fågeln byter väl till bättre betesmarker under vintern? Har samma fenomen på en av markerna jag jagar på. Bra med fågel den 25 aug men dålig mark for toppfågeljakt. Dom är helt enkelt inte där i december. Enda logiska förklaringen bör vara födotillgången, eller?
Publicerat Januari 11, 200917 yr Jag tror som Lars, att vädret spelar in mer än man tror framförallt att dom känner av om det är väderomslag på gång!
Publicerat Januari 11, 200917 yr Ja detta fenomen har ju gjort en förbryllad mer än en gång under alla år. Men det man kan säga med säkerhet är att om det är gott om duvhök i området, så kan det vara väldigt tomt i trädtopparna under långa perioder. Men tror ju även som många andra att vädret spelar en väldigt stor roll.